Rusi nevedia pohnúť s výrobou lietadla. Vinia z toho sankcie USA

Rostech tvrdí, že problém je vymyslený.

Ruské lietadlo MS-21.Ruské lietadlo MS-21.(Zdroj: TASR/AP)

MOSKVA. Americké sankcie proti Rusku podľa tlače postihli chystanú výrobu nového ruského dopravného lietadla MS-21, ktorý sa má stať prvým civilným strojom ruskej výroby na hlavných linkách od rozpadu Sovietskeho zväzu a konkurentom boeingov a airbusov.

"Sankcie USA zablokovali dodávky z Ameriky a Japonska pre krídlo MS-21," napísal vo štvrtok denník Kommersant s tým, že problém hrozí ďalším odkladom začiatku sériovej výroby, v súčasnosti plánovanej na rok 2020.

Do projektu už Rusko vložilo stovky miliárd rubľov.

Z čoho bude krídlo

Zahraničné diely sú vytvorené z kompozitných materiálov, čo sú materiály zložené z dvoch alebo viacerých zložiek s rozdielnymi vlastnosťami.

Tie dohromady dávajú konečnému výrobku nové vlastnosti, ktoré nemá sama o sebe žiadna z jeho súčastí.

Krídlo z kompozitných materiálov je tak ľahšie a zároveň pevnejšie, ako keby bolo vyrobené napríklad z hliníka.

Výrobca, štátna korporácia OAK a Rostech sa teraz podľa denníka usilujú zabezpečiť možnosť náhradnej výroby obdobných dielov v Rusku.

Ale ich dlhé skúšky pre certifikáciu by mohli zdržať rozbehnutie sériovej výroby o niekoľko rokov.

Druhou možnosťou je nahradiť kompozity v konštrukcii krídel a zvislé chvostové plochy kovom, ale OAK tento variant odmieta a experti podľa denníka súhlasia, že zrieknutie sa kompozitu by zbavilo zmyslu celý projekt, ktorého náklady úrady zatiaľ odhadujú na 438 miliárd rubľov.

Dotiahnutie projektu do výroby by podľa denníka vyžadovalo viac než 50-55 miliárd rubľov, o ktorých sa doteraz hovorilo.

Práve vysoký podiel kompozitov má lietadlu zabezpečiť nízke prevádzkové náklady, ktoré by novému stroju otvorili cestu k vývozu do sveta.

Ale sankcie podľa denníka, ktorý sa odvoláva na zdroje z leteckého priemyslu a z ruskej vlády, postihli dodávky týchto dielov od americkej spoločnosti HEXCEL a japonskej firmy Toray Industries, určených pre krídla a chvost lietadla.

Rusom sa zatiaľ podarilo vyrobiť tri prototypy, štvrtý práve zostavujú. Zásoba kompozitov podľa zdrojov postačí na ďalších šesť lietadiel.

Obrátiť sa na Čínu alebo čakať?

"Teraz buď budeme musieť odoberať čínske kompozity, ktoré sú dvakrát hrubšie a ťažšie, alebo čakať, až ruské podniky vyvinú niečo podobné," vyhlásil jeden zo zdrojov.

Posledný variant by ale podľa neho znamenal presunúť termín výroby "prinajmenšom do roku 2025".

Kvôli urýchleniu tempa sa má do vývoja náhrady zapojiť aj "kompozitová divízia" atómovej korporácie Rosatom, ale momentálne v Rusku žiadny podnik požadované kompozity pre výrobu lietadiel nevyrába, a tak je ťažké predpovedať nejaké termíny.

Najradikálnejším variantom by bolo prekonštruovať a vyrábať krídlo a zvislú chvostovú plochu z kovu.

To by síce zmenšilo oneskorenie výroby, ale aj zbavilo nové lietadlo hlavnej výhody.

Rostech podľa Kommersantu tvrdí, že problém je "vymyslený", vláda uisťuje, že projekt nie je v ohrození, a OAK prehlasuje, že naďalej počíta s dodávkami MS-21 Aeroflotu od roku 2020.

Tieto aerolinky kontrolované štátom vlani v septembri podpísali dohodu o lízingu 50 lietadiel MS-21.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Investment Advisory Guide for Slovakia
  3. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  4. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  5. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  6. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  7. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  8. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene
  9. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory
  10. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami?
  1. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  2. Investment Advisory Guide for Slovakia
  3. Ako naučiť vaše deti správne zaobchádzať s peniazmi?
  4. Spolupráca Katedry architektúry SvF s mestskou časťou Dúbravka
  5. Ročné cestovné poistenie vás chráni dlhšie a je výhodnejšie
  6. Podmienky predaja spoločnosti s.r.o., ktorá je platcom DPH
  7. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  8. Alori: upratujte efektívne a bez námahy
  9. Gansberg Koliba - Housing as a symbol of success
  10. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 24 415
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 23 511
  3. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 20 954
  4. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 16 093
  5. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 15 245
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 12 248
  7. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 6 391
  8. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 4 691
  9. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami? 4 148
  10. Reportáž: Boli sme pri krste novej lode Costa Venezia 3 522

Téma: Lietadlá


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Práca, cestovanie aj banky. Na čo sa pripraviť po brexite

Operátori, banky a letiská zmeny neavizujú.

Brexit sa blíži, nikto zatiaľ nevie, ako bude vyzerať.
Ilustračné foto

USA uvalili sankcie na venezuelskú štátnu ťažobnú spoločnosť Minerven

Uganda oznámila, že za dovážanie zlata z Venezuely vyšetruje svoju najväčšiu rafinériu.

Ilustračné foto.

Francúzsko znížilo prognózu rastu

Minister financií Le Maire zhoršil prognózu rastu domácej ekonomiky v tomto roku.

Bruno Le Maire.

Brexit zatiaľ poplatky na univerzitách neovplyvní

Osud programu Erasmus+ v Británii je neistý.

Slovenských študentov, ktorí si dali za cieľ štúdium na Oxforde najviac zaujíma, za akých podmienok budú môcť v Anglicku študovať.