SME
Piatok, 24. september, 2021 | Meniny má Ľuboš, ĽuborKrížovkyKrížovky

Analytici: Slovensko potrebuje vyrábať elektroautá. Aby sa nestalo Detroitom

Kde sú elektromobily, tam je podľa analytika aj výskum.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME/Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Prepúšťanie ani znižovanie počtu pracovných zmien ohlásené v uplynulých dňoch slovenskými automobilkami nie je výsledkom vplyvu dlhodobého trendu a aktuálne nebude mať vplyv na zamestnanosť ani na HDP krajiny.

Slovensko však zaostáva v príprave priemyslu na výrobu ekologickejších vozidiel a automobilový priemysel potrebuje okamžité investície do inovácií, zhodli sa viacerí analytici.

"Nie je to vplyv dlhodobého trendu zvyšovania počtu elektromobilov, pretože elektrické autá sú veľmi drahé a pre bežných ľudí prakticky nedostupné," komentoval ohlásené prepúšťanie 27 pracovníkov v závode KIA Motors Slovakia ekonóm Slovenskej akadémie vied Vladimír Baláž.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako Detroit

Prečítajte si tiež: Nad automobilkami sa zmráka. Dva zo štyroch závodov hlásia škrty Čítajte 

Očakávanie automobiliek a ich opatrenia podľa neho v súčasnosti skôr ovplyvňujú neistoty na globálnom trhu, akými sú brexit i obchodná vojna medzi USA a Čínou.

"Obdobie výrazného rastu automobilového trhu sa končí," myslí si analytik Revue priemyslu Martin Jesný.

Obmedzenie výroby dieselových motorov v žilinskom závode KIA nie je podľa neho vzhľadom na celkový počet zamestnancov automobilky zásadná zmena.

Avizované zníženie počtu pracovných zmien v bratislavskom závode Volkswagen Slovakia prisudzuje Jesný okrem iného aj celkovému zníženiu dopytu po malých automobiloch.

"Tento segment má problémy aj u iných výrobcov," povedal Jesný. Prechod bratislavskej automobilky na trojzmennú prevádzku z pôvodne štvorzmennej pri výrobe SUV vozidiel je podľa neho dôsledkom optimalizácie procesov vo výrobe.

Skryť Vypnúť reklamu

To však podľa odborníkov neznamená, že sa Slovenska v budúcnosti nedotknú zásadné zmeny.

"Bez ďalších investícií sa nám ľahko môže stať, že ostaneme mimo hlavného prúdu vývoja v globálnom automobilovom priemysle, a hoci to nebude hneď tento rok, ani o dva, naše automobilky postupne začnú strácať konkurencieschopnosť," povedal analytik UniCredit Bank, Ľubomír Koršňák.

Slovensku by potom vo výrobe automobilov hrozil osud Detroitu, alebo v Európe Belgicka.

Jesný pripomenul, že množstvo závodov automobiliek po celom svete už začína s prípravou nábehu výroby elektrických áut. "Toto akoby sa Slovensku zatiaľ vyhýbalo," myslí si analytik.

Kde sú elektromobily, tam je výskum

Prečítajte si tiež: FOTO: V Dubnici nad Váhom otvorili závod na výrobu nabíjacích staníc Čítajte 

Hoci trnavský závod PSA Peugeot Citroën aj žilinská KIA hovoria o postupnom zapájaní elektrických pohonov, najmä hybridov, do výroby, konkrétny produkt zatiaľ nepredstavili.

Skryť Vypnúť reklamu

Plán na výrobu elektrických áut zatiaľ nezverejnil ani bratislavský Volkswagen, či nitriansky Jaguar Land Rover.

Volkswagen vyrába v Bratislave v rámci pilotného projektu elektrickú verziu svojho mestského mini auta, no s výrobou áut na originálnej platforme pre elektromobily sa zatiaľ na Slovensko nechystá.

Príprava na výrobu elektrických automobilov sa však netýka iba výrobcov áut, ale aj ich dodávateľov.

"Aj v tomto nám okolité krajiny trošku utekajú. Nielenže viaceré automobilky spustili výrobu elektrických áut, ale spustila sa aj výroba modulov pre elektromobily. V Maďarsku napríklad elektrické motory, v Poľsku aj v Maďarsku sú továrne na batérie," dodal Jesný.

To podľa neho navyše do týchto krajín láka aj dôležitý výskum a vývoj.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  2. Schátrali tam kúpele, palác aj železnica. Ako kedysi vyzeralo Trnavské mýto?
  3. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  4. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  5. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  6. Môžu byť kancelárie pripravené na budúcnosť?
  7. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  9. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  10. Znalec slovenského brandy
  1. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  2. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  3. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  4. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  5. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  6. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  7. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále
  8. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  9. Spravte si zásoby zdravia
  10. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 7 503
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 5 989
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 5 102
  4. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 178
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia 3 774
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 527
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 303
  8. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 137
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 124
  10. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád 2 596
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Generálny prokurátor SR Maroš Žilinka.

Vyše 50 prokurátorov vystúpilo proti Žilinkovi v auguste.


4 h
Týždeň Petra Schutza

Príčinou rastu cien je šprint za uhlíkovou neutralitou.


23. sep
Richard Sulík.

O rozpočtovej zodpovednosti a reformách s ministrom hospodárstva.


a 1 ďalší 17. sep

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Dôvodom je nedostatok dodávok.


TASR 3 h
Šéf ukrajinského štátneho energetického koncernu Naftogaz Jurij Vitrenko.

Vitrenko vyzval USA a Nemecko, aby prijali opatrenia proti Moskve.


TASR 4 h
Elon Musk.

Výstavba závodov na výrobu polovodičov problémy vyriešia, tvrdí Musk.


TASR 4 h
Ilustračné foto

Najviac problémov vzniklo v regiónoch Turiec, horná Nitra a Novohrad.


TASR 4 h

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  4. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  5. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  6. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  7. Martin Ondráš: Stratili sme potravinovú sebestačnosť. Stratíme aj bezpečnosť potravín?
  8. Jakub Šimek: Ako po pandémii predbehnúť Estónsko je otázka za 20 bitcoinov
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 385
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 14 032
  3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 6 171
  4. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 5 967
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 434
  6. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 4 540
  7. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 4 526
  8. Marek Mačuha: Boris Kollár preráža dno 3 802
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  5. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Adam Valček: Kauza DPB: Predaj vyše stotisíc pokút skontrolujú, toto sú ďalšie pochybnosti
Skryť Zatvoriť reklamu