SME
Utorok, 22. október, 2019 | Meniny má Sergej

Spory populistov by mohli zastaviť trať pre rýchlovlaky cez Alpy

Nová trať Turín - Lyon má nahradiť trať s tunelom z roku 1871.

Ilustračné fotoIlustračné foto(Zdroj: TASR/AP)

RÍM. Strategický projekt Európskej únie (EÚ) na vybudovanie trate a tunela pre rýchlovlaky cez Alpy, ktoré skrátia cestovanie medzi Francúzskom a Talianskom, by mohli zastaviť spory talianskych populistov.

Kým na francúzskej strane stroje pokračujú v hĺbení tunela cez skalný masív, na talianskej strane je ticho.

Taliansku časť staveniska, ktorá je dlhodobo cieľom protestných sabotáží, úrady síce strážia, ale práce sa obmedzujú len na údržbu.

Projekt totiž vyvolal rozkoly v talianskej vládnej koalícii. Ide pritom o jeden z najväčších európskych projektov v oblasti infraštruktúry.

Článok pokračuje pod video reklamou

Budú pokračovať?

Prežitie talianskej populistickej vlády by tak mohlo závisieť od toho, či Taliansko bude pokračovať vo výstavbe rýchlostnej železnice medzi Turínom a francúzskym Lyonom, ktorú zastavilo vlani v lete. Jedna zo strán vládnej koalície je totiž proti tomuto projektu, zatiaľ čo druhá je za.

Konkrétne, koaličné euroskeptické Hnutie piatich hviezd sa postavilo proti veľkému infraštruktúrnemu projektu, zatiaľ čo protiimigračná Liga Severu ho podporuje. Hrozí tak, že Francúzsko by mohlo dokončiť tunel nikam. Neistotu ešte prehlbuje rastúce napätie vo vzťahu s Európskou úniou, ktorá platí 40 % z nákladov na projekt za 8,6 miliardy eur.

Vysokorýchlostná železnica TAV medzi Francúzskom a Talianskom je pritom kľúčovou súčasťou projektu EÚ spájajúceho južné Španielsko s východnou Európou. Tunel na tejto trati je jedným zo šiestich tunelov cez Alpy.

Nová trať Turín - Lyon má nahradiť trať s tunelom z roku 1871, ktorý je už zastaraný z hľadiska technológie a bezpečnosti. Vlaky tam musia spomaliť rýchlosť na zhruba 60 kilometrov za hodinu, v dôsledku čoho trvá cesta z Milána do Paríža sedem hodín. Po dokončení tunela pre rýchlovlaky sa má cesta krátiť na 4,5 hodiny.

Komisár talianskej vlády pre novú trať Turín - Lyon označil argumenty vládnej koalície za "bizarné".

"Ministri Hnutia piatich hviezd odmietli navštíviť stavenisko jednoducho preto, aby mohli popierať, že existuje," povedal Paolo Foietta. Jadrom problému je, že identita protisystémového Hnutia piatich hviezd je zviazaná s kampaňou No-TAV, proti projektu. A dôveryhodnosťou hnutia už otriaslo schválenie niekoľkých ďalších veľkých projektov v oblasti infraštruktúry, s ktorými predtým nesúhlasilo.

No-TAV

Zakladateľ hnutia, komik Beppe Grillo, sa v roku 2010 pripojil k protestom No-TAV. A keď sa hnutie prvýkrát prebojovalo do parlamentu v roku 2013, noví zákonodarcovia vykonali púť do Val di Susa na hraniciach s Francúzskom, ktoré je "rodiskom" odporu voči TAV.

"Ak zradia v tejto bitke, zradia sami seba," povedal Mario Cavagna, 73-ročný inžinier a aktivista. Taliansko tak riskuje, že príde o 813 miliónov eur z finančných prostriedkov EÚ, ak nezačne do konca roka 2019 s výstavbou ďalšej fázy projektu, povedal komisár Foietta. A ako EÚ, tak aj Francúzsko by mohlo od Talianska žiadať náhradu škody, ak projekt úplne zablokuje, dodal. Foietta, ktorému v piatok (15. 2.) vypršal päťročný mandát, očakáva, že jeho post zostane neobsadený.

Eurokomisárka pre dopravu Violeta Bulcová zdôraznila, že TAV je dôležitý projekt nielen pre Taliansko a Francúzsko, ale aj pre Európu ako celok. Únia potrebuje mať o ňom do začiatku leta jasno, pretože ak sa TAV nepohne dopredu, peniaze sa presmerujú na iné projekty.

Hnutie trvá na tom, že náklady na projekt prevažujú nad jeho prínosmi. Jeho analýzu však odborníci podrobili tvrdej kritike pre metodiku. Zahŕňala napríklad aj údaje, ako je výpadok príjmov zo spotrebnej dane z palív, keď cestovanie autami nahradí železnica.

Žiadny plán B

Európska únia oficiálne nemá žiadny plán B. Ale ak nebude trať Turín - Lyon vybudovaná, alternatívou by mohla byť nová trať pozdĺž nemecko-švajčiarskej hranice.

Taliansko a jeho exportéri by tak boli odrezaní od rýchlostnej železnice, upozornil Foietta. "Tento projekt je viazaný na revolúciu v systéme dopravy, ktorá predpokladá presun komerčnej dopravy na železnice, zníženie cestnej premávky a emisií uhlíka, ako aj nákladov na dopravu, dodal.

Matteo Salvini, líder druhej koaličnej strany Liga Severu a taliansky minister vnútra, má podporu severotalianskych podnikateľov, ktorí chcú TAV. To ho stavia proti koaličnému partnerovi.

Napätie na politickej scéne v krajine tak stúpa pred májovými voľbami do Európskeho parlamentu, v ktorých sa obe strany budú pretekať o to, kto získa viac mandátov na preváženie mocenskej rovnováhy v rámci koalície.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  2. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  3. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  4. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  5. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  6. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  7. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  8. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  9. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  10. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  1. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  2. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  3. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  4. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  5. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  6. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  9. Levanduľa pre zamestnancov
  10. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 17 805
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 12 545
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 9 581
  4. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 9 072
  5. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 8 210
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 7 356
  7. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 5 752
  8. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 5 692
  9. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 5 538
  10. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 5 260

Téma: Taliansko


Článok je zaradený aj do ďalších tém Vlaky

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.
Bruno Le Maire.
Ilustračné foto - rokovanie Národnej rady SR.
Ivan Švejna