SME
Sobota, 25. september, 2021 | Meniny má VladislavKrížovkyKrížovky

Analýza: Národné aerolínie by mali fungovať bez zásahov štátu. A najlepšie ako akciovka

Zatiaľ všetky pokusy o ustálenie leteckej spoločnosti na Slovensku zlyhali.

Výsledky analýzy predkladá minister Érsek na stredajšie rokovanie vlády.Výsledky analýzy predkladá minister Érsek na stredajšie rokovanie vlády. (Zdroj: SME/Marko Erd)

BRATISLAVA. Národný letecký dopravca by mal v prípade zriadenia fungovať na trhovom princípe v plnom vlastníctve alebo s podielom štátu a mal by byť akciovou spoločnosťou.

V prvých piatich rokoch od založenia spoločnosti sa odhaduje celková finančná náročnosť investície v prípade nákupu lietadiel na takmer 175 miliónov eur a v prípade prenájmu na viac ako 127 miliónov eur.

Uvádza sa to v informácii o vytvorení podmienok na zriadenie národného leteckého dopravcu, ktorá prezentuje výsledky analýzy. Materiál predkladá Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) na stredajšie rokovanie vlády.

Skryť Vypnúť reklamu

Bez zásahov štátu

Prečítajte si tiež: Érsek: Národné aerolínie zrejme nebudú Čítajte 

Pri analýze boli identifikované tri varianty národného leteckého dopravcu, ako najvhodnejší sa však ukázal trhový dopravca fungujúci bez dodatočných zásahov štátu.

"Takýto dopravca by však musel byť rentabilným a konkurencieschopným podnikom, ktorý by dokázal fungovať v rovnakom rámci ako bežný komerčný subjekt," upozorňuje rezort dopravy v materiáli s tým, že štúdia zároveň odporúča ako právnu formu akciovú spoločnosť.

Náklady na založenie národného leteckého dopravcu by v prípade nákupu lietadiel predstavovali približne 79,3 milióna eur. Ak by sa využila možnosť prenájmu, náklady by predstavovali zhruba 32,1 milióna eur.

Z Bratislavy, Košíc a Popradu

Navrhnutý letový poriadok predpokladá prevádzku 14 leteckých spojení, z toho desať z Bratislavy, tri z Košíc a jedno z Popradu. Celkové ročné prevádzkové náklady pri operovaní dvoch lietadiel sa odhadujú na 49 miliónov eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Pri realistickom pohľade treba podľa analýzy počítať minimálne v prvých dvoch rokoch prevádzky so stratami v odhadovanej výške 31,9 milióna eur, resp. 22,1 milióna eur.

"Na pokrytie týchto strát bude preto potrebné mať k dispozícií dostatočné finančné rezervy, najmä pre schopnosť prevádzkovať linky za konkurencieschopné ceny, avšak dosiahnuť ceny, ktoré ponúkajú cenový lídri na trhu, je pravdepodobne nerealistické," konštatuje sa v materiáli.

Ako vhodné lietadlá do flotily národného dopravcu sú odporúčané lietadlá s kapacitou 80 - 120 miest v kategórii väčších regionálnych lietadiel.

Vzhľadom na finančnú náročnosť nákupu flotily sa pre úvodnú fázu prevádzky navrhujú dve lietadlá tohto typu.

Ako najvyhovujúcejší typ lietadla pre projekt nového slovenského dopravcu určila analýza Embraer 190 s kapacitou 114 cestujúcich.

Skryť Vypnúť reklamu

Dopravca by sa podľa analýzy mal orientovať na všetky tri segmenty - vnútroštátne letecké spojenia, biznis spojenia aj spojenia pre podporu príjazdovej turistiky.

Obdobie potrebné na úspešné spustenie prevádzky zároveň odhaduje štúdia v časovom intervale 21 až 24 mesiacov.

Pokusy zatiaľ zlyhali

Ako argument pre zriadenie národného leteckého dopravcu uvádza analýza odkázanosť na zahraničných dopravcov, ktorí často neoperujú tie letecké linky, ktoré by boli v súlade s najčastejšie kupovanými letenkami slovenskými cestujúcimi. Množstvo financií tak "uniká" do zahraničia.

V prospech národného dopravcu hovorí podľa materiálu aj neurčitosť situácie okolo brexitu.

Medzi argumenty proti takémuto dopravcovi zaraďuje analýza skutočnosť, že zatiaľ všetky pokusy o ustálenie spoločnosti zameranej na pravidelnú osobnú leteckú dopravu na Slovensku zlyhali.

Skryť Vypnúť reklamu

Proti národnému dopravcovi hovorí aj silná konkurencia daná blízkosťou veľkých medzinárodných letísk.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  2. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  3. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  5. Znalec slovenského brandy
  6. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  7. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  8. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  9. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  10. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  1. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  2. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  3. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  4. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  5. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  6. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  7. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  8. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  9. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 856
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 5 527
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 5 034
  4. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 537
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 505
  6. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 471
  7. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 265
  8. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 3 154
  9. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 006
  10. Slovenský orloj – svetová atrakcia 2 799
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hlasovanie poštou sa už začalo.

Otázky a odpovede o voľbách v Nemecku.


22 h
Ilustračné foto.

Časť D4/R7 sprístupnia o týždeň.


20 h
Miroslav Kollár na tlačovej konferencii po zvolení za predsedu strany Spolu.

Vo voľbách na sneme strany porazil Juraja Hipša.


TASR a 1 ďalší 10 h
Thajská vláda plánuje zriadiť centrum na boj proti neovereným správam na sociálnych médiách.

Dokedy sa chceme prizerať, ako nám lži na internete zabíjajú spoluobčanov?


Martin Klus 24. sep

Neprehliadnite tiež

Logo podcastu Dobré ráno.

Developerom sa viac oplatí byt predať ako prenajať.


14 h
Ilustračná fotografia.

Mercedes-Benz sa spája so spoločnosťami Stellantis a TotalEnergies.


SITA 3 h
Britský premiér Boris Johnson (vľavo) na stretnutí s americkým prezidentom Joeom Bidenom v Bielom dome.

Britániu kritizoval aj Joe Biden.


TASR 6 h
Zber hrozna vo viniciach PD Vinohrady v Rači.

Vinári zároveň poukazujú na nepredané zásoby z minulého a predminulého roka.


TASR 6 h

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  2. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  3. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  4. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  5. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  6. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  7. Martin Ondráš: Stratili sme potravinovú sebestačnosť. Stratíme aj bezpečnosť potravín?
  8. Jakub Šimek: Ako po pandémii predbehnúť Estónsko je otázka za 20 bitcoinov
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 640
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 12 502
  3. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 6 104
  4. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 504
  5. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 5 139
  6. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 4 158
  7. Peter Chudý: Aký je motív sledovania špeciálneho prokurátora Daniela Lipšica? Kompromitácia alebo príprava na spáchanie násilného trestného činu? 3 844
  8. Pavel Dvořák: Ako ma zmenilo desať rokov v Číne 3 710
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  5. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu