SME
Štvrtok, 2. júl, 2020 | Meniny má BertaKrížovkyKrížovky

Analytici: Slovensko potrebuje vyrábať elektroautá. Aby sa nestalo Detroitom

Kde sú elektromobily, tam je podľa analytika aj výskum.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME/Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Prepúšťanie ani znižovanie počtu pracovných zmien ohlásené v uplynulých dňoch slovenskými automobilkami nie je výsledkom vplyvu dlhodobého trendu a aktuálne nebude mať vplyv na zamestnanosť ani na HDP krajiny.

Slovensko však zaostáva v príprave priemyslu na výrobu ekologickejších vozidiel a automobilový priemysel potrebuje okamžité investície do inovácií, zhodli sa viacerí analytici.

"Nie je to vplyv dlhodobého trendu zvyšovania počtu elektromobilov, pretože elektrické autá sú veľmi drahé a pre bežných ľudí prakticky nedostupné," komentoval ohlásené prepúšťanie 27 pracovníkov v závode KIA Motors Slovakia ekonóm Slovenskej akadémie vied Vladimír Baláž.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako Detroit

Prečítajte si tiež: Nad automobilkami sa zmráka. Dva zo štyroch závodov hlásia škrty Čítajte 

Očakávanie automobiliek a ich opatrenia podľa neho v súčasnosti skôr ovplyvňujú neistoty na globálnom trhu, akými sú brexit i obchodná vojna medzi USA a Čínou.

"Obdobie výrazného rastu automobilového trhu sa končí," myslí si analytik Revue priemyslu Martin Jesný.

Obmedzenie výroby dieselových motorov v žilinskom závode KIA nie je podľa neho vzhľadom na celkový počet zamestnancov automobilky zásadná zmena.

Avizované zníženie počtu pracovných zmien v bratislavskom závode Volkswagen Slovakia prisudzuje Jesný okrem iného aj celkovému zníženiu dopytu po malých automobiloch.

"Tento segment má problémy aj u iných výrobcov," povedal Jesný. Prechod bratislavskej automobilky na trojzmennú prevádzku z pôvodne štvorzmennej pri výrobe SUV vozidiel je podľa neho dôsledkom optimalizácie procesov vo výrobe.

Skryť Vypnúť reklamu

To však podľa odborníkov neznamená, že sa Slovenska v budúcnosti nedotknú zásadné zmeny.

"Bez ďalších investícií sa nám ľahko môže stať, že ostaneme mimo hlavného prúdu vývoja v globálnom automobilovom priemysle, a hoci to nebude hneď tento rok, ani o dva, naše automobilky postupne začnú strácať konkurencieschopnosť," povedal analytik UniCredit Bank, Ľubomír Koršňák.

Slovensku by potom vo výrobe automobilov hrozil osud Detroitu, alebo v Európe Belgicka.

Jesný pripomenul, že množstvo závodov automobiliek po celom svete už začína s prípravou nábehu výroby elektrických áut. "Toto akoby sa Slovensku zatiaľ vyhýbalo," myslí si analytik.

Kde sú elektromobily, tam je výskum

Prečítajte si tiež: FOTO: V Dubnici nad Váhom otvorili závod na výrobu nabíjacích staníc Čítajte 

Hoci trnavský závod PSA Peugeot Citroën aj žilinská KIA hovoria o postupnom zapájaní elektrických pohonov, najmä hybridov, do výroby, konkrétny produkt zatiaľ nepredstavili.

Skryť Vypnúť reklamu

Plán na výrobu elektrických áut zatiaľ nezverejnil ani bratislavský Volkswagen, či nitriansky Jaguar Land Rover.

Volkswagen vyrába v Bratislave v rámci pilotného projektu elektrickú verziu svojho mestského mini auta, no s výrobou áut na originálnej platforme pre elektromobily sa zatiaľ na Slovensko nechystá.

Príprava na výrobu elektrických automobilov sa však netýka iba výrobcov áut, ale aj ich dodávateľov.

"Aj v tomto nám okolité krajiny trošku utekajú. Nielenže viaceré automobilky spustili výrobu elektrických áut, ale spustila sa aj výroba modulov pre elektromobily. V Maďarsku napríklad elektrické motory, v Poľsku aj v Maďarsku sú továrne na batérie," dodal Jesný.

To podľa neho navyše do týchto krajín láka aj dôležitý výskum a vývoj.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tesco pomôže ľuďom v núdzi ešte viac
  2. Lokálne nákupy vo VIVO! Markete
  3. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií
  4. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark?
  5. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách
  6. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom
  7. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší
  8. Novým prezidentom FSOK sa stal Miroslav Kot
  9. Najrýchlejší dopravný prostriedok je bicykel
  10. Magazín denníka SME: Leto v Čechách a na Morave
  1. Štart sezóny F1 je za dverami
  2. Predajne Terno a KRAJ znižujú ceny desiatok produktov
  3. Tieto chyby sú pri zateplení fasády najčastejšie
  4. Tesco pomôže ľuďom v núdzi ešte viac
  5. Lokálne nákupy vo VIVO! Markete
  6. Hrdinovia bez potlesku
  7. Odvezte sa Ľadovým expresom spoznávať juh Slovenského raja
  8. Herec a dabér Pavel Soukup: můj test autokamery Mio MiVue 798
  9. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark?
  10. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií
  1. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší 23 476
  2. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách 15 943
  3. Leto na Slovensku: Mimoriadny 48-stranový magazín týždenníkov MY 11 264
  4. Magazín denníka SME: Leto v Čechách a na Morave 10 824
  5. Južný Cyprus: skvelá dovolenka až do skorej jesene 10 796
  6. Tieto chyby sú pri zateplení fasády najčastejšie – vyhnite sa im 10 235
  7. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom 10 193
  8. Predáva top mäso, varuje pred reťazcami, kvalitu hľadá na farme 9 309
  9. Pandémia odhalila, ako fungujú vysielače v krajine 9 158
  10. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky 9 156
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

Najpriehľadnejší blaf všetkých čias

Boris Kollár tvrdí, že pokojne opustí vládnu koalíciu a zriekne sa benefitov, na ktoré sa celé roky aj s kamošmi chystali.

Premiér Igor Matovič.
Predseda parlamentu Boris Kollár.

Fico vymenil 17 okresných predsedov, snem chce už v júli

Smer chce za podpredsedu parlamentu navrhnúť Juraja Blanára.

Člen predsedníctva Smeru Ladislav Kamenický, predseda Robert Fico a podpredseda Juraj Blanár počas brífingu po zasadnutí predsedníctva Smeru.

Neprehliadnite tiež

Tesla.

Ukrajinská centrálna banka musí ostať nezávislá, tvrdí menový fond

Guvernér ukrajinskej centrálnej banky nečakane odstúpil.

Výkonná riaditeľka MMF Kristalina Georgieva.

Nemecko schválilo doplnkový rozpočet, rekordne sa zadĺži

Nemecko si tento rok požičia rekordných 217,8 miliardy eur.

Olaf Scholz.

Únii má výhrady k obmedzeniam pre maloobchodníkov

Únia sa domnieva, že slovenské opatrenia vytvárajú priaznivejšie podmienky pre domáce výrobky.

Blogy SME