SME
Utorok, 22. október, 2019 | Meniny má Sergej

Boeing sľuboval nový softvér už vlani, píše New York Times

Piloti sa sťažovali, že ich na stabilizačný systém nikto neupozornil.

Boeing 737 Max 8.Boeing 737 Max 8.(Zdroj: SITA/AP)

WASHINGTON. Zástupcovia spoločnosti Boeing sa vlani, niekoľko týždňov po páde indonézskeho Boeingu 737 MAX, zišli s predstaviteľmi zväzu pilotov amerických aeroliniek Southwest Airlines a American Airlines.

Článok pokračuje pod video reklamou

Informovali ich, že chystajú novú verziu softvéru do lietadiel 737 MAX, teda toho typu, ktorý vlani v októbri spadol do jávskeho mora sa 189 ľuďmi na palube.

Odvtedy firma pilotov nekontaktovala.

Softvér mali dostať o pár týždňov

Minulú nedeľu nasledovalo takmer identické nešťastie toho istého stroja v Etiópii. Na softvér sa stále čaká a Boeing tvrdí, že by mal byť pripravený v apríli.

Oneskorenie je teraz predmetom vyšetrovania, napísal americký denník The New York Times.

"Boeing mal softvér dodať po piatich šiestich týždňoch. Povedali sme im, že sa to nesmie naťahovať. A teraz sme tam, kde sme," povedal zástupca pilotov z American Airlines Michael Michaelis, ktorý pilotuje Boeingy 737.

Tá "plánovaná zmena mala problém vyriešiť," povedal predseda zväzu pilotov Southwest Airlines Jon Weaks.

Boeing vraj spoločnosť uistil, že piloti kvôli nej nebudú potrebovať mimoriadne školenia a že budú o zmene softvéru iba informovaní.

Boeingy MAX lietajú dva roky a Boeing teraz nielen zastavil prevádzku všetkých týchto strojov, ale aj prerušil dodávky objednaných strojov, ktoré sa doteraz predávali najlepšie spomedzi lietadiel Boeingu.

Piloti dostali hodinové online školenie

Demokratický člen Snemovne reprezentantov Peter DeFazio, ktorý predsedá dopravnému výboru, chce nechať preveriť spôsob komunikácie firmy s regulátorom.

Zaujíma ho certifikát, ktorý strojom MAX vydal americký Federálny úrad pre letectvo (FAA) a aj to, prečo úrad nepožadoval od Boeingu podrobnejší výcvik pre pilotov.

Tí, ktorí pracujú pre American Airlines, dostali iba 56 minútové online školenie a tlačený zoznam rozdielov medzi lietadlami MAX a predchádzajúcimi Boeingmi 737.

Weaks povedal, že jeho kolegovia sa cvičili na e-module dodanom výrobcom, ktorý obsahuje trojhodinovú prezentáciu.

Obe letecké spoločnosti očakávajú, že simulátory pre lietadlá MAX dostanú do konca roka. American Airlines si ich objednala po páde lietadla v Indonézii.

O stabilizačnom systéme ich vraj neinformovali

Pri minuloročnej diskusii s Boeingom vraj zástupcovia pilotov dali najavo nespokojnosť s tým, že ich neupozornili na novo inštalovaný stabilizačný systém MCAS, ktorý bol zabudovaný pred nehodou v Indonézii.

Ide o automatický mechanizmus, ktorý má zabrániť strate rýchlosti.

V manuáli k lietadlu je podľa Michaelisa jediná zmienka o tomto systéme, a to v dodatku a bez vysvetlenia, o čo ide a ako to funguje.

Firma potom síce pilotom dodala základnú informáciu o MCAS, avšak do manuálu ju nezaradila.

Michaelis sa domnieva, že to môže súvisieť s prerušením práce časti vládnych úradov na prelome roka, ktoré sa týkalo tiež FAA. Jej vedenie tvrdí, že tridsaťpäťdenné prerušenie prevádzky oneskorenie softvéru nespôsobilo.

Boeing a FAA aj po nehode v Etiópii bezpečnosť lietadiel MAX obhajujú.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  2. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  3. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  4. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  5. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  6. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  7. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  8. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  9. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  10. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  1. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  2. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  3. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  4. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  5. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  6. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  9. Levanduľa pre zamestnancov
  10. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 17 822
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 12 579
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 9 595
  4. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 8 969
  5. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 8 314
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 7 353
  7. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 5 757
  8. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 5 560
  9. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 5 516
  10. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 5 253

Téma: Boeing


Článok je zaradený aj do ďalších tém Pád lietadla v Etiópii

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.
Bruno Le Maire.
Ilustračné foto - rokovanie Národnej rady SR.
Ivan Švejna