SME
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Stavba D1 pri Žiline ohrozuje vyrovnaný rozpočet, upozorňuje inštitút

IDH predpokladá, že v hre môže byť aj vracanie peňazí Európskej únie.

Zľava minister Érsek, predseda vlády Pellegrini a generálny riaditeľ NDS Ďurišin počas decembrovej kontroly na diaľničnej stavbe D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala.Zľava minister Érsek, predseda vlády Pellegrini a generálny riaditeľ NDS Ďurišin počas decembrovej kontroly na diaľničnej stavbe D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Meškajúca stavba úseku diaľnice D1 s tunelom Višňové pri Žiline ohrozuje záväzok vlády hospodáriť s vyrovnaným rozpočtom a stovky miliónov eur budú chýbať inde.

Ako v pondelok ďalej informoval Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH), rizikom je, že združenie spoločností Salini Impregilo a Dúha stavbu úplne opustí, prípadne mu štát vypovie zmluvu spôsobom, po ktorom budú nasledovať súdne spory alebo arbitráž.

V poli

Stavba úseku D1 LietavskáLúčka - Višňové - Dubná Skala (13,5 km) mala byť pôvodne hotová koncom roka 2019, ale pre značné oneskorenie prác tento termín už nie je reálny.

"Musíme si preto položiť otázku, prečo ministerstvo dopravy, resp. manažment NDS (Národná diaľničná spoločnosť) nechali situáciu zájsť až do tohto absurdného stavu," uviedol analytik IDH Dalibor Trebichalský.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa IDH bolo súčasne chybou, že sa plošne zrušili tri balíky PPP projektov.

"Reálne hrozí, že úsek D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, ktorý sa má odovzdať do užívania v polovici roku 2019 (teda s jeden a polročným omeškaním oproti termínu uvedenom v zmluve o dielo), sa bude končiť v poli," upozornil inštitút, podľa ktorého bude chýbať napojenie na križovatku, ktorú má v objektovej skladbe združenie firiem Dúha a Salini Impregilo.

Analytik sa pýta, či to bol úmysel

Prečítajte si tiež: Tunel Višňové sa stavia už 20 rokov. Doteraz ho nedokončili Čítajte 

"Ak je výsledkom dvojročnej práce špecializovaného odborného tímu NDS, ktorý vznikol pre riešenie tunela Višňové, konštatovanie, že budú musieť pristúpiť k tomu, čo mohli urobiť už pred dvomi rokmi, tak to určite motoristov nepoteší," poznamenal Trebichalský.

Analytik sa zároveň pýta, či to bol úmysel, aby sa navýšila cena projektu a zarobili na ňom ďalšie firmy a ľudia, alebo ide iba o prejav ukážkového alibizmu a neschopnosti.

Skryť Vypnúť reklamu

"Dúfame, že verejnosť sa odpoveď na tieto otázky dozvie čo najskôr a vyvodenie zodpovednosti nebude iba o tom, že o svoju stoličku príde niekoľko ľudí," očakáva Trebichalský.

Dokončenie celej stavby D1 s tunelom Višňové podľa IDH môže zvýšiť náklady štátu o 300 miliónov eur a možno až o 600 miliónov eur.

Ďalšie peniaze môže stáť výber nového zhotoviteľa, stavebného dozoru, či platy a odmeny poradcov, projektantov a ostatných zainteresovaných ľudí.

Vracanie peňazí EÚ?

Prečítajte si tiež: Na Višňovom má pracovať 500 ľudí. Je ich tam 50, upozorňujú diaľničiari Čítajte 

Inštitút predpokladá, že štát sa možno nevyhne ani zaplateniu audítorov, pričom v hre môže byť aj vracanie peňazí Európskej únie.

Nenávratný finančný príspevok zo zdrojov EÚ na výstavbu D1 s tunelom Višňové je 367,79 milióna eur, celková zmluvná cena prác je 409,8 milióna eur bez DPH.

