SME
Štvrtok, 5. december, 2019 | Meniny má Oto

Na stavbu D4 a R7 sa prišli pozrieť poslanci

Pri výstavbe D4 a R7 odhalili používanie nevhodných materiálov.

Oceľová konštrukcia súmostia na Rusovskej ceste, ktorú postupne vysúvajú, bude súčasťou diaľnice D4 a tvoriť nový diaľničný obchvat Bratislavy.Oceľová konštrukcia súmostia na Rusovskej ceste, ktorú postupne vysúvajú, bude súčasťou diaľnice D4 a tvoriť nový diaľničný obchvat Bratislavy.(Zdroj: TASR)
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Poslanci Národnej rady SR z výboru pre hospodárske záležitosti sa v utorok oboznamujú s aktuálnou situáciou na stavbe diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy v rámci PPP projektu.

Poslanecký prieskum sa koná krátko po tom, ako ekoaudit na základe výsledkov testov z odobratých vzoriek odhalil v budovaných násypoch na D4 používanie materiálov v rozpore so stavebnými pravidlami.

Poslanec Ivan očakáva podrobnú správu

Prečítajte si tiež: Pod obchvatom v Bratislave našli káble či sklo. Bežné to nie je Čítajte 

Poslancom majú podľa informácií agentúry SITA po prezentácii výstavby ukázať priebeh prác na časti R7 pri Holiciach neďaleko Dunajskej Stredy.

"Očakávame, že sa konečne dozvieme, kto je zástupca ministerstva dopravy, respektíve obstarávateľa v tomto prípade, kto stráži, či je všetko v poriadku na tejto stavbe. Či sa používajú vhodné stavebné materiály, či sa tam nevozia škodlivé látky a či sa robia kontroly únosnosti jednotlivých vrstiev tak, ako by sa mali," povedal poslanec Miroslav Ivan (SaS), ktorý prieskum inicioval, pre agentúru SITA.,

"Takže očakávame, že nám predložia správy o týchto kontrolách, o priebehu výstavby na mieste stavby a že si vypočujeme kompletnú správu o tom, ako stavba pokračuje a akým spôsobom je kontrolovaná," uviedol.

Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) ako verejný obstarávateľ tohto projektu malo podľa poslanca za SaS konať oveľa skôr, malo mať kontrolu nad touto stavbou od začiatku a problémy nemali vôbec vzniknúť.

Koncesná zmluva o výstavbe a prevádzke D4 a R7 medzi rezortom dopravy a koncesionárom projektu Zero Bypass Limited (Obchvat Nula) bola podpísaná pred troma rokmi.

"Už vtedy mal byť vymenovaný človek za obstarávateľa, ktorý tam bude trebárs dennodenne, ak je treba, a kontrolovať výstavbu. A nemalo sa čakať na podnety občianskych združení, alebo občanov, ktorí si všimli nejaký problém na tejto stavbe," upozornil Ivan.

Ministerstvo stavbu kontroluje

Ministerstvo dopravy zareagovalo, že spolu s ministrom sa o túto stavbu pravidelne zaujímajú a viackrát boli aj priamo namieste na kontrolných dňoch, o čom boli informovaní nielen poslanci, ale aj verejnosť.

Prečítajte si tiež: Érsek chce odoberať dodatočné vzorky na viacerých miestach D4 a R7 Čítajte 

"Rezort dopravy navyše už od minulého roku stavbu kontroluje na viacerých úrovniach, takže tvrdenia poslanca Ivana sú evidentne nepravdivé. Kontrolu nad stavbou vykonáva v zmysle koncesnej zmluvy nezávislý dozor, čo poslanci musia vedieť, ak si zmluvu prečítali," uviedol rezort dopravy pre agentúru SITA.

Ministerstvo žiada nezávislý dozor vymeniť pre stratu dôvery.

Na prieskume sa podľa ministerstva dopravy zúčastňujú aj zástupcovia Národnej diaľničnej spoločnosti a sekcie riadenia projektov PPP na ministerstve aj napriek tomu, že poslanci žiadali o zabezpečenie účasti na prieskume koncesionára a zhotoviteľa projektu, stavebného dozoru a osoby poverenej obstarávateľom výkonom kontroly výstavby (technického zástupcu).

"Poslanci dokonca odmietli povoliť zástupcom mesta zúčastniť sa na tomto prieskume," dodal rezort dopravy.

