Na Višňovom má pracovať 500 ľudí. Je ich tam 50, upozorňujú diaľničiari

Práce na tuneli stagnujú.

Zľava minister Érsek, predseda vlády Pellegrini a riaditeľ NDS Ďurišin počas decembrovej kontroly.Zľava minister Érsek, predseda vlády Pellegrini a riaditeľ NDS Ďurišin počas decembrovej kontroly.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Ak zhotoviteľ odíde zo stavby diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala s tunelom Višňové, dokončenie úseku sa posunie minimálne o ďalšie tri roky.

Informoval o tom vo štvrtok poslanec Národnej rady a tieňový minister dopravy za hnutie OĽaNO Ján Marosz s tým, že táto stavba mala byť hotová do konca roka 2019, no už teraz je meškanie viac ako rok.

"Odhadujeme, že tunel Višňové táto vláda nedokončí a motoristom nebude slúžiť skôr ako v roku 2024. Vodiči budú zlé rozhodnutia manažérov Smeru-SD a Mostu-Híd znášať ešte niekoľko rokov," uviedol Marosz.

Pracovníci na stavbe

Prečítajte si tiež: Tunel Višňové sa stavia už 20 rokov. Doteraz ho nedokončili

Poslanec s odvolaním sa na informácie týždenníka TREND uviedol, že práce v tuneli Višňové sa už zastavili, Národná diaľničná spoločnosť (NDS) je v najbližších týždňoch rozhodnutá odstúpiť od zmluvy so zhotoviteľom a následne vyhlásiť novú súťaž.

Hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Michaela Michalová naopak TASR informovala, že vo štvrtok na stavbe pracovalo 50 ľudí.

Zhotoviteľ úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná skala je podľa hovorkyne stále povinný pokračovať vo výstavbe diaľnice, nemá právo prerušiť práce a plne zodpovedá za jej dokončenie.

Kapacity, ktoré zhotoviteľ na stavbe nasadil od začiatku tohto roka, sú podľa NDS nedostatočné.

"Na stavbe tohto typu by malo pracovať 400 až 500 ľudí, v prípade potreby

"Na stavbe tohto typu by malo pracovať 400 až 500 ľudí ... Dnes, 10. januára, na stavbe pracuje 50 pracovníkov."

Hovorkyňa NDS Michalová

akcelerácie prác 600 až 800 ľudí. Dnes, 10. januára, na stavbe pracuje 50 pracovníkov, v stredu 9. januára to bolo 36 pracovníkov a v utorok 8. januára na stavbe pracovalo 31 ľudí," priblížila NDS, podľa ktorej zhotoviteľ realizuje práce na tuneli a križovatke Lietavská Lúčka, na iných stavebných objektoch sa však nepracuje.

Z dôvodu meškania diaľničná spoločnosť opakovane vyzýva zhotoviteľa na zvýšenie kapacít.

Zrelá na krízový manažment

Sklz na stavbe sa podľa Marosza začal už v roku 2015, krátko po začatí výstavby, a neskôr sa čoraz viac prehlboval. Ako uviedol, k novembru 2018 malo byť vyčerpaných na výstavbu 348 milióna eur, no zhotoviteľ vyfaktúroval iba 166 miliónov eur.

"Súčasný minister dopravy tak vedel už pri svojom nástupe v auguste 2016, že stavba je problémová a určite bude meškať. Od začiatku jej mal venovať maximálne zvýšenú pozornosť. Chodiť na kontrolné dni je málo," povedal Marosz.

Táto stavba bola podľa neho zrelá na krízový manažment už od nástupu ministra dopravy Arpáda Érseka do funkcie.

Na objektívne posúdenie súčasného stavu a z neho vyplývajúcich rizík je podľa poslanca potrebný aj pohľad zhotoviteľa, ten však nemôže komunikovať bez povolenia NDS.

"Rozhodne by sme chceli poznať stanovisko zhotoviteľa skôr, ako sa ho s prekvapením dozvieme v hroziacom súdnom procese," dodal Marosz.

Decembrová kontrola

Premiér Peter Pellegrini vyslovil veľkú nespokojnosť so situáciou na stavbe D1 s tunelom Višňové na mimoriadnom kontrolnom dni vlani začiatkom decembra.

