SME
Nedeľa, 29. november, 2020 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

SaS kritizuje vládne plány na stratového národného lodného dopravcu

Lode by premávali medzi Šamorínom a Bratislavou.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Strana Sloboda a Solidarita (SaS) vyzýva vládu, aby sa venovala skutočným problémom lodnej dopravy.

Ako v utorok upozornila, podobne ako pri národnom leteckom dopravcovi, aj zriadenie národného lodného dopravcu, ktorý by premával na Dunaji medzi Šamorínom a Bratislavou, bude čistá strata.

Poslanec NR a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan povedal, že za normálnych okolností by každá rozumná vláda od takýchto projektov odstúpila.
"To však neplatí o vláde Petra Pellegriniho, ktorú z úzadia riadi Andrej Danko, z ktorého sa postupne stáva nový tieňový a národný minister dopravy vo vlastnej vláde. Príznačné je, že projekt národného lodného dopravcu neposúdil Útvar hodnoty za peniaze na ministerstve financií," uviedol Ivan.

Skryť Vypnúť reklamu

Eurofondový paradox

Z celkového procesu bola podľa poslanca vylúčená aj bratislavská župa, pritom sa jej téma mimoriadne týka. Ak by totiž časť pasažierov prevážali lode, o to menej ich prevezú autobusy.

Nastal by tak podľa strany SaS dôvod na zvýšenie dotácie za výkony vo verejnom záujme pre prímestskú autobusovú dopravu, ktorú majú na starosti kraje.

"Založením národného lodného dopravcu by popri autobusoch a vlakoch vznikol tretí dopravný subjekt, ktorý je závislý na dotáciách. Lenže, ako vidno na národnom leteckom dopravcovi, zjavná ekonomická nevýhodnosť nie je pre vládu Smeru-SD, SNS a Mosta-Híd prekážkou," poznamenal Ivan.

"Jediné, čo im stojí v ceste pri presadzovaní zlých ekonomických nápadov, je čas. Založenie a vybudovanie podniku je našťastie oveľa náročnejšie ako prijatie zlého zákona v parlamente," dodal Ivan.

Skryť Vypnúť reklamu

Paradoxom na celej veci je podľa SaS absolútne nedostatočné využitie eurofondov v tejto oblasti.

Ako strana pripomenula, vláda si vymohla od Bruselu v súčasnom programovom období 112 miliónov eur na rozvoj vodnej dopravy, ale do konca minulého roka minula len 25 tisíc eur, čo je zhruba 0,02 percenta.

Namiesto toho, aby sa podľa strany SaS vláda venovala ekonomickej konsolidácii štátnej spoločnosti Verejné prístavy a jej majetkovým vzťahom so spoločnosťou Slovenská plavba a prístavy, "míňa energiu na zjavne neperspektívne projekty".

Projekt odkázaný na dotácie

Vláda vzala 23. januára na vedomie informáciu Ministerstva dopravy a výstavby o príprave podmienok pre zriadenie národného dopravcu vo vnútrozemskej vodnej doprave v podmienkach.

Skryť Vypnúť reklamu

Rezort dopravy by mal na základe štúdie začať prípravu legislatívneho návrhu na zavedenie služby vo verejnom záujme pre osobnú lodnú vodnú dopravu.

Jej prevádzkou na Dunaji by mala byť poverená spoločnosť primárne na trase Šamorín - Bratislava.

Odporúča sa realizovať variant počítajúci s poverením existujúceho podniku zabezpečením tejto funkcie s nákupom výkonov vo verejnom záujme, aj keď je spojený so záporným hospodárskym výsledkom a odkázaný na verejné dotácie.

Odhad nákladov je zhruba 4,8 milióna eur ročne pri pohone plavidiel na motorovú naftu, v prípade dieselelektrického pohonu 3,6 milióna eur.

Predpokladaná strata by bola 4 milióny eur ročne pri vyššej hladine nákladov, resp. 2,9 milióna eur pri nižších nákladoch.

Ďalšími variantmi sú nezriaďovanie národného dopravcu žiadnou formou a zriadenie národného dopravcu založením nového podniku.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 31 208
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 16 179
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 15 646
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 10 027
  5. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 9 181
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 922
  7. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 8 915
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 484
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 228
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 014
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Strana Sloboda a solidarita

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Trenčín), Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Michaely Terenzani

Premiér mohol spomenúť radšej USA ako Mongolsko, hovorí Billy Altansukh

Sedemsto mŕtvych na Slovensku by v Mongolsku považovali za katastrofu.

Autorka Lucia Alchusová Chrenko vydala dosiaľ dve knihy netradičnú kuchárku Tak ma mama naučila a Bohémky so zaujímavosťami z Francúzska, kde strávila polovicu života.

Kremeľ bojuje o Arktídu. Postaví mestá, letiská aj ropovody

Megaprojekt môže ohroziť klimatické ciele.

Šéf koncernu Rosnefť Igor Sečin ukazuje Vladimirovi Putinovi plány na ropné projekty za miliardy eur.
Božidara Turzonovová.

Neprehliadnite tiež

Prichádzame o elitu, ostávajú najslabší. Študenti alarmujúco utekajú

Najviac prichádzame o budúcich lekárov a informatikov.

Stredná škola

Európska centrálna banka počíta s pomalším oživovaním inflácie

Rastové vyhliadky ekonomiky eurozóny sa však zlepšili.

Ilustračná fotografia.

Podoba majetkových priznaní funkcionárov by sa mala zmeniť

Pracovná skupina má pripraviť systémovú zmenu.

Poslanec za stranu Za ľudí Tomáš Lehotský.

Rozdiely pretrvávajú. Vyjednávači obnovili rokovania o obchodnej dohode

Vyjednávač za britskú vládu David Frost tvrdí, že má cenu pokračovať v rozhovoroch.

Hlavný vyjednávač EÚ pre brexit Michel Barnier a jeho tím prichádza na sobotňajšie rozhovory.