SME
Piatok, 6. december, 2019 | Meniny má Mikuláš

Stavba D1 pri Žiline ohrozuje vyrovnaný rozpočet, upozorňuje inštitút

IDH predpokladá, že v hre môže byť aj vracanie peňazí Európskej únie.

Zľava minister Érsek, predseda vlády Pellegrini a generálny riaditeľ NDS Ďurišin počas decembrovej kontroly na diaľničnej stavbe D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala.Zľava minister Érsek, predseda vlády Pellegrini a generálny riaditeľ NDS Ďurišin počas decembrovej kontroly na diaľničnej stavbe D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Meškajúca stavba úseku diaľnice D1 s tunelom Višňové pri Žiline ohrozuje záväzok vlády hospodáriť s vyrovnaným rozpočtom a stovky miliónov eur budú chýbať inde.

Ako v pondelok ďalej informoval Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH), rizikom je, že združenie spoločností Salini Impregilo a Dúha stavbu úplne opustí, prípadne mu štát vypovie zmluvu spôsobom, po ktorom budú nasledovať súdne spory alebo arbitráž.

Článok pokračuje pod video reklamou

V poli

Stavba úseku D1 LietavskáLúčka - Višňové - Dubná Skala (13,5 km) mala byť pôvodne hotová koncom roka 2019, ale pre značné oneskorenie prác tento termín už nie je reálny.

"Musíme si preto položiť otázku, prečo ministerstvo dopravy, resp. manažment NDS (Národná diaľničná spoločnosť) nechali situáciu zájsť až do tohto absurdného stavu," uviedol analytik IDH Dalibor Trebichalský.

Podľa IDH bolo súčasne chybou, že sa plošne zrušili tri balíky PPP projektov.

"Reálne hrozí, že úsek D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, ktorý sa má odovzdať do užívania v polovici roku 2019 (teda s jeden a polročným omeškaním oproti termínu uvedenom v zmluve o dielo), sa bude končiť v poli," upozornil inštitút, podľa ktorého bude chýbať napojenie na križovatku, ktorú má v objektovej skladbe združenie firiem Dúha a Salini Impregilo.

Analytik sa pýta, či to bol úmysel

Prečítajte si tiež: Tunel Višňové sa stavia už 20 rokov. Doteraz ho nedokončili Čítajte 

"Ak je výsledkom dvojročnej práce špecializovaného odborného tímu NDS, ktorý vznikol pre riešenie tunela Višňové, konštatovanie, že budú musieť pristúpiť k tomu, čo mohli urobiť už pred dvomi rokmi, tak to určite motoristov nepoteší," poznamenal Trebichalský.

Analytik sa zároveň pýta, či to bol úmysel, aby sa navýšila cena projektu a zarobili na ňom ďalšie firmy a ľudia, alebo ide iba o prejav ukážkového alibizmu a neschopnosti.

"Dúfame, že verejnosť sa odpoveď na tieto otázky dozvie čo najskôr a vyvodenie zodpovednosti nebude iba o tom, že o svoju stoličku príde niekoľko ľudí," očakáva Trebichalský.

Dokončenie celej stavby D1 s tunelom Višňové podľa IDH môže zvýšiť náklady štátu o 300 miliónov eur a možno až o 600 miliónov eur.

Ďalšie peniaze môže stáť výber nového zhotoviteľa, stavebného dozoru, či platy a odmeny poradcov, projektantov a ostatných zainteresovaných ľudí.

Vracanie peňazí EÚ?

Prečítajte si tiež: Na Višňovom má pracovať 500 ľudí. Je ich tam 50, upozorňujú diaľničiari Čítajte 

Inštitút predpokladá, že štát sa možno nevyhne ani zaplateniu audítorov, pričom v hre môže byť aj vracanie peňazí Európskej únie.

Nenávratný finančný príspevok zo zdrojov EÚ na výstavbu D1 s tunelom Višňové je 367,79 milióna eur, celková zmluvná cena prác je 409,8 milióna eur bez DPH.

NDS nedávno informovala, že zhotoviteľ D1 s tunelom Višňové je naďalej povinný pokračovať vo výstavbe, nemá právo prerušiť práce a plne zodpovedá za ich dokončenie.

Hovorkyňa NDS Michaela Michalová uviedla, že prioritne pracujú na všetkých možnostiach a scenároch s jediným cieľom, ako čo najrýchlejšie sprevádzkovať tento úsek.

"NDS zároveň poskytuje zhotoviteľovi nadštandardnú súčinnosť pri všetkých úlohách vyplývajúcich zo zmluvy," informovala Michalová.

