SME
Utorok, 23. apríl , 2019

Klienti Boeingu napriek problémom zrejme neprejdú k Airbusu

Výrobné kapacity sú plne vyťažené, dodávky sa tiahnu roky.

Boeing 737 MAX 8Boeing 737 MAX 8(Zdroj: SITA/AP)

LONDÝN. Straty firmy Boeing spôsobené nedávnym pádom dvoch lietadiel 737 MAX 8 nutne neprinesú zisk jeho rivalovi Airbusu.

Podľa agentúry Reuters síce americký gigant s obratom 215 miliárd dolárov (takmer 190 miliárd eur) môže ukončiť dodávky tohto stroja, bohužiaľ pre Airbus ale nie je veľmi pravdepodobné, že si európska firma z jeho trhového podielu ukrojí väčší diel.

Výrobné kapacity európskej firmy sú totiž plne vyťažené a lehoty dodávok sa tiahnu roky.

Kto z koho

Obaja hlavní hráči globálneho duopolu na trhu s dopravnými lietadlami pozorne sledujú jeden druhého.

Prečítajte si tiež: Na Slovensku nikdy nepristál. Prečo Airbus končí so superjumbom?

V roku 2015 Airbus prišiel s typom A320neo, dvestosedadlovým lietadlom vybaveným dvomi najmodernejšími motormi šetriacimi spotrebu paliva až o 15 percent.

Keď začali sporiví zákazníci prechádzať na tento model, Boeing odpovedal zabudovaním rovnakých motorov do svojho úspešného stroja 737.

Keď potom v roku 2017 americký výrobca toto lietadlo pomenované 737 MAX 8 zaradil do služby, rýchlo sa z neho stal bestseller.

Panika spôsobená neistotou, čo sa teraz stane so 4600 kusmi vyrobených lietadiel 737 MAX 8 vysvetľuje, prečo sa trhová hodnota Boeingu od tragédie lietadla Ethiopian Airlines z 10. marca, pri ktorej zahynulo 157 ľudí, zmenšila o 23 miliárd dolárov (vyše 20 miliárd eur), napísal Reuters.

Aj keby Boeing nakoniec nemusel nechať vyradiť všetky lietadlá tohto typu, stále by teoreticky mala táto udalosť priniesť zisky jeho konkurentovi Airbusu.

Pre nervózneho leteckého prepravcu - napríklad nízkonákladové aerolinky Ryanair, ktoré majú v objednávke 135 kusov boeingov 737 MAX 8 - by bol logický krok poobzerať sa po inom dodávateľovi.

Zmena obnáša pokuty, čaká sa roky

Prečítajte si tiež: Vlani pristálo v Bratislave. So spadnutým lietadlom lietajú aj Slováci

Trhová hodnota európskeho výrobcu Airbus, ktorá je oproti Boeingu zhruba polovičná, od etiópskej havárie vzrástla o päť percent, respektíve päť miliárd eur.

Zmena dodávateľa však obnáša pokuty pre prepravcu a Airbus nemôže len tak vykúzliť stovky nových lietadiel.

Jeho produkcia strojov A320neo už teraz ide na plný výkon, aby splnila dodávku objednaných 3600 kusov. Jeho výrobné linky mesačne vychrlia 50 kusov, ale aj tak týmto tempom uspokoja súčasný dopyt až za šesť rokov.

Rozšírenie produkcie by stálo miliardy dolárov za investície a zabralo by roky. V tej dobe už Boeing pravdepodobne napraví všetky problémy, s ktorými sa teraz potýka.

Pri súčasnom stave by sa tak nespokojní zákazníci americkej firmy iba zaradili na koniec šesťročnej čakacej lehoty Airbusu, čo nepredstavuje reálnu alternatívu.

Podľa Reuters preto terajšie problémy boeingu 737 MAX 8 budú mať za následok skôr menej celkovo dodaných strojov, než vietor do chrbta jeho rivala Airbusu, napísala agentúra Reuters.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  2. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  3. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  4. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  5. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  6. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  7. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  8. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  9. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  10. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  1. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  2. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  3. Women in business
  4. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  5. Bim Challenge 2019
  6. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  7. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  8. Grilovacia sezóna je zahájená!
  9. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  10. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 21 041
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 11 772
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 9 845
  4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 470
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 900
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 396
  7. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 3 904
  8. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 801
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 971
  10. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 1 764

Téma: Airbus


Článok je zaradený aj do ďalších tém Pád lietadla v Etiópii, Boeing

Hlavné správy zo Sme.sk

STĹPČEK PETRA SCHUTZA

Kremeľ si už s antisemitizmom neškrtne, na Ukrajine vyhral ruskojazyčný Žid

Zelenskyj je populárny aj v Rusku.

Peter Schutz
Podcast Pozeráme Game of Thrones

Zhrnutie Game of Thrones: Konečne vieme, čo chce Nočný kráľ (2. časť 8. série)

Aká bola druhá epizódy Hry o Tróny.

Socha Krista v jednom z kostolov na Srí Lanke, kde došlo k útokom teroristov.
Slovenský brankár Samuel Hlavaj.

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Saudská Arábia a SAE poskytnú Sudánu pomoc tri miliardy dolárov

Znamená to podporu predstaviteľom armády, ktorí zosadili dlhoročného prezidenta Umara Bašíra.

Vojaci sudánskej armády.

Saudskoarabské Aramco prevezme od Shellu kontrolu nad spoločnou rafinériou

Akvizícia by mala saudskoarabskú spoločnosť vyjsť na 631 miliónov dolárov.

Ilustračná fotografia.

Praha chce otestovať nové formy bývania, podporiť plánuje projekt baugruppe

Až tretina ľudí má v Prahe problém uspieť s bývaním.

Ilustračné foto.

Recesia by svetovej ekonomike najbližší rok hroziť nemala, myslí si šéf investičnej spoločnosti

Larry Fink dodáva, že globálna ekonomika sa nachádza v neskorej fáze dlhodobého rastového cyklu.

Ilustračné foto.