SME
Nedeľa, 26. september, 2021 | Meniny má EditaKrížovkyKrížovky

Mladší vodiči autobusov by boli rizikom na cestách, obávajú sa autodopravcovia

Autodopravcovia ostro kritizujú návrh na zníženie vekovej hranice.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME/Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) s podporou Ústredného automotoklubu Slovenská republika považujú návrh na zníženie vekovej hranice vodičov kamiónov a autobusov predložených ČESMAD Slovensko za nekompetentný a predstavujúci nárast bezpečnostného rizika na cestách Slovenska a Európy.

Prečítajte si tiež: Autobusovým dopravcom chýbajú vodiči, pomôcť by mohla nižšia veková hranica Čítajte 

Bezpečnosť na cestách považujú obe združenia za prvoradú, ktorú nemožno nahrádzať a podriaďovať komerčným záujmom.

"Aj bez živelného znižovania vekovej hranice vodičov, s priamym dosahom na výkon vodiča, je dopravno-bezpečnostná situácia na slovenských cestách veľmi zlá, nepriaznivé a spoločensky neakceptovateľné sú najmä vývojové trendy dopravnej nehodovosti," uvádza sa v stanovisku UNAS, ktoré TASR poskytol člen predsedníctva Stanislav Skala.

Skryť Vypnúť reklamu

Vodiči chýbajú

Zákonom určená minimálna hranica veku pre vodičov kamiónov 21 rokov a v prípade autobusov 24 rokov je podľa Združenia cestných dopravcov ČESMAD Slovakia jedným z dôvodov dlhodobého nedostatku zamestnancov v tejto profesii na trhu práce.

Pre dopravcov je podľa združenia ČESMAD dôležité podchytiť si kandidátov na vodičov skôr, a nie až vo veku 21 a 24 rokov, lebo dovtedy sa zamestnajú v inom sektore.

"V návrhu novely zákona o cestnej premávke z roku 2009 ČESMAD Slovakia presadzuje zníženie veku vodičov pre kamióny na 18 rokov a pre autobusy na 21 rokov. Podľa našich informácií zníženie veku podporuje Ministerstvo vnútra SR, Ministerstvo dopravy a výstavby SR aj Prezídium Policajného zboru SR, s ktorými sme na túto tému dlhodobo a zodpovedne rokovali," uviedla hovorkyňa ČESMAD-u Slovakia Martina Baumann.

Skryť Vypnúť reklamu

Európska legislatíva zníženie veku umožňuje

Zníženie veku pre vnútroštátnu dopravu podľa cestných dopravcov umožňuje aj európska legislatíva a na Slovensku to takto fungovalo do roku 2013.

Minimálny vek na udelenie vodičského oprávnenia a na vedenie motorových vozidiel vyplýva z európskej smernice o vodičských preukazoch z roku 2006.

Napríklad v Českej republike, Poľsku či Nemecku je minimálny vek vodičov nákladných vozidiel nad 3,5 tony 18 rokov a pre autobusy 21 rokov.

"Štatistické údaje, ktoré máme k dispozícii z Ministerstva dopravy a výstavby SR, hovoria, že počet nových profesionálnych vodičov vo veku 18 až 40 rokov bol v roku 2016 celkovo 5 773, v roku 2017 ich bolo len 2 252 a do novembra 2018 iba 1 670 vodičov," priblížila Baumann.

Skryť Vypnúť reklamu

"Priemerný vek vodiča kamiónu je 44,5 roka a vodiča autobusu 48,4 roka. V zásade hovoríme o nedostatku zhruba tritisíc vodičov celkom v rámci cestnej dopravy na Slovensku," upozornila hovorkyňa ČESMAD-u Slovakia.

Nehodovosť na Slovensku

V Slovenskej republike bolo podľa oficiálnych štatistík zaznamenaných v roku 2017 spolu 14 013 dopravných nehôd.

Z toho nákladné vozidlá nad 3,5 tony predvlani spôsobili 415 nehôd (2,96 percenta z celkového počtu).

Podiel nehôd spôsobených týmito vozidlami v rokoch 2016 a 2015 dosiahol 3tri percentá resp. štyri percentá.

"Dôvodom tohto trendu je okrem iného vysoká odborná úroveň prípravy budúcich vodičov nákladnej dopravy, ktorá zahŕňa dlhodobé školenia a tréningy v oblasti techniky jazdy, konštrukcie motorového vozidla, sociálnej legislatívy, upevňovania nákladu. Kým si mladý človek sadne za volant kamióna, absolvuje navyše k vodičskému oprávneniu ešte minimálne 280 hodín odbornej a praktickej prípravy," poznamenala Baumann.

Skryť Vypnúť reklamu

Okrem toho vodič po absolvovaní riadneho kurzu musí absolvovať skúšku z 80 náročných otázok zo štyroch tematických okruhov.

"Až po úspešnom absolvovaní tejto skúšky mu môže byť vydané osvedčenie o základnej kvalifikácii a kvalifikačná karta vodiča," upozornila Baumann.

ČESMAD Slovakia zároveň presadzuje projekt systémového a dlhodobého vzdelávania vodičov na spôsob celoživotného kontinuálneho vzdelávania v spolupráci so strednými dopravnými školami a Žilinskou univerzitou.

Súčasné moderné nákladné autá a autobusy sú podľa združenia vybavené pokročilými bezpečnostnými technológiami a vysokým komfortom pre vodiča, čo tiež prispieva k bezpečnej jazde.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  2. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  3. Znalec slovenského brandy
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  5. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  6. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  7. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  8. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  4. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  5. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  6. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  7. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  8. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  9. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  10. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 953
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 5 937
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 623
  4. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 126
  5. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 051
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 530
  7. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 3 518
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 458
  9. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 077
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 3 035
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prieskum dôveryhodnosti politikov agentúry Focus, september 2021.

Dôveryhodnosť Čaputovej od začiatku roka klesá.


49m
Peter Sagan.

Sledujte s nami online prenos z MS v cestnej cyklistike 2021.


5 h
Kandidát Sociálnodemokratickej strany Olaf Scholz sa deň pred nemeckými parlamentnými voľbami stretol so svojimi voličmi v Postupime.

Ako vyzerali posledné hodiny kampane.


2 h
Pápež František na stretnutí so židovskou komunitou na Rybnom námestí.

Stretnutie pápeža so židovskou komunitou vzbudzovalo isté očakávania. Nenaplnili sa.


Fedor Blaščák 24. sep

Neprehliadnite tiež

Minister hospodárstva Richard Sulík.

Sulík chce podľa Pčolinského na schôdzi vystúpiť.


TASR 36m

Realitný gigant Evergrande je na pokraji kolapsu.


TASR 2 h
Lietadlo spoločnosti United Airlines.

Je to najväčšia pokuta, akú kedy americké úrady uložili v prípade meškania lietadiel.


SITA 2 h
Ilustračné foto.

V poslednom období okradli desiatky ľudí.


TASR 4 h

Blogy SME

  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  2. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  3. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  4. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  5. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  6. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  7. Jakub Šimek: Ako po pandémii predbehnúť Estónsko je otázka za 20 bitcoinov
  8. Martin Ondráš: Stratili sme potravinovú sebestačnosť. Stratíme aj bezpečnosť potravín?
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 767
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 11 197
  3. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 6 191
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 5 658
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 558
  6. Marcel Burkert: Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fy ako Pfizer, Johnson a iné. 4 073
  7. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 073
  8. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 3 923
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu