Stavba D1 pri Žiline ohrozuje vyrovnaný rozpočet, upozorňuje inštitút

IDH predpokladá, že v hre môže byť aj vracanie peňazí Európskej únie.

Zľava minister Érsek, predseda vlády Pellegrini a generálny riaditeľ NDS Ďurišin počas decembrovej kontroly na diaľničnej stavbe D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala.Zľava minister Érsek, predseda vlády Pellegrini a generálny riaditeľ NDS Ďurišin počas decembrovej kontroly na diaľničnej stavbe D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Meškajúca stavba úseku diaľnice D1 s tunelom Višňové pri Žiline ohrozuje záväzok vlády hospodáriť s vyrovnaným rozpočtom a stovky miliónov eur budú chýbať inde.

Ako v pondelok ďalej informoval Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH), rizikom je, že združenie spoločností Salini Impregilo a Dúha stavbu úplne opustí, prípadne mu štát vypovie zmluvu spôsobom, po ktorom budú nasledovať súdne spory alebo arbitráž.

V poli

Stavba úseku D1 LietavskáLúčka - Višňové - Dubná Skala (13,5 km) mala byť pôvodne hotová koncom roka 2019, ale pre značné oneskorenie prác tento termín už nie je reálny.

"Musíme si preto položiť otázku, prečo ministerstvo dopravy, resp. manažment NDS (Národná diaľničná spoločnosť) nechali situáciu zájsť až do tohto absurdného stavu," uviedol analytik IDH Dalibor Trebichalský.

Podľa IDH bolo súčasne chybou, že sa plošne zrušili tri balíky PPP projektov.

"Reálne hrozí, že úsek D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, ktorý sa má odovzdať do užívania v polovici roku 2019 (teda s jeden a polročným omeškaním oproti termínu uvedenom v zmluve o dielo), sa bude končiť v poli," upozornil inštitút, podľa ktorého bude chýbať napojenie na križovatku, ktorú má v objektovej skladbe združenie firiem Dúha a Salini Impregilo.

Analytik sa pýta, či to bol úmysel

Prečítajte si tiež: Tunel Višňové sa stavia už 20 rokov. Doteraz ho nedokončili

"Ak je výsledkom dvojročnej práce špecializovaného odborného tímu NDS, ktorý vznikol pre riešenie tunela Višňové, konštatovanie, že budú musieť pristúpiť k tomu, čo mohli urobiť už pred dvomi rokmi, tak to určite motoristov nepoteší," poznamenal Trebichalský.

Analytik sa zároveň pýta, či to bol úmysel, aby sa navýšila cena projektu a zarobili na ňom ďalšie firmy a ľudia, alebo ide iba o prejav ukážkového alibizmu a neschopnosti.

"Dúfame, že verejnosť sa odpoveď na tieto otázky dozvie čo najskôr a vyvodenie zodpovednosti nebude iba o tom, že o svoju stoličku príde niekoľko ľudí," očakáva Trebichalský.

Dokončenie celej stavby D1 s tunelom Višňové podľa IDH môže zvýšiť náklady štátu o 300 miliónov eur a možno až o 600 miliónov eur.

Ďalšie peniaze môže stáť výber nového zhotoviteľa, stavebného dozoru, či platy a odmeny poradcov, projektantov a ostatných zainteresovaných ľudí.

Vracanie peňazí EÚ?

Prečítajte si tiež: Na Višňovom má pracovať 500 ľudí. Je ich tam 50, upozorňujú diaľničiari

Inštitút predpokladá, že štát sa možno nevyhne ani zaplateniu audítorov, pričom v hre môže byť aj vracanie peňazí Európskej únie.

Nenávratný finančný príspevok zo zdrojov EÚ na výstavbu D1 s tunelom Višňové je 367,79 milióna eur, celková zmluvná cena prác je 409,8 milióna eur bez DPH.

