SME
Štvrtok, 18. apríl , 2019

Stavba D1 pri Žiline ohrozuje vyrovnaný rozpočet, upozorňuje inštitút

IDH predpokladá, že v hre môže byť aj vracanie peňazí Európskej únie.

Zľava minister Érsek, predseda vlády Pellegrini a generálny riaditeľ NDS Ďurišin počas decembrovej kontroly na diaľničnej stavbe D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala.Zľava minister Érsek, predseda vlády Pellegrini a generálny riaditeľ NDS Ďurišin počas decembrovej kontroly na diaľničnej stavbe D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Meškajúca stavba úseku diaľnice D1 s tunelom Višňové pri Žiline ohrozuje záväzok vlády hospodáriť s vyrovnaným rozpočtom a stovky miliónov eur budú chýbať inde.

Ako v pondelok ďalej informoval Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH), rizikom je, že združenie spoločností Salini Impregilo a Dúha stavbu úplne opustí, prípadne mu štát vypovie zmluvu spôsobom, po ktorom budú nasledovať súdne spory alebo arbitráž.

V poli

Stavba úseku D1 LietavskáLúčka - Višňové - Dubná Skala (13,5 km) mala byť pôvodne hotová koncom roka 2019, ale pre značné oneskorenie prác tento termín už nie je reálny.

"Musíme si preto položiť otázku, prečo ministerstvo dopravy, resp. manažment NDS (Národná diaľničná spoločnosť) nechali situáciu zájsť až do tohto absurdného stavu," uviedol analytik IDH Dalibor Trebichalský.

Podľa IDH bolo súčasne chybou, že sa plošne zrušili tri balíky PPP projektov.

"Reálne hrozí, že úsek D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, ktorý sa má odovzdať do užívania v polovici roku 2019 (teda s jeden a polročným omeškaním oproti termínu uvedenom v zmluve o dielo), sa bude končiť v poli," upozornil inštitút, podľa ktorého bude chýbať napojenie na križovatku, ktorú má v objektovej skladbe združenie firiem Dúha a Salini Impregilo.

Analytik sa pýta, či to bol úmysel

Prečítajte si tiež: Tunel Višňové sa stavia už 20 rokov. Doteraz ho nedokončili

"Ak je výsledkom dvojročnej práce špecializovaného odborného tímu NDS, ktorý vznikol pre riešenie tunela Višňové, konštatovanie, že budú musieť pristúpiť k tomu, čo mohli urobiť už pred dvomi rokmi, tak to určite motoristov nepoteší," poznamenal Trebichalský.

Analytik sa zároveň pýta, či to bol úmysel, aby sa navýšila cena projektu a zarobili na ňom ďalšie firmy a ľudia, alebo ide iba o prejav ukážkového alibizmu a neschopnosti.

"Dúfame, že verejnosť sa odpoveď na tieto otázky dozvie čo najskôr a vyvodenie zodpovednosti nebude iba o tom, že o svoju stoličku príde niekoľko ľudí," očakáva Trebichalský.

Dokončenie celej stavby D1 s tunelom Višňové podľa IDH môže zvýšiť náklady štátu o 300 miliónov eur a možno až o 600 miliónov eur.

Ďalšie peniaze môže stáť výber nového zhotoviteľa, stavebného dozoru, či platy a odmeny poradcov, projektantov a ostatných zainteresovaných ľudí.

Vracanie peňazí EÚ?

Prečítajte si tiež: Na Višňovom má pracovať 500 ľudí. Je ich tam 50, upozorňujú diaľničiari

Inštitút predpokladá, že štát sa možno nevyhne ani zaplateniu audítorov, pričom v hre môže byť aj vracanie peňazí Európskej únie.

Nenávratný finančný príspevok zo zdrojov EÚ na výstavbu D1 s tunelom Višňové je 367,79 milióna eur, celková zmluvná cena prác je 409,8 milióna eur bez DPH.

