BRATISLAVA. Podpredsedníčka vlády a ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Gabriela Matečná (SNS) odcestovala v piatok na dvojdňovú pracovnú návštevu do hlavného mesta Nemecka Berlína, kde sa koná veľtrh Internationale Grüne Woche.
Slávnostne otvorí národnú expozíciu Slovenska, ktoré sa na tomto podujatí zúčastňuje po jedenástich rokoch. Národnú expozíciu zrealizoval v rámci podpory exportnej politiky slovenských potravinárov rezort pôdohospodárstva.
Štyria slovenskí výrobcovia
Sprievodným podujatím, na ktorom sa zúčastní aj vicepremiérka, je kongres Global Forum for Food and Agriculture (GFFA), na ktorom sú každoročne prítomní ministri pôdohospodárstva z mnohých krajín sveta.
"Tento rok prichádzame s prepracovanejšou národnou expozíciou, pod ktorou sa budú prezentovať štyria špičkoví slovenskí výrobcovia. Zelený týždeň je pre nich jedinečnou príležitosťou ukázať svoje kvality a nazbierať obchodné kontakty," uviedla Matečná.
Národný stánok sa rozprestiera na ploche 126 štvorcových metrov. Okrem slovenských potravín prezentuje aj krásy Slovenska a kultúrne bohatstvo krajiny.
Stánok zastrešuje renomovaných slovenských výrobcov, ktorí doma zamestnávajú vyše 800 ľudí.
Loading
...
Slovenskí vinári ukazujú cestu
Spoločnosti ako Banskobystrický pivovar, ktorý je ako jediný na Slovensku držiteľom ocenenia Zlatá Európska pivná hviezda, HO&PE Family, ktorý vyrába a distribuuje mrazený, chladený a suchý tovar, spoločnosť Milsy, ktorá vyrába mliečne produkty, a Minit Slovakia, ktorý produkuje mrazené pekárenské výrobky, zamestnáva 300 ľudí a spravuje 550 franchisingových predajní na Slovensku, v Česku a Rakúsku.
"Nemecko je velikánsky ekonomický trh a Slovensko je naopak krajina, kde sme ako producenti odkázaní robiť kvalitu. Potravinársky sektor to je jeden veľký priemysel. Všade, kde chodíme po veľtrhoch, tie objemy potravinárskych produktov sú obrovské. Slovensko ale musí preraziť kvalitou, čerstvosťou a musíme naše produkty dostať do výnimočných butikových obchodov, aby sme sa presadili. V objeme nie sme schopní konkurovať požiadavkám nemeckého trhu. Tu sa presadíme iba kvalitou a exkluzívnymi výrobkami," uviedla v Berlíne Gabriela Matečná.
Pirohy a pivo
Nemecký potravinársky trh má podľa ministerky pôdohospodárstva záujem o slovenské produkty, no požiadavky tohto trhu na objem dodávaných potravín nie sú v možnostiach väčšiny slovenských potravinárov.
"Po mojich konzultáciách s majiteľmi slovenských potravinárskych firiem môžem konštatovať, že aj keď ich nemecký trh chcel, neboli vo veľkej miere schopní dodávať potraviny v takom objeme, ako si to Nemci pýtali. Preto sa slovenskí producenti potravín musia sústrediť na menších exkluzívnych partnerov. V prémiových veciach vieme kvalitu zaručiť. Slovenskí vinári ukazujú ostatným našim potravinárom v tomto smere, aká je cesta. Robia v malých, no kvalitných objemoch, a to až tak, že sa dokázali svojou kvalitou presadiť do najlepších reštaurácií sveta," uviedla Matečná.
Nemeckí spotrebitelia sa podľa Gabriely Matečnej pristavili pri slovenskom stánku na veľtrhu Grüne Woche hneď po jeho otvorení.
"Predsa nie sme si s Nemeckom až také vzdialené krajiny geograficky ani stravovaním. Nemci ocenili či už naše spišské pirohy alebo pivo. Dokonca saský minister pôdohospodárstva sa na spišské pirohy pýtal, v akej forme a množstve by sme ich vedeli do Nemecka dodávať," povedala na margo záujmu o slovenské potraviny na veľtrhu Matečná.
Jedna z mála krajín
Veľvyslanec Slovenska v Berlíne Peter Lizák ocenil účasť Slovenska na veľtrhu.
"Veľmi oceňujem, že sa SR po druhýkrát po sebe po dlhej odmlke predstavuje na Grüne Woche. Je to dôležité pre firmy, ktoré sa tu prezentujú, a rovnako tak aj pre prezentáciu krajiny, ktorá hrá rozhodujúcu úlohu. Našu potravinársku kvalitu musíme v krajine ako Nemecko prezentovať. Pred niekoľkými dňami sme urobili prezentáciu pre nemecké obchodné siete o slovenských potravinách. Toto je spôsob ako sa slovenské potraviny môžu dostať na nemecký trh," vysvetlil veľvyslanec.
"Nemecko je pre Slovensko kľúčový obchodný partner. Náš spoločný ročný obchodný obrat je okolo 27 miliárd eur. Sme jedna z mála krajín, ktorá má s Nemeckom kladnú celkovú obchodnú bilanciu," konštatoval Lizák.
Čo sa týka agropotravinárskeho obchodu, Slovensko exportuje do Nemecka podľa agrorezortu výrazne menej agropotravinárskych výrobkov v porovnaní s objemom, ktorý sa do Slovenskej republiky dováža z nemeckého trhu.
Podľa zatiaľ dostupných štatistických údajov Slovensko za január až október 2018 dosiahlo s Nemeckom pasívne saldo agrárneho obchodu v hodnote 339 miliónov eur.
Čerstvé potraviny, cukrovinky aj čaje
Svetový veľtrh poľnohospodárstva, potravinárstva a záhradníctva Internationale Grüne Woche sa koná od roku 1926. Podujatie je prístupné nielen pre odbornú, ale aj laickú verejnosť.
Na výstavnej ploche 115 000 štvorcových metrov sústreďuje viac ako 1700 vystavovateľov - národné expozície, výrobcov, dodávateľov a obchodníkov z celého sveta.
Veľtrh je nielen príležitosťou nadviazať medzinárodné kontakty, ale aj kulinárskym zážitkom sprostredkovaným cez ochutnávky národných a regionálnych špecialít.
Pokrýva široké spektrum produktov od čerstvých potravín cez mliečne, mrazené, pekárenské, cukrárenské výrobky, nápoje, koreniny, bylinky či čaje.
Súčasťou sú aj prehliadky chovov poľnohospodárskych zvierat, poľovníctva, rybárstva a prezentácia poľnohospodárskej, záhradnej a potravinárskej techniky.
Veľtrh potrvá od 18. do 27. januára.