SME
Sobota, 28. marec, 2020 | Meniny má Soňa

Kľúče od kamióna dostane aj čerstvý dospelý

Návrh ešte nie je schválený.

Povolanie profesionálneho vodiča mladých neláka. Priemerný vek šoférov sa zvyšuje.Povolanie profesionálneho vodiča mladých neláka. Priemerný vek šoférov sa zvyšuje. (Zdroj: ILUSTRAĆNÉ FOTO - ADOBE STOCK)

BRATISLAVA. Mladí vodiči sa opäť budú môcť posadiť za volant autobusov a kamiónov. Ministerstvo vnútra navrhuje zmenu, vďaka ktorej budú môcť získať vodičské oprávnenie o pár rokov skôr. Návrh má prispieť k riešeniu personálnej krízy v sektore dopravy.

Zmeny prináša novela zákona o cestnej premávke, ktorú pripravilo ministerstvo vnútra. Tá na jednej strane podmienky pre mladých vodičov sprísňuje, na druhej ich uvoľňuje.

Článok pokračuje pod video reklamou

Pri všetkých začínajúcich vodičoch zavádza pravidlo dvakrát a dosť. Ak v skúšobnej lehote dvoch rokov urobia dva závažné priestupky alebo prekročia rýchlosť, budú sa musieť vrátiť do autoškoly, absolvovať preskúšanie na polícii a konzultáciu s dopravným psychológom.

Pri druhej časti mladých vodičov však novela podmienky zmierňuje – znovu umožní získať vodičské oprávnenie na nákladné autá v 18 rokoch, na autobusy po dovŕšení veku 21 rokov. Návrh ešte nie je schválený, malo by sa tak stať v najbližších mesiacoch.

Nedostatok šoférov

Rezort vnútra touto zmenou reaguje na požiadavky dopravcov. Podľa predsedu Združenia cestných dopravcov Česmadu Pavla Jančoviča chýba firmám v nákladnej doprave odhadom okolo tritisíc šoférov, v autobusovej viac ako 500.

Prečítajte si tiež: Diaľnica medzi Bratislavou a Trnavou by mala byť rozšírená v roku 2028 Čítajte 

Súčasne sa zvyšuje priemerný vek vodičov. Pri vodičoch kamióna je to podľa združenia 44,5 roka, vodič autobusu má v priemerne 48,4 roka. Za volant si však podľa Jančoviča sadajú aj vodiči okolo sedemdesiatky.

"Jedným z dôvodov tejto situácie na trhu práce je zákonom stanovená minimálna hranica veku vodičov," konštatovala Martina Baumann, hovorkyňa Združenia cestných dopravcov SR Česmad.

Vodičské oprávnenie v skupine C a CE, teda vodičský preukaz na nákladné vozidlá, môžu dnes získať mladí ľudia až po dovŕšení 21 rokov. Vodiči autobusov si musia počkať ešte dlhšie, až do dovŕšenia veku 24 rokov. Takáto úprava platí šiesty rok – od roku 2013.

Hoci európska smernica umožňuje znížiť vek vodičov aj v prípade autobusov na 18 rokov, nová úprava slovenského zákona tak ďaleko nejde.

"Mladí vodiči, obzvlášť vo veku 20 rokov, sú považovaní za rizikovú skupinu účastníkov cestnej premávky," konštatuje v predkladacej správe ministerstvo vnútra.

Rezort sa odvoláva aj na štatistiky z rokov 2010 až 2016, ktoré hovoria, že približne každú piatu dopravnú nehodu, pri ktorej je usmrtený jej účastník, spôsobil vodič s vodičskou praxou do dvoch rokov. Neraz pri nich asistuje aj alkohol.

Profesionálny vodič

Štatistiky hovoria, že približne každú piatu dopravnú nehodu, pri ktorej je usmrtený jej účastník, spôsobil vodič s vodičskou praxou do dvoch rokov.

Česmad však na obranu návrhu uvádza, že získanie vodičských oprávnení v skupinách C a CE, D a DE, ktorých sa zmeny týkajú, je viazané na komplexnú odbornú a praktickú prípravu.

"Kým si mladý človek sadne za volant kamióna, absolvuje navyše k vodičskému oprávneniu ešte minimálne 280 hodín odbornej a praktickej prípravy," spresnila Martina Baumann z Česmadu.

Profesionálny vodič musí po absolvovaní riadneho kurzu v autoškole alebo súčasne s ním prejsť aj kurzom základnej kvalifikácie a zložiť skúšku, ktorá pozostáva z 80 otázok v štyroch tematických okruhoch.

„Až po úspešnom absolvovaní tejto skúšky mu môže byť vydané osvedčenie o základnej kvalifikácii a kvalifikačná karta vodiča,“ dodala Baumannová.

Len na slovenských cestách

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5U6H na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M5U6H na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok
  2. "Škoda riskovať!"
  3. Fixné výnosy do 8 % p.a. v závetrí mimo otriasajúcej sa burzy
  4. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť?
  5. Nestarnú, ale dozrievajú
  6. Z opustenej priemyselnej zóny je dnes živá časť mesta
  7. Expert radí: Najväčším nepriateľom pri investovaní sú emócie
  8. Madeira je rajom pre milovníkov prírody
  9. KORONAVÍRUS: Päť rád na bezpečné bankovanie
  10. Pivný duel: Aké pivo pijú muži a aké viac chutí ženám?
  1. Pravda o kamerách do auta - reportáž serveru Volant.TV
  2. Ako na daň z príjmu z predaja nehnuteľnosti?
  3. Ako postupovať pri dani z príjmu z prenájmu nehnuteľností?
  4. Férová nadácia O2 dá 50 000 EUR na online vzdelávanie
  5. EUBA predlžuje termín podávania prihlášok do 15. apríla 2020
  6. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok
  7. Odpad ako bezpečnostné riziko v období koronavírusovej pandémie
  8. Quarantine reading: Explore Slovakia from home
  9. Do seniorov sa oplatí investovať
  10. Aj napriek koronavírusu vyrážajú farmári na polia
  1. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť? 36 247
  2. "Škoda riskovať!" 14 952
  3. Madeira je rajom pre milovníkov prírody 13 910
  4. Môže nám hroziť nedostatok potravín, varujú farmári 13 745
  5. Sú pridrahé alebo majú krátky dojazd. Jeden elektromobil vyniká 10 964
  6. Pivný duel: Aké pivo pijú muži a aké viac chutí ženám? 9 815
  7. Aké novinky pripravili kúpeľné domy na Slovensku? 9 624
  8. Mobil a voda nestačia. Čo by vám na horách nemalo chýbať? 8 667
  9. Z opustenej priemyselnej zóny je dnes živá časť mesta 8 659
  10. Staráte sa o chorého člena rodiny? Na toto máte nárok 8 287

Neprehliadnite tiež

Trh so smartfónmi sa prepadne, tvrdia odborníci i analytické spoločnosti

Návrat k rastu podľa analytikov príde už v roku 2021.

Ilustračné foto

Zo soboty na nedeľu sa mení čas, dotkne sa to štyroch vlakov

Spojov RegioJetu sa zmena času nedotkne, žiadny v tom čase nejde.

Ilustračné foto.

Talianska ekonomika prichádza o tri miliardy eur denne

Talianske priemyselné združenia varujú pred hlbokou recesiou.

Ilustračná fotografia.

Európe pre reštrikcie hrozí nedostatok čerstvého ovocia a zeleniny

Pandémia brzdí pohyb produktov aj ľudí potrebných na zber plodín.

Ilustračná fotografia.