NDS nedávno informovala, že zhotoviteľ D1 s tunelom Višňové je naďalej povinný pokračovať vo výstavbe, nemá právo prerušiť práce a plne zodpovedá za ich dokončenie.

Hovorkyňa NDS Michaela Michalová uviedla, že prioritne pracujú na všetkých možnostiach a scenároch s jediným cieľom, ako čo najrýchlejšie sprevádzkovať tento úsek.

"NDS zároveň poskytuje zhotoviteľovi nadštandardnú súčinnosť pri všetkých úlohách vyplývajúcich zo zmluvy," informovala Michalová.

Opakované upozornenia

Zhotoviteľ podľa NDS realizuje práce na tuneli a križovatke Lietavská Lúčka. "NDS dlhodobo upozorňuje zhotoviteľa na nedostatočné kapacity na stavbe a opätovne vyzýva zhotoviteľa na navýšenie kapacít," poznamenala Michalová.

NDS neoznámila, či od zmluvy so zhotoviteľom odstúpi, aký objem prác mu doposiaľ uhradila a o aký čas by sa mohla stavba predĺžiť v prípade odstúpenia od zmluvy a vyhlásenia novej súťaže na dokončenie prác.

NDS už viac ako rok dostáva od subdodávateľov zhotoviteľa opakované upozornenia, že im neuhrádza platby za vykonané práce na projekte a z toho dôvodu existuje riziko zastavenia prác z ich strany.

"NDS však nemá právo vstupovať do pracovno-právnych vzťahov zhotoviteľa ani do obchodných vzťahov zhotoviteľa s jeho podzhotoviteľmi. Naša spoločnosť riadne uhrádza všetky platby, ktoré sú splatné v zmysle zmluvy o dielo v lehote ich splatnosti," dodala Michalová.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  2. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  3. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej
  4. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  5. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  7. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  8. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  9. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  10. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  1. Bim Challenge 2019
  2. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  3. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  4. Grilovacia sezóna je zahájená!
  5. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  6. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  7. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  8. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  9. Kúzlo pravidelného investovania
  10. Prieskum: Chceme kupovať čerstvé a kvalitné vajcia zo Slovenska
  1. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 34 598
  2. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 11 532
  3. Idete stavať dom? Päť vecí, ktoré potrebujete vedieť 8 066
  4. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 6 054
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 042
  6. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru 4 354
  7. Volkswagen Touareg ALL INCLUSIVE je ešte príťažlivejší 4 144
  8. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 4 058
  9. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 3 871
  10. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 3 698

Téma: Slovenské tunely


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

Kmotríkovcom nevyšiel plán zastaviť súdne vyšetrovanie

Súd odmietol vymazať Infra Services pred skončením vyšetrovania.

Ivan Kmotrík
Slovenský brankár Samuel Hlavaj.

Potom, ako Robertovi Ficovi v roku 2014 unikol prezidentský post sa posledné mesiace snažil získať aspoň post šéfa Ústavného súdu. Aj s pomocou Mariana Kotlebu a jeho ĽSNS.
Parížska katedrála Notre-Dame.

Neprehliadnite tiež

Recesia je už na obzore, myslia si finanční riaditelia amerických firiem

Napriek výhľadu riaditelia čakajú zvýšenie kapitálových výdavkov v najbližších mesiacoch.

firma office kancelaria meeting

Košický U. S. Steel ponúka zamestnancom neplatené voľno

Zdôvodňuje to aj zhoršujúcimi sa podmienkami na trhu s oceľou.

Letecká pohľad na U. S. Steel Košice.

Pri žiadosti o hypotéku zaváži aj to, či žiadateľ podniká v zahraničí

Môže sa stať, že podnikateľ úver na Slovensku nedostane.

Ilustračné foto.

Rusko zakázalo vývoz ropy a ropných produktov na Ukrajinu

Medvedev tvrdí, že musí vrátiť úder.

Ruský predseda vlády Dmitrij Medvedev.
Tesla Model 3.