Rusi nevedia pohnúť s výrobou lietadla. Vinia z toho sankcie USA

Rostech tvrdí, že problém je vymyslený.

Ruské lietadlo MS-21.(Zdroj: TASR/AP)

MOSKVA. Americké sankcie proti Rusku podľa tlače postihli chystanú výrobu nového ruského dopravného lietadla MS-21, ktorý sa má stať prvým civilným strojom ruskej výroby na hlavných linkách od rozpadu Sovietskeho zväzu a konkurentom boeingov a airbusov.

"Sankcie USA zablokovali dodávky z Ameriky a Japonska pre krídlo MS-21," napísal vo štvrtok denník Kommersant s tým, že problém hrozí ďalším odkladom začiatku sériovej výroby, v súčasnosti plánovanej na rok 2020.

Do projektu už Rusko vložilo stovky miliárd rubľov.

Z čoho bude krídlo

Zahraničné diely sú vytvorené z kompozitných materiálov, čo sú materiály zložené z dvoch alebo viacerých zložiek s rozdielnymi vlastnosťami.

Tie dohromady dávajú konečnému výrobku nové vlastnosti, ktoré nemá sama o sebe žiadna z jeho súčastí.

Krídlo z kompozitných materiálov je tak ľahšie a zároveň pevnejšie, ako keby bolo vyrobené napríklad z hliníka.

Výrobca, štátna korporácia OAK a Rostech sa teraz podľa denníka usilujú zabezpečiť možnosť náhradnej výroby obdobných dielov v Rusku.

Ale ich dlhé skúšky pre certifikáciu by mohli zdržať rozbehnutie sériovej výroby o niekoľko rokov.

Druhou možnosťou je nahradiť kompozity v konštrukcii krídel a zvislé chvostové plochy kovom, ale OAK tento variant odmieta a experti podľa denníka súhlasia, že zrieknutie sa kompozitu by zbavilo zmyslu celý projekt, ktorého náklady úrady zatiaľ odhadujú na 438 miliárd rubľov.

Dotiahnutie projektu do výroby by podľa denníka vyžadovalo viac než 50-55 miliárd rubľov, o ktorých sa doteraz hovorilo.

Práve vysoký podiel kompozitov má lietadlu zabezpečiť nízke prevádzkové náklady, ktoré by novému stroju otvorili cestu k vývozu do sveta.

Ale sankcie podľa denníka, ktorý sa odvoláva na zdroje z leteckého priemyslu a z ruskej vlády, postihli dodávky týchto dielov od americkej spoločnosti HEXCEL a japonskej firmy Toray Industries, určených pre krídla a chvost lietadla.

Rusom sa zatiaľ podarilo vyrobiť tri prototypy, štvrtý práve zostavujú. Zásoba kompozitov podľa zdrojov postačí na ďalších šesť lietadiel.

Obrátiť sa na Čínu alebo čakať?

"Teraz buď budeme musieť odoberať čínske kompozity, ktoré sú dvakrát hrubšie a ťažšie, alebo čakať, až ruské podniky vyvinú niečo podobné," vyhlásil jeden zo zdrojov.

Posledný variant by ale podľa neho znamenal presunúť termín výroby "prinajmenšom do roku 2025".

Kvôli urýchleniu tempa sa má do vývoja náhrady zapojiť aj "kompozitová divízia" atómovej korporácie Rosatom, ale momentálne v Rusku žiadny podnik požadované kompozity pre výrobu lietadiel nevyrába, a tak je ťažké predpovedať nejaké termíny.

Najradikálnejším variantom by bolo prekonštruovať a vyrábať krídlo a zvislú chvostovú plochu z kovu.

To by síce zmenšilo oneskorenie výroby, ale aj zbavilo nové lietadlo hlavnej výhody.

Rostech podľa Kommersantu tvrdí, že problém je "vymyslený", vláda uisťuje, že projekt nie je v ohrození, a OAK prehlasuje, že naďalej počíta s dodávkami MS-21 Aeroflotu od roku 2020.

Tieto aerolinky kontrolované štátom vlani v septembri podpísali dohodu o lízingu 50 lietadiel MS-21.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV
  2. Nádcha za volant nepatrí. Môže pôsobiť ako alkohol
  3. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  4. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  5. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  6. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  7. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  8. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  9. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  10. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  1. Nádcha za volant nepatrí. Môže pôsobiť ako alkohol
  2. Ľadový expres dopraví ľudí za lyžovačkou bez prestupov
  3. Relaxačná zóna v záhrade
  4. TRUCK režim zdarma pro autokameru s navigaciou MiVue Drive 60 LM
  5. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV
  6. Vyznáte sa v novom označovaní palív?
  7. Vyhlásenie Vedeckej rady EU v Bratislave
  8. 5 skvelých interiérových trendov pre rok 2019
  9. Functional spaces for creative dwellers
  10. Nový úver na trhu pomôže vášmu biznisu napredovať
  1. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 17 373
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 16 945
  3. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí 16 029
  4. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 8 958
  5. Jedli ste už ružovú čokoládu? 7 087
  6. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 6 026
  7. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 5 493
  8. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 3 381
  9. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 3 126
  10. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV 1 625

Téma: Lietadlá


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Tóth dal polícii aj Kočnerove mobily spolu s dokumentmi k Technopolu

Tóth opísal aj dovolenkovanie s Kočnerom.

DOMOV

Kosíka uniesli v Mali, pár hodín pred tým sa ohlásil SME

Ozbrojenci uniesli bývalého siskára ešte minulý utorok.

DOMOV

Fico o Glváčovej kauze mlčí, Kaliňák sa ho zastáva

Glváč sľúbil, že sa obháji tento týždeň.

Neprehliadnite tiež

Japonsko vykázalo obchodný schodok prvýkrát od roku 2015

Exportu výrazne škodia napäté vzťahy Číny a Spojených štátov.

Ceny ropy v stredu vzrástli

Stredajšie zdraženie ropy nasleduje po výraznejšom utorkovom poklese.

Daniari stále nenahodili nové tlačivá na daňové priznania. Opäť meškajú

Živnostníci podávajú prvý raz daňové priznanie elektronicky.

Bloomberg: Južná Kórea je najinovatívnejšou ekonomikou na svete

Tretie potom skončilo Fínsko, ktoré si medziročne polepšilo o štyri miesta.

Kanaďanka ponúka svoj luxusný dom. Za najlepšiu esej

Záujemca musí odpovedať na otázku, ako by presťahovanie zmenilo jeho život.