SME
Štvrtok, 13. máj, 2021 | Meniny má ServácKrížovkyKrížovky

Sulík, Beňová či Csáky. Ako pracovali slovenskí europoslanci?

Voľby do Európskeho parlamentu budú 25. mája.

Plénum Európskeho parlamentu.Plénum Európskeho parlamentu. (Zdroj: TASR/AP)

BRUSEL, BRATISLAVA. Bola to jedna z najdiskutovanejších tém v Európskom parlamente. Hoci sa europoslanci právami vysielaných pracovníkov začali zaoberať ešte v marci 2016, konečné znenie smernice schválili až v apríli 2019.

Prečítajte si tiež: Érsek prespávanie kamionistov v kabínach nepresadil Čítajte 

Nové pravidlá, podľa ktorých sa má riadiť práca a odmeňovanie napríklad kamionistov, musia štáty zaviesť do dvoch rokov. Po novom by už firmy nemali svojim vyslaným šoférom napríklad vyplácať minimálnu mzdu podľa štátu, cez ktorý prechádzajú.

Reforma cestnej nákladnej dopravy bola jednou z tém, pri ktorej sa v europarlamente výrazne angažovali aj europoslanci zo Slovenska. Ukázal to prieskum spravodajského webu Euractiv.sk, ktorý sa venuje Európskej únii.

Skryť Vypnúť reklamu

Posledných päť rokov zastupovalo Slovensko v europarlamente 13 poslancov. V najbližších piatich rokoch by to malo byť o jedného viac. Ten však pribudne až po tom, keď Veľká Británia odíde z Európskej únie.

Kto sa najviac angažoval

V reforme cestnej dopravy sa zo slovenských europoslancov najviac angažovali Richard Sulík, ktorý je zároveň predsedom domácej opozičnej SaS, a Eduard Kukan. Ani jeden z nich do europarlamentu v nadchádzajúcich voľbách nekandiduje.

V celkovom počte pozmeňujúcich návrhov, individuálnych i kolektívnych, podaných k tejto téme bol Sulík tretí najaktívnejší spomedzi všetkých europoslancov. Pred ním boli len Jasenko Selimovic zo Švédska a Andor Deli z Maďarska.

Ak sa počet pozmeňovacích návrhov vydelí počtami poslancov, ktorí návrhy predložili, najviac ich podal Igor Šoltes zo Slovinska, na treťom mieste je Selimovic. A druhým najaktívnejším europoslancom bol pri takomto prepočte Kukan.

Skryť Vypnúť reklamu

"Išlo o problematiku, ktorá sa týka našich dopravcov, pričom vyvolala vášnivé a veľmi dlhé diskusie. Ukázalo sa, že je tu deliaca čiara medzi novými a starými členskými štátmi," povedal Kukan.

Europoslanci začali cestnú nákladnú dopravu riešiť po tom, ako Nemecko ešte v roku 2015 zaviedlo pre dopravné firmy povinnosť platiť zamestnancom nemeckú minimálnu mzdu aj vtedy, keď krajinou len prechádzajú.

Rovnaké predpisy platia aj vo Francúzsku a v Rakúsku. Kým Francúzsko nové pravidlá zaviedlo v lete 2016, Rakúsko začiatkom roka 2017. Všetky prípady posudzuje aj Európsky súdny dvor. Ešte však nerozhodol.

Kamiónoví dopravcovia po novom v drvivej väčšine prípadov nebudú musieť svojim vodičom rátať čas, ktorý strávia v zahraničí. Napríklad, ak firma z Bratislavy bude potrebovať prepraviť tovar do Paríža, potrebuje prejsť nielen cez Rakúsko, ale aj cez Nemecko.

Skryť Vypnúť reklamu

Doteraz firma musela vodičovi zaplatiť rakúsky, nemecký, ale aj francúzsky plat, vždy podľa času, ktorý vodič v krajine strávil.

Po europarlamente musí nové pravidlá schváliť ešte Rada Európskej únie. Stane sa tak zrejme až po eurovoľbách.

Sulík je najaktívnejší, málo návrhov dával Zala

Richard Sulík pracoval podľa štatistiky pozmeňujúcich návrhov zo všetkých europoslancov zo Slovenska najaktívnejšie. Analýza spravodajského webu Euractiv.sk ukázala, že Sulík podal viac ako tisíc pozmeňovacích návrhov.

