SME
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Zlé koľaje na Slovensku spôsobujú meškanie. Prečo je to tak

Staré sú nielen vlaky, ale aj koľaje.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Za bežných okolností by vlaky na hlavnú stanicu v Bratislave mali prichádzať 30-kilometrovou rýchlosťou. Niektoré však musia spomaliť.

Na stanici sa totiž pokazila výhybka. Ak chce vlak zmeniť koľaj, na ktorej táto výhybka je, a prejsť na inú, musí spomaliť na desať kilometrov za hodinu.

To je len jeden z príkladov meškania bežnej údržby železničných tratí na Slovensku.

"Železničná infraštruktúra na Slovensku je vo veľmi zanedbanom stave. Nezabezpečuje sa ani potrebná údržba jestvujúcich tratí," hodnotí Ján Kovalčík, analytik INEKO. Výsledkom podľa neho je, že parametre a využiteľnosť mnohých tratí sa namiesto zlepšovania zhoršujú.

SkryťVypnúť reklamu

Slovensko pritom najmä z eurofondov investuje stovky miliónov eur do modernizácie železničných tratí.

Na to, aby mohli medzi Bratislavou a Žilinou jazdiť vlaky rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu, išli zatiaľ dve miliardy eur. Ešte stále pritom treba zmodernizovať približne 20 kilometrov na hornom Považí.

Koľaje a železničné stanice na Slovensku má na starosti štátna firma Železnice Slovenskej republiky. Zamestnáva približne 13-tisíc ľudí, a tak je jedným z najväčších zamestnávateľov v krajine.

Pred týždňom odborové organizácie, ktoré združujú zamestnancov ŽSR, vyhlásili štrajkovú pohotovosť.

Na vedenie spoločnosti tlačia preto, že koncom minulého roka sa skončila platnosť kolektívnej zmluvy, podľa ktorej sú zamestnanci ŽSR odmeňovaní, a novú zmluvu sa zatiaľ nepodarilo dohodnúť. Zamestnancom preto hrozí, že prídu o niektoré benefity.

SkryťVypnúť reklamu

Ak by odbory v ŽSR vstúpili do štrajku, vlaky na Slovensku by sa pravdepodobne zastavili. Nemal by ich totiž kto vypravovať, nemal by kto zoraďovať ich príchod do staníc, nemal by kto opravovať koľaje.

75-tisíc na kilometer

Keď vlani v októbri ministerstvo financií pod vedením Petra Kažimíra zo Smeru ukázalo návrh štátneho rozpočtu, hneď sa ozvali Železnice Slovenskej republiky.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5Q37 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M5Q37 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  2. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  3. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  4. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  5. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  6. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  7. Aj matematika sa dá skrotiť
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  3. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  4. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  5. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  6. Už tretí rok mení dm "Black Friday" na "Giving Friday"
  7. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  8. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Nová služba v Pezinku – bezplatný zber elektroodpadu
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 27 391
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 22 028
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 13 399
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 12 016
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 397
  6. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 393
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 973
  8. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 7 913
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 713
  10. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 611
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Železnice Slovenskej republiky

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Vlaky, Česká republika, Diaľnice, Árpád Érsek
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Stĺpček šéfredaktorky

Jankovská usvedčuje Fica, že vedel o Kočnerovi (stĺpček šéfredaktorky)

Pred Jankovskou navštívil Fica Bödör.

Monika Jankovská.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Za Kollára sa musia hanbiť všetci

Boris Kollár sa nikdy nemal stať predsedom parlamentu.

Peter Tkačenko
Petra Vlhová dnes - paralelný obrovský slalom v Lech Zürs LIVE.
Testovanie na nový koronavírus.

Neprehliadnite tiež

Bitcoin prudko klesol, jeho cena padla takmer o 3000 dolárov

Ešte v stredu sa hodnota kryptomeny dostala až na 3-ročné maximum.

Ilustračná fotografia.

Európska vesmírna agentúra podpísala zmluvu na čistenie odpadu v okolí Zeme

Odpad predstavuje hrozbu pre satelity aj vesmírnu stanicu.

Vesmírny odpad.
Letisko v Šanghaji.

Poľská vláda podporí ekonomiku balíkom v hodnote takmer 9 miliárd eur

Rozvojový fond očakáva budúci rok hospodársky nárast o 4 až 6 percent.

Poľský premiér Mateusz Morawiecki.