SME
Nedeľa, 15. december, 2019 | Meniny má Ivica

Zmluva na tunel Višňové sa ukončí dohodou, stavenisko vypracú

Postup mala odobriť aj eurokomisia.

Problematickým úsekom je tunel Višňové.Problematickým úsekom je tunel Višňové.(Zdroj: TASR)
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Zmluva so zhotoviteľom diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala sa ukončí dohodou. Vyplýva to z materiálu z dielne Ministerstva dopravy a výstavby (MDV), ktorý v stredu na rokovaní schválila vláda.

Uzavretie dohody o ukončení zmluvy medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) a združením Salini Impregilo - Dúha mala odobriť aj Európska komisia (EK).

Zmluva sa ukončí okamžite, stavenisko vypracú

Prečítajte si tiež: Tunel Višňové sa stavia už 20 rokov. Doteraz ho nedokončili Čítajte 

Zmluva sa ukončí na základe vzájomnej dohody oboch strán, a to okamžite s tým, že zhotoviteľ, ktorým je taliansko-slovenské konzorcium, by mal v stanovenej lehote vypratať stavenisko.

Vyplatenie podzhotoviteľov by zároveň malo byť v rámci dohody zabezpečené formou novej bankovej záruky vystavenej súčasným zhotoviteľom.

Ak dôjde k dokončeniu úseku na základe otvoreného procesu verejného obstarávania, mal by sa tiež navýšiť príspevok z fondov Európskej únie (EÚ).

Diaľničiari sa pokút nevzdajú

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) sa podľa schváleného materiálu nevzdáva zmluvných nárokov voči zhotoviteľovi. Ide najmä o zmluvné pokuty.

V prípade ich potvrdenia zo strany Medzinárodnej komisie na riešenie sporov ich bude môcť od zhotoviteľa vymáhať.

Jednou z podmienok EK bola tiež detailná inventarizácia staveniska za účasti zhotoviteľa.

Zhotoviteľ nevie tunel dokončiť bez ďalších peňazí

Národná diaľničná spoločnosť ukončí zmluvu so zhotoviteľom úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, združením Salini Impregilo, S. p. A., a Dúha, a. s., pretože zhotoviteľ deklaruje, že nie je schopný stavbu dokončiť bez dodatočnej platby nad rámec platnej zmluvy o dielo.

"Zhotoviteľ úseku v polovici januára predložil návrh na ukončenie kontraktu s NDS na realizáciu diaľničného úseku z dôvodu, že bez poskytnutia platby v minimálnej výške 100 miliónov eur nad rámec platnej zmluvy o dielo nie je schopný pokračovať vo výstavbe," informovala v stredu hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

NDS podľa zmluvy o dielo, legislatívy Slovenskej republiky a Európskej únie takúto platbu nad rámec platnej zmluvy o dielo nemôže poskytnúť.

V dohode o ukončení zmluvy sa NDS prioritne sústredila na tri ciele, a to uspokojenie oprávnených pohľadávok podzhotoviteľov, minimalizovanie predĺženia výstavby a dodržanie všetkých pravidiel Európskej únie, aby nebolo ohrozené spolufinancovanie zo zdrojov Európskej únie.

Návrh obsahuje aj klauzulu, podľa ktorej všetky oprávnené pohľadávky podzhotoviteľov vyplatí zhotoviteľ. V prípade, ak tak neurobí, NDS zabezpečila, aby podzhotovitelia boli vyplatení z novej bankovej záruky zhotoviteľa.

Odchádzajúci zhotoviteľ po inventarizácii stavby, ktorá sa uskutoční do troch mesiacov, opustí stavenisko.

Vyhlásia novú súťaž, sprejazdnenie predpokladajú v roku 2023

"Nový zhotoviteľ vzíde z transparentnej súťaže, v ktorej nastavíme konkrétne transparentné podmienky, pričom rýchlosť dostavby bude jedným z kritérií.

Vyhlásenie novej súťaže predpokladáme v horizonte niekoľkých mesiacov, keďže údaje z inventarizácie stavby budú tvoriť súčasť súťažných podkladov," uviedla Michalová. Na inventarizácii stavby už obe strany začali pracovať.

"Sprejazdnenie úseku predpokladáme v roku 2023."

