SME
Štvrtok, 12. december, 2019 | Meniny má Otília

Boeing sľuboval nový softvér už vlani, píše New York Times

Piloti sa sťažovali, že ich na stabilizačný systém nikto neupozornil.

Boeing 737 Max 8.Boeing 737 Max 8.(Zdroj: SITA/AP)

WASHINGTON. Zástupcovia spoločnosti Boeing sa vlani, niekoľko týždňov po páde indonézskeho Boeingu 737 MAX, zišli s predstaviteľmi zväzu pilotov amerických aeroliniek Southwest Airlines a American Airlines.

Článok pokračuje pod video reklamou

Informovali ich, že chystajú novú verziu softvéru do lietadiel 737 MAX, teda toho typu, ktorý vlani v októbri spadol do jávskeho mora sa 189 ľuďmi na palube.

Odvtedy firma pilotov nekontaktovala.

Softvér mali dostať o pár týždňov

Minulú nedeľu nasledovalo takmer identické nešťastie toho istého stroja v Etiópii. Na softvér sa stále čaká a Boeing tvrdí, že by mal byť pripravený v apríli.

Oneskorenie je teraz predmetom vyšetrovania, napísal americký denník The New York Times.

"Boeing mal softvér dodať po piatich šiestich týždňoch. Povedali sme im, že sa to nesmie naťahovať. A teraz sme tam, kde sme," povedal zástupca pilotov z American Airlines Michael Michaelis, ktorý pilotuje Boeingy 737.

Tá "plánovaná zmena mala problém vyriešiť," povedal predseda zväzu pilotov Southwest Airlines Jon Weaks.

Boeing vraj spoločnosť uistil, že piloti kvôli nej nebudú potrebovať mimoriadne školenia a že budú o zmene softvéru iba informovaní.

Boeingy MAX lietajú dva roky a Boeing teraz nielen zastavil prevádzku všetkých týchto strojov, ale aj prerušil dodávky objednaných strojov, ktoré sa doteraz predávali najlepšie spomedzi lietadiel Boeingu.

Piloti dostali hodinové online školenie

Demokratický člen Snemovne reprezentantov Peter DeFazio, ktorý predsedá dopravnému výboru, chce nechať preveriť spôsob komunikácie firmy s regulátorom.

Zaujíma ho certifikát, ktorý strojom MAX vydal americký Federálny úrad pre letectvo (FAA) a aj to, prečo úrad nepožadoval od Boeingu podrobnejší výcvik pre pilotov.

Tí, ktorí pracujú pre American Airlines, dostali iba 56 minútové online školenie a tlačený zoznam rozdielov medzi lietadlami MAX a predchádzajúcimi Boeingmi 737.

Weaks povedal, že jeho kolegovia sa cvičili na e-module dodanom výrobcom, ktorý obsahuje trojhodinovú prezentáciu.

Obe letecké spoločnosti očakávajú, že simulátory pre lietadlá MAX dostanú do konca roka. American Airlines si ich objednala po páde lietadla v Indonézii.

O stabilizačnom systéme ich vraj neinformovali

Pri minuloročnej diskusii s Boeingom vraj zástupcovia pilotov dali najavo nespokojnosť s tým, že ich neupozornili na novo inštalovaný stabilizačný systém MCAS, ktorý bol zabudovaný pred nehodou v Indonézii.

Ide o automatický mechanizmus, ktorý má zabrániť strate rýchlosti.

V manuáli k lietadlu je podľa Michaelisa jediná zmienka o tomto systéme, a to v dodatku a bez vysvetlenia, o čo ide a ako to funguje.

Firma potom síce pilotom dodala základnú informáciu o MCAS, avšak do manuálu ju nezaradila.

Michaelis sa domnieva, že to môže súvisieť s prerušením práce časti vládnych úradov na prelome roka, ktoré sa týkalo tiež FAA. Jej vedenie tvrdí, že tridsaťpäťdenné prerušenie prevádzky oneskorenie softvéru nespôsobilo.

Boeing a FAA aj po nehode v Etiópii bezpečnosť lietadiel MAX obhajujú.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka
  2. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  4. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  5. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  6. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  7. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  8. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  9. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  10. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  1. Slovenské Vianoce kedysi a dnes
  2. Chlebodarca zmenil život siedmim rodinám
  3. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  4. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  5. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  6. Slovenská sporiteľňa pomôže svojim klientom zo zničenej bytovky
  7. Vianočné trhy na zámku Schloss Hof „na skok“ od Bratislavy
  8. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  9. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  10. ŠKODA AUTO Slovensko vysadila v Petržalke stromovú alej
  1. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú? 29 120
  2. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť? 25 985
  3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky 20 123
  4. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 15 117
  5. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 14 156
  6. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 10 538
  7. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 9 486
  8. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 8 708
  9. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 8 445
  10. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 8 259

Téma: Boeing


Článok je zaradený aj do ďalších tém Pád lietadla v Etiópii

Hlavné správy zo Sme.sk

Minúta po minúte: Briti volili, Johnson a jeho konzervatívci vysoko vyhrali

Exit polly dávajú konzervatívcom výraznú väčšinu.

Premiér Johnson prišiel voliť so svojím psom.

Slosiarik z Focusu: Drucker je prijateľný aj pre časť sklamaných voličov Smeru

Kollár je akoby jazýčkom na váhach, vraví sociológ.

Šéf agentúry Focus Martin Slosiarik.
Futbalisti ŠK Slovan Bratislava.
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Decembrový prieskum je skúpejší na dobré správy než v minulosti

Prognózovať iné ako pat je neprirodzené.

Komentátor SME Peter Schutz.

Neprehliadnite tiež

Spojené štáty a Čína sa dohodli na podmienkach obchodnej zmluvy

Text teraz čaká na podpis amerického prezidenta Donalda Trumpa.

Ilustračné foto.

Ako vyzerá poistenie u nás? Často podceňujeme poistku i riziká

Stále veľký podiel Slovákov poistenie podceňuje a bagatelizuje možné škody.

Obhliadka bytovky po výbuchu plynu v Prešove.

Bez zemného plynu Slovensko podľa zväzu nedokáže splniť klimatické ciele

Európska investičná banka po roku 2021 nebude financovať investície do plynárenskej infraštruktúry.

Ilustračná fotografia.

Slovensko je podľa Pellegriniho pripravené na uhlíkovú neutralitu od roku 2050

Pellegrini skritizoval fínsky návrh viacročného finančného rámca EÚ.

Pellegrini v Bruseli.