SME
Streda, 20. november, 2019 | Meniny má Félix
HLASOVANIE: CENA VEREJNOSTI VIA BONA

V čom je bratislavský bikesharing svetový unikát?

Jeden z príkladov zodpovedného podnikania, za ktoré môžete hlasovať.

Anketa:
Hlasovanie o Cene verejnosti Via Bona Slovakia 2018
Anketa bola ukončená

Po Paríži, Viedni alebo Barcelone má od jesene už aj Bratislava svoj bikesharing. Naše mesto sa tak zaradilo k viac ako 30 krajinám, kde návštevníci a obyvatelia môžu využívať túto alternatívnu, ekologickú a rýchlu formu mestskej dopravy. Žlté bicykle sa už počas prvých mesiacov stali neodmysliteľnou súčasťou koloritu hlavného mesta.

„Pilotná fáza prevádzky bikesharingu ukázala, že Bratislavčania sa s touto alternatívnou formou verejnej prepravy rýchlo stotožnili,“ povedal Norbert Nagy, projektový manažér Slovnaft BAjk.

Článok pokračuje pod video reklamou

Od septembra do decembra minulého roka sa do systému registrovalo viac ako 36 600 užívateľov. Bicykle si požičali spolu takmer 171 700-krát a prešli spolu vyše 148-tisíc kilometrov. Za túto dobu ušetrili odhadom 17 808 kg CO2 emisií.

Žlté bicykle sú počas pracovných dní najintenzívnejšie využívané ráno v čase od 8.00 h do 10.00 h a poobede od 17.00 h do 22.00 h.

„To znamená, že ľudia ho využívajú primárne ako dopravný prostriedok na krátke vzdialenosti do práce a z nej,“ ozrejmil Nagy.

Rafinérka podporujúca bicykle

Bikesharing je spoločným projektom magistrátu hlavného mesta a rafinérie Slovnaft.

„Ku kultúre Slovnaftu patrí starať sa o priestor, v ktorom pôsobí, a ako jednej z najväčších firiem a zamestnávateľov v Bratislave mu záleží aj na dopravnej situácii v meste,“ ozrejmil Nagy. Slovnaft BAjk okrem toho podporuje a napĺňa dlhodobú stratégiu rafinérie, ktorej cieľom je vyhľadávanie a realizácia inovatívnych projektov nezapadajúcich do tradičného podnikateľského portfólia Slovnaftu.

Načítavám video...

Rafinérka doň zatiaľ investovala €1,5 milióna eur a mesto sa zaviazalo investovať ďalších €460-tisíc. Bikesharingový systém je navrhnutý tak, aby bolo v budúcnosti možné jeho samofinancovanie zo zdrojov, ktoré vygeneruje.

Počas prvých mesiacov prevádzky je cena za použitie žltého bicykla symbolické jedno euro. Za túto sumu získa každý užívateľ 30 voľných minút jazdy. Po ich vyčerpaní je bicyklovanie spoplatnené sumou 12 centov za každých ukončených šesť minút jazdy.

Prevádzkovateľ avizuje od apríla zmenu cenníka.

„Od apríla sa portfólio programov rozšíri o nové produkty, ktoré čoskoro predstavíme,“ ozrejmil Nagy.

Celkovo by malo byť počas rok trvajúcej pilotnej prevádzky v uliciach 750 bicyklov a 90 dokovacích staníc v štyroch mestských častiach – Starom Meste, Novom Meste, Ružinove a Petržalke. Miesta staníc boli vybrané tak, aby bolo možné čo najjednoduchšie napojenie užívateľov na cyklotrasy a prestupy v rámci využívania bratislavskej mestskej hromadnej dopravy. S tanice sú rozmiestnené vo vzdialenosti približne 300 až 500 metrov.

Slovnaft s mestom Bratislava na jeseň zozbierajú všetky dostupné dáta a na základe ich základe zvážia rozšírenie systému aj do ďalších mestských častí hlavného mesta. Dôležitý bude záujem užívateľov ale aj jednotlivých mestských častí o spoluprácu v rámci tohto projektu.

Bicykle na mieru

Slovnaft sa spolu s magistrátom rozhodli nesiahnuť po existujúcich modeloch bicyklov využívaných na obdobné projekty, ale dať si vyrobiť bicykle na mieru.