Michaela Michalová, hovorkyňa NDS

Úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala v dĺžke 13,5 kilometra (z toho tunel Višňové 7,5 km) mal byť podľa zmluvy o dielo z júna 2014 vybudovaný do konca roka 2019.

"NDS urobí všetko pre to, aby bol nový zhotoviteľ vybraný čo najskôr. Sprejazdnenie úseku predpokladáme v roku 2023," dodala Michalová.

Celý postup, ktorý NDS dohodla, bol predstavený Európskej komisii a tá ho principiálne odobrila. Zároveň sa financie z eurofondov budú môcť využiť na dostavbu úseku po splnení jasne definovaných podmienok.

Navýšenie príspevku z Bruselu

Nevýhodou, ktorá vyplýva z tohto riešenia, sú podľa materiálu z materiálu z dielne Ministerstva dopravy a výstavby náklady spojené s dokončením projektu. To však môže byť kompenzované navýšením príspevku z EÚ.

Rizikom tiež podľa rezortu dopravy môže byť dodržanie prísnych pravidiel verejného obstarávania, ktoré kontroluje Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) aj Komisia.

Alternatívou k dohode by bolo jednostranné ukončenie zmluvy o dielo zo strany NDS. To by však podľa rezortu dopravy prinieslo množstvo rizík. Jedným z nich by bolo oddialenie dokončenia úseku o viacero rokov z dôvodu obštrukcií zo strany zhotoviteľa a prípadné blokovanie staveniska.

Ďalšími nevýhodami by bola strata časti príspevkov, ktoré boli na stavbu tohto úseku diaľnice aj nadväzujúceho úseku D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka získané z EÚ i ohrozenie dátumu sprejazdnenia tohto súvisiaceho úseku.

MDV upozornilo, že v rámci tejto alternatívy by mohli vzniknúť aj dlhodobé spory.

Rýchle dokončenie tunela je prioritou, hovorí Érsek

Uspokojenie oprávnených pohľadávok podzhotoviteľov, minimalizovanie predĺženia výstavby a dodržanie všetkých pravidiel Európskej únie (EÚ) považuje minister dopravy a výstavby Árpád Érsek za najdôležitejšie body dohody o ukončení zmluvy. V stredu o tom informoval na brífingu v priestoroch západného portálu tunela Višňové.

"Čo najrýchlejšie potrebujeme toto dielo znovu oživiť. Čiže, vypratať starého dodávateľa a vysúťažiť nového. Ide nám všetkým o to, aby sme ukončili dielo do roku 2023, pretože je financované z európskych fondov," povedal minister dopravy.

Generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin zdôraznil, že základnou snahou je, aby zhotoviteľ v pokoji odišiel zo stavby a boli vyplatení podzhotovitelia.

"Na celom postupe - inventúre aj príprave súťaže ideme úzko kooperovať s Európskou komisiou (EK). Celú inventúru musí odobriť nezávislá medzinárodná renomovaná spoločnosť. Všetko chce svoj čas, trpezlivosť, ale musí to byť absolútne transparentné. Dohoda reflektuje určitú časovú os, záväznú pre obidve zmluvné strany. Ale absolútnou prioritou je dostavanie diela v čo najkratšom termíne, aby sme ho v roku 2023 mohli sprejazdniť a mohlo byť financované z európskych fondov," dodal Ďurišin.

Zhotoviteľ má podľa investičného riaditeľa NDS Jiřího Hájeka 21 dní na doloženie bankovej zábezpeky.

"Tak, aby bola dohoda a všetky riziká, ktoré z nej vyplývajú, kryté pre subdodávateľov aj NDS, respektíve pre Slovenskú republiku. Ak toto doloží, začína sa lehota na takzvanú inventarizáciu a odovzdanie stavby. Toto končí odovzdaním stavby, vyprataním stavby zhotoviteľom, vyplatením všetkých záväzkov a kompletnou inventarizáciou, ktorá bude základnou bázou na vypísanie novej súťaže," vysvetlil Hájek.

SaS: Je to pomník nekompetentnosti vlády

Minister dopravy Árpád Érsek a premiér Peter Pellegrini sú podľa strany Sloboda a solidarita (SaS) zodpovední za krach výstavby tunela Višňové a za všetky škody, ktoré tým občanom Slovenskej republiky spôsobili.