"Pohár trpezlivosti pretiekol. Najneskôr vo februári musíme vedieť, ako ďalej, kedy podnikneme príslušné kroky,“ vyhlásil premiér.

Zástupcovi talianskej spoločnosti Pellegrini povedal, že ak túto stavbu nedokážu realizovať, tak nech si zbalia kufre a odídu. Minister dopravy a výstavby Arpád Érsek viackrát vyzval zhotoviteľa na zintenzívnenie prác.

"Aj napriek všetkým našim krokom, ktoré sme urobili v snahe pomôcť zhotoviteľovi pri výstavbe, nevidíme reálny posun a situáciu už treba zásadným spôsobom vyriešiť,“ povedal Érsek.

Tretí míľnik asi tiež nestihnú

NDS deklaruje, že už viac ako rok dostáva od jednotlivých subdodávateľov zhotoviteľa opakované upozornenia, že im zhotoviteľ neuhrádza platby za nimi vykonané práce na projekte, a preto existuje riziko zastavenia prác z ich strany.

"NDS však nemá právo vstupovať do pracovno-právnych vzťahov zhotoviteľa ani do obchodných vzťahov zhotoviteľa s jeho podzhotoviteľmi. Zdôrazňujeme, že naša spoločnosť riadne uhrádza všetky platby, ktoré sú splatné v zmysle zmluvy o dielo, a to v lehote ich splatnosti," podotýka NDS.

Míľnik číslo dva, ktorým bolo prerazenie tunela, meškal podľa diaľničnej spoločnosti necelých deväť mesiacov. Do dnešného dňa si tak NDS za nesplnenie tohto míľnika uplatnila voči zhotoviteľovi dva nároky v celkovej výške 6 147 000 eur.

Diaľničná spoločnosť predpokladá, že zhotoviteľ nestihne ani tretí míľnik, ktorým je sekundárne ostenie tunela a cementobetónového krytu vozovky, a to ani v náhradných lehotách stanovených v zmluve o dielo.

Tento míľnik skontroloval stavebný dozor 28. decembra 2018.

"Stavebný dozor konštatoval, že nedošlo k dokončeniu sekundárneho ostenia a cementobetónového krytu vozovky v južnej ani severnej tunelovej rúre," informovala NDS.

Spoločnosť zároveň zdôraznila, že postupuje dôsledne podľa zmluvy o dielo a je pripravená využiť všetky sankcie a pokuty, ktoré zmluva umožňuje.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Investment Advisory Guide for Slovakia
  3. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  4. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  5. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  6. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  7. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  8. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene
  9. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory
  10. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami?
  1. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  2. Investment Advisory Guide for Slovakia
  3. Ako naučiť vaše deti správne zaobchádzať s peniazmi?
  4. Spolupráca Katedry architektúry SvF s mestskou časťou Dúbravka
  5. Ročné cestovné poistenie vás chráni dlhšie a je výhodnejšie
  6. Podmienky predaja spoločnosti s.r.o., ktorá je platcom DPH
  7. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  8. Alori: upratujte efektívne a bez námahy
  9. Gansberg Koliba - Housing as a symbol of success
  10. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 24 317
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 23 479
  3. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 20 901
  4. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 16 214
  5. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 15 197
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 12 188
  7. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 6 344
  8. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 4 736
  9. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami? 4 294
  10. Reportáž: Boli sme pri krste novej lode Costa Venezia 3 536

Téma: Strana OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti - OĽaNO


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Senec), Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

USA uvalili sankcie na venezuelskú štátnu ťažobnú spoločnosť Minerven

Uganda oznámila, že za dovážanie zlata z Venezuely vyšetruje svoju najväčšiu rafinériu.

Ilustračné foto.

Francúzsko znížilo prognózu rastu

Minister financií Le Maire zhoršil prognózu rastu domácej ekonomiky v tomto roku.

Bruno Le Maire.

Brexit zatiaľ poplatky na univerzitách neovplyvní

Osud programu Erasmus+ v Británii je neistý.

Slovenských študentov, ktorí si dali za cieľ štúdium na Oxforde najviac zaujíma, za akých podmienok budú môcť v Anglicku študovať.
Ilustračné foto.

Facebook mení Instagram na obchodnú platformu

Instagram dovolí užívateľom nakupovať veci priamo cez svoju aplikáciu.

Ilustračné foto.