SME
Štvrtok, 12. december, 2019 | Meniny má Otília

Štáty sa predháňajú v stimuloch, o nový závod Škody je veľký záujem

Škoda hľadá lokalitu, kde bude vyrábať 300-tisíc áut ročne.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: Škoda)

SOFIA, MLADÁ BOLESLAV. Celkom nový bulvár alebo predĺžená linka metra z centra Sofie až do továrne.

Bulharskí poslanci v rozpočte vyčlenili v prepočte takmer 20 miliónov eur na investície, ktoré majú pritiahnuť Škodu Auto práve k nim.

Kde bude nový závod Škody nakoniec stáť, nie je však doteraz isté, uviedli české Lidové noviny (LN).

Článok pokračuje pod video reklamou

Štáty sa predbiehajú v stimuloch

Ide o veľa. Škoda hľadá lokalitu, kde bude vyrábať 300.000, výhľadovo až 350.000 áut ročne.

Očakáva sa, že hodnota produkcie bude 6 až 7 miliárd eur a závod bude dosahovať čistý zisk zhruba 700 miliónov eur.

Továreň údajne zamestná až 5000 ľudí. Podľa bulharských médií môže celkovo vzniknúť až 7000 pracovných miest. Peniaze investované do stimulov a infraštruktúry sa tak môžu rýchlo vrátiť.

Česko podobným spôsobom - stimulmi aj sľúbenú výstavbou ciest - pred rokmi prilákalo napríklad kórejskú spoločnosť Hyundai.

A neskôr aj kórejského výrobcu pneumatík Nexen, ktorý minulý týždeň začal výrobu neďaleko Žatca.

Bulhari sľubujú cesty aj metro

V prípade Bulharska vláda nesľubuje len cesty, ale aj predĺženie linky metra. Z nového závodu by tak bolo priame spojenie do centra Sofie aj na tamojšie letisko. Zlepšiť sa má aj napojenie na železnicu.

Prečítajte si tiež: Volkswagen má veľké plány. Bratislavský závod je zatiaľ mimo hry, prepúšťa ľudí Čítajte 

Bulharsko ponúka pre výstavbu továrne lokalitu v tesnej blízkosti diaľničného okruhu a novobudovanej diaľnice smerom k srbskej hranici a ďalej do Česka. Bulharský týždenník Monitor spomenul aj plány na dopravný terminál.

Monitor sa odvoláva na zdroj z bulharskej vlády, podľa ktorého sa Škoda rozhoduje už len medzi Bulharskom a Tureckom.

Tlačové oddelenia materského koncernu Volkswagen aj Škody Auto však stále hovoria o neurčených štyroch lokalitách, s tým, že k redukcii na dve zatiaľ nedošlo.

Pravdepodobne ide o Bulharsko, Turecko, Srbsko a Rumunsko. Srbské médiá spomínali aj Severné Macedónsko.

Srbi preto nezostávajú v plánovaní pozadu. Avizovali zámer, vybudovať metro desiatky kilometrov severne od Belehradu, do zóny, kde by mohol nový závod Škody vzniknúť.

Aj v Srbsku, podobne ako v Bulharsku, sa hovorí o ďalších lokalitách. Škoda požaduje pomerne veľkú plochu 400 hektárov s dobrým napojením na diaľnice.

V Česku nový závod nebude

Britský magazín Autocar po stretnutí so šéfom Škody Bernhardom Maierom napísal, že sa uvažuje aj o novom závode priamo v Česku. No túto variantu už údajne automobilka vylúčila.

Medzi odborármi koncernu sa pritom začalo debatovať o tom, či má zmysel stavať nový závod, a či nestačí zvýšiť kapacitu v existujúcich lokalitách. Rastú totiž obavy z prepúšťania z dôvodu nastupujúcich elektromobilov.

Výber lokality sa mal posunúť dopredu na dozornej rade koncernu Volkswagen hneď po skončení Veľkej noci.

Teraz sa očakáva, že k rokovaniam dôjde v polovici mája. Definitívne rozhodnutie má padnúť v novembri.

V hre sú aj Rumuni

V Rumunsku by závod podľa tamojších médií mohol stáť v meste Jasy blízko hranice s Moldavskom. O lokalitách v Turecku bližšie informácie nie sú.

Bulharské médiá uviedli, že ich krajina má náskok vďaka nižším výrobným nákladom. Rozdiel oproti Turecku je údajne 600 eur na jedno vyrobené auto.

Turecký zväz automobilového priemyslu však upozorňuje, že Turecko je pre koncern Volkswagen veľký trh, a to môže byť dostatočná motivácia mať v krajine aj výrobný závod.

Turecké médiá tiež pripomenuli, že nemecká kancelárka Angela Merkelová pri stretnutí s tureckým prezidentom Recepom Tayyipom Erdoganom sľúbila, že investície nemeckých firiem v Turecku podporí.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka
  2. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  4. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  5. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  6. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  7. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  8. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  9. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  10. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  1. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  2. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  4. Slovenská sporiteľňa pomôže svojim klientom zo zničenej bytovky
  5. Vianočné trhy na zámku Schloss Hof „na skok“ od Bratislavy
  6. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  7. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  8. ŠKODA AUTO Slovensko vysadila v Petržalke stromovú alej
  9. Predíďte úniku dokumentov. Označkujte ich
  10. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  1. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú? 26 946
  2. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť? 23 857
  3. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 13 477
  4. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 12 859
  5. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 11 529
  6. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 10 458
  7. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 8 331
  8. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 8 050
  9. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 7 857
  10. Každodenne sa na cestách zraní veľa detí 7 772

Téma: Česká republika


Článok je zaradený aj do ďalších tém Škoda

Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Dobré ráno: Okolo majetku Bašternáka sa dejú čudné veci

Ako skončí majetok odsúdeného daňového podvodníka?

Podcast Dobré Ráno
Stĺpček Jakuba Fila

Snáď si tie deti tú tvár Smeru nebudú pamätať

Nahnevaný Fico sa snaží pôsobiť milo a vtipne, je však skôr trápny.

Dobehne Johnsona osud Mayovej? Britské voľby rozhodnú o brexite

Tri scenáre vývoja po britských voľbách.

Premiér si v kampani vyskúšal aj prácu mliekara.