SME
Nedeľa, 15. december, 2019 | Meniny má Ivica

Na Višňovom má pracovať 500 ľudí. Je ich tam 50, upozorňujú diaľničiari

Práce na tuneli stagnujú.

Zľava minister Érsek, predseda vlády Pellegrini a riaditeľ NDS Ďurišin počas decembrovej kontroly.Zľava minister Érsek, predseda vlády Pellegrini a riaditeľ NDS Ďurišin počas decembrovej kontroly.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Ak zhotoviteľ odíde zo stavby diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala s tunelom Višňové, dokončenie úseku sa posunie minimálne o ďalšie tri roky.

Informoval o tom vo štvrtok poslanec Národnej rady a tieňový minister dopravy za hnutie OĽaNO Ján Marosz s tým, že táto stavba mala byť hotová do konca roka 2019, no už teraz je meškanie viac ako rok.

Článok pokračuje pod video reklamou

"Odhadujeme, že tunel Višňové táto vláda nedokončí a motoristom nebude slúžiť skôr ako v roku 2024. Vodiči budú zlé rozhodnutia manažérov Smeru-SD a Mostu-Híd znášať ešte niekoľko rokov," uviedol Marosz.

Pracovníci na stavbe

Prečítajte si tiež: Tunel Višňové sa stavia už 20 rokov. Doteraz ho nedokončili Čítajte 

Poslanec s odvolaním sa na informácie týždenníka TREND uviedol, že práce v tuneli Višňové sa už zastavili, Národná diaľničná spoločnosť (NDS) je v najbližších týždňoch rozhodnutá odstúpiť od zmluvy so zhotoviteľom a následne vyhlásiť novú súťaž.

Hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Michaela Michalová naopak TASR informovala, že vo štvrtok na stavbe pracovalo 50 ľudí.

Zhotoviteľ úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná skala je podľa hovorkyne stále povinný pokračovať vo výstavbe diaľnice, nemá právo prerušiť práce a plne zodpovedá za jej dokončenie.

Kapacity, ktoré zhotoviteľ na stavbe nasadil od začiatku tohto roka, sú podľa NDS nedostatočné.

"Na stavbe tohto typu by malo pracovať 400 až 500 ľudí, v prípade potreby

"Na stavbe tohto typu by malo pracovať 400 až 500 ľudí ... Dnes, 10. januára, na stavbe pracuje 50 pracovníkov."

Hovorkyňa NDS Michalová

akcelerácie prác 600 až 800 ľudí. Dnes, 10. januára, na stavbe pracuje 50 pracovníkov, v stredu 9. januára to bolo 36 pracovníkov a v utorok 8. januára na stavbe pracovalo 31 ľudí," priblížila NDS, podľa ktorej zhotoviteľ realizuje práce na tuneli a križovatke Lietavská Lúčka, na iných stavebných objektoch sa však nepracuje.

Z dôvodu meškania diaľničná spoločnosť opakovane vyzýva zhotoviteľa na zvýšenie kapacít.

Zrelá na krízový manažment

Sklz na stavbe sa podľa Marosza začal už v roku 2015, krátko po začatí výstavby, a neskôr sa čoraz viac prehlboval. Ako uviedol, k novembru 2018 malo byť vyčerpaných na výstavbu 348 milióna eur, no zhotoviteľ vyfaktúroval iba 166 miliónov eur.

"Súčasný minister dopravy tak vedel už pri svojom nástupe v auguste 2016, že stavba je problémová a určite bude meškať. Od začiatku jej mal venovať maximálne zvýšenú pozornosť. Chodiť na kontrolné dni je málo," povedal Marosz.

Táto stavba bola podľa neho zrelá na krízový manažment už od nástupu ministra dopravy Arpáda Érseka do funkcie.

Na objektívne posúdenie súčasného stavu a z neho vyplývajúcich rizík je podľa poslanca potrebný aj pohľad zhotoviteľa, ten však nemôže komunikovať bez povolenia NDS.

"Rozhodne by sme chceli poznať stanovisko zhotoviteľa skôr, ako sa ho s prekvapením dozvieme v hroziacom súdnom procese," dodal Marosz.

Decembrová kontrola

Premiér Peter Pellegrini vyslovil veľkú nespokojnosť so situáciou na stavbe D1 s tunelom Višňové na mimoriadnom kontrolnom dni vlani začiatkom decembra.

