Na Višňovom má pracovať 500 ľudí. Je ich tam 50, upozorňujú diaľničiari

Práce na tuneli stagnujú.

Zľava minister Érsek, predseda vlády Pellegrini a riaditeľ NDS Ďurišin počas decembrovej kontroly.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Ak zhotoviteľ odíde zo stavby diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala s tunelom Višňové, dokončenie úseku sa posunie minimálne o ďalšie tri roky.

Informoval o tom vo štvrtok poslanec Národnej rady a tieňový minister dopravy za hnutie OĽaNO Ján Marosz s tým, že táto stavba mala byť hotová do konca roka 2019, no už teraz je meškanie viac ako rok.

"Odhadujeme, že tunel Višňové táto vláda nedokončí a motoristom nebude slúžiť skôr ako v roku 2024. Vodiči budú zlé rozhodnutia manažérov Smeru-SD a Mostu-Híd znášať ešte niekoľko rokov," uviedol Marosz.

Pracovníci na stavbe

Prečítajte si tiež: Tunel Višňové sa stavia už 20 rokov. Doteraz ho nedokončili

Poslanec s odvolaním sa na informácie týždenníka TREND uviedol, že práce v tuneli Višňové sa už zastavili, Národná diaľničná spoločnosť (NDS) je v najbližších týždňoch rozhodnutá odstúpiť od zmluvy so zhotoviteľom a následne vyhlásiť novú súťaž.

Hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Michaela Michalová naopak TASR informovala, že vo štvrtok na stavbe pracovalo 50 ľudí.

Zhotoviteľ úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná skala je podľa hovorkyne stále povinný pokračovať vo výstavbe diaľnice, nemá právo prerušiť práce a plne zodpovedá za jej dokončenie.

Kapacity, ktoré zhotoviteľ na stavbe nasadil od začiatku tohto roka, sú podľa NDS nedostatočné.

"Na stavbe tohto typu by malo pracovať 400 až 500 ľudí, v prípade potreby

"Na stavbe tohto typu by malo pracovať 400 až 500 ľudí ... Dnes, 10. januára, na stavbe pracuje 50 pracovníkov."

Hovorkyňa NDS Michalová

akcelerácie prác 600 až 800 ľudí. Dnes, 10. januára, na stavbe pracuje 50 pracovníkov, v stredu 9. januára to bolo 36 pracovníkov a v utorok 8. januára na stavbe pracovalo 31 ľudí," priblížila NDS, podľa ktorej zhotoviteľ realizuje práce na tuneli a križovatke Lietavská Lúčka, na iných stavebných objektoch sa však nepracuje.

Z dôvodu meškania diaľničná spoločnosť opakovane vyzýva zhotoviteľa na zvýšenie kapacít.

Zrelá na krízový manažment

Sklz na stavbe sa podľa Marosza začal už v roku 2015, krátko po začatí výstavby, a neskôr sa čoraz viac prehlboval. Ako uviedol, k novembru 2018 malo byť vyčerpaných na výstavbu 348 milióna eur, no zhotoviteľ vyfaktúroval iba 166 miliónov eur.

"Súčasný minister dopravy tak vedel už pri svojom nástupe v auguste 2016, že stavba je problémová a určite bude meškať. Od začiatku jej mal venovať maximálne zvýšenú pozornosť. Chodiť na kontrolné dni je málo," povedal Marosz.

Táto stavba bola podľa neho zrelá na krízový manažment už od nástupu ministra dopravy Arpáda Érseka do funkcie.

Na objektívne posúdenie súčasného stavu a z neho vyplývajúcich rizík je podľa poslanca potrebný aj pohľad zhotoviteľa, ten však nemôže komunikovať bez povolenia NDS.

"Rozhodne by sme chceli poznať stanovisko zhotoviteľa skôr, ako sa ho s prekvapením dozvieme v hroziacom súdnom procese," dodal Marosz.

Decembrová kontrola

Premiér Peter Pellegrini vyslovil veľkú nespokojnosť so situáciou na stavbe D1 s tunelom Višňové na mimoriadnom kontrolnom dni vlani začiatkom decembra.

"Pohár trpezlivosti pretiekol. Najneskôr vo februári musíme vedieť, ako ďalej, kedy podnikneme príslušné kroky,“ vyhlásil premiér.

Zástupcovi talianskej spoločnosti Pellegrini povedal, že ak túto stavbu nedokážu realizovať, tak nech si zbalia kufre a odídu. Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek viackrát vyzval zhotoviteľa na zintenzívnenie prác.

