SME
Sobota, 14. december, 2019 | Meniny má Branislava, Bronislava

Lieta na nových boeingoch: Priestor na zlé rozhodnutia nemáme

Max 8 nesmú lietať až do objasnenia problému.

Pilot lietadla Boeing 737 Max 8 Ľubomír Matúška. (Zdroj: SME - JOZEF JAKUBČO)

Boeing 737 Max 8 lieta len od roku 2017 a už má za sebou dve tragické nehody. Druhý raz sa nový stroj zrútil v polovici marca nad Etiópiou. Zahynuli všetci ľudia na palube.

Na novom type lietadla lieta aj pilot a veliteľ lietadla Boeing 737 ĽUBOMÍR MATÚŠKA. Na boeingoch nalietal spolu 14-tisíc hodín, z toho štyristo na novom type Max 8.

"Počas mojej profesionálnej kariéry som zažil niekoľko extrémnych situácií, napríklad poškodenie motora krátko po vzlete," hovorí Matúška v rozhovore pre SME.

Článok pokračuje pod video reklamou

Za posledných šesť mesiacov sa stali dve tragické nehody lietadiel Boeing 737 Max 8. Zahynuli pri nich stovky ľudí. Platí téza, že po každej tragickej nehode sa stane lietanie bezpečnejším?

„Závisí od toho, čo sa stane. Napríklad pri nehode lietadla Airbus A330 Air France z Ria de Janeiro do Paríža sa upravoval pitot-statický systém, hoci predovšetkým urobila chybu posádka.

S dôrazom na nálezy pri vyšetrovaní sa zlepšujú a zefektívňujú postupy posádok, ak je problém v technike, urobí sa zmena v danom systéme.“

V prípade posledného pádu boeingu po štarte z Addis Abeby sa špekuluje o tom, že piloti mali tunelové videnie, teda že sa sústredili len na jednu vec a urobili zlé rozhodnutie.

„Môže byť, ale nebudem sa vyjadrovať ani k jednej, ani druhej udalosti, ktoré sa stali nedávno.“

Vy ste niekedy zažili pri pilotovaní stav tunelového videnia?

„Nie. Vždy beriem ohľad na všetky okolnosti, ktoré vplývajú na let.“

Cvičí sa v simulátore, ako predísť tunelovému videniu?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5TY4 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M5TY4 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Hlavné správy zo Sme.sk

Jan Kraus: Nie je chybou slovenčiny, ak jej Čech nerozumie. Nerozumie jej, lebo je debilný

Český moderátor má radšej prostých ľudí ako intelektuálov.

Jan Kraus.
Aké budú ďalšie kroky Borisa Johnsona?
Búracia súprava firmy Cannoneer Group.
PÍŠE GWYNNE DYER

NATO sa tvárilo, že oslavuje

Aliancii chýba strategický nepriateľ.

Trump a Macron prichádzajú na slávnostnú recepciu.

Neprehliadnite tiež

Anketa

Kniha pod stromček? Pozrite si tipy ôsmich top manažérov

Čo čítajú šéfovia Esetu, O2, Martinusu, ČSOB, Ikey a ďalších firiem.

Knižné tipy

Čína a USA dosiahli čiastkovú dohodu, Washington nezavedie nové clá

Peking bude nakupovať viac farmárskych produktov.

Príprava vlajok pred začiatkom americko-čínskych rokovaní v Pekingu.

Od nedele platí na železniciach nový grafikon

Na železniciach pribudnú nové spoje.

Ilustračné foto

Slovak Telekom v piatok zaznamenal masívnu vlnu podvodných volaní

Po zavolaní na číslo sa ozve automatická hláška v slovenčine, češtine alebo angličtine.

Ilustračné foto.