SME
Sobota, 18. september, 2021 | Meniny má EugéniaKrížovkyKrížovky

Križovatka Triblavina bez kolektorov bude drahšia, tvrdia aktivisti

NDS oponuje a tvrdí, že informácie združenia sú nekorektné.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR/Marko Erd)

BRATISLAVA. Diaľničná križovatka Triblavina, blízko Bratislavy, bez kolektorov bude o 2,2 milióna eur drahšia.

Upozorňuje na to občianske združenie (OZ) Triblavina s tým, že začiatkom februára podpísal generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Ján Ďurišin takzvaný pokyn na zmenu stavby č. 14.

Národná diaľničná oponuje

NDS oponuje a tvrdí, že informácie združenia sú nekorektné. Konečná cena diela bude podľa diaľničiarov známa až po jeho dokončení a v súčasnosti ju nemôže nikto presne vyčísliť.

Skryť Vypnúť reklamu

Predseda OZ Triblavina Milan Grožaj však tvrdí, že z pôvodnej zmluvnej sumy 19.750.470 eur na výstavbu diaľničnej križovatky vo verzii šesťpruh s obojstrannými dvojpruhovými kolektormi dochádza podpisom k zvýšeniu ceny diela o 1,7 milióna eur pri verzii osempruhovej diaľnice bez kolektorov.

"V navýšení je však započítaná aj deklarovaná úspora za vypustenie kolektorov, čiže celkovo ide o navýšenie až o 2,23 milióna eur. Áno, je to presne tá zmena stavby pred dokončením, o ktorej nám tri roky predstavitelia ministerstva dopravy a NDS tvrdia, že je tá najlepšia možná, vrátane finančných úspor za zmenu stavby a dopravného riešenia diaľnice bez kolektorov," uviedol Grožaj.

Náklady na dokumentáciu

V tomto navýšení však ešte nie sú podľa neho zahrnuté náklady na vypracovanú projektovú dokumentáciu pôvodne odsúhlasenej stavby "Diaľnica D1 - Križovatka Triblavina na šesťpruh s kolektormi".

Skryť Vypnúť reklamu

O to, aby križovatka mohla skutočne slúžiť aj pre občanov, sa podľa Grožaja musí postarať Bratislavský samosprávny kraj (BSK).

"Ten musí zabezpečiť a aj zaplatiť jej pripojenie na cestnú sieť. Konečná cena za takúto zmenu bude preto oveľa vyššia," podotkol.

Podpísaný pokyn na zmenu č. 14 rieši podľa NDS realizáciu sanácie podložia a realizáciu násypu na diaľnici D1.

"Tieto práce sú vyvolané skutočným stavom podložia a k uvedeným prácam by bolo nutné pristúpiť vo veľkej miere bez ohľadu na realizáciu šesťpruhu resp. kolektorov," povedala pre TASR hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Konečná cena diela

Vplyv na cenu majú podľa nej aj zmeny vyplývajúce z potreby aktualizácie hlukovej štúdie z legislatívneho dôvodu. Ide o práce naviac oproti pôvodnému plánu.

Skryť Vypnúť reklamu

"Konečnú cenu budú tvoriť všetky realizované stavebné objekty, odpočet za nerealizované stavebné objekty, resp. časti stavebných objektov, bude vykonaný po ukončení stavby križovatky Triblavina," podotkla hovorkyňa.

Konečná cena diela tak bude podľa diaľničiarov známa až po jeho dokončení.

NDS pripomína, že vplyv na čiastočné navýšenie ceny za výstavbu križovatky má aj predĺženie lehoty výstavby.

Meškanie projektu

Diaľničiari tvrdia, že ak by výstavbu križovatky Triblavina neblokovali aktivisti OZ Triblavina, križovatka už v súčasnosti mohla slúžiť motoristom.

"Meškanie projektu spôsobilo neustále napádanie povoľovacieho procesu zo strany OZ Triblavina a v tomto zmysle samotné združenie nesie časť zodpovednosti za navýšenie ceny výstavby," tvrdí NDS.

Skryť Vypnúť reklamu

Zdôrazňuje, že križovatka Triblavina bude slúžiť všetkým motoristom a bude napájať priľahlé obce. Dokončenie napojenia križovatky Triblavina na cesty I/61 a III/1059 mal podľa NDS aj v pôvodnom projekte zabezpečiť BSK.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  3. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  4. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  6. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  7. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  9. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  10. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  3. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  4. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  5. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 7 004
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 5 869
  3. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 4 481
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 261
  5. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 3 688
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 2 496
  7. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 333
  8. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 064
  9. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 1 827
  10. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 817
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nájomné v Berlíne, ktoré v poslednom období výrazne rástlo, je zmrazené na päť rokov.

Dohodu so spoločnosťami Vonovia a Deutsche Wohnen zahŕňa aj 450 obchodov.


SITA 13 h
Hlavná stanica v Skalitom.

Úsek má celkovo takmer 72 kilometrov.


SITA 13 h
Ilustračná fotografia.

Generálny riaditeľ Milan Veselý o minimálnych kompenzáciách vlády.


14 h
Jiří Žežulka.

Richterová a Žežulka podpísali zmluvu o spoločnom postupe pri výmene informácií.


TASR 16 h
Skryť Zatvoriť reklamu