Analýza: Národné aerolínie by mali fungovať bez zásahov štátu. A najlepšie ako akciovka

Zatiaľ všetky pokusy o ustálenie leteckej spoločnosti na Slovensku zlyhali.

Výsledky analýzy predkladá minister Érsek na stredajšie rokovanie vlády.Výsledky analýzy predkladá minister Érsek na stredajšie rokovanie vlády.(Zdroj: SME/Marko Erd)

BRATISLAVA. Národný letecký dopravca by mal v prípade zriadenia fungovať na trhovom princípe v plnom vlastníctve alebo s podielom štátu a mal by byť akciovou spoločnosťou.

V prvých piatich rokoch od založenia spoločnosti sa odhaduje celková finančná náročnosť investície v prípade nákupu lietadiel na takmer 175 miliónov eur a v prípade prenájmu na viac ako 127 miliónov eur.

Uvádza sa to v informácii o vytvorení podmienok na zriadenie národného leteckého dopravcu, ktorá prezentuje výsledky analýzy. Materiál predkladá Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) na stredajšie rokovanie vlády.

Bez zásahov štátu

Prečítajte si tiež: Érsek: Národné aerolínie zrejme nebudú

Pri analýze boli identifikované tri varianty národného leteckého dopravcu, ako najvhodnejší sa však ukázal trhový dopravca fungujúci bez dodatočných zásahov štátu.

"Takýto dopravca by však musel byť rentabilným a konkurencieschopným podnikom, ktorý by dokázal fungovať v rovnakom rámci ako bežný komerčný subjekt," upozorňuje rezort dopravy v materiáli s tým, že štúdia zároveň odporúča ako právnu formu akciovú spoločnosť.

Náklady na založenie národného leteckého dopravcu by v prípade nákupu lietadiel predstavovali približne 79,3 milióna eur. Ak by sa využila možnosť prenájmu, náklady by predstavovali zhruba 32,1 milióna eur.

Z Bratislavy, Košíc a Popradu

Navrhnutý letový poriadok predpokladá prevádzku 14 leteckých spojení, z toho desať z Bratislavy, tri z Košíc a jedno z Popradu. Celkové ročné prevádzkové náklady pri operovaní dvoch lietadiel sa odhadujú na 49 miliónov eur.

Pri realistickom pohľade treba podľa analýzy počítať minimálne v prvých dvoch rokoch prevádzky so stratami v odhadovanej výške 31,9 milióna eur, resp. 22,1 milióna eur.

"Na pokrytie týchto strát bude preto potrebné mať k dispozícií dostatočné finančné rezervy, najmä pre schopnosť prevádzkovať linky za konkurencieschopné ceny, avšak dosiahnuť ceny, ktoré ponúkajú cenový lídri na trhu, je pravdepodobne nerealistické," konštatuje sa v materiáli.

Ako vhodné lietadlá do flotily národného dopravcu sú odporúčané lietadlá s kapacitou 80 - 120 miest v kategórii väčších regionálnych lietadiel.

Vzhľadom na finančnú náročnosť nákupu flotily sa pre úvodnú fázu prevádzky navrhujú dve lietadlá tohto typu.

Ako najvyhovujúcejší typ lietadla pre projekt nového slovenského dopravcu určila analýza Embraer 190 s kapacitou 114 cestujúcich.

Dopravca by sa podľa analýzy mal orientovať na všetky tri segmenty - vnútroštátne letecké spojenia, biznis spojenia aj spojenia pre podporu príjazdovej turistiky.

Obdobie potrebné na úspešné spustenie prevádzky zároveň odhaduje štúdia v časovom intervale 21 až 24 mesiacov.

Pokusy zatiaľ zlyhali

Ako argument pre zriadenie národného leteckého dopravcu uvádza analýza odkázanosť na zahraničných dopravcov, ktorí často neoperujú tie letecké linky, ktoré by boli v súlade s najčastejšie kupovanými letenkami slovenskými cestujúcimi. Množstvo financií tak "uniká" do zahraničia.

V prospech národného dopravcu hovorí podľa materiálu aj neurčitosť situácie okolo brexitu.

Medzi argumenty proti takémuto dopravcovi zaraďuje analýza skutočnosť, že zatiaľ všetky pokusy o ustálenie spoločnosti zameranej na pravidelnú osobnú leteckú dopravu na Slovensku zlyhali.

Proti národnému dopravcovi hovorí aj silná konkurencia daná blízkosťou veľkých medzinárodných letísk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  3. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  4. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  5. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  6. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  7. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene
  8. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami?
  9. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory
  10. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo
  1. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  2. Alori: upratujte efektívne a bez námahy
  3. Gansberg Koliba - Housing as a symbol of success
  4. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  5. V Tescu vlani zákazníci nakúpili až 700 miliónov sl. potravín
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  7. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  8. OMV ponúka kávu so sebou aj do opakovane použiteľných pohárov
  9. Pojistným podvodům při nehodě zabráníte s kamerou MiVue 733 WiFi
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 23 478
  2. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 22 587
  3. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 20 044
  4. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 16 949
  5. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 14 482
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 11 648
  7. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami? 6 806
  8. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 5 734
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 5 660
  10. Reportáž: Boli sme pri krste novej lode Costa Venezia 4 052

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Aké autá sa vyrábali v bratislavskom Volkswagene? (fotogaléria)

V závode sa aktuálne produkuje sedem modelov.

Výrobné priestory závodu Volkswagen Slovakia.

Česko upustí od plošnej kontroly poľského mäsa, Slovensko chce väčšie záruky

Eurokomisia český postoj kritizuje ako diskriminačný na jednotnom trhu EÚ.

Ilustračné foto

Zomrel známy americký ekonóm Alan Krueger

Bol expertom na pracovný trh a predovšetkým na dosah minimálnej mzdy, dožil sa 58 rokov.

Alan Krueger.

Slovenka organizuje kluby aj v Kočnerovom hoteli

Priestory sú vraj vecou organizátorov.

Residence Hotel & Club prevádzkuje firma, ktorej je Marian Kočner polovičný majiteľ.

Bratislavský Volkswagen prepúšťa ľudí. Aká budúcnosť ho čaká

Nemecký koncern preinvestoval na Slovensku miliardy eur.

Ilustračné foto.