BRATISLAVA. Globálny trh so smartfónmi upadá a výrobcovia potrebujú nový impulz, ktorý by opätovne naštartoval klesajúce predaje týchto mobilných zariadení.
Vyplýva to aj zo štatistických údajov analytickej spoločnosti International Data Corporation (IDC), podľa ktorej bolo v treťom štvrťroku 2018 celosvetovo na trh dodaných 355,2 milióna kusov chytrých telefónov, čo je v medziročnom porovnaní pokles o šesť percent.
Odbyt klesá, to sa môže zmeniť
Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze a aj o vaše súkromie Čítajte"Ide o štvrtý kvartál v rade, počas ktorého bol zaznamenaný medziročný klesajúci odbyt na globálnom trhu so smartfónmi, čo vyvoláva otázky o jeho budúcnosti," uvádza IDC vo svojej správe.
Dodáva tiež, že podľa jej analytikov sa trh v roku 2019 vráti k rastu, ale zatiaľ je priskoro na predpovedanie, o aký veľký rast pôjde.
Odlišný názor na vývoj tohto trhu má odborník na IT oblasť a šéfredaktor magazínu Touchit Ondrej Macko.
"Myslím si, že rastu predaja smartfónov sa najbližšie kvartály nedožijeme. Mierne sa ale zastaví pokles. Predpokladám, že budúci rok to bude len s minimálnym poklesom predaja smartfónov celosvetovo," uviedol pre TASR.
Po desiatich rokoch
Prepad predajnosti prichádza po zhruba desiatich rokoch rastu smartfónového trhu, ktorý naštartovalo uvedenie prvého iPhonu v roku 2007.
Tento model podľa názoru mnohých odborníkov ovplyvnil trh so spotrebnou elektronikou zásadným spôsobom a určil nový štandard - telefón s veľkou dotykovou obrazovkou ako hlavným ovládacím prvkom.
Ďalšia veľká vec
V súčasnosti však výrobcovia potrebujú nový impulz a hľadajú povestnú ďalšiu veľkú vec (next big thing), ktorá by opäť pozdvihla predaje.
Aktuálny stav na trhu smarfónov je podľa kompetentných zapríčinený predovšetkým nízkou mierou inovácií a postupným nasýtením trhu.
"Aktuálne vlajkové lode medzi smartfónmi už nemajú toľko funkcií, ktoré by viedli používateľa k tomu, aby si najnovší telefón musel nevyhnutne kúpiť. Pokojne sa dá žiť aj s dvoma generáciami starými smartfónmi, pokiaľ im vydrží batéria," konkretizoval Macko.
Medzigeneračné rozdiely
Nedostatočné inovácie sú u smartfónov badateľné v niekoľkých oblastiach.
Pokiaľ si totiž zákazník kúpil chytrý telefón napríklad v roku 2009, 2010 či 2011, jeho nasledujúca generácia spravidla vždy prinášala badateľné zlepšenia - väčší displej s vyšším rozlíšením, ktorý bol na prvý pohľad jemnejší, fotoaparát s viac megapixlami, ktorý zhotovoval očividne kvalitnejšie fotografie či výkonnejší hardvér, vďaka ktorému bolo pri používaní telefónu skutočne poznať rozdiel vo výkone a plynulosti prostredia.
Dnes sú však medzigeneračné rozdiely oveľa menej zrejmé.
Funkcia, bez ktorej sa nedá žiť
Nájsť novú veľkú vec, ktorá by opätovne naštartovala predaje, nebude ľahké.
"Výrobcovia by museli prísť s funkciou, bez ktorej sa akosi nedá žiť. Akurát niečo také po rokoch búrlivého vývoja v tejto oblasti nie je jednoduché," konštatoval Macko.
Pomyselným záchranným kolesom pre výrobcov by podľa neho mohla byť mobilná sieť novej generácie 5G.
"Tá by sa mala objaviť v roku 2019 a pre ňu bude potrebné mať úplne nové telefóny. Ten, kto príde s dobrým 5G telefónom, zarobí najviac," avizoval IT odborník.
Grafénové batérie
Veľkou pomocou by podľa Macka mohol byť i dobre vyzerajúci smartfón so sedemdňovou výdržou na batériu, keďže práve tá je dnes zrejme najväčšou slabinou moderných telefónov.
Aktuálne sa hovorí napríklad o grafénových batériách, ktoré by mali priniesť väčšiu kapacitu a niekoľkonásobne rýchlejšie nabíjanie.
Na prvé lastovičky, ktoré predznamenajú trendy roku 2019 v mobilnej oblasti, nebude treba čakať dlho.
Predstavia sa na tradičnej štvordňovej výstave spotrebnej elektroniky Consumer Electronics Show (CES), ktorá sa začína už 8. januára v americkom Las Vegas.