SME
Piatok, 6. december, 2019 | Meniny má Mikuláš

Na stavbe D1 s tunelom Višňové sa nebude minimálne rok pracovať, upozornil Marosz

Výstavba úseku D1 s tunelom Višňové sa začala v lete 2014.

V tuneli Višňové - Dubná Skala.V tuneli Višňové - Dubná Skala.(Zdroj: Foto: TASR)

BRATISLAVA, Hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) považuje za smutnú správu pre vodičov na Slovensku, že na stavbe úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala s tunelom Višňové sa minimálne rok nebude vôbec pracovať.

Poslanec a tieňový minister dopravy za OĽaNO Ján Marosz v pondelok uviedol, že kolóny pod Strečnom budú vodičov pre "neschopnosť tejto vlády" trápiť ešte niekoľko rokov.

Marosz pripomenul, že už vlani v novembri ako prví upozornili na prepúšťanie a hrozbu zastavenia prác.

Článok pokračuje pod video reklamou

"Až potom začala vláda konať. Tiež sme odhadovali, že dokončenie tunela sa natiahne o niekoľko rokov. Okrem toho sme v januári ako jediní upozornili, že NDS sa už pripravuje na vypovedanie zmluvy so súčasným zhotoviteľom," uviedol Marosz.

Výrazné meškanie

Reagoval tak na informácie ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka a Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s., že verejné obstarávanie na dokončenie stavby bude vyhlásené v druhom polroku tohto roku a zmluva s novým zhotoviteľom by mala byť uzavretá v roku 2020.

Stavba by mala byť v takom prípade ukončená v roku 2023, v posledný rok, dokedy je možné využiť prostriedky Európskej únie v súčasnom programovom období. Stavba mala byť pôvodne hotová koncom tohto roka.

Konzorcium Salini Impregilo, S. p. A. a Dúha, a. s., s prácami výrazne meškalo a neplatilo riadne svojim subdodávateľom, ktorým dlhuje takmer 37 mil. eur.

"My sa domnievame, že pán minister zavádza ľudí, pretože jeho sľuby sú nereálne. Tunel bude podľa našich odhadov dokončený najskôr v roku 2024 a naďalej hrozí prepadnutie eurofondov, čo by znamenalo, že na stavbu sa napokon budú musieť poskladať všetci daňoví poplatníci," povedal Marosz.

Vláda podľa neho prezentuje dohodu o ukončení zmluvy so zhotoviteľom len z jej peknej stránky. "Opakuje výhody, ktorými majú byť rýchle opustenie stavby a vyplatenie subdodávateľov. Toto však nemusí byť vôbec pravda," tvrdí poslanec.

Poukázal na informácie konkrétnych zhotoviteľov, že zrejme nebudú nikdy vyplatení.

"Existuje totiž viacero dodávateľov, ktorí sa nedokážu dostať na zoznam poškodených, pričom práce na tuneli Višňové poctivo odviedli," uviedol Marosz s tým, že tiež hrozí, že ostanú nevyplatení podobne ako v kauze Váhostav. "Hnutie OĽaNO podáva takýmto subdodávateľom pomocnú ruku a budeme za nich bojovať," poznamenal Marosz.

Za ďalší problém označil, že Dúha sa v dohode o odstúpení zaviazala dokončiť viaceré práce. "Tieto práce už boli zaplatené," dodal Marosz. Majiteľ Dúhy Miroslav Remeta podľa poslanca odmieta tieto práce dokončiť a práce, ktoré boli zaplatené, bude musieť dokončiť niekto iný a budú zaplatené dvakrát.

Stavia sa od 2014

Výstavba úseku D1 s tunelom Višňové sa začala v lete 2014 počas vlády Roberta Fica (Smer). Konzorcium Salini Impregilo a Dúha vtedy vybrala za zhotoviteľa NDS na čele s Milanom Gajdošom, ministrom dopravy bol Ján Počiatek (Smer).

Predpokladaná cena prác za výstavbu úseku bola takmer 900 mil. eur bez DPH, taliansko-slovenské konzorcium získalo zákazku za tretiu najnižšiu ponuku 409,8 mil. eur bez DPH (45,5 % z predpokladanej hodnoty), keďže prví dvaja uchádzači boli vylúčení pre kartelovú dohodu v súvislosti s inou stavbou.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zoznámte sa: Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
  2. Výrobca špičkových automobilov odporúča palivá OMV MaxxMotion
  3. Ceny Nadácie Tatra banky za umenie sú odovzdané
  4. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  5. Univerzita Karlova - Matematicko -fyzikální fakulta
  6. EkF TUKE – výzva pre tvoju budúcnosť
  7. Pravda o proteínoch. Koľko ich potrebujeme a ktoré sú najzdravšie?
  8. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  9. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  10. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
  1. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  2. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  3. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
  4. Tipy na darčeky z Tokaja...
  5. Vieme kto vám dá garanciu doručenia zásielky do Vianoc
  6. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  7. Tenisový lakeť je nielen ochorenie športovca
  8. Výrobca špičkových automobilov odporúča palivá OMV MaxxMotion
  9. Athleisure: V športových legínach do mesta aj na šport
  10. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  1. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 13 090
  2. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 11 304
  3. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 9 217
  4. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 8 360
  5. Čo chýba deťom v pestúnskych rodinách? Láska to nie je 7 783
  6. Každodenne sa na cestách zraní veľa detí 7 490
  7. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 7 126
  8. Žijú v núdzi, zázrak je aj kilo cestovín 6 545
  9. Hypotéka v dvadsiatke. Ako vyzerá opak mileniálov? 5 668
  10. Večer bola voda pitná, ráno už nie 5 656

Téma: Doprava


Hlavné správy zo Sme.sk

Šéf Smeru Robert Fico.
Dobré ráno

Dobré ráno: Fica obvinili. Už sa tu nehráme geometriu pri hajlovaní

Fico sa do Rómov nepustil prvýkrát.

Podcast Dobré Ráno
Stĺpček šéfredaktorky

Fico dostal certifikát extrémistu

Do volieb si Fico vymyslí nejaký slogan o tom, proti komu stavia hrádzu s fašistami.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
PhDr. Alena Kellnerová, MPH sa v Univerzitnej nemocnici L. Pausteura v Košiciach stará o pacientov už 25 rokov. Funkciu vedúcej sestry Kliniky úrazovej chirurgie zastáva od roku 2009. Je čerstvou držiteľkou ocenenia Moja sestra, na ktoré ju nominovala Asociácia na ochranu práv pacientov. Za svoju profesionalitu a ľudskosť získala aj špeciálnu cenu verejnosti.

Neprehliadnite tiež

Prvotný úpis akcií Saudi Aramco bude najväčší v histórii

Firma Aramco oznámila, že stanovila cenu za akciu na hornej hranici uvádzaného rozpätia.

Ropné zariadenie Saudi Aramco

General Motors a LG Chem vytvorili podnik na výrobu batérií pre elektromobily

Firmy by mali vytvoriť jeden z najväčších závodov tohto druhu na svete.

Ilustračné foto.

Producenti ropy navrhujú prehĺbiť škrty o ďalších 500-tisíc barelov denne

Hlbšie škrty by mali platiť iba počas 1. štvrťroka 2020.

Ilustračná fotografia.

Energia: V Maďarsku padol rekord zimnej spotreby elektrickej energie

Zimná spotreba elektrickej energie dosiahla v stredu v Maďarsku historický rekord.

Ilustračná fotografia.