NDS nedávno informovala, že zhotoviteľ D1 s tunelom Višňové je naďalej povinný pokračovať vo výstavbe, nemá právo prerušiť práce a plne zodpovedá za ich dokončenie.

Hovorkyňa NDS Michaela Michalová uviedla, že prioritne pracujú na všetkých možnostiach a scenároch s jediným cieľom, ako čo najrýchlejšie sprevádzkovať tento úsek.

"NDS zároveň poskytuje zhotoviteľovi nadštandardnú súčinnosť pri všetkých úlohách vyplývajúcich zo zmluvy," informovala Michalová.

Opakované upozornenia

Zhotoviteľ podľa NDS realizuje práce na tuneli a križovatke Lietavská Lúčka. "NDS dlhodobo upozorňuje zhotoviteľa na nedostatočné kapacity na stavbe a opätovne vyzýva zhotoviteľa na navýšenie kapacít," poznamenala Michalová.

NDS neoznámila, či od zmluvy so zhotoviteľom odstúpi, aký objem prác mu doposiaľ uhradila a o aký čas by sa mohla stavba predĺžiť v prípade odstúpenia od zmluvy a vyhlásenia novej súťaže na dokončenie prác.

NDS už viac ako rok dostáva od subdodávateľov zhotoviteľa opakované upozornenia, že im neuhrádza platby za vykonané práce na projekte a z toho dôvodu existuje riziko zastavenia prác z ich strany.

"NDS však nemá právo vstupovať do pracovno-právnych vzťahov zhotoviteľa ani do obchodných vzťahov zhotoviteľa s jeho podzhotoviteľmi. Naša spoločnosť riadne uhrádza všetky platby, ktoré sú splatné v zmysle zmluvy o dielo v lehote ich splatnosti," dodala Michalová.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  3. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  4. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  6. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  7. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  8. ZSE ako jediné prináša Virtuálnu batériu pre fotovoltiku
  9. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie
  10. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma
  1. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  2. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  3. eKasa prichádza na Slovensko
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. 4 úkony, ktoré treba absolvovať po založení s.r.o.
  6. Konferencia - EU support for research
  7. A dynamic year in the industrial and logistics sector
  8. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici
  9. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  10. Zápis do Registra partnerov vo verejnom sektore
  1. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 19 111
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 12 693
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 9 903
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 8 289
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 5 598
  6. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 934
  7. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 627
  8. Esin Group: Líder Iniciatívy poľnohospodárov vydiera 4 187
  9. Zbrojársky líder z Považia pomáha ľuďom 4 039
  10. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 976

Téma: Slovenské tunely


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kedy tu mávate leto? Vlani bolo v stredu

Reportáž z najchladnejšieho miesta na Slovensku.

SPIŠ KORZÁR

V Krompachoch sa vykoľajil nákladný vlak, trať je neprejazdná

Trať opravia najskôr v nedeľu.

Píše Emil Višňovský

Dankova kauza ukázala, že naši politici si nevážia vzdelanie

Stačí im ničím nekrytý papier.

Neprehliadnite tiež

V Česku vytláčajú komodity zo zahraničia domáce produkty

Českí producenti svoju produkciu predávajú do zahraničia.

Ilustračné foto.

Ekologické problémy môžu spôsobiť vážnu ekonomickú krízu

Správa varuje, že vplyv človeka na životné prostredie je už taký veľký, že existuje riziko vytvorenia ekonomickej nestability.

Britské regionálne aerolinky skrachovali, dôvodom je aj brexit

Flybmi lietali sa 17 strojmi do 25 európskych miest

Štrajk ochromil aj letisko v Hamburgu.

Smer plánuje zvýšiť minimálnu mzdu na 600 eur

Dvojnásobný vianočný príspevok sa má transformovať na trinásty dôchodok.

Peňaženka. Priemerný východniar si ju výplatou takto nenaplní.

Vývoz americkej whiskey klesá, dopláca na Trumpove clá

Výrobcovia doplácajú na odvetné clá.

Ilustračné foto