SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Višňové dostalo nový termín. Ak sa nestihne, Brusel naň peniaze nedá

Štát rozviazal zmluvu na výstavbu.

Rozostavaný úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala.Rozostavaný úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Motoristi mali cezeň jazdiť už niekoľko rokov. Nakoniec nebudú ani v termíne, ktorý bol dohodnutý ako konečný. Výstavba 7,5-kilometrového tunela Višňové na severe Slovenska, cez ktorý majú vodiči obchádzať cestu pod Strečnom, sa úplne zastavila.

Štát sa totiž s aktuálnym staviteľom dohodol na rozviazaní zmluvy. Išlo o konzorcium talianskej firmy Salini Impregilo a spoločnosti Dúha prešovského podnikateľa Miroslava Remetu.

Teraz musí Národná diaľničná spoločnosť (NDS) pohľadať nového staviteľa v novom výberovom konaní.

SkryťVypnúť reklamu

Aktuálne NDS predpokladá, že kritický úsek diaľnice D1 bude hotový do konca roka 2023. Ani tento termín však podľa analytikov, s ktorými hovoril denník SME, nemusí byť reálny.

Prečítajte si tiež: Tunel Višňové sa stavia už 20 rokov. Doteraz ho nedokončili Čítajte 

"Rok 2023 určite nie je reálny. Nevieme totiž, čo bude nový staviteľ ochotný prevziať," hovorí Rastislav Cenký z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.

Rok 2023 je dôležitý. Do toho času môže Slovensko na výstavbu tunela s priľahlou diaľnicou použiť eurofondy. Ak to nestihne, úsek za stovky miliónov eur bude musieť zaplatiť z vlastného rozpočtu.

Rozviazanie kontraktu na stavbe diaľnice sa stalo vôbec po prvý raz v histórii Slovenska.

V minulosti štát zrušil zmluvu na stavbu menšieho obchvatu Prešova. Vtedy išlo o zákazku za 32 miliónov eur, zo stavby odišla firma Hant. Zákazku potom dostal Doprastav.

SkryťVypnúť reklamu

Spor o peniaze

Keď štát polovici roka 2014 podpísal zmluvu so stavbármi a vtedajší minister dopravy Ján Počiatek zo Smeru poklepkával základný kameň stavby, Počiatek hovoril o rozťatí gordického uzla.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5SX4 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M5SX4 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  2. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  3. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  4. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  7. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  8. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  9. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 913
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 052
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 804
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 740
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 706
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 571
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 094
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 490
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 295
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 123
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Eurofondy

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Eurofondy, Európska únia, Diaľnice, Slovenské tunely, Árpád Érsek, Európska komisia
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Ilustračné foto.
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.
Leonardo DiCaprio

Neprehliadnite tiež

Môže vás firma vyhodiť, keď odmietnete ísť na test?

Firma má na výber viacero možností.

Ilustračná fotografia.

Wall Street má za sebou najhorší týždeň od marca

Na akcie negatívne vplýva pandémia aj nervozita pred voľbami v USA.

Wall Street - ilustračná fotografia.

V cestovnom ruchu zanikne 174 miliónov pracovných pozícií

Svetová rada cestovania a turizmu pôvodne predpokladala zánik 197 miliónov miest.

Turisti narýchlo opúšťajú Chorvátsko.

Európska centrálna banka varuje pred plošným zatváraním ekonomík

Vlády musia pri zavádzaní reštrikcií postupovať selektívne.

Európska centrálna banka.