Čína pripravuje veľkú investíciu do talianskych prístavov

Čína a Taliansko pripravujú podpísanie rámcovej dohody.

Šéf hnutia piatich hviezd Luigi di Maio sa k projektu stavia pozitívne.Šéf hnutia piatich hviezd Luigi di Maio sa k projektu stavia pozitívne.(Zdroj: TASR/AP)

FRANKFURT. Čína pripravuje veľkú investíciu do talianskych prístavov. Plánovaná rámcová dohoda medzi Pekingom a Rímom je súčasťou medzinárodného čínskeho infraštruktúrneho programu Belt and Road Iniciative. Príprava dohody však rozdeľuje talianske vládne koaličné strany.

Hnutie piatich hviezd sa k projektu stavia pozitívne, kým Liga Mattea Salviniho je proti zmluve. Obáva sa totiž, aby krajinu "nekolonizovali" cudzie mocnosti.

Z dohody sa na verejnosť ešte neprenikli žiadne podrobnosti. Má byť podpísaná počas štátnej návštevy čínskeho prezidenta Si Ťin-pchinga v Taliansku.

Veľké prístavné mólo

Bývalý predseda Európskej komisie (EK) Romano Prodi už pred niekoľkými rokmi o Taliansku uviedol, že krajina je ideálnym cieľom ázijských infraštruktúrnych investícií. "Pri pohľade na mapu Stredozemného mora vyzerá celé Taliansko ako jedno veľké prístavné mólo," povedal.

Napriek tomu, Taliansko z tejto polohy využilo veľmi málo, hoci vstup Číny na globálny trh Talianom hrá do kariet.

Napokon, už Benátky sa od stredoveku obohacovali na obchode s Indiou a Čínou, dokiaľ Osmanská ríša nepreťala obchodné trasy. Následné objavenie Ameriky zvýhodnilo prístavy na pobreží Atlantiku a v Severnom mori.

V súčasnosti sú najdôležitejšími európskymi prístavmi Rotterdam, Antverpy, Hamburg a Bremerhaven. Pre obchod s Áziou však ležia trochu od ruky.

Kontajnerové lode z Číny plávajú cez Suezský kanál a Stredozemné more o päť až šesť dní dlhšie, kým doplávajú do prístavov Severného mora. Sú však organizované a spojené s vnútrozemím lepšie než prístavy v Taliansku alebo v Grécku. Informoval o tom nemecký portál FAZ.net.

K dispozícii majú prístav Pireus

Kontajnerové lode, prichádzajúce z Číny cez Suezský prieplav, majú blízko Atén k dispozícii prístav Pireus, ktorý predstavuje vstupnú bránu do Európy. Preto sa stala jeho správcom čínska prístavná a dopravná spoločnosť Cosco. Grécka vláda ho v období hlbokej krízy v krajine prenajala Číňanom na 35 rokov.

Prístav Pireus v minulosti veľmi poznačilo zlé riadenie a protesty odborárov. Pod novým vedením sa však v rokoch 2007 až 2017 prekládka kontajnerov v ňom strojnásobila.

V roku 2017 dosiahol výkon v prístave na 4,1 milióna TEU (Twenty Foot Equivalent Unit), čo zodpovedá dĺžke kontajnera 6 metrov. Jeho výkon dosiahol polovicu prekládky v Hamburgu, alebo tretinu Rotterdamu.

Preprava kontajnerov z Pirea ďalej do Európy nemá dostatočne výkonné trasy. Preto Čína v Belt and Road Iniciative žiada, aby sa v budúcnosti rozvíjala železničná trasa z Belehradu do Budapešti. Taliansko nemôže Číňanom poskytnúť lepšie dopravné spojenie smerom do Európy.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  2. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  3. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  4. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  5. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  6. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  8. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  9. Investment Advisory Guide for Slovakia
  10. Ako naučiť vaše deti správne zaobchádzať s peniazmi?
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 27 231
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 22 195
  3. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 20 380
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 13 427
  5. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 13 332
  6. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 12 018
  7. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 9 243
  8. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 9 099
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 7 243
  10. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 7 057

Téma: Čína


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Slovensko je podľa Bruselu najotvorenejšou ekonomikou Únie

Európska únia obchoduje najviac s USA a Čínou.

Bratislava (ilustračné foto).

Škodlivé emisie v centre Madridu výrazne klesli po obmedzení vjazdu áut

S číslami sú Španieli spokojní, očakávania sa splnili.

Madrid.
Podcast Index

Index: Čo majú spoločné Čaputová a Chmelár? Komunitné financovanie

Čaputová získala pätinu rozpočtu od drobných darcov.

Logo podcastu Index o ekonomike a podnikaní.
Prezident Andrej Kiska

Odveta za americké clá ublížila vývozu whiskey

Export rástol výrazne slabšie ako v roku 2017.

Ilustračné foto.