SME
Streda, 23. október, 2019 | Meniny má Alojzia

Zlé koľaje na Slovensku spôsobujú meškanie. Prečo je to tak

Staré sú nielen vlaky, ale aj koľaje.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: TASR/AP)
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Za bežných okolností by vlaky na hlavnú stanicu v Bratislave mali prichádzať 30-kilometrovou rýchlosťou. Niektoré však musia spomaliť.

Na stanici sa totiž pokazila výhybka. Ak chce vlak zmeniť koľaj, na ktorej táto výhybka je, a prejsť na inú, musí spomaliť na desať kilometrov za hodinu.

To je len jeden z príkladov meškania bežnej údržby železničných tratí na Slovensku.

"Železničná infraštruktúra na Slovensku je vo veľmi zanedbanom stave. Nezabezpečuje sa ani potrebná údržba jestvujúcich tratí," hodnotí Ján Kovalčík, analytik INEKO. Výsledkom podľa neho je, že parametre a využiteľnosť mnohých tratí sa namiesto zlepšovania zhoršujú.

Slovensko pritom najmä z eurofondov investuje stovky miliónov eur do modernizácie železničných tratí.

Na to, aby mohli medzi Bratislavou a Žilinou jazdiť vlaky rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu, išli zatiaľ dve miliardy eur. Ešte stále pritom treba zmodernizovať približne 20 kilometrov na hornom Považí.

Koľaje a železničné stanice na Slovensku má na starosti štátna firma Železnice Slovenskej republiky. Zamestnáva približne 13-tisíc ľudí, a tak je jedným z najväčších zamestnávateľov v krajine.

Pred týždňom odborové organizácie, ktoré združujú zamestnancov ŽSR, vyhlásili štrajkovú pohotovosť.

Na vedenie spoločnosti tlačia preto, že koncom minulého roka sa skončila platnosť kolektívnej zmluvy, podľa ktorej sú zamestnanci ŽSR odmeňovaní, a novú zmluvu sa zatiaľ nepodarilo dohodnúť. Zamestnancom preto hrozí, že prídu o niektoré benefity.

Ak by odbory v ŽSR vstúpili do štrajku, vlaky na Slovensku by sa pravdepodobne zastavili. Nemal by ich totiž kto vypravovať, nemal by kto zoraďovať ich príchod do staníc, nemal by kto opravovať koľaje.

75-tisíc na kilometer

Keď vlani v októbri ministerstvo financií pod vedením Petra Kažimíra zo Smeru ukázalo návrh štátneho rozpočtu, hneď sa ozvali Železnice Slovenskej republiky.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5Q37 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M5Q37 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  2. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  3. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
  4. Unikát medzi značkami. CUPRA
  5. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  6. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  7. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  8. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  9. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  10. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  1. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
  2. Grafickí dizajnéri ukázali, ako možno zmeniť charakter miesta
  3. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  4. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  5. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  6. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  7. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  8. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  9. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  10. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 18 246
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 13 293
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 10 018
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 9 272
  5. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 8 424
  6. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 6 104
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 4 691
  8. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 4 650
  9. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 4 613
  10. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 4 530

Téma: Árpád Érsek


Článok je zaradený aj do ďalších tém Diaľnice, Česká republika, Vlaky, Železnice Slovenskej republiky

Hlavné správy zo Sme.sk

Monika Jankovská.

Matovič zverejnil celú údajnú komunikáciu Glváča s Kočnerom

Komunikácia mala prebehnúť v období rokov 2014 až 2017.

Martin Glváč.
Blog Jozefa Šáteka

Kto, ako a prečo zatajoval Gorilu

Kauza je koncentrovaným obrazom korupčného systému.

Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Bitcoin padol na päťmesačné minimum

Dôvodom bola výpoveď šéfa Facebooku Marka Zuckerberga pred Kongresom.

Bitcoin.

Nálada spotrebiteľov v eurozóne je najhoršia za desať mesiacov

Nálada sa v októbri zhoršila viac, než sa očakávalo.

Ilustračné foto.

Zamestnanci siete Kačka by sa chýbajúcich výplat mohli dočkať skôr

Pre krach spoločnosti príde o prácu zhruba 1800 ľudí v rôznych regiónoch Slovenska.

Kačka patrila s ročným obratom 150 miliónov eur medzi najväčšie maloobchodné reťazce v krajine.

Tohtoročná letná sezóna bola podľa hotelierov najlepšia od vzniku Slovenskej republiky

Pomohli rekreačné poukazy, hospodársky vývoj, nižšia nezamestnanosť a zvyšovanie príjmov.

Ilustračné foto