"Pohár trpezlivosti pretiekol. Najneskôr vo februári musíme vedieť, ako ďalej, kedy podnikneme príslušné kroky,“ vyhlásil premiér.

Zástupcovi talianskej spoločnosti Pellegrini povedal, že ak túto stavbu nedokážu realizovať, tak nech si zbalia kufre a odídu. Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek viackrát vyzval zhotoviteľa na zintenzívnenie prác.

"Aj napriek všetkým našim krokom, ktoré sme urobili v snahe pomôcť zhotoviteľovi pri výstavbe, nevidíme reálny posun a situáciu už treba zásadným spôsobom vyriešiť,“ povedal Érsek.

Tretí míľnik asi tiež nestihnú

NDS deklaruje, že už viac ako rok dostáva od jednotlivých subdodávateľov zhotoviteľa opakované upozornenia, že im zhotoviteľ neuhrádza platby za nimi vykonané práce na projekte, a preto existuje riziko zastavenia prác z ich strany.

"NDS však nemá právo vstupovať do pracovno-právnych vzťahov zhotoviteľa ani do obchodných vzťahov zhotoviteľa s jeho podzhotoviteľmi. Zdôrazňujeme, že naša spoločnosť riadne uhrádza všetky platby, ktoré sú splatné v zmysle zmluvy o dielo, a to v lehote ich splatnosti," podotýka NDS.

Míľnik číslo dva, ktorým bolo prerazenie tunela, meškal podľa diaľničnej spoločnosti necelých deväť mesiacov. Do dnešného dňa si tak NDS za nesplnenie tohto míľnika uplatnila voči zhotoviteľovi dva nároky v celkovej výške 6 147 000 eur.

Diaľničná spoločnosť predpokladá, že zhotoviteľ nestihne ani tretí míľnik, ktorým je sekundárne ostenie tunela a cementobetónového krytu vozovky, a to ani v náhradných lehotách stanovených v zmluve o dielo.

Tento míľnik skontroloval stavebný dozor 28. decembra 2018.

"Stavebný dozor konštatoval, že nedošlo k dokončeniu sekundárneho ostenia a cementobetónového krytu vozovky v južnej ani severnej tunelovej rúre," informovala NDS.

Spoločnosť zároveň zdôraznila, že postupuje dôsledne podľa zmluvy o dielo a je pripravená využiť všetky sankcie a pokuty, ktoré zmluva umožňuje.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Lámete si hlavu nad vianočným darčekom?
  2. Kam na výlet so svojimi známymi
  3. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely
  4. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  5. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  6. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  7. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  8. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  9. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  10. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  1. Lámete si hlavu nad vianočným darčekom?
  2. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely
  3. Kam na výlet so svojimi známymi
  4. Slovenské Vianoce kedysi a dnes
  5. Chlebodarca zmenil život siedmim rodinám
  6. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  7. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  8. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  9. Slovenská sporiteľňa pomôže svojim klientom zo zničenej bytovky
  10. Vianočné trhy na zámku Schloss Hof „na skok“ od Bratislavy
  1. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú? 34 331
  2. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť? 31 412
  3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky 25 020
  4. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 15 836
  5. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 12 038
  6. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 11 643
  7. Kam na výlet so svojimi známymi 10 639
  8. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 9 503
  9. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 9 349
  10. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 9 275

Téma: Doprava


Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Ladislav Kamenický.
AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Do Česka sa sťahuje ruská stredná trieda

Rusi u nás boli aj budú, ide o to, kto a prečo

Prahu mnohí označujú za hlavné mesto ruských špiónov v regióne. Väčšinou majú diplomatické krytie.
Sopranistka Slávka Zámečníková
Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Anketa

Kniha pod stromček? Pozrite si tipy ôsmich top manažérov

Čo čítajú šéfovia Esetu, O2, Martinusu, ČSOB, Ikey a ďalších firiem.

Knižné tipy
Ilustračné foto.

Čína a USA dosiahli čiastkovú dohodu, Washington nezavedie nové clá

Peking bude nakupovať viac farmárskych produktov.

Príprava vlajok pred začiatkom americko-čínskych rokovaní v Pekingu.

Od nedele platí na železniciach nový grafikon

Na železniciach pribudnú nové spoje.

Ilustračné foto