BRATISLAVA. Ministri dopravy štátov Vyšehradskej štvorky (V4) podpísali v utorok v Bratislave deklaráciu o spoločnom postupe pri výstavbe vysokorýchlostnej železničnej trate.
Tá by mala v nasledujúcich rokoch spojiť Budapešť, Bratislavu, Prahu a Varšavu. V súčasnosti sa na túto trať pripravuje štúdia uskutočniteľnosti.
Tristo kilometrov za hodinu
"Ide o trasu s rýchlosťou okolo 300 kilometrov za hodinu a na ňu sa musí vybudovať rýchlostná dráha. Ide o úplne novú trať," povedal minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) s tým, že o odborných otázkach bude rokovať spoločná komisia.
Podľa Érseka by mohla nová trať konkurovať leteckej doprave najmä preto, lebo na rozdiel od letísk má zastávky v centre miest.
Časový rámec výstavby však Érsek spresniť nechcel, pretože zatiaľ nie je dohodnuté technické riešenie projektu.
Aj z európskych peňazí
Trať by podľa ministra mala byť spolufinancovaná aj z fondov Európskej únie (EÚ). Práve fondy EÚ na nové programové obdobie 2021 - 2028 boli ďalším bodom spoločného rokovania ministrov V4.
"Nemôžeme pripustiť, aby fondy boli krátené. Pre hospodársky sektor a jeho rozvoj je potrebný práve rozvoj infraštruktúry. Je mimoriadne dôležité, aby úspešné hospodárske nástroje EÚ ako kohézna politika pokračovali aj naďalej," povedal štátny tajomník pre kohéznu politiku Ministerstva inovácií a technológií Maďarska Tamás Schanda.
Dôležitosť európskych peňazí pri rozvoji stredoeurópskych krajín zdôraznil aj nový český minister dopravy Vladimír Kremlík, pre ktorého bolo stretnutie v Bratislave prvou zahraničnou pracovnou cestou, ale aj poľský minister pre infraštruktúru Andrzej Adamczyk.
Ten okrem vysokorýchlostnej železnice vidí využitie európskych financií napríklad aj na vybudovanie dopravného spojenia poľských prístavov s juhom Európy.
Ministri sa dotkli aj možnosti spolupráce pri cezhraničnom vymáhaní nezaplatených diaľničných poplatkov.