Opakované upozornenia

Zhotoviteľ podľa NDS realizuje práce na tuneli a križovatke Lietavská Lúčka. "NDS dlhodobo upozorňuje zhotoviteľa na nedostatočné kapacity na stavbe a opätovne vyzýva zhotoviteľa na navýšenie kapacít," poznamenala Michalová.

NDS neoznámila, či od zmluvy so zhotoviteľom odstúpi, aký objem prác mu doposiaľ uhradila a o aký čas by sa mohla stavba predĺžiť v prípade odstúpenia od zmluvy a vyhlásenia novej súťaže na dokončenie prác.

NDS už viac ako rok dostáva od subdodávateľov zhotoviteľa opakované upozornenia, že im neuhrádza platby za vykonané práce na projekte a z toho dôvodu existuje riziko zastavenia prác z ich strany.

"NDS však nemá právo vstupovať do pracovno-právnych vzťahov zhotoviteľa ani do obchodných vzťahov zhotoviteľa s jeho podzhotoviteľmi. Naša spoločnosť riadne uhrádza všetky platby, ktoré sú splatné v zmysle zmluvy o dielo v lehote ich splatnosti," dodala Michalová.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Univerzita Karlova - Matematicko -fyzikální fakulta
  2. EkF TUKE – výzva pre tvoju budúcnosť
  3. Zoznámte sa: Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
  4. Výrobca špičkových automobilov odporúča palivá OMV MaxxMotion
  5. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  6. Ceny Nadácie Tatra banky za umenie sú odovzdané
  7. Pravda o proteínoch. Koľko ich potrebujeme a ktoré sú najzdravšie?
  8. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  9. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  10. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
  1. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  2. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  3. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
  4. Tipy na darčeky z Tokaja...
  5. Vieme kto vám dá garanciu doručenia zásielky do Vianoc
  6. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  7. Tenisový lakeť je nielen ochorenie športovca
  8. Výrobca špičkových automobilov odporúča palivá OMV MaxxMotion
  9. Athleisure: V športových legínach do mesta aj na šport
  10. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  1. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 13 087
  2. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 11 337
  3. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 9 234
  4. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 8 377
  5. Čo chýba deťom v pestúnskych rodinách? Láska to nie je 7 795
  6. Každodenne sa na cestách zraní veľa detí 7 505
  7. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 7 134
  8. Žijú v núdzi, zázrak je aj kilo cestovín 6 560
  9. Hypotéka v dvadsiatke. Ako vyzerá opak mileniálov? 5 682
  10. Večer bola voda pitná, ráno už nie 5 673

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Zvolen), Doprava (Trnava), Doprava (Senec), Slovenské tunely

Hlavné správy zo Sme.sk

Šéf Smeru Robert Fico.
Dobré ráno

Dobré ráno: Fica obvinili. Už sa tu nehráme geometriu pri hajlovaní

Fico sa do Rómov nepustil prvýkrát.

Podcast Dobré Ráno
Stĺpček šéfredaktorky

Fico dostal certifikát extrémistu

Do volieb si Fico vymyslí nejaký slogan o tom, proti komu stavia hrádzu s fašistami.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
PhDr. Alena Kellnerová, MPH sa v Univerzitnej nemocnici L. Pausteura v Košiciach stará o pacientov už 25 rokov. Funkciu vedúcej sestry Kliniky úrazovej chirurgie zastáva od roku 2009. Je čerstvou držiteľkou ocenenia Moja sestra, na ktoré ju nominovala Asociácia na ochranu práv pacientov. Za svoju profesionalitu a ľudskosť získala aj špeciálnu cenu verejnosti.

Neprehliadnite tiež

Prvotný úpis akcií Saudi Aramco bude najväčší v histórii

Firma Aramco oznámila, že stanovila cenu za akciu na hornej hranici uvádzaného rozpätia.

Ropné zariadenie Saudi Aramco

General Motors a LG Chem vytvorili podnik na výrobu batérií pre elektromobily

Firmy by mali vytvoriť jeden z najväčších závodov tohto druhu na svete.

Ilustračné foto.

Producenti ropy navrhujú prehĺbiť škrty o ďalších 500-tisíc barelov denne

Hlbšie škrty by mali platiť iba počas 1. štvrťroka 2020.

Ilustračná fotografia.

Energia: V Maďarsku padol rekord zimnej spotreby elektrickej energie

Zimná spotreba elektrickej energie dosiahla v stredu v Maďarsku historický rekord.

Ilustračná fotografia.