SME
Štvrtok, 12. december, 2019 | Meniny má Otília

Bankoví klienti sa sťažujú najmä na poplatky súvisiace s úvermi

V minulom roku centrálna banka prijala od spotrebiteľov takmer dvetisíc rôznych podaní.

Národná banka Slovenska.Národná banka Slovenska.(Zdroj: SME/Gabriel Kuchta)
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Národná banka Slovenska (NBS) eviduje každoročne sťažnosti spotrebiteľov na subjekty finančného trhu a sťažnostiam sa nevyhnú ani bankové domy.

V minulom roku centrálna banka prijala od spotrebiteľov takmer dvetisíc rôznych podaní, pričom zhruba 27-percentný podiel tvorili podnety na banky.

Prečítajte si tiež: Banky lákajú na výhodné pôžičky, nie je to však zadarmo Čítajte 

Sťažnosti sa týkali hlavne poplatkov súvisiacich s úvermi na bývanie a spotrebiteľskými úvermi. Podnety smerovali aj na kartové a platobné transakcie.

NBS udelila aj sankcie, a to VÚB banke a Prima banke. Zároveň vykonala dohľad v troch bankách.

Sankcia pre VÚB sa týkala ešte spoločnosti Consumer Finance Holding, keďže banka sa stala jej právnym nástupcom.

Rozhodnutie centrálna banka vydala na základe kontroly z roku 2015 vo vtedajšej firme Consumer Finance Holding.

"Týkalo sa to len určitého obdobia v mesiacoch september a október. To už je však bezpredmetné, nakoľko už samotná firma Consumer Finance Holding v čase svojej existencie zjednala nápravu a s účinnosťou od 1. januára 2018 zanikla, rozdelením a následným zlúčením časti spoločnosti s VÚB bankou," vysvetlil pre agentúru SITA PR manažér VÚB banky Dominik Miša.

V troch bankách sankcie neuložili

Sankcia pre Prima banku súvisela ešte s bývalou Sberbank Slovensko, ktorú Prima banka odkúpila. Sberbank podľa NBS na konci roka 2016 neinformovala dopredu vyše päťtisíc svojich klientov o tom, ako mení obchodné podmienky.

Ak si klienti Sberbank sami nenaštudovali nové podmienky, nezistili, že banka zrušila výbery hotovosti z termínovaných vkladov, bežných účtov aj vkladných knižiek vedených v cudzej mene.

Národná banka vlani ukončila tzv. dohľad na mieste v troch bankách, a to v Slovenskej sporiteľni, Poštovej banke a Tatra banke, ktorý sa začal ešte v roku 2017. V týchto prípadoch centrálna banka sankcie neuložila.

V Slovenskej sporiteľni preverovali všetky typy retailových úverov, zamerali sa predovšetkým na ochranu spotrebiteľa, plnenie regulačných a legislatívnych požiadaviek.

"V banke sme následne urobili niekoľko zmien, ďalšie implementujeme postupne, ako vznikajú odporúčania a regulácie NBS," povedala pre agentúru SITA hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Marta Cesnaková.

Banky sa snažia vyhodnocovať sťažnosti hneď

Dohľad na mieste v Poštovej banke bol zameraný najmä na poskytovanie spotrebiteľských úverov a úverov na bývanie.

"Banka prijala opatrenia na zlepšenie poskytovania svojich služieb," uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa Poštovej banky Lýdia Žáčková.

V Tatra banke vykonávala NBS dohľad so zameraním na odštepný závod Raiffeisen banka, a to pre oblasť poskytovania spotrebných úverov. Aj v tomto prípade banka prijala postačujúce opatrenia a nezrovnalosti odstránila.

Prečítajte si tiež: Banky spustili jarné kampane na úvery, ľudí lákajú rôznymi benefitmi Čítajte 

Banky sa podľa ich vyjadrení snažia vyhodnocovať sťažnosti klientov hneď a podrobne.

"Ak zistíme pochybenie na našej strane, situáciu čo najskôr napravíme a klientovi sa ospravedlníme. Ich podnety nám slúžia aj pri vytváraní či pri zmenách bankových produktov a služieb. V prípade, že zamestnanci postupovali správne, snažíme sa vždy klientovi vysvetliť a zdôvodniť náš postup," uviedla Cesnaková.

Ak VÚB banka príde v procese riešenia reklamácie na nejaký problém, tak hneď prijíma opatrenia, aby sa to už neopakovalo.

Sťažnosti a reklamácie Poštová banka rieši v súlade s reklamačným poriadkom banky a prijatými vnútornými predpismi. Aj Poštová banka v prípade, že je reklamácia alebo sťažnosť opodstatnená, snaží sa prijať také opatrenia, aby podobným situáciám v budúcnosti predišla.

Tatra banka sa podľa jej vyjadrení zaoberá všetkými podnetmi svojich klientov, nielen podnetmi adresovanými centrálnej banke. "Podnety klientov sú vždy riadne preverené nezávislým útvarom banky," doplnila Žiaranová.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka
  2. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  4. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  5. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  6. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  7. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  8. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  9. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  10. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  1. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  2. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  4. Slovenská sporiteľňa pomôže svojim klientom zo zničenej bytovky
  5. Vianočné trhy na zámku Schloss Hof „na skok“ od Bratislavy
  6. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  7. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  8. ŠKODA AUTO Slovensko vysadila v Petržalke stromovú alej
  9. Predíďte úniku dokumentov. Označkujte ich
  10. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  1. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú? 26 934
  2. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť? 23 849
  3. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 13 464
  4. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 12 848
  5. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 11 521
  6. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 10 449
  7. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 8 322
  8. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 8 040
  9. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 7 847
  10. Každodenne sa na cestách zraní veľa detí 7 763

Téma: Banky


Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Dobré ráno: Okolo majetku Bašternáka sa dejú čudné veci

Ako skončí majetok odsúdeného daňového podvodníka?

Podcast Dobré Ráno
Stĺpček Jakuba Fila

Snáď si tie deti tú tvár Smeru nebudú pamätať

Nahnevaný Fico sa snaží pôsobiť milo a vtipne, je však skôr trápny.

Dobehne Johnsona osud Mayovej? Britské voľby rozhodnú o brexite

Tri scenáre vývoja po britských voľbách.

Premiér si v kampani vyskúšal aj prácu mliekara.