SME
Pondelok, 17. február, 2020 | Meniny má Miloslava

Zabehnuté kaviarne majú problém. Domáci pražiari obchádzajú prostredníkov

Americký trh s kávou ovládol nový trend.

Kávové zrná v miske v thajskej dedine Ban Ta Klang.Kávové zrná v miske v thajskej dedine Ban Ta Klang.(Zdroj: Bloomberg photo by Taylor Weidman)
Článok pokračuje pod video reklamou

NEW YORK. Jeffa Bezosa síce v Long Island City nenájdete, ale budúcnosť malých pražiarní kávy sa tu už zakorenila.

Asi míľu severne od miesta, kde Amazon.com upustil od svojho zamýšľaného areálu v New York City, malá družstevná pražiareň kávy víta každého od majiteľov kaviarní po hipsterských zákazníkov, ktorí si chcú svoje zelené kávové zrná pripraviť sami.

Model spoločnosti Regalia umožňuje zákazníkom prenajať si čas, ktorý strávia pri stroji na praženie kávy. Tento spôsob priťahuje moderných Američanov, ktorí opúšťajú tradičné značky dlho dominujúce kávovej scéne a nechávajú sa zlákať špeciálnymi zrnami a majstrovskou šálkou kávy.

„Vízia a ciele pražiarov kávy sa nie vždy zhodujú s víziou a cieľmi majiteľa kaviarne či pekárne,“ hovorí Paolo Maliksi, jeden z majiteľov Regalie. „Sme tu na to, aby sme sa uistili, že každý môže prísť a pražiť z akéhokoľvek dôvodu.“

Najprv pivo, potom káva

Maliksi a ostatní malí pražiari stoja na čele trendu, ktorý sa prelial z pivovarníckeho priemyslu. Tak ako USA zažili boom malých pivovarov, čoraz viac kaviarní od New Yorku cez Chicago až po Seattle si praží svoje vlastné kávové zrná.

Odklon od masovo vyrábanej kávy umožňuje náročným majiteľom kaviarní povedať svojim kofeínovým zákazníkom, odkiaľ presne pochádzajú ich zrná – a zákazníci, ktorým záleží na udržateľnosti, sa o to veľmi zaujímajú.

Trend vlastného praženia je dobrou správou pre milovníkov kávy z radov mileniálov, ktorým záleží na tom, odkiaľ pochádza ich jedlo a ktorých neodstraší cena. Tá môže byť aj dvojnásobná v porovnaní s cenou prekvapkávanej kávy v Starbuckse.

Je to znakom toho, že zákazník sa viac zapája a pomáha zmeniť americký kávový priemysel, ktorému kedysi vládli spoločnosti Folgers a Maxwell House.

Online nakupovanie a sociálne média pomohli nárastu vlastného praženia kávy. Práve tie umožňujú nováčikom, aby svojej značke vybudovali pozíciu a dávajú pražiarom priestor, kde sa môžu stretnúť so svojimi zákazníkmi.

Internet taktiež umožnil pravidelným konzumentom kúpiť si nepražené zrná.

Rabobank hovorí, že samotné pražiarne zatiaľ nie sú veľkou hrozbou pre zabehnuté kaviarne, ale ako sa mladí zákazníci vzďaľujú od tradičných značiek, núti to „starú gardu“, aby sa prispôsobila.

Napríklad spoločnosť JM Smucker predstavila nový rad kávy s názvom 1850, ktorá chce pritiahnuť mladých milovníkov kávy, ktorí by uvažovali nad výberom sesterskej značky Folgers.

Minulý mesiac, spoločnosť Kraft Heinz, ktorá vlastní značku Maxwell House, si odpísala z aktív 15,4 miliardy dolárov kvôli ohromujúcemu zisteniu, že meniaci sa vkus spotrebiteľov zničil hodnotu niektorých ikonických produktov spoločnosti.

„Ak sa tento trend nakoniec zintenzívni a prevezme ho viac obchodov s potravinami, mohlo by to znamenať väčšie riziko pre veľké priemyselné pražiarne," povedal James Watson, analytik nápojov v Rabobank.

