SME

Kľúče od kamióna dostane aj čerstvý dospelý

Návrh ešte nie je schválený.

Povolanie profesionálneho vodiča mladých neláka. Priemerný vek šoférov sa zvyšuje.Povolanie profesionálneho vodiča mladých neláka. Priemerný vek šoférov sa zvyšuje. (Zdroj: ILUSTRAĆNÉ FOTO - ADOBE STOCK)

BRATISLAVA. Mladí vodiči sa opäť budú môcť posadiť za volant autobusov a kamiónov. Ministerstvo vnútra navrhuje zmenu, vďaka ktorej budú môcť získať vodičské oprávnenie o pár rokov skôr. Návrh má prispieť k riešeniu personálnej krízy v sektore dopravy.

Zmeny prináša novela zákona o cestnej premávke, ktorú pripravilo ministerstvo vnútra. Tá na jednej strane podmienky pre mladých vodičov sprísňuje, na druhej ich uvoľňuje.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pri všetkých začínajúcich vodičoch zavádza pravidlo dvakrát a dosť. Ak v skúšobnej lehote dvoch rokov urobia dva závažné priestupky alebo prekročia rýchlosť, budú sa musieť vrátiť do autoškoly, absolvovať preskúšanie na polícii a konzultáciu s dopravným psychológom.

SkryťVypnúť reklamu

Pri druhej časti mladých vodičov však novela podmienky zmierňuje – znovu umožní získať vodičské oprávnenie na nákladné autá v 18 rokoch, na autobusy po dovŕšení veku 21 rokov. Návrh ešte nie je schválený, malo by sa tak stať v najbližších mesiacoch.

Nedostatok šoférov

Rezort vnútra touto zmenou reaguje na požiadavky dopravcov. Podľa predsedu Združenia cestných dopravcov Česmadu Pavla Jančoviča chýba firmám v nákladnej doprave odhadom okolo tritisíc šoférov, v autobusovej viac ako 500.

Prečítajte si tiež: Diaľnica medzi Bratislavou a Trnavou by mala byť rozšírená v roku 2028 Čítajte 

Súčasne sa zvyšuje priemerný vek vodičov. Pri vodičoch kamióna je to podľa združenia 44,5 roka, vodič autobusu má v priemerne 48,4 roka. Za volant si však podľa Jančoviča sadajú aj vodiči okolo sedemdesiatky.

"Jedným z dôvodov tejto situácie na trhu práce je zákonom stanovená minimálna hranica veku vodičov," konštatovala Martina Baumann, hovorkyňa Združenia cestných dopravcov SR Česmad.

SkryťVypnúť reklamu

Vodičské oprávnenie v skupine C a CE, teda vodičský preukaz na nákladné vozidlá, môžu dnes získať mladí ľudia až po dovŕšení 21 rokov. Vodiči autobusov si musia počkať ešte dlhšie, až do dovŕšenia veku 24 rokov. Takáto úprava platí šiesty rok – od roku 2013.

Hoci európska smernica umožňuje znížiť vek vodičov aj v prípade autobusov na 18 rokov, nová úprava slovenského zákona tak ďaleko nejde.

"Mladí vodiči, obzvlášť vo veku 20 rokov, sú považovaní za rizikovú skupinu účastníkov cestnej premávky," konštatuje v predkladacej správe ministerstvo vnútra.

Rezort sa odvoláva aj na štatistiky z rokov 2010 až 2016, ktoré hovoria, že približne každú piatu dopravnú nehodu, pri ktorej je usmrtený jej účastník, spôsobil vodič s vodičskou praxou do dvoch rokov. Neraz pri nich asistuje aj alkohol.

SkryťVypnúť reklamu

Profesionálny vodič

Štatistiky hovoria, že približne každú piatu dopravnú nehodu, pri ktorej je usmrtený jej účastník, spôsobil vodič s vodičskou praxou do dvoch rokov.

Česmad však na obranu návrhu uvádza, že získanie vodičských oprávnení v skupinách C a CE, D a DE, ktorých sa zmeny týkajú, je viazané na komplexnú odbornú a praktickú prípravu.

"Kým si mladý človek sadne za volant kamióna, absolvuje navyše k vodičskému oprávneniu ešte minimálne 280 hodín odbornej a praktickej prípravy," spresnila Martina Baumann z Česmadu.

Profesionálny vodič musí po absolvovaní riadneho kurzu v autoškole alebo súčasne s ním prejsť aj kurzom základnej kvalifikácie a zložiť skúšku, ktorá pozostáva z 80 otázok v štyroch tematických okruhoch.

„Až po úspešnom absolvovaní tejto skúšky mu môže byť vydané osvedčenie o základnej kvalifikácii a kvalifikačná karta vodiča,“ dodala Baumannová.

Len na slovenských cestách

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C5U6H na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (18. 4. 2024)
USD 1.064
AUD 1.656
CZK 25.228
JPY 164.540
CAD 1.469
GBP 0.854
HUF 393.000
PLN 4.351
CHF 0.969
SEK 11.679

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  2. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  3. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  4. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  8. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 832
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 235
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 552
  4. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 121
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 002
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 849
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 358
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 280
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 654
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 68 063
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 200
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 677
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 386
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 522
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 16 351
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 318
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Šéf Európskej obchodnej komory v Číne vyzval lídrov na hľadanie kompromisov.


TASR
Parkovacie domy, ktoré by mohli vyrásť v Bratislave.

Vyrásť by mali vo väčšine mestských častí.


 Dominik Hapl, analytik Across Private Investments

Cena ropy by mohla stúpnuť až o tretinu, tvrdí analytik.


Ilustračné foto.

Eaconomy nemá na predaj finančných produktov oprávnenie.


  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 654
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 68 063
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 200
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 677
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 386
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 522
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 16 351
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 318
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu