SME
Piatok, 10. apríl, 2020 | Meniny má Igor

Na Višňovom má pracovať 500 ľudí. Je ich tam 50, upozorňujú diaľničiari

Práce na tuneli stagnujú.

Zľava minister Érsek, predseda vlády Pellegrini a riaditeľ NDS Ďurišin počas decembrovej kontroly.Zľava minister Érsek, predseda vlády Pellegrini a riaditeľ NDS Ďurišin počas decembrovej kontroly. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Ak zhotoviteľ odíde zo stavby diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala s tunelom Višňové, dokončenie úseku sa posunie minimálne o ďalšie tri roky.

Informoval o tom vo štvrtok poslanec Národnej rady a tieňový minister dopravy za hnutie OĽaNO Ján Marosz s tým, že táto stavba mala byť hotová do konca roka 2019, no už teraz je meškanie viac ako rok.

Článok pokračuje pod video reklamou

"Odhadujeme, že tunel Višňové táto vláda nedokončí a motoristom nebude slúžiť skôr ako v roku 2024. Vodiči budú zlé rozhodnutia manažérov Smeru-SD a Mostu-Híd znášať ešte niekoľko rokov," uviedol Marosz.

Pracovníci na stavbe

Prečítajte si tiež: Tunel Višňové sa stavia už 20 rokov. Doteraz ho nedokončili Čítajte 

Poslanec s odvolaním sa na informácie týždenníka TREND uviedol, že práce v tuneli Višňové sa už zastavili, Národná diaľničná spoločnosť (NDS) je v najbližších týždňoch rozhodnutá odstúpiť od zmluvy so zhotoviteľom a následne vyhlásiť novú súťaž.

Hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Michaela Michalová naopak TASR informovala, že vo štvrtok na stavbe pracovalo 50 ľudí.

Zhotoviteľ úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná skala je podľa hovorkyne stále povinný pokračovať vo výstavbe diaľnice, nemá právo prerušiť práce a plne zodpovedá za jej dokončenie.

Kapacity, ktoré zhotoviteľ na stavbe nasadil od začiatku tohto roka, sú podľa NDS nedostatočné.

"Na stavbe tohto typu by malo pracovať 400 až 500 ľudí, v prípade potreby

"Na stavbe tohto typu by malo pracovať 400 až 500 ľudí ... Dnes, 10. januára, na stavbe pracuje 50 pracovníkov."

Hovorkyňa NDS Michalová

akcelerácie prác 600 až 800 ľudí. Dnes, 10. januára, na stavbe pracuje 50 pracovníkov, v stredu 9. januára to bolo 36 pracovníkov a v utorok 8. januára na stavbe pracovalo 31 ľudí," priblížila NDS, podľa ktorej zhotoviteľ realizuje práce na tuneli a križovatke Lietavská Lúčka, na iných stavebných objektoch sa však nepracuje.

Z dôvodu meškania diaľničná spoločnosť opakovane vyzýva zhotoviteľa na zvýšenie kapacít.

Zrelá na krízový manažment

Sklz na stavbe sa podľa Marosza začal už v roku 2015, krátko po začatí výstavby, a neskôr sa čoraz viac prehlboval. Ako uviedol, k novembru 2018 malo byť vyčerpaných na výstavbu 348 milióna eur, no zhotoviteľ vyfaktúroval iba 166 miliónov eur.

"Súčasný minister dopravy tak vedel už pri svojom nástupe v auguste 2016, že stavba je problémová a určite bude meškať. Od začiatku jej mal venovať maximálne zvýšenú pozornosť. Chodiť na kontrolné dni je málo," povedal Marosz.

Táto stavba bola podľa neho zrelá na krízový manažment už od nástupu ministra dopravy Arpáda Érseka do funkcie.

Na objektívne posúdenie súčasného stavu a z neho vyplývajúcich rizík je podľa poslanca potrebný aj pohľad zhotoviteľa, ten však nemôže komunikovať bez povolenia NDS.

"Rozhodne by sme chceli poznať stanovisko zhotoviteľa skôr, ako sa ho s prekvapením dozvieme v hroziacom súdnom procese," dodal Marosz.

Decembrová kontrola

Premiér Peter Pellegrini vyslovil veľkú nespokojnosť so situáciou na stavbe D1 s tunelom Višňové na mimoriadnom kontrolnom dni vlani začiatkom decembra.

"Pohár trpezlivosti pretiekol. Najneskôr vo februári musíme vedieť, ako ďalej, kedy podnikneme príslušné kroky,“ vyhlásil premiér.

Zástupcovi talianskej spoločnosti Pellegrini povedal, že ak túto stavbu nedokážu realizovať, tak nech si zbalia kufre a odídu. Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek viackrát vyzval zhotoviteľa na zintenzívnenie prác.

"Aj napriek všetkým našim krokom, ktoré sme urobili v snahe pomôcť zhotoviteľovi pri výstavbe, nevidíme reálny posun a situáciu už treba zásadným spôsobom vyriešiť,“ povedal Érsek.