„S dodávateľom sme vytvorili smart bicykle s funkciami a komfortom, ktoré sme si sami vopred stanovili,“ ozrejmil Nagy.

Celý systém, teda bicykle, stanice aj samotný softvér, boli od vyvinuté pre Slovnaft BAjk.

Bratislavský bikesharing dostal jedinečný smart zámok, ktorým je možné dočasne odparkovať bicykel so špeciálnym hliníkovým rámom aj inde ako na dokovacej stanici. Okrem toho ako jediný bikesharingový systém dokáže sledovať celú trasu bicykla. Tieto údaje v budúcnosti poslúžia pri analýzach potrebných na rozvoj cyklistickej infraštruktúry mesta. Podľa Nagya práve v tomto je bratislavský bikesharing jedinečný a inovatívny.

Už pri spustení služby sa vytvorila komunita užívateľov, ktorá prichádzala s nápadmi na vylepšenie služby. Aj vďaka nim prevádzkovatelia zjednodušili zamykací systém na bicykli, upravili komunikáciu na displeji bicykla, sprehľadnili zobrazovanie počtu bicyklov na webe, rozšírili kompetencie infolinky, posilnili smart zámok a zvýšili jeho spoľahlivosť, nasadili sedačky pre vyššie osoby a zjednodušili orientáciu užívateľa v rámci jeho online profilu.

„V budúcej cyklistickej sezóne plánujeme zaradiť do prevádzky nové stanice, ponúknuť užívateľom širšie portfólio programov, spustiť mobilnú aplikáciu k službe a umiestniť na bicykle tutoriál na ich využívanie,“ ozrejmil Nagy.

Už po deväťnásty raz udelí Nadácia Pontis ocenenie Via Bona. To ako jediné na Slovensku zviditeľňuje príklady zodpovedného a férového podnikania. Inšpiruje nimi ďalšie firmy, aby nad rámec zákona pomáhali okoliu a zamestnancom, životnému prostrediu, bojovali s korupciou alebo riešili spoločensky dôležité témy.

Do 19. ročníka firmy prihlásili 45 nominácií. Spomedzi nich porota posunula do druhého kola 23, ktoré budú súťažiť o víťazstvo v ôsmich kategóriách. Deviateho víťaza vyberú čitatelia denníka SME, ktorí za svojho favorita môžu zahlasovať do 28. marca.

Stačí si pozrieť šesť nominácii a v pripravenej ankete kliknúť na názov firmy, ktorej chcete dať hlas.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  2. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  3. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  4. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  5. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  6. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  7. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  8. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  9. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  10. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí...
  1. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  2. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  3. SEAT predstavil e-Scooter
  4. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  5. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  6. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  7. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  8. Changes to the Public Procurement Law – Take Two
  9. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  10. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 11 891
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 11 682
  3. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 10 785
  4. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 8 289
  5. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 7 726
  6. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 7 206
  7. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 6 004
  8. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť 5 147
  9. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich 5 113
  10. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 4 178

Téma: Bicykle, bicyklovanie, cyklotrasy


Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Beaty Balogovej

Ako sme prestali byť súdružkami a súdruhmi

Sloboda nie je dedičné právo. Žiadna generácia ju nedostáva hotovú a dokonanú: pripravenú na konzumáciu.

Protestné zhromaždenie Za slušné Slovensko na Námestí SNP v Bratislave.

S Kočnerom si dohadoval stretnutie aj bývalý šéf vojenských tajných

Skuhra šéfoval Vojenskému obrannému spravodajstvu za ministra Glváča.

Riaditeľ Vojenského spravodajstva Ľubomír Skuhra.
Marek Hamšík v zápase proti Azerbajdžanu.
Podcast Dobré Ráno

Neprehliadnite tiež

Slovensko o ELA nepríde, kauza jej sídla je sporom medzi inštitúciami

Europarlament žaluje spôsob, akým sídlo ELA umiestnili do Bratislavy.

Ilustračné foto
Prezident Donald Trump.

UniCredit Bank sprístupnila pre svojich klientov Google Pay

Spoločnosť Google uviedla na Slovensku službu vo februári 2018.

Ilustračné foto.

Starbucks ide prvýkrát do centra. Na ulicu sa chystá aj Costa Coffee

Značky si vybrali známe bratislavské námestia.

Starbucks ide do Starého mesta Bratislavy.