SME
Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky

Mladší vodiči autobusov by boli rizikom na cestách, obávajú sa autodopravcovia

Autodopravcovia ostro kritizujú návrh na zníženie vekovej hranice.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME/Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) s podporou Ústredného automotoklubu Slovenská republika považujú návrh na zníženie vekovej hranice vodičov kamiónov a autobusov predložených ČESMAD Slovensko za nekompetentný a predstavujúci nárast bezpečnostného rizika na cestách Slovenska a Európy.

Prečítajte si tiež: Autobusovým dopravcom chýbajú vodiči, pomôcť by mohla nižšia veková hranica Čítajte 

Bezpečnosť na cestách považujú obe združenia za prvoradú, ktorú nemožno nahrádzať a podriaďovať komerčným záujmom.

"Aj bez živelného znižovania vekovej hranice vodičov, s priamym dosahom na výkon vodiča, je dopravno-bezpečnostná situácia na slovenských cestách veľmi zlá, nepriaznivé a spoločensky neakceptovateľné sú najmä vývojové trendy dopravnej nehodovosti," uvádza sa v stanovisku UNAS, ktoré TASR poskytol člen predsedníctva Stanislav Skala.

Skryť Vypnúť reklamu

Vodiči chýbajú

Zákonom určená minimálna hranica veku pre vodičov kamiónov 21 rokov a v prípade autobusov 24 rokov je podľa Združenia cestných dopravcov ČESMAD Slovakia jedným z dôvodov dlhodobého nedostatku zamestnancov v tejto profesii na trhu práce.

Pre dopravcov je podľa združenia ČESMAD dôležité podchytiť si kandidátov na vodičov skôr, a nie až vo veku 21 a 24 rokov, lebo dovtedy sa zamestnajú v inom sektore.

"V návrhu novely zákona o cestnej premávke z roku 2009 ČESMAD Slovakia presadzuje zníženie veku vodičov pre kamióny na 18 rokov a pre autobusy na 21 rokov. Podľa našich informácií zníženie veku podporuje Ministerstvo vnútra SR, Ministerstvo dopravy a výstavby SR aj Prezídium Policajného zboru SR, s ktorými sme na túto tému dlhodobo a zodpovedne rokovali," uviedla hovorkyňa ČESMAD-u Slovakia Martina Baumann.

Skryť Vypnúť reklamu

Európska legislatíva zníženie veku umožňuje

Zníženie veku pre vnútroštátnu dopravu podľa cestných dopravcov umožňuje aj európska legislatíva a na Slovensku to takto fungovalo do roku 2013.

Minimálny vek na udelenie vodičského oprávnenia a na vedenie motorových vozidiel vyplýva z európskej smernice o vodičských preukazoch z roku 2006.

Napríklad v Českej republike, Poľsku či Nemecku je minimálny vek vodičov nákladných vozidiel nad 3,5 tony 18 rokov a pre autobusy 21 rokov.

"Štatistické údaje, ktoré máme k dispozícii z Ministerstva dopravy a výstavby SR, hovoria, že počet nových profesionálnych vodičov vo veku 18 až 40 rokov bol v roku 2016 celkovo 5 773, v roku 2017 ich bolo len 2 252 a do novembra 2018 iba 1 670 vodičov," priblížila Baumann.

Skryť Vypnúť reklamu

"Priemerný vek vodiča kamiónu je 44,5 roka a vodiča autobusu 48,4 roka. V zásade hovoríme o nedostatku zhruba tritisíc vodičov celkom v rámci cestnej dopravy na Slovensku," upozornila hovorkyňa ČESMAD-u Slovakia.

Nehodovosť na Slovensku

V Slovenskej republike bolo podľa oficiálnych štatistík zaznamenaných v roku 2017 spolu 14 013 dopravných nehôd.

Z toho nákladné vozidlá nad 3,5 tony predvlani spôsobili 415 nehôd (2,96 percenta z celkového počtu).

Podiel nehôd spôsobených týmito vozidlami v rokoch 2016 a 2015 dosiahol 3tri percentá resp. štyri percentá.

"Dôvodom tohto trendu je okrem iného vysoká odborná úroveň prípravy budúcich vodičov nákladnej dopravy, ktorá zahŕňa dlhodobé školenia a tréningy v oblasti techniky jazdy, konštrukcie motorového vozidla, sociálnej legislatívy, upevňovania nákladu. Kým si mladý človek sadne za volant kamióna, absolvuje navyše k vodičskému oprávneniu ešte minimálne 280 hodín odbornej a praktickej prípravy," poznamenala Baumann.

Skryť Vypnúť reklamu

Okrem toho vodič po absolvovaní riadneho kurzu musí absolvovať skúšku z 80 náročných otázok zo štyroch tematických okruhov.

"Až po úspešnom absolvovaní tejto skúšky mu môže byť vydané osvedčenie o základnej kvalifikácii a kvalifikačná karta vodiča," upozornila Baumann.

ČESMAD Slovakia zároveň presadzuje projekt systémového a dlhodobého vzdelávania vodičov na spôsob celoživotného kontinuálneho vzdelávania v spolupráci so strednými dopravnými školami a Žilinskou univerzitou.

Súčasné moderné nákladné autá a autobusy sú podľa združenia vybavené pokročilými bezpečnostnými technológiami a vysokým komfortom pre vodiča, čo tiež prispieva k bezpečnej jazde.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  2. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  3. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  4. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  5. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  6. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  7. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  10. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  1. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  2. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  3. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  4. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  5. Pomáhajte čítaním
  6. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  7. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  8. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  9. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  10. Get our subscription and support the Online Charity Auction
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 30 922
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 801
  3. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 9 809
  4. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 9 224
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 162
  6. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 8 965
  7. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 834
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 828
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 670
  10. Ako nahradiť fosílne palivá geotermálnou energiou? 8 413
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda SaS a minister hospodárstva Richard Sulík, predsedníčka Výboru NR SR pre zdravotníctvo Jana Bittó Cigániková a podpredseda SaS a minister školstva Branislav Gröhling.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kedy advokáti pracujú zadarmo

Vznikol u nás prvý pro bono rebríček.

Stĺpček Jakuba Fila

Figa borová v podaní Igora Matoviča

Krajina si zaslúži mať príčetného premiéra.

Jakub Filo.

Neprehliadnite tiež

Top M&A dealy právnikov: OTP Banka, zdravie aj tech firmy

Najväčšie kancelárie sa opäť podieľali aj na inovatívnych projektoch.

Na due diligence OTP Banky sa podieľali viaceré veľké právnické kancelárie. Banku kúpila skupina KBC, matka ČSOB.

Právo 2020: Najväčšie právnické kancelárie na Slovensku

Rozhodoval počet právnikov, výnosy, zisk a počet prípadov.

Ústavný súd SR.
Ilustračné foto.
Martin Miler