SME
Streda, 11. december, 2019 | Meniny má Hilda

Jeden z desiatich vlakov vlani meškal. V priemere dve minúty

Kto má nárok na odškodné?

Nehody na trati sú nočnou morou železničiarov.Nehody na trati sú nočnou morou železničiarov.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO - ARCHÍV SME/JÁN KROŠLÁK)
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Ak ste vlani cestovali po Slovensku vlakom, zdržali ste sa na železničnej stanici pravdepodobne dlhšie, ako ste pôvodne plánovali. Z desiatich vlakov prišiel podľa štatistík Železničnej spoločnosti Slovensko najmenej jeden do cieľa neskoro.

Prečítajte si tiež: Ak človek zmešká posledné spoje, preplatia mu hotel či taxík Čítajte 

"Cestujúci čakali na meškajúci vlak v cieľovej stanici v priemere 16 minút, v roku 2017 to bolo 17 minút," informoval hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Tomáš Kováč.

Pri zohľadnení všetkých vypravených vlakov, teda nielen tých, ktoré skutočne meškali, predstavuje priemerné meškanie vlakov ZSSK v minulom roku 1,7 minúty.

Železničná spoločnosť vlani vypravila podľa hovorcu spolu 544 364 vlakov. Viac ako 478-tisíc prišlo do cieľa načas, zvyšné mali meškanie.

"Ani naše vozidlá nemôžu byť stopercentné po celý rok, dvadsaťštyri hodín sedem dní v týždni. Navyše, na nehody či iné mimoriadne udalosti sa pripraviť nedá," konštatoval Kováč.

Tragédie na koľajniciach

Najväčšie zdržania obyčajne súvisia s tragickými udalosťami na koľajniciach.

"Nočnou morou železničiarov sú meškania spôsobené nehodovými udalosťami, medzi ktoré patria zrážky s motorovými vozidlami či s osobami, ktoré sa pohybujú v koľajisku," spresnil Kováč.

Za rok 2018 zaznamenala ZSSK 970 nešťastí tohto druhu. Takéto tragické udalosti prerušia dopravu na železnici niekedy aj na jeden a pol hodiny, neraz aj na dlhšie. Najtragickejším mesiacom bol január.

"Celkové meškanie totiž v takýchto prípadoch závisí od príslušníkov polície, ktorí udalosť vyšetrujú. Odchod vlaku z miesta nehody je možný až po ich súhlase," dodal Kováč. Okrem vlaku, ktorý sa dostane do takejto kolízie, navyše meškajú aj ďalšie vlaky.

Jednou z takýchto udalostí bol aj pád nákladného auta na železničnú trať medzi Považskou Bystricou a Púchovom. Nehoda podľa Kováča spôsobila vlani vo februári zdržanie 18 spojov, ktoré meškali dokopy takmer 13 hodín.

Dôvody meškania

Prečítajte si tiež: Ak človek zmešká posledné spoje, preplatia mu hotel či taxík Čítajte 

Najčastejším dôvodom meškania vlakov z viny ZSSK však bola minulý rok zvýšená frekvencia cestujúcich.

Pre zdĺhavé nastupovanie a vystupovanie veľkého množstva pasažierov, ktoré sa ešte predlžuje, ak nastupujú napríklad s lyžami alebo bicyklami, meškalo 179 474 vlakov. Ich meškanie predstavovalo 224 177 minút (zruba 3736 hodín).

"Druhou najčastejšou príčinou nedochvíľnosti vlakov ZSSK je prechodné zníženie traťovej rýchlosti," konštatoval Tomáš Kováč. Na treťom mieste boli v štatistike železničiarov cudzie vplyvy.

Život na koľajniciach významne ovplyvňuje aj počasie. Pre mráz a silný vietor napríklad 18. marca 2018 meškalo na východnom Slovensku až 79 vlakov. "Celková dĺžka meškania sa vyšplhala na 1670 minút, takmer 28 hodín," uzavrel Kováč.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianočné trhy na zámku Schloss Hof „na skok“ od Bratislavy
  2. Deti potrebujú na Vianoce rodinu. Drahé dary ju nenahradia
  3. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  4. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  5. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  6. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  7. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  8. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  9. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
  10. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  1. Vianočné trhy na zámku Schloss Hof „na skok“ od Bratislavy
  2. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  3. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  4. ŠKODA AUTO Slovensko vysadila v Petržalke stromovú alej
  5. Predíďte úniku dokumentov. Označkujte ich
  6. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  7. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  8. Prohibition of competition after employment termination
  9. Family winter paradise - Bachledka Ski & Sun
  10. Čo znamená spomalenie hospodárskeho rastu pre Slovensko?
  1. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť? 22 570
  2. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú? 19 614
  3. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 13 231
  4. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 12 161
  5. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 12 065
  6. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 9 751
  7. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 8 731
  8. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 8 430
  9. Každodenne sa na cestách zraní veľa detí 7 979
  10. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 7 782

Téma: Železnice Slovenskej republiky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Vlaky

Hlavné správy zo Sme.sk

Ľudia pred nemocnicou, kde došlo k tragédii.
Cynická obluda

Dobu kešu nezastavíš

Americká vláda odstrihla Kočnera od vymožeností globálneho finančného systému. Očividne sú neinformovaní.

Správkyňa Lenka Ivanová, ktorá riadi konkurz na majetok odsúdeného Ladislava Bašternáka.

Neprehliadnite tiež

Plynárenský a naftový zväz prijal vládny klimatický plán

Náhrada za plyn by nebola efektívna, primárne sa treba zamerať na elimináciu uhlia.

Investičný fond pod správou najväčšej austrálskej investičnej banky Macquarie zas vstúpil do firmy EP Infrastructure, v ktorej EPH združuje investície do energetickej infraštruktúry, vrátane firiem ako Eustream (plynovod), SPP – distribúcia (správa distribučnej sústavy plynu). Skupinu EPH pri predaji 30-percentného podielu v EP Infrastructure zastupovala advokátska kancelária White & Case. Investičný fond Macquarie zas pri zastupovali advokáti z kancelárie Allen & Overy Bratislava.

Rozpočet na dostavbu Mochovciec by sa už nemal navyšovať

Slovenské elektrárne podajú žiadosť na zavážanie paliva do reaktora.

Elektráreň v Mochovciach.

Eset predstaví architekta svojho kampusu v januári

Na Patrónke v Bratislave má komplex fungovať od roku 2026.

Vizualizácia nového sídla Esetu na Patrónke z roku 2017.

Nemecká vláda pomôže klientom cestovky Thomas Cook

Poistka skrachovanej spoločnosti nepokryje všetky spôsobené škody.

Thomas Cook.