SME
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Na stavbe D1 s tunelom Višňové sa nebude minimálne rok pracovať, upozornil Marosz

Výstavba úseku D1 s tunelom Višňové sa začala v lete 2014.

V tuneli Višňové - Dubná Skala.V tuneli Višňové - Dubná Skala. (Zdroj: Foto: TASR)

BRATISLAVA, Hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) považuje za smutnú správu pre vodičov na Slovensku, že na stavbe úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala s tunelom Višňové sa minimálne rok nebude vôbec pracovať.

Poslanec a tieňový minister dopravy za OĽaNO Ján Marosz v pondelok uviedol, že kolóny pod Strečnom budú vodičov pre "neschopnosť tejto vlády" trápiť ešte niekoľko rokov.

Marosz pripomenul, že už vlani v novembri ako prví upozornili na prepúšťanie a hrozbu zastavenia prác.

Skryť Vypnúť reklamu

"Až potom začala vláda konať. Tiež sme odhadovali, že dokončenie tunela sa natiahne o niekoľko rokov. Okrem toho sme v januári ako jediní upozornili, že NDS sa už pripravuje na vypovedanie zmluvy so súčasným zhotoviteľom," uviedol Marosz.

Výrazné meškanie

Reagoval tak na informácie ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka a Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s., že verejné obstarávanie na dokončenie stavby bude vyhlásené v druhom polroku tohto roku a zmluva s novým zhotoviteľom by mala byť uzavretá v roku 2020.

Stavba by mala byť v takom prípade ukončená v roku 2023, v posledný rok, dokedy je možné využiť prostriedky Európskej únie v súčasnom programovom období. Stavba mala byť pôvodne hotová koncom tohto roka.

Konzorcium Salini Impregilo, S. p. A. a Dúha, a. s., s prácami výrazne meškalo a neplatilo riadne svojim subdodávateľom, ktorým dlhuje takmer 37 mil. eur.

Skryť Vypnúť reklamu

"My sa domnievame, že pán minister zavádza ľudí, pretože jeho sľuby sú nereálne. Tunel bude podľa našich odhadov dokončený najskôr v roku 2024 a naďalej hrozí prepadnutie eurofondov, čo by znamenalo, že na stavbu sa napokon budú musieť poskladať všetci daňoví poplatníci," povedal Marosz.

Vláda podľa neho prezentuje dohodu o ukončení zmluvy so zhotoviteľom len z jej peknej stránky. "Opakuje výhody, ktorými majú byť rýchle opustenie stavby a vyplatenie subdodávateľov. Toto však nemusí byť vôbec pravda," tvrdí poslanec.

Poukázal na informácie konkrétnych zhotoviteľov, že zrejme nebudú nikdy vyplatení.

"Existuje totiž viacero dodávateľov, ktorí sa nedokážu dostať na zoznam poškodených, pričom práce na tuneli Višňové poctivo odviedli," uviedol Marosz s tým, že tiež hrozí, že ostanú nevyplatení podobne ako v kauze Váhostav. "Hnutie OĽaNO podáva takýmto subdodávateľom pomocnú ruku a budeme za nich bojovať," poznamenal Marosz.

Skryť Vypnúť reklamu

Za ďalší problém označil, že Dúha sa v dohode o odstúpení zaviazala dokončiť viaceré práce. "Tieto práce už boli zaplatené," dodal Marosz. Majiteľ Dúhy Miroslav Remeta podľa poslanca odmieta tieto práce dokončiť a práce, ktoré boli zaplatené, bude musieť dokončiť niekto iný a budú zaplatené dvakrát.

Stavia sa od 2014

Výstavba úseku D1 s tunelom Višňové sa začala v lete 2014 počas vlády Roberta Fica (Smer). Konzorcium Salini Impregilo a Dúha vtedy vybrala za zhotoviteľa NDS na čele s Milanom Gajdošom, ministrom dopravy bol Ján Počiatek (Smer).

Predpokladaná cena prác za výstavbu úseku bola takmer 900 mil. eur bez DPH, taliansko-slovenské konzorcium získalo zákazku za tretiu najnižšiu ponuku 409,8 mil. eur bez DPH (45,5 % z predpokladanej hodnoty), keďže prví dvaja uchádzači boli vylúčení pre kartelovú dohodu v súvislosti s inou stavbou.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  2. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  3. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  6. Aj matematika sa dá skrotiť
  7. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  2. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  3. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  4. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  5. Už tretí rok mení dm "Black Friday" na "Giving Friday"
  6. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  7. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  8. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  9. Nová služba v Pezinku – bezplatný zber elektroodpadu
  10. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 27 289
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 22 142
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 13 325
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 11 934
  5. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 493
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 403
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 984
  8. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 7 883
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 724
  10. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 627
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTORSKÁ STRANA MICHALA HAVRANA

Ako sa vyhnúť vzniku domácich teroristických skupín (píše Michal Havran)

Fanúšikovské násilie má pôvod v pocite zasvätenia.

Demonštranti a policajti počas nepovoleného protivládneho protestu pred Úradom vlády.
Stĺpček šéfredaktorky

Jankovská usvedčuje Fica, že vedel o Kočnerovi

Pred Jankovskou navštívil Fica Bödör.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Jankovská priznala vzťah s Kočnerom. Spomína aj Fica

Neskôr chce vypovedať o Bödörovi, aj Zoroslavovi Kollárovi.

Moniku Jankovskú odvážajú z NAKA v Nitre.
Testovanie na nový koronavírus.

Neprehliadnite tiež

Odchádzajúci lekári smerujú do súkromného centra, ktoré bude v priestoroch nemocnice patriacej pod Pentu. Ilustračné foto

Starosta Skalitého zaslal ministrovi dopravy otvorený list

Kysučania sa opäť presvedčili, že všetkým sľubom veriť netreba.

Hlavná stanica v Skalitom.

Na modernizáciu železníc nie sú peniaze, dôsledky môžu byť fatálne

Rokovania s rezortom financií nie sú podľa ministra Doležala jednoduché.

Ilustračná fotografia.

Nórske granty by mohli podporiť mestá a školy v boji proti klimatickým zmenám

Ministerstvo životného prostredia chce pomôcť šiestim mestám a 28 školám.

Máte nejaký zaujímavý projekt? Vďaka programu Komunitné granty máte šancu premeniť ho na realitu.