Boeing 737 Max 8 lieta len od roku 2017 a už má za sebou dve tragické nehody. Druhý raz sa nový stroj zrútil v polovici marca nad Etiópiou. Zahynuli všetci ľudia na palube.
Na novom type lietadla lieta aj pilot a veliteľ lietadla Boeing 737 ĽUBOMÍR MATÚŠKA. Na boeingoch nalietal spolu 14-tisíc hodín, z toho štyristo na novom type Max 8.
"Počas mojej profesionálnej kariéry som zažil niekoľko extrémnych situácií, napríklad poškodenie motora krátko po vzlete," hovorí Matúška v rozhovore pre SME.
Ľubomír Matúška
- veliteľ lietadla a inštruktor Boeing 737
- letový riaditeľ Smartwings Slovakia
- súdny znalec v odbore letecká doprava
- absolvent Žilinskej univerzity
- celkovo na boeingoch nalietal 14-tisíc hodín, z toho 400 hodín na type Max
Za posledných šesť mesiacov sa stali dve tragické nehody lietadiel Boeing 737 Max 8. Zahynuli pri nich stovky ľudí. Platí téza, že po každej tragickej nehode sa stane lietanie bezpečnejším?
„Závisí od toho, čo sa stane. Napríklad pri nehode lietadla Airbus A330 Air France z Ria de Janeiro do Paríža sa upravoval pitot-statický systém, hoci predovšetkým urobila chybu posádka.
S dôrazom na nálezy pri vyšetrovaní sa zlepšujú a zefektívňujú postupy posádok, ak je problém v technike, urobí sa zmena v danom systéme.“
V prípade posledného pádu boeingu po štarte z Addis Abeby sa špekuluje o tom, že piloti mali tunelové videnie, teda že sa sústredili len na jednu vec a urobili zlé rozhodnutie.
„Môže byť, ale nebudem sa vyjadrovať ani k jednej, ani druhej udalosti, ktoré sa stali nedávno.“
Vy ste niekedy zažili pri pilotovaní stav tunelového videnia?
„Nie. Vždy beriem ohľad na všetky okolnosti, ktoré vplývajú na let.“
Cvičí sa v simulátore, ako predísť tunelovému videniu?