TOULOUSE. Európske konzorcium Airbus ohlásilo koniec výroby lietadla A380 superjumbo. Najväčší stroj na osobnú prepravu na svete prestane vyrábať pre nezáujem v roku 2021.
Lietadlo malo konkurovať legendárnemu boeingu 747, Airbus ale dáva prednosť menším modelom.
Zatiaľ čo rozhodnutie znamená pre Airbus ranu, pre Boeing to je obrovská výhoda. Európsky výrobca totiž veril, že A380 postupne vytlačí z trhu B747 od Boeingu.
Ako sa však ukázalo, aerolínie nemali taký záujem o finančne náročný stroj, ktorého veľkosť si navyše vyžadovala vybudovanie nových pristávacích a vzletových dráh a úpravy terminálov.
Strojom A380 bude naďalej poskytovať podporu
Poslednú ranu plánom so superjumbom zasadila spoločnosť Emirates znížením objednávky na lietadlá A380 z pôvodne zamýšľaných 162 na 123.
Podľa novej dohody s Airbusom objedná 70 menších modelov A350 a A330neo.
"V dôsledku tohto rozhodnutia nemáme žiadny významný objem nevyriešených zákaziek na A380, takže nie je dôvod zachovávať výrobu," uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Airbus Tom Enders.
Emirates so sídlom v Dubaji bol najväčším odberateľom tohto typu lietadiel. Airbus ešte začiatkom minulého roka oznámil, že výroba lietadiel A380 môže pokračovať len vďaka kontraktu s Emirates.
Loading
...
V tom čase spoločnosť označila firmu Emirates za jediného zákazníka, ktorý dokáže v horizonte ôsmich až desiatich rokov garantovať odber aspoň šesť strojov ročne, čo je minimálna úroveň, pri ktorej je ich výroba ešte udržateľná.
Dvojposchodové lietadlo A380 v čase uvedenia na trh pred zhruba dekádou na seba stiahlo celosvetovú pozornosť, projekt však dlhodobo čelil pochybnostiam o rentabilite.
Enders upozornil, že lietadlá budú ešte niekoľko rokov v prevádzke a že Airbus bude ich prevádzkovateľom naďalej poskytovať plnú podporu.
"Cestujúci po celom svete milujú lietanie týmto skvelým lietadlom," vyhlásil.
Airbus zvýšil čistý zisk
Prvý let stroja A380 sa uskutočnil v apríli 2005 a prvý let s cestujúcimi nasledoval v septembri 2006.
Dnešné rozhodnutie spoločnosti môže ovplyvniť 3000 až 3500 pracovných miest. Budúci týždeň začne o záležitosti rokovať s odborovými zväzmi, napísala agentúra Reuters.
Firma tiež oznámila, že v minulom roku zvýšila čistý zisk o 29 percent na 3,1 miliardy eur. Minuloročné výdavky pritom zahŕňajú mimoriadne náklady 463 miliónov eur súvisiace s ukončením výroby lietadiel A380 superjumbo.
Vizitka lietadla Airbus A380
Rozmery: dĺžka 72,7 metra, rozpätie krídel 79,8 metra, výška 24,1 metra; dolné poschodie má na dĺžku 49,9 metra, horné je o päť metrov kratšie.
Výkony: dolet 15 460 kilometrov, cestovná rýchlosť 945 kilometrov za hodinu (Mach 0,89), najvyššia rýchlosť 1020 kilometrov za hodinu (Mach 0,96); najvyššia vzletová hmotnosť 575 ton.
Kapacita: aerolinky väčšinou používajú usporiadanie kabíny v troch triedach s kapacitou približne 520 miest, v prípade jedinej, ekonomickej triedy, je kapacita až 840 miest.
Používatelia: Singapore Airlines (od októbra 2007), Emirates (od augusta 2008), Quantas (od októbra 2008), Air France (od novembra 2009), Lufthansa (od júna 2010), Korean Air (od júna 2011), China Southern Airlines (od októbra 2011), Malaysia Airlines (od júla 2012), Thai Airways (od októbra 2012), British Airways (od augusta 2013), Asiana Airlines (od júna 2014), Qatar Airways (od októbra 2014), Etihad Airways (od decembra 2014), Hi Fly (od augusta 2018).
História: prvé štúdie o vysokokapacitnom lietadle z dielne európskeho Airbusu sa datujú do začiatku 90. rokov, konštrukčné práce na stroji, značenom spočiatku A3XX, začali v júni 1994; oficiálne bol projekt pod označením A380 predstavený koncom roka 2000; v januári 2005 bol oficiálne predstavený verejnosti a o štvrť roka neskôr v Toulouse prvýkrát vzlietol; do služby sa ale kvôli problémom s elektroinštaláciou prvýkrát dostal až v októbri 2007.
Ostatné:
V januári 2019 Airbus dostal 313 objednávok na lietadlo A380, prezývané superjumbo a dodal 234 týchto lietadiel. Najväčším odberateľom sú Emirates, ktorým bolo doteraz dodaných 109 lietadiel.
Lietadlo zatiaľ nemalo žiadnu nehodu so smrteľnými následkami. Najvážnejší incident sa stal v novembri 2010, keď sa stroju spoločnosti Quantas počas letu roztrhol motor, posádka sa ale dokázala vrátiť na letisko v Singapure. Následne ale musel výrobca pohonnej jednotky, firma Rolls-Royce, vykonať úpravy na lietadlách s jej motormi. V septembri 2017 sa lietadlu spoločnosti Air France počas letu z Paríža do Los Angeles pokazil jeden z motorov, z ktorého odpadol kryt. Lietadlo potom núdzovo pristálo na kanadskej vojenskej leteckej základni Goose Bay.
Kvôli ťažkostiam pri zalietavaní prototypu firma nakoniec odložila a nakoniec pozastavila uvedenie nákladného variantu, pôvodne pritom mala objednávky na takmer dvadsiatku strojov od veľkých zasielateľských firiem ako FedEx a UPS, ktoré ich ale práve kvôli oneskoreniu celého programu zrušili.
Airbus A380 je najväčším lietadlom na prepravu cestujúcich, titul najväčšieho dopravného lietadla mu ale nepatrí. Vo svete totiž lieta ešte jedno väčšie lietadlo, Antonov An-225 Mrija, ktoré sa do vzduchu prvýkrát vznieslo v decembri 1988. Má o deväť metrov väčšie rozpätie krídel, je o deväť metrov dlhšie a maximálna vzletová hmotnosť je 640 ton. Existuje ale len v jedinom exemplári a slúži len pre prepravu gigantických nákladov.
Najväčším konkurentom Airbusu A380 je model 747 spoločnosti Boeing, ktorého prvá verzia začala na linkách lietať už v januári 1970. V roku 2011 americký výrobca predstavil nový predĺžený variant tohto elegantného lietadla, označovaný 747-8, ktorý ponúkne v troch triedach 467 miest; na linkách sa prvé z nich objavili v júni 2012.
Výroba Airbusu A380 je logistický oriešok, jednotlivé diely sa totiž vyrábajú v Nemecku, Veľkej Británii, Španielsku a Francúzsku, kde sa v Toulouse tiež stroj kompletizuje.