SME
Nedeľa, 26. máj , 2019

Bankoví klienti sa sťažujú najmä na poplatky súvisiace s úvermi

V minulom roku centrálna banka prijala od spotrebiteľov takmer dvetisíc rôznych podaní.

Národná banka Slovenska.Národná banka Slovenska.(Zdroj: SME/Gabriel Kuchta)
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Národná banka Slovenska (NBS) eviduje každoročne sťažnosti spotrebiteľov na subjekty finančného trhu a sťažnostiam sa nevyhnú ani bankové domy.

V minulom roku centrálna banka prijala od spotrebiteľov takmer dvetisíc rôznych podaní, pričom zhruba 27-percentný podiel tvorili podnety na banky.

Prečítajte si tiež: Banky lákajú na výhodné pôžičky, nie je to však zadarmo

Sťažnosti sa týkali hlavne poplatkov súvisiacich s úvermi na bývanie a spotrebiteľskými úvermi. Podnety smerovali aj na kartové a platobné transakcie.

NBS udelila aj sankcie, a to VÚB banke a Prima banke. Zároveň vykonala dohľad v troch bankách.

Sankcia pre VÚB sa týkala ešte spoločnosti Consumer Finance Holding, keďže banka sa stala jej právnym nástupcom.

Rozhodnutie centrálna banka vydala na základe kontroly z roku 2015 vo vtedajšej firme Consumer Finance Holding.

"Týkalo sa to len určitého obdobia v mesiacoch september a október. To už je však bezpredmetné, nakoľko už samotná firma Consumer Finance Holding v čase svojej existencie zjednala nápravu a s účinnosťou od 1. januára 2018 zanikla, rozdelením a následným zlúčením časti spoločnosti s VÚB bankou," vysvetlil pre agentúru SITA PR manažér VÚB banky Dominik Miša.

V troch bankách sankcie neuložili

Sankcia pre Prima banku súvisela ešte s bývalou Sberbank Slovensko, ktorú Prima banka odkúpila. Sberbank podľa NBS na konci roka 2016 neinformovala dopredu vyše päťtisíc svojich klientov o tom, ako mení obchodné podmienky.

Ak si klienti Sberbank sami nenaštudovali nové podmienky, nezistili, že banka zrušila výbery hotovosti z termínovaných vkladov, bežných účtov aj vkladných knižiek vedených v cudzej mene.

Národná banka vlani ukončila tzv. dohľad na mieste v troch bankách, a to v Slovenskej sporiteľni, Poštovej banke a Tatra banke, ktorý sa začal ešte v roku 2017. V týchto prípadoch centrálna banka sankcie neuložila.

V Slovenskej sporiteľni preverovali všetky typy retailových úverov, zamerali sa predovšetkým na ochranu spotrebiteľa, plnenie regulačných a legislatívnych požiadaviek.

"V banke sme následne urobili niekoľko zmien, ďalšie implementujeme postupne, ako vznikajú odporúčania a regulácie NBS," povedala pre agentúru SITA hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Marta Cesnaková.

Banky sa snažia vyhodnocovať sťažnosti hneď

Dohľad na mieste v Poštovej banke bol zameraný najmä na poskytovanie spotrebiteľských úverov a úverov na bývanie.

"Banka prijala opatrenia na zlepšenie poskytovania svojich služieb," uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa Poštovej banky Lýdia Žáčková.

V Tatra banke vykonávala NBS dohľad so zameraním na odštepný závod Raiffeisen banka, a to pre oblasť poskytovania spotrebných úverov. Aj v tomto prípade banka prijala postačujúce opatrenia a nezrovnalosti odstránila.

Prečítajte si tiež: Banky spustili jarné kampane na úvery, ľudí lákajú rôznymi benefitmi

Banky sa podľa ich vyjadrení snažia vyhodnocovať sťažnosti klientov hneď a podrobne.

"Ak zistíme pochybenie na našej strane, situáciu čo najskôr napravíme a klientovi sa ospravedlníme. Ich podnety nám slúžia aj pri vytváraní či pri zmenách bankových produktov a služieb. V prípade, že zamestnanci postupovali správne, snažíme sa vždy klientovi vysvetliť a zdôvodniť náš postup," uviedla Cesnaková.

