SME
Streda, 18. september, 2019 | Meniny má Eugénia

Analytici: Slovensko potrebuje vyrábať elektroautá. Aby sa nestalo Detroitom

Kde sú elektromobily, tam je podľa analytika aj výskum.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: SME/Gabriel Kuchta)
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Prepúšťanie ani znižovanie počtu pracovných zmien ohlásené v uplynulých dňoch slovenskými automobilkami nie je výsledkom vplyvu dlhodobého trendu a aktuálne nebude mať vplyv na zamestnanosť ani na HDP krajiny.

Slovensko však zaostáva v príprave priemyslu na výrobu ekologickejších vozidiel a automobilový priemysel potrebuje okamžité investície do inovácií, zhodli sa viacerí analytici.

"Nie je to vplyv dlhodobého trendu zvyšovania počtu elektromobilov, pretože elektrické autá sú veľmi drahé a pre bežných ľudí prakticky nedostupné," komentoval ohlásené prepúšťanie 27 pracovníkov v závode KIA Motors Slovakia ekonóm Slovenskej akadémie vied Vladimír Baláž.

Ako Detroit

Prečítajte si tiež: Nad automobilkami sa zmráka. Dva zo štyroch závodov hlásia škrty Čítajte 

Očakávanie automobiliek a ich opatrenia podľa neho v súčasnosti skôr ovplyvňujú neistoty na globálnom trhu, akými sú brexit i obchodná vojna medzi USA a Čínou.

"Obdobie výrazného rastu automobilového trhu sa končí," myslí si analytik Revue priemyslu Martin Jesný.

Obmedzenie výroby dieselových motorov v žilinskom závode KIA nie je podľa neho vzhľadom na celkový počet zamestnancov automobilky zásadná zmena.

Avizované zníženie počtu pracovných zmien v bratislavskom závode Volkswagen Slovakia prisudzuje Jesný okrem iného aj celkovému zníženiu dopytu po malých automobiloch.

"Tento segment má problémy aj u iných výrobcov," povedal Jesný. Prechod bratislavskej automobilky na trojzmennú prevádzku z pôvodne štvorzmennej pri výrobe SUV vozidiel je podľa neho dôsledkom optimalizácie procesov vo výrobe.

To však podľa odborníkov neznamená, že sa Slovenska v budúcnosti nedotknú zásadné zmeny.

"Bez ďalších investícií sa nám ľahko môže stať, že ostaneme mimo hlavného prúdu vývoja v globálnom automobilovom priemysle, a hoci to nebude hneď tento rok, ani o dva, naše automobilky postupne začnú strácať konkurencieschopnosť," povedal analytik UniCredit Bank, Ľubomír Koršňák.

Slovensku by potom vo výrobe automobilov hrozil osud Detroitu, alebo v Európe Belgicka.

Jesný pripomenul, že množstvo závodov automobiliek po celom svete už začína s prípravou nábehu výroby elektrických áut. "Toto akoby sa Slovensku zatiaľ vyhýbalo," myslí si analytik.

Kde sú elektromobily, tam je výskum

Prečítajte si tiež: FOTO: V Dubnici nad Váhom otvorili závod na výrobu nabíjacích staníc Čítajte 

Hoci trnavský závod PSA Peugeot Citroën aj žilinská KIA hovoria o postupnom zapájaní elektrických pohonov, najmä hybridov, do výroby, konkrétny produkt zatiaľ nepredstavili.

Plán na výrobu elektrických áut zatiaľ nezverejnil ani bratislavský Volkswagen, či nitriansky Jaguar Land Rover.

Volkswagen vyrába v Bratislave v rámci pilotného projektu elektrickú verziu svojho mestského mini auta, no s výrobou áut na originálnej platforme pre elektromobily sa zatiaľ na Slovensko nechystá.

Príprava na výrobu elektrických automobilov sa však netýka iba výrobcov áut, ale aj ich dodávateľov.

"Aj v tomto nám okolité krajiny trošku utekajú. Nielenže viaceré automobilky spustili výrobu elektrických áut, ale spustila sa aj výroba modulov pre elektromobily. V Maďarsku napríklad elektrické motory, v Poľsku aj v Maďarsku sú továrne na batérie," dodal Jesný.

To podľa neho navyše do týchto krajín láka aj dôležitý výskum a vývoj.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu
  2. Zázemie vo finančnom sektore je dôležité. Aj pre bývalého vojaka
  3. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu
  4. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu
  5. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  6. Nepremeškajte túto šancu. Jedinečná konferencia sa blíži
  7. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  8. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  9. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid?
  10. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne
  1. Špičkový slovenský pretekár Maťo Homola je ambasádorom OMV
  2. Špičkový slovenský pretekár Maťo Homola je ambasádorom OMV
  3. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu
  4. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu
  5. Ochrana klímy spojí slovenské mestá a obce
  6. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  7. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú
  8. Nepremeškajte túto šancu. Jedinečná konferencia sa blíži
  9. Atos sa stal členom IDSA
  10. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  1. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid? 12 868
  2. Máte bolesti hlavy či depresie? Vinníkom môže byť intolerancia 7 656
  3. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 7 200
  4. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom 7 124
  5. Ako si správne sporiť v čase nízkych úrokov? 6 788
  6. Vyhrajte cestu okolo sveta 5 863
  7. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 5 831
  8. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu 5 564
  9. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu 5 517
  10. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu 4 487

Hlavné správy zo Sme.sk

Nadácia Zastavme korupciu

U Sakovej nakúpili policajtom testery na alkohol. Dvojnásobne drahšie ako Česi

Išlo pritom o ten istý model.

Prezident Policajného zboru Milan Lučanský a ministerka vnútra Deniska Saková.
CYNICKÁ OBLUDA

Rozhodol sa Béla správne?

Rozhodnutie Bélu Bugára ísť v roku 2016 do koalície so Smerom a SNS vraj bola veľká chyba. Nuž, porovnajme.

Píše Marek Maďarič

Preč s aroganciou a agresivitou (píše Marek Maďarič)

Pamätám si aj časy, keď parlament nebol bojiskom zločincov a polobláznov.

Na snímke vľavo predseda vlády Peter Pellegrini a vpravo predseda hnutia OĽaNO Igor Matovič počas mimoriadnej schôdze 13. septembra 2019 v Bratislave.
PARTIZÁNI

Radšej na východný front ako v Bosne. Titovi partizáni naháňali Nemcom strach

Juhoslovanskí partizáni vzdorovali tri roky.

Partizáni IV. čiernohorskej proletárskej brigády.

Neprehliadnite tiež

Briti pozastavili prevzatie zbrojnej firmy Cobham Američanmi

Posúdia, či to neovplyvňuje národnú bezpečnosť.

Andrea Leadsomová vidí v brexite príležitosť.

Šance na globálnu recesiu sa zvyšujú, Európu čaká osem rokov záporných úrokov

Európska centrálna banka minulý týždeň znížila úroky z úverov.

Ilustračné foto.

Cyprus udelil konzorciu Total a Eni licenciu na prieskum ložísk plynu

Total tiež získal podiel v štyroch koncesiách pre spoločnosti Eni.

Minister spresnil, že obe spoločnosti majú rovnaký podiel v novom bloku.

Hospodársky výbor vypočul troch kandidátov na člena Regulačnej rady

Do voľby sa prihlásili Sylvia Beňová, Eduard Hulík a Zsolt Lukáč.

Ilustračné foto - rokovanie Národnej rady SR.