SME
Sobota, 14. december, 2019 | Meniny má Branislava, Bronislava

Rusi nevedia pohnúť s výrobou lietadla. Vinia z toho sankcie USA

Rostech tvrdí, že problém je vymyslený.

Ruské lietadlo MS-21.Ruské lietadlo MS-21.(Zdroj: TASR/AP)

MOSKVA. Americké sankcie proti Rusku podľa tlače postihli chystanú výrobu nového ruského dopravného lietadla MS-21, ktorý sa má stať prvým civilným strojom ruskej výroby na hlavných linkách od rozpadu Sovietskeho zväzu a konkurentom boeingov a airbusov.

"Sankcie USA zablokovali dodávky z Ameriky a Japonska pre krídlo MS-21," napísal vo štvrtok denník Kommersant s tým, že problém hrozí ďalším odkladom začiatku sériovej výroby, v súčasnosti plánovanej na rok 2020.

Do projektu už Rusko vložilo stovky miliárd rubľov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Z čoho bude krídlo

Zahraničné diely sú vytvorené z kompozitných materiálov, čo sú materiály zložené z dvoch alebo viacerých zložiek s rozdielnymi vlastnosťami.

Tie dohromady dávajú konečnému výrobku nové vlastnosti, ktoré nemá sama o sebe žiadna z jeho súčastí.

Krídlo z kompozitných materiálov je tak ľahšie a zároveň pevnejšie, ako keby bolo vyrobené napríklad z hliníka.

Výrobca, štátna korporácia OAK a Rostech sa teraz podľa denníka usilujú zabezpečiť možnosť náhradnej výroby obdobných dielov v Rusku.

Ale ich dlhé skúšky pre certifikáciu by mohli zdržať rozbehnutie sériovej výroby o niekoľko rokov.

Druhou možnosťou je nahradiť kompozity v konštrukcii krídel a zvislé chvostové plochy kovom, ale OAK tento variant odmieta a experti podľa denníka súhlasia, že zrieknutie sa kompozitu by zbavilo zmyslu celý projekt, ktorého náklady úrady zatiaľ odhadujú na 438 miliárd rubľov.

Dotiahnutie projektu do výroby by podľa denníka vyžadovalo viac než 50-55 miliárd rubľov, o ktorých sa doteraz hovorilo.

Práve vysoký podiel kompozitov má lietadlu zabezpečiť nízke prevádzkové náklady, ktoré by novému stroju otvorili cestu k vývozu do sveta.

Ale sankcie podľa denníka, ktorý sa odvoláva na zdroje z leteckého priemyslu a z ruskej vlády, postihli dodávky týchto dielov od americkej spoločnosti HEXCEL a japonskej firmy Toray Industries, určených pre krídla a chvost lietadla.

Rusom sa zatiaľ podarilo vyrobiť tri prototypy, štvrtý práve zostavujú. Zásoba kompozitov podľa zdrojov postačí na ďalších šesť lietadiel.

Obrátiť sa na Čínu alebo čakať?

"Teraz buď budeme musieť odoberať čínske kompozity, ktoré sú dvakrát hrubšie a ťažšie, alebo čakať, až ruské podniky vyvinú niečo podobné," vyhlásil jeden zo zdrojov.

Posledný variant by ale podľa neho znamenal presunúť termín výroby "prinajmenšom do roku 2025".

Kvôli urýchleniu tempa sa má do vývoja náhrady zapojiť aj "kompozitová divízia" atómovej korporácie Rosatom, ale momentálne v Rusku žiadny podnik požadované kompozity pre výrobu lietadiel nevyrába, a tak je ťažké predpovedať nejaké termíny.

Najradikálnejším variantom by bolo prekonštruovať a vyrábať krídlo a zvislú chvostovú plochu z kovu.

To by síce zmenšilo oneskorenie výroby, ale aj zbavilo nové lietadlo hlavnej výhody.

Rostech podľa Kommersantu tvrdí, že problém je "vymyslený", vláda uisťuje, že projekt nie je v ohrození, a OAK prehlasuje, že naďalej počíta s dodávkami MS-21 Aeroflotu od roku 2020.

Tieto aerolinky kontrolované štátom vlani v septembri podpísali dohodu o lízingu 50 lietadiel MS-21.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Lámete si hlavu nad vianočným darčekom?
  2. Kam na výlet so svojimi známymi
  3. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely
  4. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  5. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  6. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  7. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  8. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  9. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  10. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  1. Lámete si hlavu nad vianočným darčekom?
  2. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely
  3. Kam na výlet so svojimi známymi
  4. Slovenské Vianoce kedysi a dnes
  5. Chlebodarca zmenil život siedmim rodinám
  6. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  7. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  8. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  9. Slovenská sporiteľňa pomôže svojim klientom zo zničenej bytovky
  10. Vianočné trhy na zámku Schloss Hof „na skok“ od Bratislavy
  1. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú? 32 907
  2. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť? 29 883
  3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky 23 831
  4. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 15 679
  5. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 12 182
  6. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 10 846
  7. Kam na výlet so svojimi známymi 9 500
  8. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 9 412
  9. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 9 169
  10. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 9 120

Téma: Lietadlá


Hlavné správy zo Sme.sk

Jan Kraus: Nie je chybou slovenčiny, ak jej Čech nerozumie. Nerozumie jej, lebo je debilný

Český moderátor má radšej prostých ľudí ako intelektuálov.

Jan Kraus.
Autorská strana Michala Havrana

Mandát ťa neoprávňuje písať jazykom stoky (píše Michal Havran)

Náš Ľuboš, ako sa on vyzná!

Šéf Smeru Robert Fico vedľa poslanca Ľuboša Blahu.
Aké budú ďalšie kroky Borisa Johnsona?
Búracia súprava firmy Cannoneer Group.

Neprehliadnite tiež

Anketa

Kniha pod stromček? Pozrite si tipy ôsmich top manažérov

Čo čítajú šéfovia Esetu, O2, Martinusu, ČSOB, Ikey a ďalších firiem.

Knižné tipy
Ilustračné foto.

Čína a USA dosiahli čiastkovú dohodu, Washington nezavedie nové clá

Peking bude nakupovať viac farmárskych produktov.

Príprava vlajok pred začiatkom americko-čínskych rokovaní v Pekingu.

Od nedele platí na železniciach nový grafikon

Na železniciach pribudnú nové spoje.

Ilustračné foto