SME
Piatok, 6. december, 2019 | Meniny má Mikuláš

Mladší vodiči autobusov by boli rizikom na cestách, obávajú sa autodopravcovia

Autodopravcovia ostro kritizujú návrh na zníženie vekovej hranice.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: SME/Ján Krošlák)
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) s podporou Ústredného automotoklubu Slovenská republika považujú návrh na zníženie vekovej hranice vodičov kamiónov a autobusov predložených ČESMAD Slovensko za nekompetentný a predstavujúci nárast bezpečnostného rizika na cestách Slovenska a Európy.

Prečítajte si tiež: Autobusovým dopravcom chýbajú vodiči, pomôcť by mohla nižšia veková hranica Čítajte 

Bezpečnosť na cestách považujú obe združenia za prvoradú, ktorú nemožno nahrádzať a podriaďovať komerčným záujmom.

"Aj bez živelného znižovania vekovej hranice vodičov, s priamym dosahom na výkon vodiča, je dopravno-bezpečnostná situácia na slovenských cestách veľmi zlá, nepriaznivé a spoločensky neakceptovateľné sú najmä vývojové trendy dopravnej nehodovosti," uvádza sa v stanovisku UNAS, ktoré TASR poskytol člen predsedníctva Stanislav Skala.

Vodiči chýbajú

Zákonom určená minimálna hranica veku pre vodičov kamiónov 21 rokov a v prípade autobusov 24 rokov je podľa Združenia cestných dopravcov ČESMAD Slovakia jedným z dôvodov dlhodobého nedostatku zamestnancov v tejto profesii na trhu práce.

Pre dopravcov je podľa združenia ČESMAD dôležité podchytiť si kandidátov na vodičov skôr, a nie až vo veku 21 a 24 rokov, lebo dovtedy sa zamestnajú v inom sektore.

"V návrhu novely zákona o cestnej premávke z roku 2009 ČESMAD Slovakia presadzuje zníženie veku vodičov pre kamióny na 18 rokov a pre autobusy na 21 rokov. Podľa našich informácií zníženie veku podporuje Ministerstvo vnútra SR, Ministerstvo dopravy a výstavby SR aj Prezídium Policajného zboru SR, s ktorými sme na túto tému dlhodobo a zodpovedne rokovali," uviedla hovorkyňa ČESMAD-u Slovakia Martina Baumann.

Európska legislatíva zníženie veku umožňuje

Zníženie veku pre vnútroštátnu dopravu podľa cestných dopravcov umožňuje aj európska legislatíva a na Slovensku to takto fungovalo do roku 2013.

Minimálny vek na udelenie vodičského oprávnenia a na vedenie motorových vozidiel vyplýva z európskej smernice o vodičských preukazoch z roku 2006.

Napríklad v Českej republike, Poľsku či Nemecku je minimálny vek vodičov nákladných vozidiel nad 3,5 tony 18 rokov a pre autobusy 21 rokov.

"Štatistické údaje, ktoré máme k dispozícii z Ministerstva dopravy a výstavby SR, hovoria, že počet nových profesionálnych vodičov vo veku 18 až 40 rokov bol v roku 2016 celkovo 5 773, v roku 2017 ich bolo len 2 252 a do novembra 2018 iba 1 670 vodičov," priblížila Baumann.

"Priemerný vek vodiča kamiónu je 44,5 roka a vodiča autobusu 48,4 roka. V zásade hovoríme o nedostatku zhruba tritisíc vodičov celkom v rámci cestnej dopravy na Slovensku," upozornila hovorkyňa ČESMAD-u Slovakia.

Nehodovosť na Slovensku

V Slovenskej republike bolo podľa oficiálnych štatistík zaznamenaných v roku 2017 spolu 14 013 dopravných nehôd.

Z toho nákladné vozidlá nad 3,5 tony predvlani spôsobili 415 nehôd (2,96 percenta z celkového počtu).

Podiel nehôd spôsobených týmito vozidlami v rokoch 2016 a 2015 dosiahol 3tri percentá resp. štyri percentá.