Veľké značky ako Maxwell House stagnujú, ukazujú dáta Euromonitoru, „a vo všeobecnosti to je posun smerom k menším prevádzkam, k viac špecializovanej káve a praženiu, ktoré tomu zodpovedá," hovorí.

Pre niektorých dilema, pre iných požehnanie

Zatiaľ čo veľké značky z toho môžu byť nesvoje, prechod na praženie v malých dávkach je požehnaním pre výrobcov pražiacich strojov, najmä preto, že modely sa zmenšili a sú lacnejšie.

Bellwether Coffee vyrába prístroj na praženie, ktorý má veľkosť priemernej chladničky, čo je asi o 70 percent menej, ako rozmery typického modelu stroja.

Prístroj je elektrický, čo znižuje potrebu zavádzať plyn do kaviarní a rieši problém s dymom a typickými požiadavkami na odvetrávanie, hovorí Nathan Gilliland, riaditeľ veľkovýroby Berkeley v Kalifornii.

Prístroj tiež ponúka funkciu, ktorá umožňuje zákazníkom, ktorým záleží na udržateľnosti, aby poslali prepitné priamo farmárom. To v mnohých prípadoch vyústi aj do dvojnásobku sumy, ktorú by inak pestovateľ dostal za svoje zrná.

Veľká Mama šetrí peniaze

V Regalii nazývajú hlavný prístroj na praženie kávových zŕn láskyplne Veľká Mama. Upraží asi 450 kilogramov kávy týždenne, čo môže ušetriť viac ako 200-tisíc dolárov ročne, keď si kúpite a pražíte zelené zrná namiesto toho, aby ste ich už pražené kúpili, odhaduje podnik.

Niektorí z popredných predajcov kávy tiež prispôsobujú svoje obchodné metódy tak, aby dodávali zrná exotického pôvodu a malé položky, ktoré tieto špecializované prevádzky potrebujú.

Zákazníci hľadajú menšie množstvá, než tradičné 60-kilové vrecia a niektoré zrná – zvyčajne tie, ktoré sa používajú v súťažiach – sú také drahé, že ich prepravujú letecky namiesto toho, aby ich ukladali do šesťmetrových prepravných kontajnerov, ktoré dominujú globálnemu obchodu s kávou.

„Vybavenie sa stalo dostupnejším,“ hovorí Rich Futrell, ktorý dozerá na predaj na americkom Stredozápade pre Genuine Origin, súčasť kávového predajcu Volcafe, ktorá prevádzkuje internetovú stránku podobnú Amazonu pre špeciálne stroje na praženie a dodáva svoje zrná v 30-kilogramových kartónoch prostredníctvom UPS.

„Grafický dizajn, informácie a znalosť sa stali dostupnejšími, ale so zelenou kávou sa obchoduje stále takým spôsobom, ako sa dlho obchodovalo,“ hovorí.

Podnikajú po novom

Jedným zo spôsobov, vďaka ktorému obchodníci stále viac-menej úspešne prežívajú, sú fúzie a akvizície.

Neumann Kaffee Gruppe, najväčší obchodník s kávou na svete, kúpil väčšinový podiel v spoločnosti Atlas Coffee Importers v Seattli a spoločnosť Olam International kúpila východoafrického špecialistu na kávu Schluter SA. Ďalší obchodník s kávou Sucafina investoval do obchodníka s kávovými špecialitami 32cup.

„Otvára to dvere novým spôsobom podnikania,“ hovorí Cory Bush, manažér 32cup.

„Menší špecializovaní pražiari kávy nútia dovozcov a obchodníkov, aby boli vnímavejší. Keď ľudia kupujú menšie množstvá čohokoľvek, myslím, že očakávajú, že ich budú nakupovať rovnakým spôsobom, ako nakupujú veci z Amazonu alebo z online obchodu s potravinami. Musíme nájsť nové platformy a nové prístupy k tomu, aby sme predávali ľuďom spôsobom, akým chcú, aby sme im predávali.“

Doba gurmánov

Iste, obchodovanie s kávovými špecialitami je úzko špecializovaný priemysel a neexistujú presné čísla, aké percento globálneho trhu tento priemysel tvorí.

I tak sa Američania stále viac a viac hlásia ku gurmánskemu pitiu kávy. Prieskum, ktorý urobila Národná asociácia kávy na začiatku tohto roka ukázal, že podiel gurmánov zo všetkých konzumentov kávy dosiahol rekordných 61 percent v roku 2019.