"Dohoda, ktorú minister vyjednal s taliansko-slovenským konzorciom, je pre Slovensko nevýhodná. Nielenže zbavuje zhotoviteľa niektorých sankcií, ktoré mu hrozili za neskoré odovzdanie a meškanie jednotlivých fáz stavby, ale Slovensko doslova od neho vykúpi celé stavenisko aj s technickým zariadením za viac ako 15 miliónov eur," povedal poslanec NR SR za SaS a tímlíder strany pre dopravu Miroslav Ivan.

Podľa Ivana treba pripočítať ďalšie náklady na bezpečnostné a ochranné práce na opustenom stavenisku, na ktoré sa všetci budeme skladať - a to až do prevzatia stavby novým zhotoviteľom.

"Premiérovi Pellegrinimu a ministrovi dopravy Érsekovi by mali byť zosobnené škody, ktoré svojím postupom občanom na Slovensku napáchali. Tunel Višňové je pomník nekompetentnosti tejto vlády. Naozaj teraz len boh vie, kedy bude dostavaný," dodal predseda SaS Richard Sulík.

OĽaNO: Dzurinda má Branisko, Fico zasa Višňové

Ku kritike sa pripojil aj tieňový minister dopravy za hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) Ján Marosz.

Podľa neho platí, že tunel, cez ktorý mali vodiči jazdiť už tento rok, bude dokončený výrazne neskôr a vodiči budú stáť v kolónach pod Strečnom o niekoľko rokov dlhšie.

"Navyše sa stavba predraží. Presné čísla však minister stále nepovedal. Tunel mal byť dokončený tento rok. NDS už priznáva, že tak bude zrejme až v roku 2023," pripomenul Marosz.

Podľa neho tiež naďalej hrozí, že ak sa obstarávanie nového zhotoviteľa natiahne, prepadnú nám eurofondy a v tom prípade to celé zaplatia občania Slovenska.

"Ide približne o 400 miliónov eur, za čo by sme mohli postaviť dve špičkové nemocnice," upozornil poslanec.

"Za celé toto nesú zodpovednosť poslední ministri Smeru a Mostu Ján Počiatek a Árpád Érsek. Jeden vybral neschopného zhotoviteľa, druhý od svojho nástupu nekonal. Tak ako mal Mikuláš Dzurinda svoj tunel Branisko, tak má Robert Fico svoj spackaný tunel Višňové," uzavrel Ján Marosz.

KDH: Plnú zodpovednosť nesie Smer

Plnú politickú zodpovednosť za stav úseku nesie strana Smer, uviedol na stredajšom brífingu podpredseda mimoparlamentnej KDH Pavol Zajac.

Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) a Národná diaľničná spoločnosť (NDS) podľa neho namiesto hľadania riešenia na urýchlenie dostavby eskalovali napätie.

"Plnú politickú zodpovednosť za to, v akom stave je tento úsek diaľnice, nesie strana Smer a jej druhá a tretia vláda Roberta Fica a súčasná vláda Petra Pellegriniho," skonštatoval Zajac s tým, že výsledkom toho budú ešte niekoľko rokov dopravné zápchy cez Žilinu a popod Strečno.

Kriticky sa postavil k samotnému zhotoviteľovi, ale aj k rezortu dopravy a NDS.

"Táto neschopnosť a neprofesionalita na strane ministerstva, NDS a dodávateľa vyvrcholila v tom, že v tomto roku, keď mal byť tento úsek diaľnice dokončený, nie je výstavba ani len v polovici," zdôraznil Zajac.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Lámete si hlavu nad vianočným darčekom?
  2. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely
  3. Kam na výlet so svojimi známymi
  4. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  5. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  6. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  7. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  8. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  9. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  10. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  1. Lámete si hlavu nad vianočným darčekom?
  2. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely
  3. Kam na výlet so svojimi známymi
  4. Slovenské Vianoce kedysi a dnes
  5. Chlebodarca zmenil život siedmim rodinám
  6. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  7. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  8. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  9. Slovenská sporiteľňa pomôže svojim klientom zo zničenej bytovky
  10. Vianočné trhy na zámku Schloss Hof „na skok“ od Bratislavy
  1. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú? 34 350
  2. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť? 31 433
  3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky 25 040
  4. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 15 838
  5. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 12 058
  6. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 11 644
  7. Kam na výlet so svojimi známymi 10 659
  8. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 9 507
  9. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 9 354
  10. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 9 279