SME
Piatok, 10. júl, 2020 | Meniny má AmáliaKrížovkyKrížovky

Hodvábnu cestu môže mať aj Európa, naprieč Slovenskom však nepôjde

Krajina je príliš hornatá, vysvetľuje rakúsky inštitút.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: ARCHÍV SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Čína už viac ako päť rokov rozvíja svoj zámer novej Hodvábnej cesty s názvom Jeden pás, jedna cesta.

Európa by nemala vyčkávať a vytvoriť vlastný plán vybudovania nového infraštruktúrneho prepojenia medzi západom a východom kontinentu, mieni Viedenský inštitút pre medzinárodné ekonomické porovnanie (WIIW).

Predstavil štúdiu európskej Hodvábnej cesty, ktorá by mala dať výrazný ekonomický impulz celej Európe.

Hornaté krajiny

"Česko a Slovensko majú silný priemyselný potenciál, to je pravda. Stále však zaostávajú za centrami, ktoré zahŕňa náš projekt, ako je sever Talianska, Švajčiarsko alebo Bavorsko. Musíte to vnímať geograficky. Obe krajiny sú pomerne hornaté a pre naše prepojenia sme hľadali čo najjednoduchšie cesty, ako sú napríklad nížiny v Holandsku, Belgicku, severnom Nemecku alebo v Poľsku," povedal Holzner.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa Holznera je infraštruktúra v jednotlivých členských krajinách EÚ zanedbaná a zaostáva za potrebami modernej doby.

"Zdroje, ktoré vynakladá EÚ na podporu infraštruktúry, nie sú dostatočné pre všetky krajiny a chýba nejaký silný impulz vo forme omnoho väčšieho objemu peňazí. Takéto investície by povzbudili plazivý ekonomický rast na západe a zároveň by sa zrýchlilo dobiehanie východnej časti kontinentu," upozornil Holzner.

Dve trasy

Európska obdoba novodobej Hodvábnej cesty by mala dve trasy, severnú a južnú.

"Severná trasa by sa začínala vo francúzskom Lyone a cez región veľkého Paríža, Belgicko, južné Holandsko, oblasť Porúria, Berlín, Varšavu a Minsk by sa dostala do Moskvy. Na oboch stranách je možné predĺženie tejto cesty, Lyonu smerom do Lisabonu a z Moskvy do Nižného Novgorodu," vysvetlil Holzner.

Skryť Vypnúť reklamu

"Južná trasa by viedla z priemyselných centier južného Talianska, ako je Turín alebo Miláno cez Švajčiarsko, Bavorsko, povodím Dunaja, cez dvojmestie Viedeň a Bratislava, Budapešť až do rumunského prístavu Konstanca. Aj v tomto prípade počítame s možným predĺžením cez Čierne more do Baku alebo Volgogradu," vysvetlil Holzner s tým, že tieto prepojenia by boli v dĺžke 11,000 kilometrov nových vysokorýchlostných železníc a diaľnic, ktoré by sa dokázali adaptovať na presadzujúcich sa trend elektromobility a autonómnych áut.

Dva milióny nových miest

"Celkové náklady odhadujeme na jeden bilión eur. V krajinách, ktoré sú súčasťou týchto koridorov, počítame s priemerným ročným rastom hrubého domáceho produktu na úrovni 3,5 % a táto infraštruktúra by mala vytvoriť až dva milióny nových pracovných miest," vymenoval Holzner.

Skryť Vypnúť reklamu

Rakúsky inštitút nepovažuje celkovú sumu investícií do infraštruktúry za príliš vysokú, pretože na úrovni EÚ už v súčasnosti existujú fondy, ktoré by sa mohli posilniť a využiť na tento typ financovania.

"Bilión eur znie ako mimoriadne veľká suma peňazí, no stále je to omnoho menej ako sumy vynaložené na ozdravenie finančného sektora v súvislosti s globálnou finančnou krízou. Toto je investícia, ktorá sa časom môže priebežne splácať aj sama väčším ekonomickým rastom a vyšším výberom daní v jednotlivých krajinách. Mám ešte jeden argument v prospech toho, že nejde o priveľa peňazí. EÚ ako celok ročne stráca práve približne bilión eur na daňových únikoch," dodal Holzner.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si správne vybrať akumulátorovú techniku?
  2. Rozdávajú sa dotácie na tepelné čerpadlá. Využite to, kým sa dá
  3. Skvelý program pre deti? Pomôže výzva Gesto pre rodičov
  4. Slovenskí študenti rozumejú financiám čoraz lepšie
  5. Turistický sprievodca: Cestujeme na obľúbenú Malorku
  6. Morské oko vzniklo pred miliónmi rokov
  7. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME
  8. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky
  9. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku
  10. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  1. Turistický sprievodca: Cestujeme na obľúbenú Malorku
  2. Slovenskí študenti rozumejú financiám čoraz lepšie
  3. Rozdávajú sa dotácie na tepelné čerpadlá. Využite to, kým sa dá
  4. Morské oko vzniklo pred miliónmi rokov
  5. Keď sa inšpiráciou stane samotné víno
  6. Nezávislý test autokamer TESTADO dal vysoké hodnocení 9.1! Komu?
  7. O2 poľudštilo svoju zákaznícku linku
  8. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky
  9. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME
  10. Garmin pridáva technológiu solárneho dobíjania
  1. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku 43 747
  2. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 16 144
  3. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií 15 758
  4. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách 14 268
  5. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark? 14 094
  6. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší 12 262
  7. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom 11 853
  8. Magazín denníka SME: Leto v Čechách a na Morave 10 308
  9. Leto na Slovensku: Mimoriadny 48-stranový magazín týždenníkov MY 10 005
  10. Morské oko vzniklo pred miliónmi rokov 9 685
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Európska únia

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie na prítomnosť koronavírusu.
Zamestnanci spoločnosti Volkswagen Slovakia pracujú na výrobnej linke.
Rozhovor

Andrej Kiska: Matovič ma pri Kollárovi sklamal (rozhovor)

Kiska chce za šéfku Za ľudí Remišovú.

Bývalý prezident a šéf strany Za ľudí Andrej Kiska
Bödör bude stíhaný väzobne.

Neprehliadnite tiež

Priemyselná produkcia v máji medziročne klesla o viac ako 33 percent

Oproti aprílu sa však výkon slovenského priemyslu zvýšil.

Pracovník vo fabrike Audi v Győri.

Eurokomisia priznala slabý pokrok doterajších rokovaní s Britániou

Komisia pripúšťa, že rokovania môžu zlyhať a riziko, že sa nedosiahne dohoda je reálne.

Michel Barnier, hlavný vyjednávač EÚ pre brexit.

Novým šéfom Euroskupiny sa stal Ír Paschal Donohoe

Oznámil to odchádzajúci predseda Mario Centeno.

Nový šéf Euroskupiny Paschal Donohoe (vpravo).

Pellegrini: Ani osem kilečiek nezachráni Slovensko pred ekonomickou krízou

Zákon podľa neho obsahuje len kozmetické opatrenia.

Peter Pellegrini.