Hodvábnu cestu môže mať aj Európa, naprieč Slovenskom však nepôjde

Krajina je príliš hornatá, vysvetľuje rakúsky inštitút.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: ARCHÍV SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Čína už viac ako päť rokov rozvíja svoj zámer novej Hodvábnej cesty s názvom Jeden pás, jedna cesta.

Európa by nemala vyčkávať a vytvoriť vlastný plán vybudovania nového infraštruktúrneho prepojenia medzi západom a východom kontinentu, mieni Viedenský inštitút pre medzinárodné ekonomické porovnanie (WIIW).

Predstavil štúdiu európskej Hodvábnej cesty, ktorá by mala dať výrazný ekonomický impulz celej Európe.

Hornaté krajiny

"Česko a Slovensko majú silný priemyselný potenciál, to je pravda. Stále však zaostávajú za centrami, ktoré zahŕňa náš projekt, ako je sever Talianska, Švajčiarsko alebo Bavorsko. Musíte to vnímať geograficky. Obe krajiny sú pomerne hornaté a pre naše prepojenia sme hľadali čo najjednoduchšie cesty, ako sú napríklad nížiny v Holandsku, Belgicku, severnom Nemecku alebo v Poľsku," povedal Holzner.

Podľa Holznera je infraštruktúra v jednotlivých členských krajinách EÚ zanedbaná a zaostáva za potrebami modernej doby.

"Zdroje, ktoré vynakladá EÚ na podporu infraštruktúry, nie sú dostatočné pre všetky krajiny a chýba nejaký silný impulz vo forme omnoho väčšieho objemu peňazí. Takéto investície by povzbudili plazivý ekonomický rast na západe a zároveň by sa zrýchlilo dobiehanie východnej časti kontinentu," upozornil Holzner.

Dve trasy

Európska obdoba novodobej Hodvábnej cesty by mala dve trasy, severnú a južnú.

"Severná trasa by sa začínala vo francúzskom Lyone a cez región veľkého Paríža, Belgicko, južné Holandsko, oblasť Porúria, Berlín, Varšavu a Minsk by sa dostala do Moskvy. Na oboch stranách je možné predĺženie tejto cesty, Lyonu smerom do Lisabonu a z Moskvy do Nižného Novgorodu," vysvetlil Holzner.

"Južná trasa by viedla z priemyselných centier južného Talianska, ako je Turín alebo Miláno cez Švajčiarsko, Bavorsko, povodím Dunaja, cez dvojmestie Viedeň a Bratislava, Budapešť až do rumunského prístavu Konstanca. Aj v tomto prípade počítame s možným predĺžením cez Čierne more do Baku alebo Volgogradu," vysvetlil Holzner s tým, že tieto prepojenia by boli v dĺžke 11,000 kilometrov nových vysokorýchlostných železníc a diaľnic, ktoré by sa dokázali adaptovať na presadzujúcich sa trend elektromobility a autonómnych áut.

Dva milióny nových miest

"Celkové náklady odhadujeme na jeden bilión eur. V krajinách, ktoré sú súčasťou týchto koridorov, počítame s priemerným ročným rastom hrubého domáceho produktu na úrovni 3,5 % a táto infraštruktúra by mala vytvoriť až dva milióny nových pracovných miest," vymenoval Holzner.

Rakúsky inštitút nepovažuje celkovú sumu investícií do infraštruktúry za príliš vysokú, pretože na úrovni EÚ už v súčasnosti existujú fondy, ktoré by sa mohli posilniť a využiť na tento typ financovania.

"Bilión eur znie ako mimoriadne veľká suma peňazí, no stále je to omnoho menej ako sumy vynaložené na ozdravenie finančného sektora v súvislosti s globálnou finančnou krízou. Toto je investícia, ktorá sa časom môže priebežne splácať aj sama väčším ekonomickým rastom a vyšším výberom daní v jednotlivých krajinách. Mám ešte jeden argument v prospech toho, že nejde o priveľa peňazí. EÚ ako celok ročne stráca práve približne bilión eur na daňových únikoch," dodal Holzner.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  3. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  4. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  6. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  7. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  8. ZSE ako jediné prináša Virtuálnu batériu pre fotovoltiku
  9. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie
  10. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma
  1. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  2. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  3. eKasa prichádza na Slovensko
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. 4 úkony, ktoré treba absolvovať po založení s.r.o.
  6. Konferencia - EU support for research
  7. A dynamic year in the industrial and logistics sector
  8. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici
  9. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  10. Zápis do Registra partnerov vo verejnom sektore
  1. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 19 124
  2. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 12 574
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 9 594
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 8 299
  5. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 5 840
  6. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 933
  7. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 603
  8. Esin Group: Líder Iniciatívy poľnohospodárov vydiera 4 185
  9. Zbrojársky líder z Považia pomáha ľuďom 4 038
  10. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 920

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kedy tu mávate leto? Vlani bolo v stredu

Reportáž z najchladnejšieho miesta na Slovensku.

SPIŠ KORZÁR

V Krompachoch sa vykoľajil nákladný vlak, trať je neprejazdná

Trať opravia najskôr v nedeľu.

Píše Emil Višňovský

Dankova kauza ukázala, že naši politici si nevážia vzdelanie

Stačí im ničím nekrytý papier.

Neprehliadnite tiež

V Česku vytláčajú komodity zo zahraničia domáce produkty

Českí producenti svoju produkciu predávajú do zahraničia.

Ilustračné foto.

Ekologické problémy môžu spôsobiť vážnu ekonomickú krízu

Správa varuje, že vplyv človeka na životné prostredie je už taký veľký, že existuje riziko vytvorenia ekonomickej nestability.

Britské regionálne aerolinky skrachovali, dôvodom je aj brexit

Flybmi lietali sa 17 strojmi do 25 európskych miest

Štrajk ochromil aj letisko v Hamburgu.

Smer plánuje zvýšiť minimálnu mzdu na 600 eur

Dvojnásobný vianočný príspevok sa má transformovať na trinásty dôchodok.

Peňaženka. Priemerný východniar si ju výplatou takto nenaplní.

Vývoz americkej whiskey klesá, dopláca na Trumpove clá

Výrobcovia doplácajú na odvetné clá.

Ilustračné foto