BRATISLAVA. Motoristi mali cezeň jazdiť už niekoľko rokov. Nakoniec nebudú ani v termíne, ktorý bol dohodnutý ako konečný. Výstavba 7,5-kilometrového tunela Višňové na severe Slovenska, cez ktorý majú vodiči obchádzať cestu pod Strečnom, sa úplne zastavila.
Štát sa totiž s aktuálnym staviteľom dohodol na rozviazaní zmluvy. Išlo o konzorcium talianskej firmy Salini Impregilo a spoločnosti Dúha prešovského podnikateľa Miroslava Remetu.
Teraz musí Národná diaľničná spoločnosť (NDS) pohľadať nového staviteľa v novom výberovom konaní.
Aktuálne NDS predpokladá, že kritický úsek diaľnice D1 bude hotový do konca roka 2023. Ani tento termín však podľa analytikov, s ktorými hovoril denník SME, nemusí byť reálny.
Tunel Višňové sa stavia už 20 rokov. Doteraz ho nedokončili Čítajte"Rok 2023 určite nie je reálny. Nevieme totiž, čo bude nový staviteľ ochotný prevziať," hovorí Rastislav Cenký z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.
Rok 2023 je dôležitý. Do toho času môže Slovensko na výstavbu tunela s priľahlou diaľnicou použiť eurofondy. Ak to nestihne, úsek za stovky miliónov eur bude musieť zaplatiť z vlastného rozpočtu.
Rozviazanie kontraktu na stavbe diaľnice sa stalo vôbec po prvý raz v histórii Slovenska.
V minulosti štát zrušil zmluvu na stavbu menšieho obchvatu Prešova. Vtedy išlo o zákazku za 32 miliónov eur, zo stavby odišla firma Hant. Zákazku potom dostal Doprastav.
Spor o peniaze
Keď štát polovici roka 2014 podpísal zmluvu so stavbármi a vtedajší minister dopravy Ján Počiatek zo Smeru poklepkával základný kameň stavby, Počiatek hovoril o rozťatí gordického uzla.