SME
Pondelok, 22. apríl , 2019

Jeden z desiatich vlakov vlani meškal. V priemere dve minúty

Kto má nárok na odškodné?

Nehody na trati sú nočnou morou železničiarov.Nehody na trati sú nočnou morou železničiarov.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO - ARCHÍV SME/JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Ak ste vlani cestovali po Slovensku vlakom, zdržali ste sa na železničnej stanici pravdepodobne dlhšie, ako ste pôvodne plánovali. Z desiatich vlakov prišiel podľa štatistík Železničnej spoločnosti Slovensko najmenej jeden do cieľa neskoro.

Prečítajte si tiež: Ak človek zmešká posledné spoje, preplatia mu hotel či taxík

"Cestujúci čakali na meškajúci vlak v cieľovej stanici v priemere 16 minút, v roku 2017 to bolo 17 minút," informoval hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Tomáš Kováč.

Pri zohľadnení všetkých vypravených vlakov, teda nielen tých, ktoré skutočne meškali, predstavuje priemerné meškanie vlakov ZSSK v minulom roku 1,7 minúty.

Železničná spoločnosť vlani vypravila podľa hovorcu spolu 544 364 vlakov. Viac ako 478-tisíc prišlo do cieľa načas, zvyšné mali meškanie.

"Ani naše vozidlá nemôžu byť stopercentné po celý rok, dvadsaťštyri hodín sedem dní v týždni. Navyše, na nehody či iné mimoriadne udalosti sa pripraviť nedá," konštatoval Kováč.

Tragédie na koľajniciach

Najväčšie zdržania obyčajne súvisia s tragickými udalosťami na koľajniciach.

"Nočnou morou železničiarov sú meškania spôsobené nehodovými udalosťami, medzi ktoré patria zrážky s motorovými vozidlami či s osobami, ktoré sa pohybujú v koľajisku," spresnil Kováč.

Za rok 2018 zaznamenala ZSSK 970 nešťastí tohto druhu. Takéto tragické udalosti prerušia dopravu na železnici niekedy aj na jeden a pol hodiny, neraz aj na dlhšie. Najtragickejším mesiacom bol január.

"Celkové meškanie totiž v takýchto prípadoch závisí od príslušníkov polície, ktorí udalosť vyšetrujú. Odchod vlaku z miesta nehody je možný až po ich súhlase," dodal Kováč. Okrem vlaku, ktorý sa dostane do takejto kolízie, navyše meškajú aj ďalšie vlaky.

Jednou z takýchto udalostí bol aj pád nákladného auta na železničnú trať medzi Považskou Bystricou a Púchovom. Nehoda podľa Kováča spôsobila vlani vo februári zdržanie 18 spojov, ktoré meškali dokopy takmer 13 hodín.

Dôvody meškania

Prečítajte si tiež: Ak človek zmešká posledné spoje, preplatia mu hotel či taxík

Najčastejším dôvodom meškania vlakov z viny ZSSK však bola minulý rok zvýšená frekvencia cestujúcich.

Pre zdĺhavé nastupovanie a vystupovanie veľkého množstva pasažierov, ktoré sa ešte predlžuje, ak nastupujú napríklad s lyžami alebo bicyklami, meškalo 179 474 vlakov. Ich meškanie predstavovalo 224 177 minút (zruba 3736 hodín).

"Druhou najčastejšou príčinou nedochvíľnosti vlakov ZSSK je prechodné zníženie traťovej rýchlosti," konštatoval Tomáš Kováč. Na treťom mieste boli v štatistike železničiarov cudzie vplyvy.

Život na koľajniciach významne ovplyvňuje aj počasie. Pre mráz a silný vietor napríklad 18. marca 2018 meškalo na východnom Slovensku až 79 vlakov. "Celková dĺžka meškania sa vyšplhala na 1670 minút, takmer 28 hodín," uzavrel Kováč.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  4. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  5. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  6. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. Women in business
  2. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  3. Bim Challenge 2019
  4. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  5. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  6. Grilovacia sezóna je zahájená!
  7. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  8. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  9. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  10. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 20 674
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 11 886
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 9 678
  4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 502
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 895
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 533
  7. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 3 811
  8. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 796
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 962
  10. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 2 111

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železnice Slovenskej republiky

Hlavné správy zo Sme.sk

STĹPČEK PETRA SCHUTZA

Kremeľ si už s antisemitizmom neškrtne, na Ukrajine vyhral ruskojazyčný Žid

Zelenskyj je populárny aj v Rusku.

Peter Schutz
Socha Krista v jednom z kostolov na Srí Lanke, kde došlo k útokom teroristov.
Slovenský brankár Samuel Hlavaj.
Píše Ivan Mikloš

Farizeji, antikristi, birmovaní komunisti

Veľkonočná úvaha agnostika.

Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Saudská Arábia a SAE poskytnú Sudánu pomoc tri miliardy dolárov

Znamená to podporu predstaviteľom armády, ktorí zosadili dlhoročného prezidenta Umara Bašíra.

Vojaci sudánskej armády.

Saudskoarabské Aramco prevezme od Shellu kontrolu nad spoločnou rafinériou

Akvizícia by mala saudskoarabskú spoločnosť vyjsť na 631 miliónov dolárov.

Ilustračná fotografia.

Praha chce otestovať nové formy bývania, podporiť plánuje projekt baugruppe

Až tretina ľudí má v Prahe problém uspieť s bývaním.

Ilustračné foto.

Recesia by svetovej ekonomike najbližší rok hroziť nemala, myslí si šéf investičnej spoločnosti

Larry Fink dodáva, že globálna ekonomika sa nachádza v neskorej fáze dlhodobého rastového cyklu.

Ilustračné foto.

Autobusovú dopravu by brexit nemal výrazne skomplikovať

V prípade odchodu bez dohody je potrebné počítať s intenzívnejšími kontrolami na hraniciach.

Ilustračné foto