BRATISLAVA. Trvá to asi minútu – vložiť peniaze na účet cez vkladomat. Ide o bankomat, cez ktorý si človek vloží hotovosť bez toho, aby mu pri tom musel asistovať pracovník banky.
Človek vloží do zariadenia kartu. Zadá svoj PIN kód. Automat sa ho spýta, akú službu chce využiť. Zadá si možnosť vložiť hotovosť aj to, akú sumu si chce pripísať na účet. Bankovky vloží do určenej priehrady. O službe potom dostane potvrdenku.
Viaceré banky rozširujú svoju sieť vkladomatov.
Klientov chcú odradiť od toho, aby s hotovosťou prichádzali k zamestnancom v pobočkách. Banky tvrdia, že chcú takto šetriť čas klientov aj svojich zamestnancov.
Ľudí lákajú na to, že vklady môžu urobiť zadarmo, nech je ich koľkokoľvek.
Vklady sú pre banky drahé
Vkladanie či výber hotovosti, ktoré robia ľudia pri priehradke, sú pre banky drahou službou.
V praxi totiž pokladník musí prevziať hotovosť od klienta, spočítať ju, overiť pravosť a platnosť bankoviek a mincí, zaúčtovať ich do systému a hotovosť vložiť do trezora.
Po čase ochranka prevezie hotovosť do hotovostného centra. Peniaze tam skontroluje ďalší pracovník banky.
Jednoduchšie je pre banky, keď si ľudia vyriešia vklady sami pri bankomate. Keďže fungujú aj ako výdajňa peňazí, nemusia z nich hotovosť prevážať tak často. Vložené peniaze si jednoducho ľudia opäť vyberú.
Aj keď prvý skúšobný vkladomat zaviedli na Slovensku v roku 2014, stále si na ne ľudia zvykajú.
„Ešte stále sú vnímané skôr ako novinka, s ktorou mnohí klienti zatiaľ nemajú skúsenosť,“ vysvetľuje hovorkyňa ČSOB banky Anna Jamborová.
Ak si majú klienti Slovenskej sporiteľne vybrať medzi vkladomatom či vkladom u pracovníka banky, v polovici prípadov stále uprednostňujú kontakt so zamestnancom. Vkladomaty však banka nemá vo všetkých pobočkách.
Len na svoj účet
Vkladať hotovosť cez špeciálne bankomaty môžu ľudia zadarmo.