BRUSEL. Nové autá od roku 2022 budú musieť byť povinne vybavené početnými elektronickými kontrolnými systémami. Medzi nimi bude kontrola dodržiavania smeru jazdy a asistent jej rýchlosti.
Na tom sa dohodli vyjednávači Európskeho parlamentu (EP) a štátov EÚ v Bruseli. O tejto dohode informovali v utorok.
Európska komisia prišla s týmto návrhom vlani. Chce ním dosiahnuť bezpečnejšiu jazdu na európskych cestách a znížiť v nej počet dopravných nehôd.
V budúcnosti sa do áut dostane okolo 30 vysoko technologických systémov. Medzi nimi bude aj systém, ktorý neumožní vodičovi naštartovať vozidlo, ak si sadol za volant po požití alkoholu. V nákladných autách budú senzory, ktoré budú signalizovať vodičovi, že v slepom uhle sa nachádza chodec alebo bicyklista.
Predstavitelia EP informovali, že navrhnuté kontrolné systémy vo vozidlách sa budú montovať od roku 2022. Všetky ostatné autá budú nimi vybavené od roku 2024.
Eurokomisia predbežnú dohodu víta
- Európska komisia (EK) v utorok privítala predbežnú politickú dohodu medzi vyjednávačmi Európskeho parlamentu a Rady EÚ (členské krajiny) o revidovanom nariadení o všeobecnej bezpečnosti.
- Nové bezpečnostné technológie povinne zavádzané v európskych vozidlách od roku 2022 by mali viesť k záchrane tisícok ľudských životov, uvádza sa v stanovisku eurokomisie.
- Nové technológie na trhu by mali prispieť k zníženiu počtu smrteľných nehôd a zranení na cestách EÚ, z ktorých až 90 percent je spôsobených ľudskou chybou. Cieľom revidovaného nariadenia je lepšie ochrániť cestujúcich, chodcov a cyklistov.
- Eurokomisárka pre vnútorný trh, priemysel a podnikanie Elžbieta Bieňkowská upozornila, že každý rok príde na európskych cestách o život okolo 25-tisíc ľudí. "Môžeme a musíme proti tomu niečo urobiť. So zdokonalenými bezpečnostnými prvkami, ktoré budú povinné, môžeme dosiahnuť podobné výsledky, ako keď boli po prvýkrát zavedené bezpečnostné pásy. Mnohé z týchto prvkov už existujú, najmä v luxusných vozidlách. Teraz zvýšime úroveň bezpečnosti vo všetkých vozidlách a pripravíme pôdu pre prepojenú a automatizovanú mobilitu budúcnosti," opísala situáciu komisárka.
- Nové povinné bezpečnostné prvky pre osobné automobily, dodávky, nákladné vozidlá a autobusy zahŕňajú varovanie vodiča pred ospalosťou a rozptýlením (telefonovanie počas jazdy), systém inteligentného prispôsobenia rýchlosti, bezpečné cúvanie s kamerou alebo snímačmi a zariadenie na záznam údajov o nehodách (tzv. čierna skrinka).
- Pre osobné automobily a dodávky to znamená zavedenie systému na zobrazovanie vybočenia z jazdného pruhu, systému zdokonaleného núdzového brzdenia a zdokonalenie bezpečnostných pásov.
- Pre nákladné vozidlá a autobusy sú osobitné požiadavky na zlepšenie priamej viditeľnosti u vodičov autobusov a nákladných vozidiel a odstránenie mŕtvych uhlov, systémy vpredu a na bočných stranách vozidla, ktoré rozpoznajú zraniteľných účastníkov cestnej premávky a upozornia na nich, najmä pri zmene smeru jazdy.
- Komisia očakáva, že navrhované opatrenia pomôžu do roku 2038 zachrániť viac ako 25-tisíc ľudských životov a zabrániť minimálne 140-tisíc vážnym zraneniam. To prispeje k dlhodobému cieľu EÚ dosiahnuť do roku 2050 takmer nulový počet smrteľných a vážnych zranení.
- Dohodu musí teraz oficiálne schváliť Európsky parlament v pléne a tiež ministri členských krajín (Rada EÚ).