V Regalii, ktorá je otvorená verejnosti niekoľko hodín každý víkend, šálka filtrovanej kávy môže stáť od pár až po desiať dolárov, záleží na tom, čo sa pražilo naposledy.

To je veľa na kávu v mierne odvážnejšej časti Long Island City, ktorá je známejšia skôr skladmi, kde sa zhromažďujú a čistia vozíky na halal v meste, než presklenými bytovými vežami, ktoré sa vztyčujú v iných štvrtiach v okolí. Nie je to však neprekonateľné.

„Nemôžete čakať, že si kúpite šálku dobrej kávy za tri doláre a veľkú kávu za päť dolárov; nehovoríme o rozdiele medzi kúpou Hondy Civic a Ferrari,“ hovorí Bush z 32cup. „V tomto prípade výber toho lepšieho zásadne nezmení ekonomiku vašej domácnosti.“

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Aj vy strácate gastráče? S kartou CALLIO BONSY je tomu koniec
  2. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  3. Čo by ste mali vedieť pred tým, ako sa pustíte do investovania?
  4. Darujte od srdca pre rozum
  5. Vysoké školy: Ako poslať prihlášku a koľko za ňu zaplatíte?
  6. Oplatí sa investovať do lepších svetiel?
  7. Získajte výnos až 15 % ročne
  8. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili
  9. Kvízová hra o Gorile :) volebnú noc osvieži, po voľbách nesklame
  10. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime?
  1. Móda roku 2020: Ktoré kúsky ostávajú in?
  2. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  3. Liptov in wintertime
  4. Gambrinus skončil s výrobou piva v plastových fľašiach
  5. Ako môže prežiť umenie v Žiline?
  6. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  7. Čo by ste mali vedieť pred tým, ako sa pustíte do investovania?
  8. Ani úrazy zubov neohrozia prípravy na ples, svadbu či rokovanie
  9. Poklepanie základného kameňa viacúčelovej športovej haly na EUBA
  10. EXIMBANKA SR prináša ďalšie možnosti pre Vaše rozvojové projekty
  1. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili 18 436
  2. Viete aký dôchodok budete mať? Radšej si ho vypočítajte 18 372
  3. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 8 916
  4. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať? 8 190
  5. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 7 257
  6. SME proti extrémizmu na školách 6 931
  7. Iná tvár Turecka: Oplatí sa navštíviť Severný Cyprus? 6 424
  8. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako 5 996
  9. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 5 822
  10. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte 5 764

Téma: Káva

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy zo Sme.sk

Šéfka úradu, ktorý straší investigatívcov pokutou, pracovala pre Kočnera

Video zachytáva, ako Kočner inštaluje tajnú kameru v kancelárii generálneho prokurátora.

Soňa Pőtheová.
Dobré ráno

Dobré ráno: Hľadá sa nový premiér. Zn.: OĽaNO

Ako by mohla vyzerať opozičná vláda.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Petra Schutza

Ďalšia v poradí, ktorú vyplavila Kočnera knižnica

Video nie je problém, tým sú vyhrážky novinárom.

Peter Schutz
Boli mladí, veselí a chceli stráviť dni v uralskej divočine. Skončilo sa to katastrofálne.

Neprehliadnite tiež

Trump hrozí obmedzením spolupráce krajinám využívajúcim techniku Huawei

Washington vyvíja na spojencov tlak, aby zakázali použitie techniky od spoločnosti Huawei.

Ilustračná fotografia.

Nemecko zaostáva v Únii v tempe rastu minimálnej mzdy

Nemecko zaviedlo minimálnu mzdu pomerne neskoro.

Ilustračné foto.

Pripravte sa na tvrdé rokovania, odkázal Britom francúzsky minister

Rokovania ešte ani nezačali a Brusel sa dostal s Londýnom do sporu.

Jean-Yves Le Drian.

Rokovanie o britskom rozpočte sa zrejme odloží

Ministra financií Sajid Javid nečakane rezignoval.

Britský minister financií Sajid Javid kráča pred úradom britského premiéra na londýnskej Downing Street vo štvrtok 13. februára 2020.