Zlé koľaje na Slovensku spôsobujú meškanie. Prečo je to tak

Staré sú nielen vlaky, ale aj koľaje.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: TASR/AP)
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Za bežných okolností by vlaky na hlavnú stanicu v Bratislave mali prichádzať 30-kilometrovou rýchlosťou. Niektoré však musia spomaliť.

Na stanici sa totiž pokazila výhybka. Ak chce vlak zmeniť koľaj, na ktorej táto výhybka je, a prejsť na inú, musí spomaliť na desať kilometrov za hodinu.

To je len jeden z príkladov meškania bežnej údržby železničných tratí na Slovensku.

"Železničná infraštruktúra na Slovensku je vo veľmi zanedbanom stave. Nezabezpečuje sa ani potrebná údržba jestvujúcich tratí," hodnotí Ján Kovalčík, analytik INEKO. Výsledkom podľa neho je, že parametre a využiteľnosť mnohých tratí sa namiesto zlepšovania zhoršujú.

Slovensko pritom najmä z eurofondov investuje stovky miliónov eur do modernizácie železničných tratí.

Na to, aby mohli medzi Bratislavou a Žilinou jazdiť vlaky rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu, išli zatiaľ dve miliardy eur. Ešte stále pritom treba zmodernizovať približne 20 kilometrov na hornom Považí.

Koľaje a železničné stanice na Slovensku má na starosti štátna firma Železnice Slovenskej republiky. Zamestnáva približne 13-tisíc ľudí, a tak je jedným z najväčších zamestnávateľov v krajine.

Pred týždňom odborové organizácie, ktoré združujú zamestnancov ŽSR, vyhlásili štrajkovú pohotovosť.

Na vedenie spoločnosti tlačia preto, že koncom minulého roka sa skončila platnosť kolektívnej zmluvy, podľa ktorej sú zamestnanci ŽSR odmeňovaní, a novú zmluvu sa zatiaľ nepodarilo dohodnúť. Zamestnancom preto hrozí, že prídu o niektoré benefity.

Ak by odbory v ŽSR vstúpili do štrajku, vlaky na Slovensku by sa pravdepodobne zastavili. Nemal by ich totiž kto vypravovať, nemal by kto zoraďovať ich príchod do staníc, nemal by kto opravovať koľaje.

75-tisíc na kilometer

Keď vlani v októbri ministerstvo financií pod vedením Petra Kažimíra zo Smeru ukázalo návrh štátneho rozpočtu, hneď sa ozvali Železnice Slovenskej republiky.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5Q37 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5Q37 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  3. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  4. Štefánka by Pulitzer
  5. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  8. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  9. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  10. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  1. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  2. Štefánka by Pulitzer
  3. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  4. Konferencia - EU support for research
  5. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  6. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  7. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  8. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  9. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  10. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 17 763
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 14 187
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 13 080
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 10 027
  5. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 339
  6. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 4 868
  7. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 4 110
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 083
  9. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 3 904
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 430

Téma: Árpád Érsek


Článok je zaradený aj do ďalších tém Diaľnice, Česká republika, Vlaky, Železnice Slovenskej republiky

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rok po vražde: Toto je obraz, akou sme krajinou

Ako sa zmenilo Slovensko. A zmenilo sa vôbec nejako?

Dobré ráno

Dobré ráno: Pred rokom zavraždili Jána a Martinu

Špeciálne vydanie podcastu k roku po vražde.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

V starých koľajach toho zostáva a beží priveľa

Obísť Smer sa stále zdá nemožné.

TRENČÍN

Zlatica Kušnírová: Každý deň vyjde najavo nová špina

Uplynul rok od vraždy Jána Kuciaka a jeho partnerky Martiny Kušnírovej.

Neprehliadnite tiež

Prokuratúra v Stuttgarte začala pre emisie trestné konanie proti Daimleru

Je podozrivý z manipulácie s emisnými testami dieselových modelov.

Ilustračné foto.

Ceny ropy ďalej rastú

Ropa po rannom oslabení zmenila smer.

Ilustračné foto.
Farmári počas blokády Mosta SNP v Bratislave.

Mladá farmárka: Ministerka očierňovaním farmárov zakrýva zlyhania

Miriama Šimončíková prišla podporiť protestujúcich farmárov.

Estónsko vyšetruje podozrivé transakcie aj medzi Danske Bank a Swedbank

Estónske úrady nariadili Danske Bank, aby ukončila svoju činnosť v krajine.

Bývalý šéf banky Danske Bank Thomas Borgen. Minulý rok pre škandál rezignoval.