"Pozmeňovacie návrhy som podával ku každej jednej drobnosti, ktorá mohla byť napísaná lepšie. Ukazuje sa, že päť rokov som niečo robil. Bol som 24-krát tieňovým spravodajcom," komentoval Sulík analýzu.

Sulík podľa vydavateľa webu Euractiv.sk Radovana Geista predkladal väčší počet návrhov v spolupráci s niekým.

Skryť Vypnúť reklamu

"Samo osebe to nie je zlé, dokonca to môže byť výhoda. Je to väčšia šanca na schválenie," dodal Geist.

Najviac pozmeňovacích návrhov Sulík podal v prípade prísnejších pravidiel kontroly získavania a vlastnenia strelných zbraní.

"Pred niekoľkými mesiacmi si Únia zaumienila bojovať proti terorizmu tak, že sprísni legálnu držbu zbraní. To je nezmysel, žiadny terorista si nepôjde najprv vybaviť zbrojný pas," povedal Sulík v októbri 2017.

Smernica podľa neho nemala nikdy vzniknúť, nakoniec ju však europoslanci prijali.

Kým Sulík už vo voľbách nekandiduje, druhý v poradí slovenských europoslancov, ktorí podali najviac pozmeňujúcich návrhov, Ivan Štefanec sa chce stať europoslancom opäť.

Tento projekt je kofinancovaný Európskou úniou prostredníctvom grantu Európskeho parlamentu č. COMM/SUBV/2019/M/0036. Tento článok reprezentuje výlučne názory autora. Európsky parlament nezodpovedá za akékoľvek použitie informácií obsiahnutých v tomto článku. Tento projekt je kofinancovaný Európskou úniou prostredníctvom grantu Európskeho parlamentu č. COMM/SUBV/2019/M/0036. Tento článok reprezentuje výlučne názory autora. Európsky parlament nezodpovedá za akékoľvek použitie informácií obsiahnutých v tomto článku. (zdroj: )

Za päť rokov podal Štefanec o 16 návrhov menej ako Sulík. Jeho doménou bola elektronická komunikácia, keď sa zakladal Úrad pre reguláciu elektronickej komunikácie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najmenej aktívnym poslancom bol podľa tejto metodiky Boris Zala. Podal len 139 návrhov.

Prečo si vybrali návrhy

Podávanie pozmeňujúcich návrhov si ako metodiku na skúmanie aktivity europoslancov zo Slovenska vybral samotný Euractiv.sk.

Poslanci Európskeho parlamentu však majú oveľa viac a rôznorodejších aktivít. Zahŕňa prácu v delegáciách, v rámci politických skupín, stretnutia s voličmi a záujmovými skupinami či napríklad neformálne stretnutia.

"Metodika, ktorá by chcela pokryť všetky tieto aktivity, by bola pravdepodobne extrémne komplexná. Narážala by na nedostatočný prístup k dátam, ktorý by prakticky znemožňoval porovnanie," napísal Euractiv.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  2. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku
  3. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  4. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  5. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  6. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  7. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  8. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  10. S kvalitným poistením sú finančné následky vážnej choroby menšie
  1. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  2. Union má novinku – Očný balík v hodnote 100 eur pre každého
  3. Čerstvá dvojnásobná mamička porovnáva pôrod v Nemecku
  4. Tretia generácia očných špecialistov prichádza do Košíc
  5. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  6. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  7. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov
  8. Najbrutálnejšie preteky sveta? Extreme E je Formulou 1 v teréne
  9. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  10. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  1. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 15 462
  2. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 14 281
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 11 573
  4. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 11 509
  5. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 7 827
  6. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 7 228
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 5 880
  8. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 5 691
  9. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 5 603
  10. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné 5 423
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister zdravotníctva Marek Krajčí (OĽaNO) pózuje pri prvej dodávke ruských vakcín Sputnik V na Slovensko.

Podania na Sputnik sú staršie ako mesiac.

6 h

Prečo sme prestali očkovať Astrou a ako na tom s vakcináciou sme.

4 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Výskum prebiehal v celej EÚ.

5 h
Minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal.

Ekonomická situácia bratislavského letiska je podľa ministra katastrofálna.

9 h
Premiér Eduard Heger a minister hospodárstva Richard Sulík.

Matovičov kabinet príslušné uznesenie neodobril.

10 h
Zľava uprostred: Minister financií SR Igor Matovič, predseda vlády SR Eduard Heger a minister vnútra SR Roman Mikulec počas rokovania 8. schôdze vlády SR.

Vyplýva to z návrhu novely zákona o štátnom rozpočte.

10 h