Tretí míľnik asi tiež nestihnú

NDS deklaruje, že už viac ako rok dostáva od jednotlivých subdodávateľov zhotoviteľa opakované upozornenia, že im zhotoviteľ neuhrádza platby za nimi vykonané práce na projekte, a preto existuje riziko zastavenia prác z ich strany.

"NDS však nemá právo vstupovať do pracovno-právnych vzťahov zhotoviteľa ani do obchodných vzťahov zhotoviteľa s jeho podzhotoviteľmi. Zdôrazňujeme, že naša spoločnosť riadne uhrádza všetky platby, ktoré sú splatné v zmysle zmluvy o dielo, a to v lehote ich splatnosti," podotýka NDS.

Míľnik číslo dva, ktorým bolo prerazenie tunela, meškal podľa diaľničnej spoločnosti necelých deväť mesiacov. Do dnešného dňa si tak NDS za nesplnenie tohto míľnika uplatnila voči zhotoviteľovi dva nároky v celkovej výške 6 147 000 eur.

Diaľničná spoločnosť predpokladá, že zhotoviteľ nestihne ani tretí míľnik, ktorým je sekundárne ostenie tunela a cementobetónového krytu vozovky, a to ani v náhradných lehotách stanovených v zmluve o dielo.

Tento míľnik skontroloval stavebný dozor 28. decembra 2018.

"Stavebný dozor konštatoval, že nedošlo k dokončeniu sekundárneho ostenia a cementobetónového krytu vozovky v južnej ani severnej tunelovej rúre," informovala NDS.

Spoločnosť zároveň zdôraznila, že postupuje dôsledne podľa zmluvy o dielo a je pripravená využiť všetky sankcie a pokuty, ktoré zmluva umožňuje.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klienti Tatra banky majú zadarmo lekára na telefóne a iné služby
  2. Zvolenská mliekareň posiela slovenským hrdinom super nápoj
  3. Originálne ochranné rúško pre každého!
  4. Prečo by ste mali prestať kosiť? Lebo budete mať krajší trávnik
  5. Krížovky nielen na veľkonočné lúštenie
  6. Denník SME s rúškom na ochranu tváre len za 2,90 €
  7. Vo VÚB si odložíte splátky až na 9 mesiacov
  8. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  9. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  10. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  1. Zvolenská mliekareň posiela slovenským hrdinom super nápoj
  2. Klienti Tatra banky majú zadarmo lekára na telefóne a iné služby
  3. Prečo vás raz GPS modul v autokamere zachráni...
  4. Nadácia Orange navýši Fond pomoci o ďalších 100 000 eur
  5. O2 Športová akadémia Mateja Tótha spúšťa Telesnú na doma
  6. Originálne ochranné rúško pre každého!
  7. BILLA venovala seniorom potravinové balíčky
  8. Prečo by ste mali prestať kosiť? Lebo budete mať krajší trávnik
  9. Krížovky nielen na veľkonočné lúštenie
  10. Denník SME s rúškom na ochranu tváre len za 2,90 €
  1. Prečo by ste mali prestať kosiť? Lebo budete mať krajší trávnik 32 243
  2. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy 25 815
  3. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší? 24 821
  4. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami 17 662
  5. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace 16 511
  6. Denník SME s rúškom na ochranu tváre len za 2,90 € 13 527
  7. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok 12 783
  8. Originálne ochranné rúško pre každého! 12 185
  9. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť? 12 072
  10. Pľúcne ventilátory zo stieračov na nový Leon. Skvelý nápad SEAT! 11 514

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy zo Sme.sk

Opáskovaní a strážení. Matovič uzavrel na Spiši päť osád

V osadách je málo nakazených na to, aby ich zavreli.

Ľudia z Hájika sa cítia ako vo väzení.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Nákaza už buble!

Matovič si požičal Rómov ako politickú pomôcku.

Zuzana Kepplová
DNES PÍŠE MATÚŠ RITOMSKÝ

Zápalkou v skutočnosti škrtajú Matovič so Sulíkom

Teraz nejde o Matoviča ani o Sulíka, v hre sú životy ľudí.

Prvý vicepremiér pre ekonomiku a minister hospodárstva SR Richard Sulík a predseda vlády SR Igor Matovič.
Karol- človek, ktorý sa stal pápežom.

Neprehliadnite tiež

Ministri financií EÚ sa zhodli na záchrannom pláne v čase koronavírusu

Plán je určený pre ohrozené štáty, firmy a zamestnania.

Nemecká kancelárka Angela Merkelová.

Saudská Arábia a Rusko súhlasili s kontúrami dohody o znížení produkcie ropy

Rusko naďalej trvá na tom, že dohoda bude možná iba vtedy, ak aj USA znížia produkciu.

Ilustračná fotografia.

S&P zhoršila ratingy francúzskych automobiliek Renault a PSA

Rating dlhopisov Renaultu klesol do špekulatívneho pásma.

Ilustračné foto.

Praha, Budapešť aj Varšava vo štvrtok rástli

Český akciový trh vo štvrtok posilnil.