SME
Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Boeing sľuboval nový softvér už vlani, píše New York Times

Piloti sa sťažovali, že ich na stabilizačný systém nikto neupozornil.

Boeing 737 Max 8.Boeing 737 Max 8. (Zdroj: SITA/AP)

WASHINGTON. Zástupcovia spoločnosti Boeing sa vlani, niekoľko týždňov po páde indonézskeho Boeingu 737 MAX, zišli s predstaviteľmi zväzu pilotov amerických aeroliniek Southwest Airlines a American Airlines.

Informovali ich, že chystajú novú verziu softvéru do lietadiel 737 MAX, teda toho typu, ktorý vlani v októbri spadol do jávskeho mora sa 189 ľuďmi na palube.

Odvtedy firma pilotov nekontaktovala.

Softvér mali dostať o pár týždňov

Minulú nedeľu nasledovalo takmer identické nešťastie toho istého stroja v Etiópii. Na softvér sa stále čaká a Boeing tvrdí, že by mal byť pripravený v apríli.

Skryť Vypnúť reklamu

Oneskorenie je teraz predmetom vyšetrovania, napísal americký denník The New York Times.

"Boeing mal softvér dodať po piatich šiestich týždňoch. Povedali sme im, že sa to nesmie naťahovať. A teraz sme tam, kde sme," povedal zástupca pilotov z American Airlines Michael Michaelis, ktorý pilotuje Boeingy 737.

Tá "plánovaná zmena mala problém vyriešiť," povedal predseda zväzu pilotov Southwest Airlines Jon Weaks.

Boeing vraj spoločnosť uistil, že piloti kvôli nej nebudú potrebovať mimoriadne školenia a že budú o zmene softvéru iba informovaní.

Boeingy MAX lietajú dva roky a Boeing teraz nielen zastavil prevádzku všetkých týchto strojov, ale aj prerušil dodávky objednaných strojov, ktoré sa doteraz predávali najlepšie spomedzi lietadiel Boeingu.

Skryť Vypnúť reklamu

Piloti dostali hodinové online školenie

Demokratický člen Snemovne reprezentantov Peter DeFazio, ktorý predsedá dopravnému výboru, chce nechať preveriť spôsob komunikácie firmy s regulátorom.

Zaujíma ho certifikát, ktorý strojom MAX vydal americký Federálny úrad pre letectvo (FAA) a aj to, prečo úrad nepožadoval od Boeingu podrobnejší výcvik pre pilotov.

Tí, ktorí pracujú pre American Airlines, dostali iba 56 minútové online školenie a tlačený zoznam rozdielov medzi lietadlami MAX a predchádzajúcimi Boeingmi 737.

Weaks povedal, že jeho kolegovia sa cvičili na e-module dodanom výrobcom, ktorý obsahuje trojhodinovú prezentáciu.

Obe letecké spoločnosti očakávajú, že simulátory pre lietadlá MAX dostanú do konca roka. American Airlines si ich objednala po páde lietadla v Indonézii.

Skryť Vypnúť reklamu

O stabilizačnom systéme ich vraj neinformovali

Pri minuloročnej diskusii s Boeingom vraj zástupcovia pilotov dali najavo nespokojnosť s tým, že ich neupozornili na novo inštalovaný stabilizačný systém MCAS, ktorý bol zabudovaný pred nehodou v Indonézii.

Ide o automatický mechanizmus, ktorý má zabrániť strate rýchlosti.

V manuáli k lietadlu je podľa Michaelisa jediná zmienka o tomto systéme, a to v dodatku a bez vysvetlenia, o čo ide a ako to funguje.

Firma potom síce pilotom dodala základnú informáciu o MCAS, avšak do manuálu ju nezaradila.

Michaelis sa domnieva, že to môže súvisieť s prerušením práce časti vládnych úradov na prelome roka, ktoré sa týkalo tiež FAA. Jej vedenie tvrdí, že tridsaťpäťdenné prerušenie prevádzky oneskorenie softvéru nespôsobilo.

Skryť Vypnúť reklamu

Boeing a FAA aj po nehode v Etiópii bezpečnosť lietadiel MAX obhajujú.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  3. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  4. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  5. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  6. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  7. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  10. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  1. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  2. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  3. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  4. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  5. Novinka medzi prefabrikátmi
  6. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  7. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  8. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  9. The future of M&A in Europe
  10. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 34 658
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 401
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 15 368
  4. Aká je chémia vôní 11 100
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 317
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 757
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 671
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 250
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 712
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 5 846
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Boeing

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Pád lietadla v Etiópii
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Polícia zadržala a obvinila šéfa Penty Haščáka

V Digital parku zasahovali desiatky policajtov.

Jaroslav Haščák v sprievode kukláčov pred Digital parkom.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Haščák sa Gorily nezbavil, dnes už to potvrdzuje aj NAKA

Bolo by skôr prekvapivé, ak by Božie mlyny nezachytili Pentu.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Richard Sulík (SaS).
Zadržaný Jaroslav Haščák.

Neprehliadnite tiež

Rozpočtový schodok Česka dosiahol v novembri rekord

Tohtoročný rozpočet pôvodne počítal s deficitom 40 miliárd Kč.

Český premiér Andrej Babiš.

NDS vyhlásili súťaž na vybudovanie nového mýtneho systému

Lehota realizácie zákazky za približne 60 miliónov je rozdelená do dvoch etáp.

Ilustračné foto.

Talianska ekonomika sa zotavila, rast bol však oproti odhadu horší

Talianska ekonomika vystúpila z technickej recesie.

Prázdne ulice nočného Milána.

Francúzsky trh s autami zrejme klesne na 45-ročné minimum

V novembri sa vo Francúzsku predalo o 27 percent menej áut než v rovnakom mesiaci minulého roka.

Ilustračné foto.