Hodvábnu cestu môže mať aj Európa, naprieč Slovenskom však nepôjde

Krajina je príliš hornatá, vysvetľuje rakúsky inštitút.

Ilustračné foto.(Zdroj: ARCHÍV SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Čína už viac ako päť rokov rozvíja svoj zámer novej Hodvábnej cesty s názvom Jeden pás, jedna cesta.

Európa by nemala vyčkávať a vytvoriť vlastný plán vybudovania nového infraštruktúrneho prepojenia medzi západom a východom kontinentu, mieni Viedenský inštitút pre medzinárodné ekonomické porovnanie (WIIW).

Predstavil štúdiu európskej Hodvábnej cesty, ktorá by mala dať výrazný ekonomický impulz celej Európe.

Hornaté krajiny

"Česko a Slovensko majú silný priemyselný potenciál, to je pravda. Stále však zaostávajú za centrami, ktoré zahŕňa náš projekt, ako je sever Talianska, Švajčiarsko alebo Bavorsko. Musíte to vnímať geograficky. Obe krajiny sú pomerne hornaté a pre naše prepojenia sme hľadali čo najjednoduchšie cesty, ako sú napríklad nížiny v Holandsku, Belgicku, severnom Nemecku alebo v Poľsku," povedal Holzner.

Podľa Holznera je infraštruktúra v jednotlivých členských krajinách EÚ zanedbaná a zaostáva za potrebami modernej doby.

"Zdroje, ktoré vynakladá EÚ na podporu infraštruktúry, nie sú dostatočné pre všetky krajiny a chýba nejaký silný impulz vo forme omnoho väčšieho objemu peňazí. Takéto investície by povzbudili plazivý ekonomický rast na západe a zároveň by sa zrýchlilo dobiehanie východnej časti kontinentu," upozornil Holzner.

Dve trasy

Európska obdoba novodobej Hodvábnej cesty by mala dve trasy, severnú a južnú.

"Severná trasa by sa začínala vo francúzskom Lyone a cez región veľkého Paríža, Belgicko, južné Holandsko, oblasť Porúria, Berlín, Varšavu a Minsk by sa dostala do Moskvy. Na oboch stranách je možné predĺženie tejto cesty, Lyonu smerom do Lisabonu a z Moskvy do Nižného Novgorodu," vysvetlil Holzner.

"Južná trasa by viedla z priemyselných centier južného Talianska, ako je Turín alebo Miláno cez Švajčiarsko, Bavorsko, povodím Dunaja, cez dvojmestie Viedeň a Bratislava, Budapešť až do rumunského prístavu Konstanca. Aj v tomto prípade počítame s možným predĺžením cez Čierne more do Baku alebo Volgogradu," vysvetlil Holzner s tým, že tieto prepojenia by boli v dĺžke 11,000 kilometrov nových vysokorýchlostných železníc a diaľnic, ktoré by sa dokázali adaptovať na presadzujúcich sa trend elektromobility a autonómnych áut.

Dva milióny nových miest

"Celkové náklady odhadujeme na jeden bilión eur. V krajinách, ktoré sú súčasťou týchto koridorov, počítame s priemerným ročným rastom hrubého domáceho produktu na úrovni 3,5 % a táto infraštruktúra by mala vytvoriť až dva milióny nových pracovných miest," vymenoval Holzner.

Rakúsky inštitút nepovažuje celkovú sumu investícií do infraštruktúry za príliš vysokú, pretože na úrovni EÚ už v súčasnosti existujú fondy, ktoré by sa mohli posilniť a využiť na tento typ financovania.

"Bilión eur znie ako mimoriadne veľká suma peňazí, no stále je to omnoho menej ako sumy vynaložené na ozdravenie finančného sektora v súvislosti s globálnou finančnou krízou. Toto je investícia, ktorá sa časom môže priebežne splácať aj sama väčším ekonomickým rastom a vyšším výberom daní v jednotlivých krajinách. Mám ešte jeden argument v prospech toho, že nejde o priveľa peňazí. EÚ ako celok ročne stráca práve približne bilión eur na daňových únikoch," dodal Holzner.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV
  2. Nádcha za volant nepatrí. Môže pôsobiť ako alkohol
  3. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  4. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  5. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  6. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  7. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  8. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  9. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  10. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  1. Prognózy pre slovensky realitný trh v roku 2019
  2. Ako ušetriť s virtuálnym sídlom ?
  3. Rozhodnite o tom, aký projekt podporí Tesco vo vašom okolí!
  4. Nádcha za volant nepatrí. Môže pôsobiť ako alkohol
  5. Ľadový expres dopraví ľudí za lyžovačkou bez prestupov
  6. Relaxačná zóna v záhrade
  7. TRUCK režim zdarma pro autokameru s navigaciou MiVue Drive 60 LM
  8. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV
  9. Vyznáte sa v novom označovaní palív?
  10. Vyhlásenie Vedeckej rady EU v Bratislave
  1. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí 17 568
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 17 387
  3. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 16 121
  4. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 7 681
  5. Jedli ste už ružovú čokoládu? 7 402
  6. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 5 190
  7. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 5 172
  8. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 3 018
  9. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 2 976
  10. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV 2 419

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Minúta po minúte: Fico s kandidatúrou neváhal, niektoré otázky ignoroval

Ústavnoprávny výbor vypočúva kandidátov na ústavných sudcov.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Fico už nevie pomôcť ani sebe

Predseda Smeru sa tvári, že je stále šéf.

DOMOV

SIS o zmiznutí Kosíka: Otázky sú absurdné

Ministerstvo spravodlivosti žiadalo Mali o jeho vydanie naposledy v decembri 2018.

Neprehliadnite tiež

Na presadenie vianočného stromčeka treba súhlas

V žiadosti treba uviesť miesto výsadby aj druh dreviny.

EÚ a Japonsko majú najväčší priestor bezpečného toku údajov na svete

Európske spoločnosti získajú prístup k desiatkam miliónov japonských spotrebiteľov.

V maďarskom Audi prerušia prácu. Vyhlásili týždňový štrajk

Štrajkovať začnú vo štvrtok skoro ráno.

Merkelová aj napriek chaosu v Londýne verí, že sa dohoda o brexite vydarí

Nemecká kancelárka vystúpila v rámci Svetového ekonomického fóra vo Švajčiarsku.