SME
Pondelok, 23. november, 2020 | Meniny má KlementKrížovkyKrížovky

Sulík, Beňová či Csáky. Ako pracovali slovenskí europoslanci?

Voľby do Európskeho parlamentu budú 25. mája.

Plénum Európskeho parlamentu.Plénum Európskeho parlamentu. (Zdroj: TASR/AP)

BRUSEL, BRATISLAVA. Bola to jedna z najdiskutovanejších tém v Európskom parlamente. Hoci sa europoslanci právami vysielaných pracovníkov začali zaoberať ešte v marci 2016, konečné znenie smernice schválili až v apríli 2019.

Prečítajte si tiež: Érsek prespávanie kamionistov v kabínach nepresadil Čítajte 

Nové pravidlá, podľa ktorých sa má riadiť práca a odmeňovanie napríklad kamionistov, musia štáty zaviesť do dvoch rokov. Po novom by už firmy nemali svojim vyslaným šoférom napríklad vyplácať minimálnu mzdu podľa štátu, cez ktorý prechádzajú.

Reforma cestnej nákladnej dopravy bola jednou z tém, pri ktorej sa v europarlamente výrazne angažovali aj europoslanci zo Slovenska. Ukázal to prieskum spravodajského webu Euractiv.sk, ktorý sa venuje Európskej únii.

Skryť Vypnúť reklamu

Posledných päť rokov zastupovalo Slovensko v europarlamente 13 poslancov. V najbližších piatich rokoch by to malo byť o jedného viac. Ten však pribudne až po tom, keď Veľká Británia odíde z Európskej únie.

Kto sa najviac angažoval

V reforme cestnej dopravy sa zo slovenských europoslancov najviac angažovali Richard Sulík, ktorý je zároveň predsedom domácej opozičnej SaS, a Eduard Kukan. Ani jeden z nich do europarlamentu v nadchádzajúcich voľbách nekandiduje.

V celkovom počte pozmeňujúcich návrhov, individuálnych i kolektívnych, podaných k tejto téme bol Sulík tretí najaktívnejší spomedzi všetkých europoslancov. Pred ním boli len Jasenko Selimovic zo Švédska a Andor Deli z Maďarska.

Ak sa počet pozmeňovacích návrhov vydelí počtami poslancov, ktorí návrhy predložili, najviac ich podal Igor Šoltes zo Slovinska, na treťom mieste je Selimovic. A druhým najaktívnejším europoslancom bol pri takomto prepočte Kukan.

Skryť Vypnúť reklamu

"Išlo o problematiku, ktorá sa týka našich dopravcov, pričom vyvolala vášnivé a veľmi dlhé diskusie. Ukázalo sa, že je tu deliaca čiara medzi novými a starými členskými štátmi," povedal Kukan.

Europoslanci začali cestnú nákladnú dopravu riešiť po tom, ako Nemecko ešte v roku 2015 zaviedlo pre dopravné firmy povinnosť platiť zamestnancom nemeckú minimálnu mzdu aj vtedy, keď krajinou len prechádzajú.

Rovnaké predpisy platia aj vo Francúzsku a v Rakúsku. Kým Francúzsko nové pravidlá zaviedlo v lete 2016, Rakúsko začiatkom roka 2017. Všetky prípady posudzuje aj Európsky súdny dvor. Ešte však nerozhodol.

Kamiónoví dopravcovia po novom v drvivej väčšine prípadov nebudú musieť svojim vodičom rátať čas, ktorý strávia v zahraničí. Napríklad, ak firma z Bratislavy bude potrebovať prepraviť tovar do Paríža, potrebuje prejsť nielen cez Rakúsko, ale aj cez Nemecko.

Skryť Vypnúť reklamu

Doteraz firma musela vodičovi zaplatiť rakúsky, nemecký, ale aj francúzsky plat, vždy podľa času, ktorý vodič v krajine strávil.

Po europarlamente musí nové pravidlá schváliť ešte Rada Európskej únie. Stane sa tak zrejme až po eurovoľbách.

Sulík je najaktívnejší, málo návrhov dával Zala

Richard Sulík pracoval podľa štatistiky pozmeňujúcich návrhov zo všetkých europoslancov zo Slovenska najaktívnejšie. Analýza spravodajského webu Euractiv.sk ukázala, že Sulík podal viac ako tisíc pozmeňovacích návrhov.

"Pozmeňovacie návrhy som podával ku každej jednej drobnosti, ktorá mohla byť napísaná lepšie. Ukazuje sa, že päť rokov som niečo robil. Bol som 24-krát tieňovým spravodajcom," komentoval Sulík analýzu.

Sulík podľa vydavateľa webu Euractiv.sk Radovana Geista predkladal väčší počet návrhov v spolupráci s niekým.

Skryť Vypnúť reklamu

"Samo osebe to nie je zlé, dokonca to môže byť výhoda. Je to väčšia šanca na schválenie," dodal Geist.

Najviac pozmeňovacích návrhov Sulík podal v prípade prísnejších pravidiel kontroly získavania a vlastnenia strelných zbraní.