Ak VÚB banka príde v procese riešenia reklamácie na nejaký problém, tak hneď prijíma opatrenia, aby sa to už neopakovalo.

Sťažnosti a reklamácie Poštová banka rieši v súlade s reklamačným poriadkom banky a prijatými vnútornými predpismi. Aj Poštová banka v prípade, že je reklamácia alebo sťažnosť opodstatnená, snaží sa prijať také opatrenia, aby podobným situáciám v budúcnosti predišla.

Tatra banka sa podľa jej vyjadrení zaoberá všetkými podnetmi svojich klientov, nielen podnetmi adresovanými centrálnej banke. "Podnety klientov sú vždy riadne preverené nezávislým útvarom banky," doplnila Žiaranová.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  2. Telefón počas šoférovania vás môže vážne ohroziť. Čo s tým?
  3. ČSOB podporuje podnikateľov a malé firmy
  4. Termínovaný vklad alebo stavebné sporenie. Čo sa oplatí viac?
  5. Bezstarostná klíma len za 35 € mesačne a s doživotným servisom
  6. Top desať pobytových zájazdov, ktoré si nenechať ujsť
  7. Nabrali odvahu bojovať ďalej
  8. Pravda o šalátových uhorkách. Vydržia bez plastovej fólie?
  9. Rušia vás susedia? Toto na nich zaberie
  10. Nový Hyundai i30 Fastback N má emócií na rozdávanie
  1. Deťom v Poluse je venovaný celý mesiac jún
  2. Tesco na Slovensku dosiahlo jeden z cieľov udržateľného rozvoja
  3. Týždenníky MY prichádzajú s veľkou novinkou
  4. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  5. O2: Záujemcov o eKasu vybavujeme flexibilne
  6. VIDEOrecenze autokamery MiVue C380 Dual - hodnotí youtuber DIY!
  7. Môže byť občan Európskej únie ako spoločník v slovenskej s.r.o.?
  8. ČSOB podporuje podnikateľov a malé firmy
  9. Telefón počas šoférovania vás môže vážne ohroziť. Čo s tým?
  10. Mliečny sortiment privátnych značiek boduje o spotrebiteľov
  1. Rušia vás susedia? Toto na nich zaberie 32 846
  2. Termínovaný vklad alebo stavebné sporenie. Čo sa oplatí viac? 24 193
  3. Šok pri servisnej prehliadke! Za toto už neplaťte 21 088
  4. Pravda o šalátových uhorkách. Vydržia bez plastovej fólie? 15 622
  5. Top desať pobytových zájazdov, ktoré si nenechať ujsť 12 979
  6. Telefón počas šoférovania vás môže vážne ohroziť. Čo s tým? 8 805
  7. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali 6 749
  8. Top dvadsaťpäť hotelov na rodinnú dovolenku 3 293
  9. Bezstarostná klíma len za 35 € mesačne a s doživotným servisom 3 182
  10. Hľadáte tip na výlet s autom? Navštívte krásne horské priesmyky 2 039

Téma: Banky


Hlavné správy zo Sme.sk

Stĺpček šéfredaktorky

Krajina volá po zmene, dominancia Smeru padla

Krajina fašistom úplne nenaletela, ale extrémisti zacítili svoju šancu.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Minúta po minúte: Predbežné výsledky ukazujú na súboj Smeru, PS/Spolu a ĽSNS

Voľby do Európskeho parlamentu prebehli bez problémov.

Antonín Langweil staval model Prahy v rokoch 1826 - 1837 a investoval doňho celý majetok.
Mark Stone strieľľa úvodný gól semifinále Kanada - Česko na MS v hokeji 2019.

Neprehliadnite tiež

Podcast Index

Index: Ako vidieť kus sveta popri práci a nezbankrotovať

Mladí sa čoraz menej spoliehajú na cestovné kancelárie.

Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.

Nové clá v USA na oblečenie z Číny by mohli zavrieť obchody

Obchodný spor medzi USA a Čínou ani po roku neutíchol, ale naopak naberá na intenzite.

Ilustračné foto.

Miliardárov v ázijsko-tichomorskom regióne ubudlo

Miliardári z regiónu utrpeli v minulom roku veľké straty.

Ilustračné foto.

Príjmy Grécka z turizmu vzrástli o vyše 37 percent

K vyšším tržbám prispeli najmä Nemci a Američania.

Korfu, Grécko.