BRATISLAVA. Ani tvár známa z televíznych obrazoviek nedokázala udržať pri živote reštaurácie Jamieho Olivera. Za bankrotom podnikov britského "šéfkuchára bez čapice" môže okrem stúpajúcich nákladov na prevádzku kuchyne a rastúcich miezd aj silné konkurenčné prostredie.
Británia pred niekoľkými rokmi zažila reštauračný boom. Posledných päť rokov v Spojenom kráľovstve rapídne pribúdali siete reštaurácií. Koncom minulého roka bolo v Británii podľa oficiálnych štatistík takmer 5800 podnikov.
Reštaurácie známeho televízneho šéfkuchára Olivera doplatili - tak ako viaceré ďalšie reštauračné siete v Británii - podľa denníka The Guardian na zmenu v správaní sa zákazníkov.
Briti sú totiž čoraz menej ochotní platiť za drahšie jedlo. Buď prešli na lacnejšie možnosti, ako je napríklad stravovanie sa v rôznych kaviarniach či menších podnikoch, alebo vyhľadávajú niečo jedinečné a zaujímavé, napríklad na trhoch.
Za minulý rok klesli tržby v Oliverových reštauráciách o zhruba jedenásť percent na 101 miliónov libier, už vlani pritom zatvoril dvanásť reštaurácií. Teraz musí zatvoriť 22 ďalších.