BRATISLAVA. Rýchlik z Košíc mešká hodinu a pol. Je neskoro večer a v Trnave potrebuje skupinka cestujúcich prestúpiť na prípoj do Galanty. Posledný vlak im odchádza o 22.33 h a hrozí, že prípoj nestihnú.
Ak cestujúci uviazne a Železničná spoločnosť Slovenska (ZSSK) ho nedokáže dopraviť do cieľa ešte v ten deň, môže požiadať o preplatenie noci v hoteli či cestu taxíkom. Preplatiť môžu cestujúcemu ubytovanie do 20 eur.
Železničná spoločnosť ľuďom zaplatí aj lístok na verejnú dopravu, napríklad na autobus, ktorým sa dostane do cieľa. Ak je veľmi neskoro a nemá sa ako prepraviť, požiadať môže aj o preplatenie taxíka. Zmestiť sa však musí do sumy 10 eur.
Má to však jeden háčik. Ľudia musia uviaznuť na ceste nečakane. Náklady im teda ZSSK preplatí len vtedy, ak nemali žiadne informácie o dĺžke meškania vlaku.
Okrem toho výška odškodného je len do ceny cestovného, ktoré pasažier zaplatí. Ak za lístok zaplatil sedem eur, dostane maximálne toľko.
Uvedený príklad sa teda nevzťahuje na ľudí, ktorí posledné spoje nestihli pre vykoľajené nákladne vozne v Krompachoch.
Pre túto nehodu naberajú diaľkové spoje veľké meškania – až do sto minút. Vlaky stále jazdia s meškaním, poškodené koľaje ešte vždy opravujú.
ZSSK tvrdí, že v minulosti viacerým cestujúcim zabezpečila náhradnú dopravu taxíkmi, aby sa v noci bez problémov dostali do cieľa.
Advokát z kancelárie Poláček & Partners Pavol Poláček však hovorí, že domôcť sa odškodného nemusí byť pri vnútroštátnej doprave jednoduché.