SME
Sobota, 20. apríl , 2019

SaS kritizuje vládne plány na stratového národného lodného dopravcu

Lode by premávali medzi Šamorínom a Bratislavou.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Strana Sloboda a Solidarita (SaS) vyzýva vládu, aby sa venovala skutočným problémom lodnej dopravy.

Ako v utorok upozornila, podobne ako pri národnom leteckom dopravcovi, aj zriadenie národného lodného dopravcu, ktorý by premával na Dunaji medzi Šamorínom a Bratislavou, bude čistá strata.

Poslanec NR a tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan povedal, že za normálnych okolností by každá rozumná vláda od takýchto projektov odstúpila.
"To však neplatí o vláde Petra Pellegriniho, ktorú z úzadia riadi Andrej Danko, z ktorého sa postupne stáva nový tieňový a národný minister dopravy vo vlastnej vláde. Príznačné je, že projekt národného lodného dopravcu neposúdil Útvar hodnoty za peniaze na ministerstve financií," uviedol Ivan.

Eurofondový paradox

Z celkového procesu bola podľa poslanca vylúčená aj bratislavská župa, pritom sa jej téma mimoriadne týka. Ak by totiž časť pasažierov prevážali lode, o to menej ich prevezú autobusy.

Nastal by tak podľa strany SaS dôvod na zvýšenie dotácie za výkony vo verejnom záujme pre prímestskú autobusovú dopravu, ktorú majú na starosti kraje.

"Založením národného lodného dopravcu by popri autobusoch a vlakoch vznikol tretí dopravný subjekt, ktorý je závislý na dotáciách. Lenže, ako vidno na národnom leteckom dopravcovi, zjavná ekonomická nevýhodnosť nie je pre vládu Smeru-SD, SNS a Mosta-Híd prekážkou," poznamenal Ivan.

"Jediné, čo im stojí v ceste pri presadzovaní zlých ekonomických nápadov, je čas. Založenie a vybudovanie podniku je našťastie oveľa náročnejšie ako prijatie zlého zákona v parlamente," dodal Ivan.

Paradoxom na celej veci je podľa SaS absolútne nedostatočné využitie eurofondov v tejto oblasti.

Ako strana pripomenula, vláda si vymohla od Bruselu v súčasnom programovom období 112 miliónov eur na rozvoj vodnej dopravy, ale do konca minulého roka minula len 25 tisíc eur, čo je zhruba 0,02 percenta.

Namiesto toho, aby sa podľa strany SaS vláda venovala ekonomickej konsolidácii štátnej spoločnosti Verejné prístavy a jej majetkovým vzťahom so spoločnosťou Slovenská plavba a prístavy, "míňa energiu na zjavne neperspektívne projekty".

Projekt odkázaný na dotácie

Vláda vzala 23. januára na vedomie informáciu Ministerstva dopravy a výstavby o príprave podmienok pre zriadenie národného dopravcu vo vnútrozemskej vodnej doprave v podmienkach.

Rezort dopravy by mal na základe štúdie začať prípravu legislatívneho návrhu na zavedenie služby vo verejnom záujme pre osobnú lodnú vodnú dopravu.

Jej prevádzkou na Dunaji by mala byť poverená spoločnosť primárne na trase Šamorín - Bratislava.

Odporúča sa realizovať variant počítajúci s poverením existujúceho podniku zabezpečením tejto funkcie s nákupom výkonov vo verejnom záujme, aj keď je spojený so záporným hospodárskym výsledkom a odkázaný na verejné dotácie.

Odhad nákladov je zhruba 4,8 milióna eur ročne pri pohone plavidiel na motorovú naftu, v prípade dieselelektrického pohonu 3,6 milióna eur.

Predpokladaná strata by bola 4 milióny eur ročne pri vyššej hladine nákladov, resp. 2,9 milióna eur pri nižších nákladoch.

Ďalšími variantmi sú nezriaďovanie národného dopravcu žiadnou formou a zriadenie národného dopravcu založením nového podniku.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  4. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  5. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  6. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Bim Challenge 2019
  3. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  4. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  5. Grilovacia sezóna je zahájená!
  6. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  7. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  8. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  9. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  10. Kúzlo pravidelného investovania
  1. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 21 629
  2. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 10 307
  3. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 992
  4. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 7 931
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 799
  6. Idete stavať dom? Päť vecí, ktoré potrebujete vedieť 5 333
  7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 540
  8. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 4 139
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 3 547
  10. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 360

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

Boris Zala.
Komentár Petra Schutza

Moment Čaputová nebol prelud

Reč aprílového Focusu dáva na známosť, že tento moment ovplyvnil politickú krajinu.

Peter Schutz.
Proti opici možno bojovať aj jedlom.
Suzuki Vitara 1,4 vs. 1,0 Boosterjet

Neprehliadnite tiež

Indonézia a Malajzia hrozia EÚ obchodnou vojnou pre palmový olej

Indonézia a Malajzia sa obchodu s olejom vzdať nechcú.

Palmový olej je významnou exportnou položkou indonézskej ekonomiky. Krajina je najväčším producentom palmového oleja vo svete.
Bývalý šéf Nissanu Carlos Ghosn.

Nemecký minister odmieta podporovať rast ekonomiky prostredníctvom nového dlhu

Vláda čelí tlaku ostatných štátov Európskej únie, ako aj Medzinárodného menového fondu.

Nemecký minister financií Olaf Scholz.

Záujem MOL-u odkúpiť akcie Slovnaftu posúva ich cenu na burze nahor

Za týždeň sa previedli na burze akcie za takmer 164-tisíc eur.

Ilustračné foto.

WTO: Peking nespravodlivo uplatňoval kvóty na americké obilie

Organizácia dala za pravdu Spojeným štátom americkým.

Generálny riaditeľ WTO Roberto Azevedo.