SME
Nedeľa, 26. september, 2021 | Meniny má EditaKrížovkyKrížovky

Boeing sľuboval nový softvér už vlani, píše New York Times

Piloti sa sťažovali, že ich na stabilizačný systém nikto neupozornil.

Boeing 737 Max 8.Boeing 737 Max 8. (Zdroj: SITA/AP)

WASHINGTON. Zástupcovia spoločnosti Boeing sa vlani, niekoľko týždňov po páde indonézskeho Boeingu 737 MAX, zišli s predstaviteľmi zväzu pilotov amerických aeroliniek Southwest Airlines a American Airlines.

Informovali ich, že chystajú novú verziu softvéru do lietadiel 737 MAX, teda toho typu, ktorý vlani v októbri spadol do jávskeho mora sa 189 ľuďmi na palube.

Odvtedy firma pilotov nekontaktovala.

Softvér mali dostať o pár týždňov

Minulú nedeľu nasledovalo takmer identické nešťastie toho istého stroja v Etiópii. Na softvér sa stále čaká a Boeing tvrdí, že by mal byť pripravený v apríli.

Skryť Vypnúť reklamu

Oneskorenie je teraz predmetom vyšetrovania, napísal americký denník The New York Times.

"Boeing mal softvér dodať po piatich šiestich týždňoch. Povedali sme im, že sa to nesmie naťahovať. A teraz sme tam, kde sme," povedal zástupca pilotov z American Airlines Michael Michaelis, ktorý pilotuje Boeingy 737.

Tá "plánovaná zmena mala problém vyriešiť," povedal predseda zväzu pilotov Southwest Airlines Jon Weaks.

Boeing vraj spoločnosť uistil, že piloti kvôli nej nebudú potrebovať mimoriadne školenia a že budú o zmene softvéru iba informovaní.

Boeingy MAX lietajú dva roky a Boeing teraz nielen zastavil prevádzku všetkých týchto strojov, ale aj prerušil dodávky objednaných strojov, ktoré sa doteraz predávali najlepšie spomedzi lietadiel Boeingu.

Skryť Vypnúť reklamu

Piloti dostali hodinové online školenie

Demokratický člen Snemovne reprezentantov Peter DeFazio, ktorý predsedá dopravnému výboru, chce nechať preveriť spôsob komunikácie firmy s regulátorom.

Zaujíma ho certifikát, ktorý strojom MAX vydal americký Federálny úrad pre letectvo (FAA) a aj to, prečo úrad nepožadoval od Boeingu podrobnejší výcvik pre pilotov.

Tí, ktorí pracujú pre American Airlines, dostali iba 56 minútové online školenie a tlačený zoznam rozdielov medzi lietadlami MAX a predchádzajúcimi Boeingmi 737.

Weaks povedal, že jeho kolegovia sa cvičili na e-module dodanom výrobcom, ktorý obsahuje trojhodinovú prezentáciu.

Obe letecké spoločnosti očakávajú, že simulátory pre lietadlá MAX dostanú do konca roka. American Airlines si ich objednala po páde lietadla v Indonézii.

Skryť Vypnúť reklamu

O stabilizačnom systéme ich vraj neinformovali

Pri minuloročnej diskusii s Boeingom vraj zástupcovia pilotov dali najavo nespokojnosť s tým, že ich neupozornili na novo inštalovaný stabilizačný systém MCAS, ktorý bol zabudovaný pred nehodou v Indonézii.

Ide o automatický mechanizmus, ktorý má zabrániť strate rýchlosti.

V manuáli k lietadlu je podľa Michaelisa jediná zmienka o tomto systéme, a to v dodatku a bez vysvetlenia, o čo ide a ako to funguje.

Firma potom síce pilotom dodala základnú informáciu o MCAS, avšak do manuálu ju nezaradila.

Michaelis sa domnieva, že to môže súvisieť s prerušením práce časti vládnych úradov na prelome roka, ktoré sa týkalo tiež FAA. Jej vedenie tvrdí, že tridsaťpäťdenné prerušenie prevádzky oneskorenie softvéru nespôsobilo.

Skryť Vypnúť reklamu

Boeing a FAA aj po nehode v Etiópii bezpečnosť lietadiel MAX obhajujú.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  2. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  4. Znalec slovenského brandy
  5. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  6. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  7. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  8. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  4. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  5. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  6. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  7. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  8. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  9. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  10. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 935
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 5 871
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 617
  4. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 016
  5. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 3 912
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 554
  7. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 424
  8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 3 415
  9. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 3 331
  10. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 004
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

V poslednom období okradli desiatky ľudí.


TASR 1 h

Spoločnosť BCF Energy chce vyrábať vodík vo vlastnej réžii.


TASR 2 h
Minister hospodárstva Richard Sulík na rokovaní vlády.

Ministerstvu práce zaslal Sulíkov rezort 11 zásadných pripomienok.


SITA 2 h
Niektoré čerpacie stanice v Británii museli zatvoriť.

Krajina má nedostatok kamionistov, zhoršujú sa problémy so zásobovaním.


TASR 5 h

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  4. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  5. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  6. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  7. Martin Ondráš: Stratili sme potravinovú sebestačnosť. Stratíme aj bezpečnosť potravín?
  8. Jakub Šimek: Ako po pandémii predbehnúť Estónsko je otázka za 20 bitcoinov
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 746
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 11 691
  3. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 6 177
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 5 575
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 539
  6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 049
  7. Pavel Dvořák: Ako ma zmenilo desať rokov v Číne 3 777
  8. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch 3 670
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Adam Valček: Kauza DPB: Predaj vyše stotisíc pokút skontrolujú, toto sú ďalšie pochybnosti
Skryť Zatvoriť reklamu