Spory populistov by mohli zastaviť trať pre rýchlovlaky cez Alpy

Nová trať Turín - Lyon má nahradiť trať s tunelom z roku 1871.

Ilustračné fotoIlustračné foto(Zdroj: TASR/AP)

RÍM. Strategický projekt Európskej únie (EÚ) na vybudovanie trate a tunela pre rýchlovlaky cez Alpy, ktoré skrátia cestovanie medzi Francúzskom a Talianskom, by mohli zastaviť spory talianskych populistov.

Kým na francúzskej strane stroje pokračujú v hĺbení tunela cez skalný masív, na talianskej strane je ticho.

Taliansku časť staveniska, ktorá je dlhodobo cieľom protestných sabotáží, úrady síce strážia, ale práce sa obmedzujú len na údržbu.

Projekt totiž vyvolal rozkoly v talianskej vládnej koalícii. Ide pritom o jeden z najväčších európskych projektov v oblasti infraštruktúry.

Budú pokračovať?

Prežitie talianskej populistickej vlády by tak mohlo závisieť od toho, či Taliansko bude pokračovať vo výstavbe rýchlostnej železnice medzi Turínom a francúzskym Lyonom, ktorú zastavilo vlani v lete. Jedna zo strán vládnej koalície je totiž proti tomuto projektu, zatiaľ čo druhá je za.

Konkrétne, koaličné euroskeptické Hnutie piatich hviezd sa postavilo proti veľkému infraštruktúrnemu projektu, zatiaľ čo protiimigračná Liga Severu ho podporuje. Hrozí tak, že Francúzsko by mohlo dokončiť tunel nikam. Neistotu ešte prehlbuje rastúce napätie vo vzťahu s Európskou úniou, ktorá platí 40 % z nákladov na projekt za 8,6 miliardy eur.

Vysokorýchlostná železnica TAV medzi Francúzskom a Talianskom je pritom kľúčovou súčasťou projektu EÚ spájajúceho južné Španielsko s východnou Európou. Tunel na tejto trati je jedným zo šiestich tunelov cez Alpy.

Nová trať Turín - Lyon má nahradiť trať s tunelom z roku 1871, ktorý je už zastaraný z hľadiska technológie a bezpečnosti. Vlaky tam musia spomaliť rýchlosť na zhruba 60 kilometrov za hodinu, v dôsledku čoho trvá cesta z Milána do Paríža sedem hodín. Po dokončení tunela pre rýchlovlaky sa má cesta krátiť na 4,5 hodiny.

Komisár talianskej vlády pre novú trať Turín - Lyon označil argumenty vládnej koalície za "bizarné".

"Ministri Hnutia piatich hviezd odmietli navštíviť stavenisko jednoducho preto, aby mohli popierať, že existuje," povedal Paolo Foietta. Jadrom problému je, že identita protisystémového Hnutia piatich hviezd je zviazaná s kampaňou No-TAV, proti projektu. A dôveryhodnosťou hnutia už otriaslo schválenie niekoľkých ďalších veľkých projektov v oblasti infraštruktúry, s ktorými predtým nesúhlasilo.

No-TAV

Zakladateľ hnutia, komik Beppe Grillo, sa v roku 2010 pripojil k protestom No-TAV. A keď sa hnutie prvýkrát prebojovalo do parlamentu v roku 2013, noví zákonodarcovia vykonali púť do Val di Susa na hraniciach s Francúzskom, ktoré je "rodiskom" odporu voči TAV.

"Ak zradia v tejto bitke, zradia sami seba," povedal Mario Cavagna, 73-ročný inžinier a aktivista. Taliansko tak riskuje, že príde o 813 miliónov eur z finančných prostriedkov EÚ, ak nezačne do konca roka 2019 s výstavbou ďalšej fázy projektu, povedal komisár Foietta. A ako EÚ, tak aj Francúzsko by mohlo od Talianska žiadať náhradu škody, ak projekt úplne zablokuje, dodal. Foietta, ktorému v piatok (15. 2.) vypršal päťročný mandát, očakáva, že jeho post zostane neobsadený.

Eurokomisárka pre dopravu Violeta Bulcová zdôraznila, že TAV je dôležitý projekt nielen pre Taliansko a Francúzsko, ale aj pre Európu ako celok. Únia potrebuje mať o ňom do začiatku leta jasno, pretože ak sa TAV nepohne dopredu, peniaze sa presmerujú na iné projekty.

Hnutie trvá na tom, že náklady na projekt prevažujú nad jeho prínosmi. Jeho analýzu však odborníci podrobili tvrdej kritike pre metodiku. Zahŕňala napríklad aj údaje, ako je výpadok príjmov zo spotrebnej dane z palív, keď cestovanie autami nahradí železnica.

Žiadny plán B

Európska únia oficiálne nemá žiadny plán B. Ale ak nebude trať Turín - Lyon vybudovaná, alternatívou by mohla byť nová trať pozdĺž nemecko-švajčiarskej hranice.

Taliansko a jeho exportéri by tak boli odrezaní od rýchlostnej železnice, upozornil Foietta. "Tento projekt je viazaný na revolúciu v systéme dopravy, ktorá predpokladá presun komerčnej dopravy na železnice, zníženie cestnej premávky a emisií uhlíka, ako aj nákladov na dopravu, dodal.

Matteo Salvini, líder druhej koaličnej strany Liga Severu a taliansky minister vnútra, má podporu severotalianskych podnikateľov, ktorí chcú TAV. To ho stavia proti koaličnému partnerovi.

Napätie na politickej scéne v krajine tak stúpa pred májovými voľbami do Európskeho parlamentu, v ktorých sa obe strany budú pretekať o to, kto získa viac mandátov na preváženie mocenskej rovnováhy v rámci koalície.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  4. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Vaše umenie bude hýbať Tatrami. Zapojte sa do súťaže ZSSK
  2. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  3. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  4. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  5. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  6. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  10. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  1. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 24 346
  2. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 20 435
  3. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 17 317
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 16 692
  5. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 15 909
  6. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 14 043
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 6 833
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 6 089
  9. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 5 463
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 5 292

Téma: Vlaky


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Takmer 60 percent mužov si myslí, že sú lepšími šéfmi ako ženy

Schopnosti žien vo vrcholových pozíciách najviac podceňujú mladí muži vo veku od 25 do 34 rokov.

Ilustračné foto.

Rím sa pridal k novej Hodvábnej ceste napriek odporu spojencov

Taliansko sa stalo prvým členom G7, ktorý sa pripojil k čínskej globálnej iniciatíve novej Hodvábnej cesty.

Taliani sa pridali k Hodvábnej ceste.

Wall Street výrazne oslabila pre obavy z ekonomických vyhliadok

Kľúčový americký index Dow Jones klesol o 1,77 percenta.

Ilustračné foto.

Fúziou Deutsche Bank a Commerzbak zanikne 30-tisíc pracovných miest

Ak sa uskutoční fúzia Deutsche Bank a Commerzbank, v Nemecku dôjde k zrušeniu 500 ich filiálok.

Deutsche Bank.

Čechov stálo minulý rok bývanie skoro 16 percent mesačného príjmu

Výdavky na bývanie dosiahli vlani podľa štatistického úradu priemerne 222,24 eura mesačne na domácnosť.

Ilustračné foto.