SME

Analýza: Národné aerolínie by mali fungovať bez zásahov štátu. A najlepšie ako akciovka

Zatiaľ všetky pokusy o ustálenie leteckej spoločnosti na Slovensku zlyhali.

Výsledky analýzy predkladá minister Érsek na stredajšie rokovanie vlády.Výsledky analýzy predkladá minister Érsek na stredajšie rokovanie vlády. (Zdroj: SME/Marko Erd)

BRATISLAVA. Národný letecký dopravca by mal v prípade zriadenia fungovať na trhovom princípe v plnom vlastníctve alebo s podielom štátu a mal by byť akciovou spoločnosťou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V prvých piatich rokoch od založenia spoločnosti sa odhaduje celková finančná náročnosť investície v prípade nákupu lietadiel na takmer 175 miliónov eur a v prípade prenájmu na viac ako 127 miliónov eur.

Uvádza sa to v informácii o vytvorení podmienok na zriadenie národného leteckého dopravcu, ktorá prezentuje výsledky analýzy. Materiál predkladá Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) na stredajšie rokovanie vlády.

SkryťVypnúť reklamu

Bez zásahov štátu

Prečítajte si tiež: Érsek: Národné aerolínie zrejme nebudú Čítajte 

Pri analýze boli identifikované tri varianty národného leteckého dopravcu, ako najvhodnejší sa však ukázal trhový dopravca fungujúci bez dodatočných zásahov štátu.

"Takýto dopravca by však musel byť rentabilným a konkurencieschopným podnikom, ktorý by dokázal fungovať v rovnakom rámci ako bežný komerčný subjekt," upozorňuje rezort dopravy v materiáli s tým, že štúdia zároveň odporúča ako právnu formu akciovú spoločnosť.

Náklady na založenie národného leteckého dopravcu by v prípade nákupu lietadiel predstavovali približne 79,3 milióna eur. Ak by sa využila možnosť prenájmu, náklady by predstavovali zhruba 32,1 milióna eur.

Z Bratislavy, Košíc a Popradu

Navrhnutý letový poriadok predpokladá prevádzku 14 leteckých spojení, z toho desať z Bratislavy, tri z Košíc a jedno z Popradu. Celkové ročné prevádzkové náklady pri operovaní dvoch lietadiel sa odhadujú na 49 miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu

Pri realistickom pohľade treba podľa analýzy počítať minimálne v prvých dvoch rokoch prevádzky so stratami v odhadovanej výške 31,9 milióna eur, resp. 22,1 milióna eur.

"Na pokrytie týchto strát bude preto potrebné mať k dispozícií dostatočné finančné rezervy, najmä pre schopnosť prevádzkovať linky za konkurencieschopné ceny, avšak dosiahnuť ceny, ktoré ponúkajú cenový lídri na trhu, je pravdepodobne nerealistické," konštatuje sa v materiáli.

Ako vhodné lietadlá do flotily národného dopravcu sú odporúčané lietadlá s kapacitou 80 - 120 miest v kategórii väčších regionálnych lietadiel.

Vzhľadom na finančnú náročnosť nákupu flotily sa pre úvodnú fázu prevádzky navrhujú dve lietadlá tohto typu.

Ako najvyhovujúcejší typ lietadla pre projekt nového slovenského dopravcu určila analýza Embraer 190 s kapacitou 114 cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu

Dopravca by sa podľa analýzy mal orientovať na všetky tri segmenty - vnútroštátne letecké spojenia, biznis spojenia aj spojenia pre podporu príjazdovej turistiky.

Obdobie potrebné na úspešné spustenie prevádzky zároveň odhaduje štúdia v časovom intervale 21 až 24 mesiacov.

Pokusy zatiaľ zlyhali

Ako argument pre zriadenie národného leteckého dopravcu uvádza analýza odkázanosť na zahraničných dopravcov, ktorí často neoperujú tie letecké linky, ktoré by boli v súlade s najčastejšie kupovanými letenkami slovenskými cestujúcimi. Množstvo financií tak "uniká" do zahraničia.

V prospech národného dopravcu hovorí podľa materiálu aj neurčitosť situácie okolo brexitu.

Medzi argumenty proti takémuto dopravcovi zaraďuje analýza skutočnosť, že zatiaľ všetky pokusy o ustálenie spoločnosti zameranej na pravidelnú osobnú leteckú dopravu na Slovensku zlyhali.

SkryťVypnúť reklamu

Proti národnému dopravcovi hovorí aj silná konkurencia daná blízkosťou veľkých medzinárodných letísk.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (16. 4. 2024)
USD 1.066
AUD 1.644
CZK 25.324
JPY 164.050
CAD 1.465
GBP 0.854
HUF 394.250
PLN 4.294
CHF 0.973
SEK 11.558

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  2. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  3. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  6. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  7. Každým dňom krajší! Nový Kynek je miestom, kde chcete bývať
  8. Predajte starý byt bez provízie realitke a bývajte v novostavbe
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 743
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 389
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 430
  4. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 3 962
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 863
  6. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 3 631
  7. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 499
  8. Posledné byty v jedinečnej novostavbe v historickom jadre Košíc 3 136
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 108 963
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 778
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 497
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 084
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 106
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 635
  7. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 12 440
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 401
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Medvede pokazili ľudia, treba ich opäť naučiť sa báť


Na snímke minister spravodlivosti SR Boris Susko.

Audit sa mal skončiť už pred dvoma týždňami.


Historickú budovu burzy v Kodani zachvátil požiar, jej veža sa zrútila,

Z budovy zo 17. storočia sa snažili zachrániť obrazy.


TASR
Protest na podporu RTVS.

Politici nás najskôr trestali tým, že do relácií chodili.


Neprehliadnite tiež

Nemecký kancelár Olaf Scholz diskutuje so študentmi v Šanghaji.

Si Ťin-pching vyjadril obavy z rastúceho protekcionizmu.


TASR
Minister financií SR Ladislav Kamenický.

Cieľom novely je minimalizovať daňové úniky a medzery pri odpočítaní dani.


SITA

Efektívnejšie by bolo percento navyše z odvodov ako šetrenie na pacientoch.


SITA
Sídla Commerzbank a Deutsche Bank vo Frankfurte.

Bankári upozorňujú na to, čo nazývajú nadmernou reguláciou.


TASR
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 108 963
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 778
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 497
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 084
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 106
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 635
  7. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 12 440
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 401
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu