SME
Streda, 19. jún, 2019 | Meniny má Alfréd

Sulík, Beňová či Csáky. Ako pracovali slovenskí europoslanci?

Voľby do Európskeho parlamentu budú 25. mája.

Plénum Európskeho parlamentu.Plénum Európskeho parlamentu.(Zdroj: TASR/AP)
Článok pokračuje pod video reklamou

BRUSEL, BRATISLAVA. Bola to jedna z najdiskutovanejších tém v Európskom parlamente. Hoci sa europoslanci právami vysielaných pracovníkov začali zaoberať ešte v marci 2016, konečné znenie smernice schválili až v apríli 2019.

Prečítajte si tiež: Érsek prespávanie kamionistov v kabínach nepresadil

Nové pravidlá, podľa ktorých sa má riadiť práca a odmeňovanie napríklad kamionistov, musia štáty zaviesť do dvoch rokov. Po novom by už firmy nemali svojim vyslaným šoférom napríklad vyplácať minimálnu mzdu podľa štátu, cez ktorý prechádzajú.

Reforma cestnej nákladnej dopravy bola jednou z tém, pri ktorej sa v europarlamente výrazne angažovali aj europoslanci zo Slovenska. Ukázal to prieskum spravodajského webu Euractiv.sk, ktorý sa venuje Európskej únii.

Posledných päť rokov zastupovalo Slovensko v europarlamente 13 poslancov. V najbližších piatich rokoch by to malo byť o jedného viac. Ten však pribudne až po tom, keď Veľká Británia odíde z Európskej únie.

Kto sa najviac angažoval

V reforme cestnej dopravy sa zo slovenských europoslancov najviac angažovali Richard Sulík, ktorý je zároveň predsedom domácej opozičnej SaS, a Eduard Kukan. Ani jeden z nich do europarlamentu v nadchádzajúcich voľbách nekandiduje.

V celkovom počte pozmeňujúcich návrhov, individuálnych i kolektívnych, podaných k tejto téme bol Sulík tretí najaktívnejší spomedzi všetkých europoslancov. Pred ním boli len Jasenko Selimovic zo Švédska a Andor Deli z Maďarska.

Ak sa počet pozmeňovacích návrhov vydelí počtami poslancov, ktorí návrhy predložili, najviac ich podal Igor Šoltes zo Slovinska, na treťom mieste je Selimovic. A druhým najaktívnejším europoslancom bol pri takomto prepočte Kukan.

"Išlo o problematiku, ktorá sa týka našich dopravcov, pričom vyvolala vášnivé a veľmi dlhé diskusie. Ukázalo sa, že je tu deliaca čiara medzi novými a starými členskými štátmi," povedal Kukan.

Europoslanci začali cestnú nákladnú dopravu riešiť po tom, ako Nemecko ešte v roku 2015 zaviedlo pre dopravné firmy povinnosť platiť zamestnancom nemeckú minimálnu mzdu aj vtedy, keď krajinou len prechádzajú.

Rovnaké predpisy platia aj vo Francúzsku a v Rakúsku. Kým Francúzsko nové pravidlá zaviedlo v lete 2016, Rakúsko začiatkom roka 2017. Všetky prípady posudzuje aj Európsky súdny dvor. Ešte však nerozhodol.

Kamiónoví dopravcovia po novom v drvivej väčšine prípadov nebudú musieť svojim vodičom rátať čas, ktorý strávia v zahraničí. Napríklad, ak firma z Bratislavy bude potrebovať prepraviť tovar do Paríža, potrebuje prejsť nielen cez Rakúsko, ale aj cez Nemecko.

Doteraz firma musela vodičovi zaplatiť rakúsky, nemecký, ale aj francúzsky plat, vždy podľa času, ktorý vodič v krajine strávil.

Po europarlamente musí nové pravidlá schváliť ešte Rada Európskej únie. Stane sa tak zrejme až po eurovoľbách.

Sulík je najaktívnejší, málo návrhov dával Zala

Richard Sulík pracoval podľa štatistiky pozmeňujúcich návrhov zo všetkých europoslancov zo Slovenska najaktívnejšie. Analýza spravodajského webu Euractiv.sk ukázala, že Sulík podal viac ako tisíc pozmeňovacích návrhov.

"Pozmeňovacie návrhy som podával ku každej jednej drobnosti, ktorá mohla byť napísaná lepšie. Ukazuje sa, že päť rokov som niečo robil. Bol som 24-krát tieňovým spravodajcom," komentoval Sulík analýzu.

Sulík podľa vydavateľa webu Euractiv.sk Radovana Geista predkladal väčší počet návrhov v spolupráci s niekým.

"Samo osebe to nie je zlé, dokonca to môže byť výhoda. Je to väčšia šanca na schválenie," dodal Geist.

Najviac pozmeňovacích návrhov Sulík podal v prípade prísnejších pravidiel kontroly získavania a vlastnenia strelných zbraní.

"Pred niekoľkými mesiacmi si Únia zaumienila bojovať proti terorizmu tak, že sprísni legálnu držbu zbraní. To je nezmysel, žiadny terorista si nepôjde najprv vybaviť zbrojný pas," povedal Sulík v októbri 2017.

Smernica podľa neho nemala nikdy vzniknúť, nakoniec ju však europoslanci prijali.

Kým Sulík už vo voľbách nekandiduje, druhý v poradí slovenských europoslancov, ktorí podali najviac pozmeňujúcich návrhov, Ivan Štefanec sa chce stať europoslancom opäť.

