SME
Piatok, 18. október, 2019 | Meniny má Lukáš

SaS kritizuje vládne plány na stratového národného lodného dopravcu

Lode by premávali medzi Šamorínom a Bratislavou.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Strana Sloboda a Solidarita (SaS) vyzýva vládu, aby sa venovala skutočným problémom lodnej dopravy.

Ako v utorok upozornila, podobne ako pri národnom leteckom dopravcovi, aj zriadenie národného lodného dopravcu, ktorý by premával na Dunaji medzi Šamorínom a Bratislavou, bude čistá strata.

Poslanec NR a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan povedal, že za normálnych okolností by každá rozumná vláda od takýchto projektov odstúpila.
"To však neplatí o vláde Petra Pellegriniho, ktorú z úzadia riadi Andrej Danko, z ktorého sa postupne stáva nový tieňový a národný minister dopravy vo vlastnej vláde. Príznačné je, že projekt národného lodného dopravcu neposúdil Útvar hodnoty za peniaze na ministerstve financií," uviedol Ivan.

Článok pokračuje pod video reklamou

Eurofondový paradox

Z celkového procesu bola podľa poslanca vylúčená aj bratislavská župa, pritom sa jej téma mimoriadne týka. Ak by totiž časť pasažierov prevážali lode, o to menej ich prevezú autobusy.

Nastal by tak podľa strany SaS dôvod na zvýšenie dotácie za výkony vo verejnom záujme pre prímestskú autobusovú dopravu, ktorú majú na starosti kraje.

"Založením národného lodného dopravcu by popri autobusoch a vlakoch vznikol tretí dopravný subjekt, ktorý je závislý na dotáciách. Lenže, ako vidno na národnom leteckom dopravcovi, zjavná ekonomická nevýhodnosť nie je pre vládu Smeru-SD, SNS a Mosta-Híd prekážkou," poznamenal Ivan.

"Jediné, čo im stojí v ceste pri presadzovaní zlých ekonomických nápadov, je čas. Založenie a vybudovanie podniku je našťastie oveľa náročnejšie ako prijatie zlého zákona v parlamente," dodal Ivan.

Paradoxom na celej veci je podľa SaS absolútne nedostatočné využitie eurofondov v tejto oblasti.

Ako strana pripomenula, vláda si vymohla od Bruselu v súčasnom programovom období 112 miliónov eur na rozvoj vodnej dopravy, ale do konca minulého roka minula len 25 tisíc eur, čo je zhruba 0,02 percenta.

Namiesto toho, aby sa podľa strany SaS vláda venovala ekonomickej konsolidácii štátnej spoločnosti Verejné prístavy a jej majetkovým vzťahom so spoločnosťou Slovenská plavba a prístavy, "míňa energiu na zjavne neperspektívne projekty".

Projekt odkázaný na dotácie

Vláda vzala 23. januára na vedomie informáciu Ministerstva dopravy a výstavby o príprave podmienok pre zriadenie národného dopravcu vo vnútrozemskej vodnej doprave v podmienkach.

Rezort dopravy by mal na základe štúdie začať prípravu legislatívneho návrhu na zavedenie služby vo verejnom záujme pre osobnú lodnú vodnú dopravu.

Jej prevádzkou na Dunaji by mala byť poverená spoločnosť primárne na trase Šamorín - Bratislava.

Odporúča sa realizovať variant počítajúci s poverením existujúceho podniku zabezpečením tejto funkcie s nákupom výkonov vo verejnom záujme, aj keď je spojený so záporným hospodárskym výsledkom a odkázaný na verejné dotácie.

Odhad nákladov je zhruba 4,8 milióna eur ročne pri pohone plavidiel na motorovú naftu, v prípade dieselelektrického pohonu 3,6 milióna eur.

Predpokladaná strata by bola 4 milióny eur ročne pri vyššej hladine nákladov, resp. 2,9 milióna eur pri nižších nákladoch.

Ďalšími variantmi sú nezriaďovanie národného dopravcu žiadnou formou a zriadenie národného dopravcu založením nového podniku.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. 30 rokov slobody
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  3. 30 rokov slobody
  4. Slávnostné otvorenie VIVO! Bratislava už o tri týždne
  5. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  6. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  7. Slováci sú chlebovým národom
  8. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  9. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  10. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 307
  2. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 12 145
  3. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 11 243
  4. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 10 273
  5. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 10 169
  6. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 9 501
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 8 435
  8. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 7 834
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 7 394
  10. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 6 537

Téma: Strana Sloboda a solidarita


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

Rozhovor

Autor Gorily Holúbek: Flašíka viem vysvetliť, polícia sa mi neozvala

Kvalita nahrávky je podobná originálu.

Bývalý analytik SIS Peter Holúbek podľa Gorily odpočúval konšpiračný byt na Vazovej ulici.
Dobré ráno

Dobré ráno: Johnson prekvapil a dohodol sa s EÚ na odchode

V sobotu zasadne britský parlament

Podcast Dobré Ráno
Komentár šéfredaktorky

Čo nám Gorila hovorí o Ficovi a Haščákovi

Gorila ponúkla jasnú predstavu, ako si interpretujú fungovanie štátu.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Ráž počas koncertu skupiny Elán

Neprehliadnite tiež

Šramko: Nový rozpočet je optimistický, politici ignorujú odborníkov

Podľa šéfa RRZ sa z reforiem stal politický boj.

Ivan Šramko, predseda Rady pre rozpočtovú zodpovednosť.
Nová šéfka Medzinárodného menového fondu (MMF) Kristalina Georgievová.

Renault zhoršil odhad vývoja tržieb, očakáva ich pokles

Francúzska automobilka zhoršila výhľad vývoja tržieb v tomto roku.

Renault.

Ani Ruskova exmanželka zmenky nevidela

Dučák, obvinený v inej Kočnerovej kauze, si zo súdu zrejme uťahoval.

Vľavo podnikateľ v médiách Ján Kováčik, vpravo hore Kočnerov dlhoročný priateľ Jozef Dučák st. a bývalá manželka Pavla Ruska Viera.