BRATISLAVA. Daňový superodpočet, podľa ktorého si môžu slovenské firmy v súčasnosti odpočítať náklady na vedu a výskum ešte raz vo výške 100 percent, sa v tomto roku zvýši na 150 percent a v budúcom roku na 200 percent.
Informoval o tom premiér Peter Pellegrini (Smer) po rokovaní so Zväzom automobilového priemyslu.
V prípade komplikácií pre automobilový priemysel Slovenska, ktoré by zapríčinil brexit, clá alebo emisné limity, je vláda pripravená pristúpiť k prijatiu mimoriadnych opatrení na zachovanie súčasného stavu, informovali premiér Peter Pellegrini, minister hospodárstva Peter Žiga a prezident ZAP Alexander Matušek.
"Musíme viesť rozhovory, ako bude vyzerať na Slovensku automobilový priemysel o rok, päť až desať rokov. Sme na križovatke prechodu na moderné a zelené technológie v tomto priemysle a rovnako tak aj digitalizáciu a elektromobilitu," uviedol premiér.
Prisľúbili stabilnejšie prostredie
Hlavné posolstvo, na ktorom sa účastníci rokovania dohodli, je, že automobilový priemysel získa od vlády predvídateľnosť sektora a jeho stabilitu.
"Motívom našej debaty bolo to, aby sme nemenili počas roka alebo každý rok podmienky v tomto priemysle. Zástupcovia ZAP dostali prísľub, že vláda počas roka nebude prijímať opatrenia, ktoré by uškodili tomuto priemyslu. Musíme urobiť viac vo výskume a vývoji v tomto segmente. Zvýšia sa náklady na tento smer postupne na 150 percent oproti terajším a na 200 percent v ďalšom roku," ozrejmil premiér.
Vláda chce automobilovému priemyslu pomôcť opatreniami, ktoré predstaví v krátkom čase.
Program na nájomné bývanie
"Pre mobilitu pracovnej sily pripraví vláda program na nájomné bývanie. Dohodli sme sa aj na príplatku na bývanie, že bude zvýšený na 100 eur. Budeme sa snažiť o to, aby zamestnancom zostalo viac v peňaženke. Budeme prijímať antibyrokratické opatrenia, ktoré sa týkajú aj tohto priemyslu. Tieto opatrenia budú realizované v čo najkratšom možnom čase," pokračoval Pellegrini.
"Viac ako 12 percent HDP tvorí automobilový priemysel, a preto si zaslúži našu zvýšenú pozornosť. Z globálneho hľadiska náš čakajú niektoré udalosti, ktoré nás môžu ovplyvniť. Je to brexit, prípadné zavedenie ciel na dovoz áut do USA či emisné limity, ktoré prijala Európska komisia," ozrejmil minister hospodárstva Žiga.
Americké clá by sa dotkli Bratislavy
K prípadnému zavedeniu amerických ciel na dovoz áut sa vyjadril aj premiér.
"Analyzujeme situáciu s clom v USA. V tomto smere je aj Európska komisia pripravená na tvrdé represívne opatrenia. Clá by sa dotkli luxusných vozidiel, ktoré sú vyrábané práve v Bratislave. Veríme, že k takémuto kroku nedôjde. Ak áno, vláda je pripravená prijať mimoriadnu sériu opatrení. Tie ale budeme šiť na mieru až vtedy, keď sa tak stane. V prípade nejakých hospodárskych vojen sme pripravení pomôcť automobilovému priemyslu SR preklenúť toto obdobie," povedal.
Zväz automobilového priemyslu plne podporuje slobodný obchod.
"Diskutovali sme o tom, kam sa chceme pohnúť s naším priemyslom. Máme na to, byť najlepší na svete v tomto segmente. Dnes sa rozhoduje o tom, čo na Slovensku bude o pár rokov. Chceme sa v tomto smere poďakovať premiérovi a vláde za korektný prístup. Dohodli sme sa, ako budeme pokračovať smerom do budúcnosti tak, aby bolo Slovensko zaujímavé pre investorov pôsobiacich v tomto priemysle. V otázke ciel podporujeme slobodný obchod, nebudeme sa preto vyjadrovať k tomu, čo hrozí, alebo nehrozí," uzavrel prezident ZAP Alexander Matušek.