SME
Streda, 28. júl, 2021 | Meniny má KrištofKrížovkyKrížovky

Rusi nevedia pohnúť s výrobou lietadla. Vinia z toho sankcie USA

Rostech tvrdí, že problém je vymyslený.

Ruské lietadlo MS-21.Ruské lietadlo MS-21. (Zdroj: TASR/AP)

MOSKVA. Americké sankcie proti Rusku podľa tlače postihli chystanú výrobu nového ruského dopravného lietadla MS-21, ktorý sa má stať prvým civilným strojom ruskej výroby na hlavných linkách od rozpadu Sovietskeho zväzu a konkurentom boeingov a airbusov.

"Sankcie USA zablokovali dodávky z Ameriky a Japonska pre krídlo MS-21," napísal vo štvrtok denník Kommersant s tým, že problém hrozí ďalším odkladom začiatku sériovej výroby, v súčasnosti plánovanej na rok 2020.

Do projektu už Rusko vložilo stovky miliárd rubľov.

Skryť Vypnúť reklamu

Z čoho bude krídlo

Zahraničné diely sú vytvorené z kompozitných materiálov, čo sú materiály zložené z dvoch alebo viacerých zložiek s rozdielnymi vlastnosťami.

Tie dohromady dávajú konečnému výrobku nové vlastnosti, ktoré nemá sama o sebe žiadna z jeho súčastí.

Krídlo z kompozitných materiálov je tak ľahšie a zároveň pevnejšie, ako keby bolo vyrobené napríklad z hliníka.

Výrobca, štátna korporácia OAK a Rostech sa teraz podľa denníka usilujú zabezpečiť možnosť náhradnej výroby obdobných dielov v Rusku.

Ale ich dlhé skúšky pre certifikáciu by mohli zdržať rozbehnutie sériovej výroby o niekoľko rokov.

Druhou možnosťou je nahradiť kompozity v konštrukcii krídel a zvislé chvostové plochy kovom, ale OAK tento variant odmieta a experti podľa denníka súhlasia, že zrieknutie sa kompozitu by zbavilo zmyslu celý projekt, ktorého náklady úrady zatiaľ odhadujú na 438 miliárd rubľov.

Skryť Vypnúť reklamu

Dotiahnutie projektu do výroby by podľa denníka vyžadovalo viac než 50-55 miliárd rubľov, o ktorých sa doteraz hovorilo.

Práve vysoký podiel kompozitov má lietadlu zabezpečiť nízke prevádzkové náklady, ktoré by novému stroju otvorili cestu k vývozu do sveta.

Ale sankcie podľa denníka, ktorý sa odvoláva na zdroje z leteckého priemyslu a z ruskej vlády, postihli dodávky týchto dielov od americkej spoločnosti HEXCEL a japonskej firmy Toray Industries, určených pre krídla a chvost lietadla.

Rusom sa zatiaľ podarilo vyrobiť tri prototypy, štvrtý práve zostavujú. Zásoba kompozitov podľa zdrojov postačí na ďalších šesť lietadiel.

Obrátiť sa na Čínu alebo čakať?

"Teraz buď budeme musieť odoberať čínske kompozity, ktoré sú dvakrát hrubšie a ťažšie, alebo čakať, až ruské podniky vyvinú niečo podobné," vyhlásil jeden zo zdrojov.

Skryť Vypnúť reklamu

Posledný variant by ale podľa neho znamenal presunúť termín výroby "prinajmenšom do roku 2025".

Kvôli urýchleniu tempa sa má do vývoja náhrady zapojiť aj "kompozitová divízia" atómovej korporácie Rosatom, ale momentálne v Rusku žiadny podnik požadované kompozity pre výrobu lietadiel nevyrába, a tak je ťažké predpovedať nejaké termíny.

Najradikálnejším variantom by bolo prekonštruovať a vyrábať krídlo a zvislú chvostovú plochu z kovu.

To by síce zmenšilo oneskorenie výroby, ale aj zbavilo nové lietadlo hlavnej výhody.

Rostech podľa Kommersantu tvrdí, že problém je "vymyslený", vláda uisťuje, že projekt nie je v ohrození, a OAK prehlasuje, že naďalej počíta s dodávkami MS-21 Aeroflotu od roku 2020.

Skryť Vypnúť reklamu

Tieto aerolinky kontrolované štátom vlani v septembri podpísali dohodu o lízingu 50 lietadiel MS-21.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  2. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  3. Kravy jedia srvátku. Výrobky vďaka tomu nemajú konkurenciu
  4. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  5. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  6. Túto bagetu jedia Slováci už 24 rokov. Čo nám chutí najviac?
  7. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  2. Keď ekológia spája
  3. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  4. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  5. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  6. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 819
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 747
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 4 921
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 331
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 242
  6. Od Česka až po Jadran 3 970
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 149
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 093
  9. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 2 858
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 202
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Do kaviarne Towers nevidno.

Inšpekcia má odposluchy aj videozáznamy.


3 h
Zuzana Rehák Štefečeková na LOH Tokio 2020 / 2021.

Sledujte online letnú olympiádu.


Sportnet 54m
Logo podcastu Dobré ráno.

Za kyberšikanu hrozí až šesť rokov.


a 1 ďalší 2 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Financie z grantov podporia uvedenie nízkouhlíkových technológií na trh.


SITA 6 h
Kontajnerovo v čínskom meste Čching-tao.

Fond zlepšil výhľad bohatým krajinám.


SITA 6 h
Ilustračné foto.

Výrobcovia sa často zameriavajú práve na deti tisíckami lákavých chutí.


TASR 6 h
Ilustračná fotografia.

Úrad pre verejné obstarávanie uložil spoločnosti pokutu.


TASR 9 h