Tento projekt je kofinancovaný Európskou úniou prostredníctvom grantu Európskeho parlamentu č. COMM/SUBV/2019/M/0036. Tento článok reprezentuje výlučne názory autora. Európsky parlament nezodpovedá za akékoľvek použitie informácií obsiahnutých v tomto článku.Tento projekt je kofinancovaný Európskou úniou prostredníctvom grantu Európskeho parlamentu č. COMM/SUBV/2019/M/0036. Tento článok reprezentuje výlučne názory autora. Európsky parlament nezodpovedá za akékoľvek použitie informácií obsiahnutých v tomto článku. (zdroj: )

Za päť rokov podal Štefanec o 16 návrhov menej ako Sulík. Jeho doménou bola elektronická komunikácia, keď sa zakladal Úrad pre reguláciu elektronickej komunikácie.

Najmenej aktívnym poslancom bol podľa tejto metodiky Boris Zala. Podal len 139 návrhov.

Prečo si vybrali návrhy

Podávanie pozmeňujúcich návrhov si ako metodiku na skúmanie aktivity europoslancov zo Slovenska vybral samotný Euractiv.sk.

Poslanci Európskeho parlamentu však majú oveľa viac a rôznorodejších aktivít. Zahŕňa prácu v delegáciách, v rámci politických skupín, stretnutia s voličmi a záujmovými skupinami či napríklad neformálne stretnutia.

"Metodika, ktorá by chcela pokryť všetky tieto aktivity, by bola pravdepodobne extrémne komplexná. Narážala by na nedostatočný prístup k dátam, ktorý by prakticky znemožňoval porovnanie," napísal Euractiv.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pod Vinicou - Perspektívne bývanie v Novom Meste
  2. 5 tipov ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  3. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne.
  4. Krása verzus hrozba. Ako si užiť slnko bez rizika?
  5. Známy výrobca oslavuje 50 rokov. Ponúka výrazné zľavy
  6. Keď ide o kožu
  7. Potešte vášho otca kvalitným čítaním
  8. Stavebné pozemky s dobrou dostupnosťou do centra konečne na trhu
  9. Vyberáte dovolenku podľa dĺžky letu?
  10. ​​​​​​​Bratislavský kraj reformuje stredné školstvo
  1. Tenisový turnaj o pohár dekana SvF STU 2019
  2. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  3. 5 tipov ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  4. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne.
  5. Krása verzus hrozba. Ako si užiť slnko bez rizika?
  6. Založenie spoločnosti s.r.o. je výhodnejšie v ČR ako v SR
  7. Pod Vinicou - Perspektívne bývanie v Novom Meste
  8. Noerr has done it again!
  9. Is golf merely a game for the cream of society?
  10. OMV v lete poskytuje perfektnú starostlivosť o vaše auto
  1. Ak miestnosť vonia novotou, buďte opatrní 16 036
  2. Známy výrobca oslavuje 50 rokov. Ponúka výrazné zľavy 14 416
  3. Pivo, káva a horká čokoláda. Na niektoré chute musíme vyzrieť 13 814
  4. Vyberáte dovolenku podľa dĺžky letu? 12 691
  5. Potešte vášho otca kvalitným čítaním 9 624
  6. Stavebné pozemky s dobrou dostupnosťou do centra konečne na trhu 5 872
  7. Výlet do minulosti: Černobyľ a tajomné mesto Pripiať 5 774
  8. Ako správne pripraviť džem či marmeládu? 3 817
  9. Mobil ako peňaženku využíva čoraz viac ľudí 3 706
  10. Vôňa alebo zápach? Profesionáli otestovali rôzne typy domov 2 238

Téma: Monika Beňová


Článok je zaradený aj do ďalších tém Eduard Kukan, Richard Sulík, GDPR - zákon o ochrane osobných údajov

Hlavné správy zo Sme.sk

Malajzijské lietadlo zostrelili Rusi a klamali. Teraz ich stíhajú za vraždu

Let MH17 zostrelil ruský protilietadlový systém BUK.

Zostrelené holandské lietadlo nad Ukrajinou. Takmer 300 ľudí sa stalo obeťami vojenského konfliktu v tejto oblasti.
Pavel Malovič, známy telovýchovný lekár, ktorý je aj dopingovým komisárom Európskej futbalovej asociácie (UEFA), prednosta Ústavu telovýchovného lekárstva Slovenskej zdravotníckej univerzity. V Európe patrí medzi služobne najstarších reprezentačných lekárov.

Cez čiaru: Boris Kollár a bratislavské podsvetie, aká je pravda?

Pozrite si najnovší diel relácie Cez čiaru.

Boris Kollár v Miláne.
Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Spoločnosť Nafta dosiahla vlani čistý zisk 68,3 milióna eur

Uplynulý rok sa pre podnik niesol v znamení upevňovania si pozície na trhoch.

Ilustračné foto

Európska centrálna banka by podľa jej viceprezidenta opäť mohla nakupovať dlhopisy

Draghi uviedol, že ak sa ekonomická situácia zhorší, ECB ohlási nový stimul.

Frankfurt nad Mohanom, sídlo Európskej centrálnej banky.
Dovolenkári v niektorých oblastiach zvyšujú počas leta množstvo plastového odpadu aj o 30 percent.

Indigo Partners objednala od Airbusu päťdesiat nových lietadiel A321XLR

Najväčší počet A321XLR dostane v rámci kontraktu Wizz Air.

Ilustračné foto.