SME
Štvrtok, 18. apríl , 2019

Hodvábnu cestu môže mať aj Európa, naprieč Slovenskom však nepôjde

Krajina je príliš hornatá, vysvetľuje rakúsky inštitút.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: ARCHÍV SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Čína už viac ako päť rokov rozvíja svoj zámer novej Hodvábnej cesty s názvom Jeden pás, jedna cesta.

Európa by nemala vyčkávať a vytvoriť vlastný plán vybudovania nového infraštruktúrneho prepojenia medzi západom a východom kontinentu, mieni Viedenský inštitút pre medzinárodné ekonomické porovnanie (WIIW).

Predstavil štúdiu európskej Hodvábnej cesty, ktorá by mala dať výrazný ekonomický impulz celej Európe.

Hornaté krajiny

"Česko a Slovensko majú silný priemyselný potenciál, to je pravda. Stále však zaostávajú za centrami, ktoré zahŕňa náš projekt, ako je sever Talianska, Švajčiarsko alebo Bavorsko. Musíte to vnímať geograficky. Obe krajiny sú pomerne hornaté a pre naše prepojenia sme hľadali čo najjednoduchšie cesty, ako sú napríklad nížiny v Holandsku, Belgicku, severnom Nemecku alebo v Poľsku," povedal Holzner.

Podľa Holznera je infraštruktúra v jednotlivých členských krajinách EÚ zanedbaná a zaostáva za potrebami modernej doby.

"Zdroje, ktoré vynakladá EÚ na podporu infraštruktúry, nie sú dostatočné pre všetky krajiny a chýba nejaký silný impulz vo forme omnoho väčšieho objemu peňazí. Takéto investície by povzbudili plazivý ekonomický rast na západe a zároveň by sa zrýchlilo dobiehanie východnej časti kontinentu," upozornil Holzner.

Dve trasy

Európska obdoba novodobej Hodvábnej cesty by mala dve trasy, severnú a južnú.

"Severná trasa by sa začínala vo francúzskom Lyone a cez región veľkého Paríža, Belgicko, južné Holandsko, oblasť Porúria, Berlín, Varšavu a Minsk by sa dostala do Moskvy. Na oboch stranách je možné predĺženie tejto cesty, Lyonu smerom do Lisabonu a z Moskvy do Nižného Novgorodu," vysvetlil Holzner.

"Južná trasa by viedla z priemyselných centier južného Talianska, ako je Turín alebo Miláno cez Švajčiarsko, Bavorsko, povodím Dunaja, cez dvojmestie Viedeň a Bratislava, Budapešť až do rumunského prístavu Konstanca. Aj v tomto prípade počítame s možným predĺžením cez Čierne more do Baku alebo Volgogradu," vysvetlil Holzner s tým, že tieto prepojenia by boli v dĺžke 11,000 kilometrov nových vysokorýchlostných železníc a diaľnic, ktoré by sa dokázali adaptovať na presadzujúcich sa trend elektromobility a autonómnych áut.

Dva milióny nových miest

"Celkové náklady odhadujeme na jeden bilión eur. V krajinách, ktoré sú súčasťou týchto koridorov, počítame s priemerným ročným rastom hrubého domáceho produktu na úrovni 3,5 % a táto infraštruktúra by mala vytvoriť až dva milióny nových pracovných miest," vymenoval Holzner.

Rakúsky inštitút nepovažuje celkovú sumu investícií do infraštruktúry za príliš vysokú, pretože na úrovni EÚ už v súčasnosti existujú fondy, ktoré by sa mohli posilniť a využiť na tento typ financovania.

"Bilión eur znie ako mimoriadne veľká suma peňazí, no stále je to omnoho menej ako sumy vynaložené na ozdravenie finančného sektora v súvislosti s globálnou finančnou krízou. Toto je investícia, ktorá sa časom môže priebežne splácať aj sama väčším ekonomickým rastom a vyšším výberom daní v jednotlivých krajinách. Mám ešte jeden argument v prospech toho, že nejde o priveľa peňazí. EÚ ako celok ročne stráca práve približne bilión eur na daňových únikoch," dodal Holzner.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej
  2. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  3. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  4. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  5. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  7. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  8. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  10. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  1. Bim Challenge 2019
  2. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  3. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  4. Grilovacia sezóna je zahájená!
  5. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  6. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  7. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  8. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  9. Kúzlo pravidelného investovania
  10. Prieskum: Chceme kupovať čerstvé a kvalitné vajcia zo Slovenska
  1. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 34 521
  2. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 12 014
  3. Idete stavať dom? Päť vecí, ktoré potrebujete vedieť 8 128
  4. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 5 969
  5. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 5 924
  6. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru 4 349
  7. Volkswagen Touareg ALL INCLUSIVE je ešte príťažlivejší 4 188
  8. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 4 047
  9. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 3 862
  10. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 3 672

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

Kmotríkovcom nevyšiel plán zastaviť súdne vyšetrovanie

Súd odmietol vymazať Infra Services pred skončením vyšetrovania.

Ivan Kmotrík
Slovenský brankár Samuel Hlavaj.

Potom, ako Robertovi Ficovi v roku 2014 unikol prezidentský post sa posledné mesiace snažil získať aspoň post šéfa Ústavného súdu. Aj s pomocou Mariana Kotlebu a jeho ĽSNS.

Neprehliadnite tiež

Recesia je už na obzore, myslia si finanční riaditelia amerických firiem

Napriek výhľadu riaditelia čakajú zvýšenie kapitálových výdavkov v najbližších mesiacoch.

firma office kancelaria meeting

Košický U. S. Steel ponúka zamestnancom neplatené voľno

Zdôvodňuje to aj zhoršujúcimi sa podmienkami na trhu s oceľou.

Letecká pohľad na U. S. Steel Košice.

Pri žiadosti o hypotéku zaváži aj to, či žiadateľ podniká v zahraničí

Môže sa stať, že podnikateľ úver na Slovensku nedostane.

Ilustračné foto.

Rusko zakázalo vývoz ropy a ropných produktov na Ukrajinu

Medvedev tvrdí, že musí vrátiť úder.

Ruský predseda vlády Dmitrij Medvedev.
Tesla Model 3.