"Aj napriek všetkým našim krokom, ktoré sme urobili v snahe pomôcť zhotoviteľovi pri výstavbe, nevidíme reálny posun a situáciu už treba zásadným spôsobom vyriešiť,“ povedal Érsek.

Tretí míľnik asi tiež nestihnú

NDS deklaruje, že už viac ako rok dostáva od jednotlivých subdodávateľov zhotoviteľa opakované upozornenia, že im zhotoviteľ neuhrádza platby za nimi vykonané práce na projekte, a preto existuje riziko zastavenia prác z ich strany.

"NDS však nemá právo vstupovať do pracovno-právnych vzťahov zhotoviteľa ani do obchodných vzťahov zhotoviteľa s jeho podzhotoviteľmi. Zdôrazňujeme, že naša spoločnosť riadne uhrádza všetky platby, ktoré sú splatné v zmysle zmluvy o dielo, a to v lehote ich splatnosti," podotýka NDS.

Míľnik číslo dva, ktorým bolo prerazenie tunela, meškal podľa diaľničnej spoločnosti necelých deväť mesiacov. Do dnešného dňa si tak NDS za nesplnenie tohto míľnika uplatnila voči zhotoviteľovi dva nároky v celkovej výške 6 147 000 eur.

Diaľničná spoločnosť predpokladá, že zhotoviteľ nestihne ani tretí míľnik, ktorým je sekundárne ostenie tunela a cementobetónového krytu vozovky, a to ani v náhradných lehotách stanovených v zmluve o dielo.

Tento míľnik skontroloval stavebný dozor 28. decembra 2018.

"Stavebný dozor konštatoval, že nedošlo k dokončeniu sekundárneho ostenia a cementobetónového krytu vozovky v južnej ani severnej tunelovej rúre," informovala NDS.

Spoločnosť zároveň zdôraznila, že postupuje dôsledne podľa zmluvy o dielo a je pripravená využiť všetky sankcie a pokuty, ktoré zmluva umožňuje.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV
  2. Nádcha za volant nepatrí. Môže pôsobiť ako alkohol
  3. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  4. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  5. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  6. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  7. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  8. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  9. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  10. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  1. Nádcha za volant nepatrí. Môže pôsobiť ako alkohol
  2. Ľadový expres dopraví ľudí za lyžovačkou bez prestupov
  3. Relaxačná zóna v záhrade
  4. TRUCK režim zdarma pro autokameru s navigaciou MiVue Drive 60 LM
  5. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV
  6. Vyznáte sa v novom označovaní palív?
  7. Vyhlásenie Vedeckej rady EU v Bratislave
  8. 5 skvelých interiérových trendov pre rok 2019
  9. Functional spaces for creative dwellers
  10. Nový úver na trhu pomôže vášmu biznisu napredovať
  1. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 17 373
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 16 945
  3. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí 16 029
  4. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 8 958
  5. Jedli ste už ružovú čokoládu? 7 087
  6. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 6 026
  7. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 5 493
  8. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 3 381
  9. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 3 126
  10. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV 1 625

Téma: Doprava


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Tóth dal polícii aj Kočnerove mobily spolu s dokumentmi k Technopolu

Tóth opísal aj dovolenkovanie s Kočnerom.

DOMOV

Kosíka uniesli v Mali, pár hodín pred tým sa ohlásil SME

Ozbrojenci uniesli bývalého siskára ešte minulý utorok.

DOMOV

Fico o Glváčovej kauze mlčí, Kaliňák sa ho zastáva

Glváč sľúbil, že sa obháji tento týždeň.

Neprehliadnite tiež

Japonsko vykázalo obchodný schodok prvýkrát od roku 2015

Exportu výrazne škodia napäté vzťahy Číny a Spojených štátov.

Ceny ropy v stredu vzrástli

Stredajšie zdraženie ropy nasleduje po výraznejšom utorkovom poklese.

Daniari stále nenahodili nové tlačivá na daňové priznania. Opäť meškajú

Živnostníci podávajú prvý raz daňové priznanie elektronicky.

Bloomberg: Južná Kórea je najinovatívnejšou ekonomikou na svete

Tretie potom skončilo Fínsko, ktoré si medziročne polepšilo o štyri miesta.

Kanaďanka ponúka svoj luxusný dom. Za najlepšiu esej

Záujemca musí odpovedať na otázku, ako by presťahovanie zmenilo jeho život.