Ak zistenia ekoauditu potvrdia dodatočné testy, minister dopravy a výstavby Árpád Érsek musí podľa Ivana žiadať nápravu. Ak to bude potrebné, vymeniť vrstvy násypov.

"Stále je lepšie urobiť to dnes, ako by sme sa to dozvedeli neskôr, v prípade, že už budú naťahané horné vrstvy násypov, namontované zvodidlá," tvrdí Ivan.

Ak sa nejaké náklady zvýšia, tak podľa neho pôjdu na vrub koncesionára.

"Dôležité pre motoristov sú termín dokončenia aj kvalita diela," dodal poslanec.

Audit na stavbe D4 R7

Pochybenia koncesionára projektu D4 a R7 zásadne porušujú podmienky koncesnej zmluvy.

Zároveň zásadne ovplyvňujú výslednú kvalitu stavebných prác a následne tiež životnosť celého diela. To môže v konečnom dôsledku zvýšiť náklady na prevádzku a údržbu po jeho prevzatí do správy štátu.

Vyplýva to zo záverov ekoauditu na stavbe úsekov D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka, sever – Bratislava, Rača. Spoločnosť D4R7 Construction, s. r. o., ktorá je zhotovieteľom prác, označila závery ekoauditu za neprípustné a nesprávne.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výrobca špičkových automobilov odporúča palivá OMV MaxxMotion
  2. Ceny Nadácie Tatra banky za umenie sú odovzdané
  3. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka
  4. Trnavská univerzita v Trnave je výskumná a kvalitná
  5. Viac ako vzdelanie
  6. Pravda o proteínoch. Koľko ich potrebujeme a ktoré sú najzdravšie?
  7. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  8. Athleisure: V športových legínach do mesta aj na šport
  9. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  10. Dotácie stlačili cenu ekologických Volkswagenov na minimum
  1. Vieme kto vám dá garanciu doručenia zásielky do Vianoc
  2. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  3. Tenisový lakeť je nielen ochorenie športovca
  4. Výrobca špičkových automobilov odporúča palivá OMV MaxxMotion
  5. Athleisure: V športových legínach do mesta aj na šport
  6. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  7. BILLA má lacnejšie slovenské výrobky už teraz
  8. Dotácie stlačili cenu ekologických Volkswagenov na minimum
  9. Aké vianočné darčeky nakúpiť a zaplatiť len za dva z troch?
  10. Ceny Nadácie Tatra banky za umenie sú odovzdané
  1. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 13 024
  2. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 10 614
  3. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 9 147
  4. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 7 962
  5. Čo chýba deťom v pestúnskych rodinách? Láska to nie je 7 616
  6. Každodenne sa na cestách zraní veľa detí 7 418
  7. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 7 001
  8. Žijú v núdzi, zázrak je aj kilo cestovín 6 160
  9. Hypotéka v dvadsiatke. Ako vyzerá opak mileniálov? 5 474
  10. Večer bola voda pitná, ráno už nie 5 471

Téma: Obchvat Bratislavy


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

Šéf Smeru Robert Fico.
Stĺpček šéfredaktorky

Fico dostal certifikát extrémistu

Do volieb si Fico vymyslí nejaký slogan o tom, proti komu stavia hrádzu s fašistami.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Bývalý šéf Tiposu pôjde do väzby, rozhodol Najvyšší súd

Do väzby okrem Barcziho pôjde aj exšéf IT Prelec.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Fico Kalavskej ukázal dvere

Kto po tejto skúsenosti podá Smeru ruku?

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Energia: V Maďarsku padol rekord zimnej spotreby elektrickej energie

Zimná spotreba elektrickej energie dosiahla v stredu v Maďarsku historický rekord.

Ilustračná fotografia.

Nový grafikon zachováva všetky najdôležitejšie vlaky, tvrdia železnice

Nový cestovný poriadok začne platiť od 15. decembra.

Ilustračné foto
Vína zo Slobodného vinárstva sa pijú na troch kontinentoch.

Reštaurácie nevedia, ako majú pri jedlách z mäsa zverejňovať krajinu jeho pôvodu

O deväť dní môže byť za nesplnenie povinnosti sankcionovaných viac ako 10-tisíc zariadení spoločného stravovania.

Ilustračné foto.