NDS nedávno informovala, že zhotoviteľ D1 s tunelom Višňové je naďalej povinný pokračovať vo výstavbe, nemá právo prerušiť práce a plne zodpovedá za ich dokončenie.

Skryť Vypnúť reklamu

Hovorkyňa NDS Michaela Michalová uviedla, že prioritne pracujú na všetkých možnostiach a scenároch s jediným cieľom, ako čo najrýchlejšie sprevádzkovať tento úsek.

"NDS zároveň poskytuje zhotoviteľovi nadštandardnú súčinnosť pri všetkých úlohách vyplývajúcich zo zmluvy," informovala Michalová.

Opakované upozornenia

Zhotoviteľ podľa NDS realizuje práce na tuneli a križovatke Lietavská Lúčka. "NDS dlhodobo upozorňuje zhotoviteľa na nedostatočné kapacity na stavbe a opätovne vyzýva zhotoviteľa na navýšenie kapacít," poznamenala Michalová.

NDS neoznámila, či od zmluvy so zhotoviteľom odstúpi, aký objem prác mu doposiaľ uhradila a o aký čas by sa mohla stavba predĺžiť v prípade odstúpenia od zmluvy a vyhlásenia novej súťaže na dokončenie prác.

NDS už viac ako rok dostáva od subdodávateľov zhotoviteľa opakované upozornenia, že im neuhrádza platby za vykonané práce na projekte a z toho dôvodu existuje riziko zastavenia prác z ich strany.

Skryť Vypnúť reklamu

"NDS však nemá právo vstupovať do pracovno-právnych vzťahov zhotoviteľa ani do obchodných vzťahov zhotoviteľa s jeho podzhotoviteľmi. Naša spoločnosť riadne uhrádza všetky platby, ktoré sú splatné v zmysle zmluvy o dielo v lehote ich splatnosti," dodala Michalová.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  2. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  3. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  6. Aj matematika sa dá skrotiť
  7. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  2. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  3. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  4. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  5. Už tretí rok mení dm "Black Friday" na "Giving Friday"
  6. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  7. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  8. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  9. Nová služba v Pezinku – bezplatný zber elektroodpadu
  10. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 27 304
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 22 102
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 13 335
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 11 948
  5. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 465
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 393
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 978
  8. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 7 897
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 715
  10. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 616
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Slovenské tunely
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTORSKÁ STRANA MICHALA HAVRANA

Ako sa vyhnúť vzniku domácich teroristických skupín (píše Michal Havran)

Fanúšikovské násilie má pôvod v pocite zasvätenia.

Demonštranti a policajti počas nepovoleného protivládneho protestu pred Úradom vlády.
Stĺpček šéfredaktorky

Jankovská usvedčuje Fica, že vedel o Kočnerovi

Pred Jankovskou navštívil Fica Bödör.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Jankovská priznala vzťah s Kočnerom. Spomína aj Fica

Neskôr chce vypovedať o Bödörovi aj o Zoroslavovi Kollárovi.

Moniku Jankovskú odvážajú z NAKA v Nitre.
Testovanie na nový koronavírus.

Neprehliadnite tiež

Zatvorenie lyžiarskych stredísk spôsobí Taliansku škody vo výške 20 miliárd eur

Škody nezasiahnu len Alpy, ale celý Apeninský polostrov.

Taliansko. Alpy. Ratrak
Odchádzajúci lekári smerujú do súkromného centra, ktoré bude v priestoroch nemocnice patriacej pod Pentu. Ilustračné foto

Starosta Skalitého zaslal ministrovi dopravy otvorený list

Kysučania sa opäť presvedčili, že všetkým sľubom veriť netreba.

Hlavná stanica v Skalitom.

Na modernizáciu železníc nie sú peniaze, dôsledky môžu byť fatálne

Rokovania s rezortom financií nie sú podľa ministra Doležala jednoduché.

Ilustračná fotografia.