SME

Spory populistov by mohli zastaviť trať pre rýchlovlaky cez Alpy

Nová trať Turín - Lyon má nahradiť trať s tunelom z roku 1871.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: TASR/AP)

RÍM. Strategický projekt Európskej únie (EÚ) na vybudovanie trate a tunela pre rýchlovlaky cez Alpy, ktoré skrátia cestovanie medzi Francúzskom a Talianskom, by mohli zastaviť spory talianskych populistov.

Kým na francúzskej strane stroje pokračujú v hĺbení tunela cez skalný masív, na talianskej strane je ticho.

Taliansku časť staveniska, ktorá je dlhodobo cieľom protestných sabotáží, úrady síce strážia, ale práce sa obmedzujú len na údržbu.

Projekt totiž vyvolal rozkoly v talianskej vládnej koalícii. Ide pritom o jeden z najväčších európskych projektov v oblasti infraštruktúry.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Budú pokračovať?

Prežitie talianskej populistickej vlády by tak mohlo závisieť od toho, či Taliansko bude pokračovať vo výstavbe rýchlostnej železnice medzi Turínom a francúzskym Lyonom, ktorú zastavilo vlani v lete. Jedna zo strán vládnej koalície je totiž proti tomuto projektu, zatiaľ čo druhá je za.

Konkrétne, koaličné euroskeptické Hnutie piatich hviezd sa postavilo proti veľkému infraštruktúrnemu projektu, zatiaľ čo protiimigračná Liga Severu ho podporuje. Hrozí tak, že Francúzsko by mohlo dokončiť tunel nikam. Neistotu ešte prehlbuje rastúce napätie vo vzťahu s Európskou úniou, ktorá platí 40 % z nákladov na projekt za 8,6 miliardy eur.

Vysokorýchlostná železnica TAV medzi Francúzskom a Talianskom je pritom kľúčovou súčasťou projektu EÚ spájajúceho južné Španielsko s východnou Európou. Tunel na tejto trati je jedným zo šiestich tunelov cez Alpy.

SkryťVypnúť reklamu

Nová trať Turín - Lyon má nahradiť trať s tunelom z roku 1871, ktorý je už zastaraný z hľadiska technológie a bezpečnosti. Vlaky tam musia spomaliť rýchlosť na zhruba 60 kilometrov za hodinu, v dôsledku čoho trvá cesta z Milána do Paríža sedem hodín. Po dokončení tunela pre rýchlovlaky sa má cesta krátiť na 4,5 hodiny.

Komisár talianskej vlády pre novú trať Turín - Lyon označil argumenty vládnej koalície za "bizarné".

"Ministri Hnutia piatich hviezd odmietli navštíviť stavenisko jednoducho preto, aby mohli popierať, že existuje," povedal Paolo Foietta. Jadrom problému je, že identita protisystémového Hnutia piatich hviezd je zviazaná s kampaňou No-TAV, proti projektu. A dôveryhodnosťou hnutia už otriaslo schválenie niekoľkých ďalších veľkých projektov v oblasti infraštruktúry, s ktorými predtým nesúhlasilo.

SkryťVypnúť reklamu

No-TAV

Zakladateľ hnutia, komik Beppe Grillo, sa v roku 2010 pripojil k protestom No-TAV. A keď sa hnutie prvýkrát prebojovalo do parlamentu v roku 2013, noví zákonodarcovia vykonali púť do Val di Susa na hraniciach s Francúzskom, ktoré je "rodiskom" odporu voči TAV.

"Ak zradia v tejto bitke, zradia sami seba," povedal Mario Cavagna, 73-ročný inžinier a aktivista. Taliansko tak riskuje, že príde o 813 miliónov eur z finančných prostriedkov EÚ, ak nezačne do konca roka 2019 s výstavbou ďalšej fázy projektu, povedal komisár Foietta. A ako EÚ, tak aj Francúzsko by mohlo od Talianska žiadať náhradu škody, ak projekt úplne zablokuje, dodal. Foietta, ktorému v piatok (15. 2.) vypršal päťročný mandát, očakáva, že jeho post zostane neobsadený.

SkryťVypnúť reklamu

Eurokomisárka pre dopravu Violeta Bulcová zdôraznila, že TAV je dôležitý projekt nielen pre Taliansko a Francúzsko, ale aj pre Európu ako celok. Únia potrebuje mať o ňom do začiatku leta jasno, pretože ak sa TAV nepohne dopredu, peniaze sa presmerujú na iné projekty.

Hnutie trvá na tom, že náklady na projekt prevažujú nad jeho prínosmi. Jeho analýzu však odborníci podrobili tvrdej kritike pre metodiku. Zahŕňala napríklad aj údaje, ako je výpadok príjmov zo spotrebnej dane z palív, keď cestovanie autami nahradí železnica.

Žiadny plán B

Európska únia oficiálne nemá žiadny plán B. Ale ak nebude trať Turín - Lyon vybudovaná, alternatívou by mohla byť nová trať pozdĺž nemecko-švajčiarskej hranice.

Taliansko a jeho exportéri by tak boli odrezaní od rýchlostnej železnice, upozornil Foietta. "Tento projekt je viazaný na revolúciu v systéme dopravy, ktorá predpokladá presun komerčnej dopravy na železnice, zníženie cestnej premávky a emisií uhlíka, ako aj nákladov na dopravu, dodal.

SkryťVypnúť reklamu

Matteo Salvini, líder druhej koaličnej strany Liga Severu a taliansky minister vnútra, má podporu severotalianskych podnikateľov, ktorí chcú TAV. To ho stavia proti koaličnému partnerovi.

Napätie na politickej scéne v krajine tak stúpa pred májovými voľbami do Európskeho parlamentu, v ktorých sa obe strany budú pretekať o to, kto získa viac mandátov na preváženie mocenskej rovnováhy v rámci koalície.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (28. 3. 2024)
USD 1.082
AUD 1.660
CZK 25.319
JPY 163.520
CAD 1.471
GBP 0.858
HUF 395.400
PLN 4.315
CHF 0.981
SEK 11.506

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 701
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 708
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 721
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 996
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 739
  7. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 9 149
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 479
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 451
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 472
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 353
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 937
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 346
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 339
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 881
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 417
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sklamaní voliči Matovičovej vlády sa nevzdali a vybrali si (najmä) Ivana Korčoka.

Fico je silný len vtedy, keď ostatní mlčia.


Premiéra Roberta Fica (Smer) vítajú v Galante na výjazdovom rokovaní vlády v čase volebnej kampane k voľbe prezidenta

Pellegrini cez šéfa Aliancie láka Maďarov. Ten podrazil vlastnú stranu.


a 1 ďalší
Reálna tvar muža a jeho deformovaná tvár, tak ako ju videl pacient so vzácnou poruchou zrakového systému.

Viktor Sharrah si myslel, že sa zbláznil.


Štefan Harabin.

Za vyjadrením je Jureňa, Harabin ho okamžite zbavil funkcie.


Neprehliadnite tiež

Ladislav Kamenický.

Oproti februáru znížila svoju prognózu schodku o 133 miliónov eur.


TASR
Citroën C5 Aircross.

Južne od Moskvy začne ruská firma montovať C5 Aircross.


TASR
Ilustračné foto.

Najväčšia časť exportu pripadla na Európsku úniu.


TASR
Čína uvalila clá na austrálske víno v roku 2020 počas diplomatického sporu s Austráliou.

Clá zaviedla vláda pred viac ako tromi rokmi.


TASR
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 451
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 472
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 353
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 937
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 346
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 339
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 881
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 417
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu