SME
Streda, 23. október, 2019 | Meniny má Alojzia

Kontrolóri odhalili nedostatky u diaľničiarov aj železničiarov

Peniaze sa míňali aj na analýzy, ktorých výsledok bol vopred jasný.

Najvyšší kontrolný úrad.Najvyšší kontrolný úrad.(Zdroj: SME/ Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) čerpala v roku 2017 verejné prostriedky na vybrané oblasti služieb vo výške 2,5 milióna eur, čo predstavovalo oproti predchádzajúcemu roku nárast o 90 percent.

Článok pokračuje pod video reklamou

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zasa čerpala v roku 2017 na vybrané oblasti služieb 946 000 eur, čo je o 65 percent prostriedkov viac ako v roku 2014.

Uviedol to Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) vo svojej správe o kontrolách za uplynulý polrok. Zároveň identifikoval viaceré nedostatky týchto organizácií pri nakladaní s verejnými financiami.

Analýzy, ktorých výsledok bol vopred jasný

Najväčšie zvýšenie v čerpaní verejných prostriedkov predstavovali v prípade diaľničnej spoločnosti podľa NKÚ právne služby, ktoré boli oproti roku 2014 zvýšené o 394 percent na sumu 1,44 milióna eur.

"Kontrolóri zistili, že diaľničná spoločnosť si okrem iného objednala dve právne analýzy súvisiace s možným spojením NDS a Slovenskej správy ciest, ako aj NDS a Technickej obnovy a ochrany železníc. Diaľničnej spoločnosti pritom muselo byť známe, že spojenie rozpočtovej organizácie a akciovej spoločnosti neumožňuje zákon," skonštatoval kontrolný úrad.

Úrad dodal, že NDS si tiež objednala dve odborné analýzy od Výskumného ústavu dopravného v Žiline pre identický úsek diaľnice D1, pričom prakticky využila len jednu.

Viacero kritických miest identifikovala kontrolná inštitúcia napríklad aj pri poskytovaní služieb súvisiacich s elektronickými diaľničnými známkami.

Diaľničná spoločnosť si podľa hovorkyne Michaely Michalovej objednala analýzy pre zlúčenie so Slovenskou správou ciest ako aj Technickou obnovou a ochranou železníc samostatne, pretože ide o dve absolútne rozdielne firmy, predovšetkým pokiaľ ide o ich právnu formu.

"Zlúčenie NDS s Technickou obnovou a ochranou železníc je podľa analýzy k dnešnému dňu zrealizované. Analýza zlučovania so Slovenskou správou ciest potvrdila potrebu zmeny legislatívneho prostredia," priblížila v reakcii pre TASR Michalová.

NDS súčasne pripomenula, že kontrolný úrad pozitívne ohodnotil zavedenie elektronickej diaľničnej známky. "Nová kvalita elektronickej diaľničnej známky a jej kontrola spolu s elektronickým výberom mýta dosiahli v roku 2017 úroveň 200 miliónov eur, ktorá temer pokrýva náklady na údržbu a obnovu existujúcej diaľničnej siete," uviedla hovorkyňa.

Železnice dávajú najviac na poradcov

ZSSK zasa podľa NKÚ vynaložila najvyššie výdavky na poradensko-konzultačné služby, ktoré v kontrolovanom období rokov 2014 - 2017 vzrástli o 57 percent na sumu 835-tisíc eur.

Podľa ZSSK naozaj vzrástli výdavky o 57 %, zároveň však vzrástol aj objem čerpaného nenávratného finančného príspevku o takmer viac ako sto miliónov eur a množstvo zazmluvnených projektov narástlo o 450 percent.

Ide pritom iba o projekty z operačného programu Doprava.

Súčasťou zmlúv v rokoch 2014 - 2017 boli podľa ZSSK aj prípravné práce na ďalšie projekty operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII) 2014 - 2020.

Nehospodárne nakladanie s verejnými prostriedkami identifikovali kontrolóri napríklad pri obstaraní právnej analýzy súvisiacej s bezplatnou prepravou poskytovanou osobnou železničnou dopravou pre vybranú skupinu občanov za približne 18-tisíc eur.

"Kontrolný úrad pritom upozorňuje aj na fakt, že totožnú analýzu si nechalo vyhotoviť v roku 2014 i ministerstvo dopravy a za jej vyhotovenie zaplatilo viac ako 73 000 eur," zdôraznil NKÚ.

ZSSK boli podľa hovorcu Tomáša Kováča po zverejnení zámeru o zavedení bezplatnej prepravy doručené dve stanoviská relevantných advokátskych kancelárií, podľa ktorých mal spôsob zavedenia takejto prepravy narúšať hospodársku súťaž a súčasne malo ísť o nedovolenú štátnu pomoc.

"ZSSK mala teda závažný a rozumný dôvod opätovne sa vysporiadať so skutočnosťami uvádzanými vo vyššie uvedených právnych stanoviskách," skonštatoval s tým, že o vypracovaní obdobnej analýzy na MDV spoločnosť nemala informáciu.

Netransparentné využívanie eurofondov

Viaceré nedostatky odhalil kontrolný úrad aj pri zazmluvňovaní či pri poradensko-konzultačných službách súvisiacich s prípravou projektov financovaných z európskych fondov.

"Kontrolný úrad na základe zistení konštatoval, že vynakladanie prostriedkov zo strany ZSSK bolo vo viacerých prípadoch netransparentné, neboli dodržané základné princípy hospodárneho nakladania s finančnými prostriedkami," zdôraznil kontrolný úrad.

Podľa NKÚ by obe spoločsnosti mali viaceré odborné analýzy vykonávať prostredníctvom svojich odborných útvarov, mali by ich teda zabezpečovať interní zamestnanci.

"ZSSK v súčasnosti pripravuje, realizuje alebo monitoruje projekty v hodnote investičných výdavkov v sume takmer 1 miliardy eur. Momentálne máme takmer 30 projektov, ktoré sú buď v monitorovacom období, implementácii, resp. v príprave na podanie žiadostí o nenávratný finančný príspevok," reagoval Kováč s tým, že projekty a ich nárast nie je možné predvídať, a tak nie je možné mať trvalo zamestnaných odborníkov, ktorí by takýto nárast okamžite kvalifikovane pokryli.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  2. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  3. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  4. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  5. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  6. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  7. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  8. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  9. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  10. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  1. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  2. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  3. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  4. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  5. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  6. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  7. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  8. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  9. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  10. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 17 845
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 12 602
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 9 618
  4. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 8 897
  5. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 8 380
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 7 330
  7. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 5 766
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 5 513
  9. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 5 492
  10. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 5 248

Téma: Diaľnice


Článok je zaradený aj do ďalších tém Vlaky, Železničná spoločnosť Slovensko

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.
Bruno Le Maire.
Ilustračné foto - rokovanie Národnej rady SR.
Ivan Švejna