"Pred niekoľkými mesiacmi si Únia zaumienila bojovať proti terorizmu tak, že sprísni legálnu držbu zbraní. To je nezmysel, žiadny terorista si nepôjde najprv vybaviť zbrojný pas," povedal Sulík v októbri 2017.

Smernica podľa neho nemala nikdy vzniknúť, nakoniec ju však europoslanci prijali.

Kým Sulík už vo voľbách nekandiduje, druhý v poradí slovenských europoslancov, ktorí podali najviac pozmeňujúcich návrhov, Ivan Štefanec sa chce stať europoslancom opäť.

Tento projekt je kofinancovaný Európskou úniou prostredníctvom grantu Európskeho parlamentu č. COMM/SUBV/2019/M/0036. Tento článok reprezentuje výlučne názory autora. Európsky parlament nezodpovedá za akékoľvek použitie informácií obsiahnutých v tomto článku. Tento projekt je kofinancovaný Európskou úniou prostredníctvom grantu Európskeho parlamentu č. COMM/SUBV/2019/M/0036. Tento článok reprezentuje výlučne názory autora. Európsky parlament nezodpovedá za akékoľvek použitie informácií obsiahnutých v tomto článku. (zdroj: )

Za päť rokov podal Štefanec o 16 návrhov menej ako Sulík. Jeho doménou bola elektronická komunikácia, keď sa zakladal Úrad pre reguláciu elektronickej komunikácie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najmenej aktívnym poslancom bol podľa tejto metodiky Boris Zala. Podal len 139 návrhov.

Prečo si vybrali návrhy

Podávanie pozmeňujúcich návrhov si ako metodiku na skúmanie aktivity europoslancov zo Slovenska vybral samotný Euractiv.sk.

Poslanci Európskeho parlamentu však majú oveľa viac a rôznorodejších aktivít. Zahŕňa prácu v delegáciách, v rámci politických skupín, stretnutia s voličmi a záujmovými skupinami či napríklad neformálne stretnutia.

"Metodika, ktorá by chcela pokryť všetky tieto aktivity, by bola pravdepodobne extrémne komplexná. Narážala by na nedostatočný prístup k dátam, ktorý by prakticky znemožňoval porovnanie," napísal Euractiv.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  2. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  3. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  4. Vianočnú edíciu kávy Starbucks tento rok kúpite už aj v obchode
  5. Neberieme štúdium športovo, ale športujeme
  6. Investície s fixným ročným výnosom 5,5 % - 8 %
  7. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  8. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME
  9. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe
  10. Mercedes-Benz EQV je elektrické riešenie všestranného vozidla
  1. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  2. Get our subscription and support the Online Charity Auction
  3. Ako overiť či máte aktívny druhý pilier?
  4. Kurzarbeit – then, now and tomorrow
  5. Fanshop HC Košice prichádza s novinkami
  6. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  7. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe
  8. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  9. Vianočnú edíciu kávy Starbucks tento rok kúpite už aj v obchode
  10. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 30 214
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 452
  3. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 10 124
  4. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 9 501
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 346
  6. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 9 090
  7. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 9 054
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 840
  9. Ako nahradiť fosílne palivá geotermálnou energiou? 8 631
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci 8 362
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: GDPR - zákon o ochrane osobných údajov

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Richard Sulík, Eduard Kukan, Monika Beňová, Pál Csáky
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Richard Sulík
Komentár Tomáša Prokopčáka

Jedna zlá a dve dobré správy o novej vakcíne

Očkovanie je jeden z najúžasnejších objavov ľudstva.

Tomáš Prokopčák.
Tibora Gašpara poslal súd do väzby.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Sulík zasa berie Matovičovi hračku

Premiér sa vyhráža zatváraním a otvára maturitné ročníky.

Peter Tkačenko
BLOG INEKO

Rozbité vozovky sa dočkajú veľkých opráv

Opravy za 200 miliónov eur sa rozbehnú až v roku 2021.

Nový asfaltový koberec v časti Lán.

Neprehliadnite tiež

Doležal: Otvorenie zimnej sezóny v lyžiarskych strediskách stále nie je isté

Rezort dopravy má vypracovaný plán a čaká na vyjadrenie odborníkov.

Minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal.

Kvalitný plán obnovy si vyžaduje čas. Ale tomu Fico nerozumie, odkázal Heger

Minister financií reagoval na kritiku predsedu Smeru na absenciu plánu obnovy pre EÚ.

Minister financií Eduard Heger na tlačovej konferencii o národnom reformnom pláne.

Portugalsko dopláca na závislosť od turizmu, vláda vyzvala na zmeny

V roku 2019 navštívilo Portugalsko viac než 16,4 milióna zahraničných turistov.

Centrum Lisabonu 11. októbra.

Nových malých úžitkových vozidiel medziročne ubudlo takmer o polovicu

V kategórii nákladných automobilov nad 12 ton to bol pokles o 38 percent.

Ilustračné foto.