"Dôvodom tohto trendu je okrem iného vysoká odborná úroveň prípravy budúcich vodičov nákladnej dopravy, ktorá zahŕňa dlhodobé školenia a tréningy v oblasti techniky jazdy, konštrukcie motorového vozidla, sociálnej legislatívy, upevňovania nákladu. Kým si mladý človek sadne za volant kamióna, absolvuje navyše k vodičskému oprávneniu ešte minimálne 280 hodín odbornej a praktickej prípravy," poznamenala Baumann.

Okrem toho vodič po absolvovaní riadneho kurzu musí absolvovať skúšku z 80 náročných otázok zo štyroch tematických okruhov.

"Až po úspešnom absolvovaní tejto skúšky mu môže byť vydané osvedčenie o základnej kvalifikácii a kvalifikačná karta vodiča," upozornila Baumann.

ČESMAD Slovakia zároveň presadzuje projekt systémového a dlhodobého vzdelávania vodičov na spôsob celoživotného kontinuálneho vzdelávania v spolupráci so strednými dopravnými školami a Žilinskou univerzitou.

Súčasné moderné nákladné autá a autobusy sú podľa združenia vybavené pokročilými bezpečnostnými technológiami a vysokým komfortom pre vodiča, čo tiež prispieva k bezpečnej jazde.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  2. Ceny Nadácie Tatra banky za umenie sú odovzdané
  3. Univerzita Karlova - Matematicko -fyzikální fakulta
  4. EkF TUKE – výzva pre tvoju budúcnosť
  5. Zoznámte sa: Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
  6. Výrobca špičkových automobilov odporúča palivá OMV MaxxMotion
  7. Pravda o proteínoch. Koľko ich potrebujeme a ktoré sú najzdravšie?
  8. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  9. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  10. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
  1. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  2. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  3. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
  4. Tipy na darčeky z Tokaja...
  5. Vieme kto vám dá garanciu doručenia zásielky do Vianoc
  6. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  7. Tenisový lakeť je nielen ochorenie športovca
  8. Výrobca špičkových automobilov odporúča palivá OMV MaxxMotion
  9. Athleisure: V športových legínach do mesta aj na šport
  10. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  1. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 12 436
  2. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 10 483
  3. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 9 483
  4. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 8 796
  5. Každodenne sa na cestách zraní veľa detí 7 711
  6. Čo chýba deťom v pestúnskych rodinách? Láska to nie je 7 175
  7. Žijú v núdzi, zázrak je aj kilo cestovín 6 942
  8. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 6 652
  9. Hypotéka v dvadsiatke. Ako vyzerá opak mileniálov? 5 912
  10. Večer bola voda pitná, ráno už nie 5 894

Hlavné správy zo Sme.sk

Minúta po minúte: Výbuch plynu v prešovskej bytovke má zatiaľ päť obetí

Mŕtvych bude zrejme viac, množstvo ľudí je zranených.

Požiar v bytovke.

Odborníci radia, čo robiť v horiacej budove

Staré budovy nemajú dostatok únikových ciest ani protipožiarne technológie.

Horiaca budova v Londýne.

Kočnerova Threema: Sudca Sklenka sa vzdal funkcie

S mafiánom Kočnerom si cez Threemu vymenili vyše 8000 správ.

Vymenovanie Vladimíra Sklenku do funkcie sudcu.

Neprehliadnite tiež

Šefčovič: Uhlíková dovozná daň vytvorí tlak na tretie krajiny

Mechanizmus voči dovozu bude mať veľmi veľa úskalí vrátane právnych aspektov.

Miroslav Šefčovič.

OPEC a Rusko sa dohodli na znížení ťažby ropy

Cieľom kartelu a Ruska je zvýšenie cien, ale nechcú stratiť podiel na trhu v prospech USA.

Z rokovania zoskupenia OPEC vo Viedni.

V USA je najviac pracovných miest od januára, nezamestnanosť klesla

Prispelo k tomu najmä ukončenie štrajku v automobilke General Motors.

Transparenty počas demonštrácie pred areálom automobilky General Motors (GM) 16. septembra 2019.

Vedenie Tiposu dočasne prevzal podpredseda predstavenstva

Predstavenstvo aj výkonný manažment spoločnosti sú plne funkčné.


Príslušník polície stráži vstup do budovy štátnej lotériovej spoločnosti Tipos.