SME
Štvrtok, 23. september, 2021 | Meniny má ZdenkaKrížovkyKrížovky

Érsek: Meškanie tunela Višňové komplikuje aj ďalší úsek diaľnice pri Žiline

V roku 2019 by sa mali na Slovensku dokončiť dva diaľničné úseky.

Minister dopravy Árpád Érsek.Minister dopravy Árpád Érsek. (Zdroj: SME - MARKO ERD)

BRATISLAVA. V roku 2019 by sa mali na Slovensku dokončiť dva diaľničné úseky, ktoré sú momentálne vo výstavbe.

Prvým je úsek diaľnice D1 z Budimíra po Bidovce. Ide o približne 15-kilometrový úsek pri Košiciach, ktorý by mal byť hotový na konci roka 2019.

"Tu pokračujú stavebné práce podľa plánu a som veľmi rád, že tento úsek som nielen naštartoval, ale ho aj stihnem odovzdať motoristom do prevádzky," uviedol pre TASR minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd).

Diaľnica pri Žiline

Hotový bude podľa jeho slov v tomto roku aj úsek diaľnice D1 pri Žiline z Hričovského Podhradia po Lietavskú Lúčku.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Tunel Višňové sa stavia už 20 rokov. Doteraz ho nedokončili Čítajte 

Ide o vyše 11-kilometrový úsek s tunelmi Ovčiarsko a Žilina.

Jeho odovzdanie však podľa šéfa rezortu dopravy komplikujú pomalé práce na nadväzujúcom úseku s tunelom Višňové.

"Ak dodávateľ nadväzujúceho úseku nestihne včas dokončiť kľúčovú križovatku, bude problém so zjazdom z tohto úseku. Aj tento problém musíme zohľadniť pri riešení situácie na Višňovom," avizoval Érsek.

Nadväzujúci úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala mal byť podľa pôvodných plánov hotový na konci roka 2019.

Podľa ministra je však už v súčasnosti jasné, že sa tento termín nestihne. "Tomuto úseku sa venujem pravidelne a ako som hovoril už pri prerazení tunela, s postupom prác nie som spokojný," konštatoval Érsek.

Rozhodnú sa vo februári

Čo s projektom ďalej, bude podľa jeho slov jasné najneskôr vo februári. Na konci roka 2018 totiž na stavbe uplynul ďalší míľnik a podľa výsledku kontroly tohto míľnika bude môcť ministerstvo prijať ďalšie kroky.

Skryť Vypnúť reklamu

"V tejto chvíli je preto predčasné hovoriť o novom termíne dokončenia," dodal Érsek.

Úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala má byť po dokončení dlhý takmer 14 kilometrov, s jeho výstavbou sa začalo v lete 2014.

Cena stavebných prác je takmer 500 miliónov eur s daňou z pridanej hodnoty, diaľničný úsek buduje združenie firiem Salini Impregilo a Dúha.

Súčasťou stavby je aj 7,5-kilometrový tunel Višňové, ktorý má byť po dokončení najdlhším diaľničným tunelom na Slovensku.

Súťaže a liberalizácia vlakovej dopravy

Prečítajte si tiež: Sulík: Vlaky zadarmo chceme zrušiť, rovnako aj obedy zdarma pre deti Čítajte 

Vyhodnocovanie súťaží na výstavbu viacerých úsekov rýchlostných ciest a vyhlásenie súťaží na liberalizáciu osobnej vlakovej dopravy na prvých troch tratiach považuje minister dopravy Érsek za jedny z hlavných priorít v pôsobnosti rezortu v roku 2019.

Skryť Vypnúť reklamu

Pôjde podľa neho o vôbec prvé ozajstné súťaže na prevádzku osobnej železničnej prepravy na Slovensku.

To, že rok 2019 je posledný pred parlamentnými voľbami plánovanými na jar 2020, podľa ministra dopravy pre neho nehrá rolu.

Tvrdí, že sa snaží pripraviť čo najviac projektov tak, aby keď budú peniaze, mohli ísť do súťaže.

Hlavne aby bolo čo stavať

"Či to bude ešte za mojej éry, alebo to bude riešiť môj nástupca, chcem, aby mohol plynule pokračovať vo výstavbe na železnici alebo cestách. Aby sa už neopakovala situácia, že nebude čo stavať, lebo nič nebude v takej fáze prípravy," upozornil Érsek.

Súťaž na výstavbu časti južného obchvatu Košíc na R2 (druhý úsek Košice, Šaca - Košické Oľšany v dĺžke 14,3 km) sa začal v závere minulého roka.

Skryť Vypnúť reklamu

V tomto roku začne aj tender na výstavbu úseku R2 Rožňava - Jablonov nad Turňou s tunelom Soroška (14,1 km).

Táto súťaž je podľa ministra dopravy už prakticky pripravená, ale nie je vhodné vypisovať dve súťaže v rovnakom termíne, aby sa mohli firmy na každý tender poriadne pripraviť.

"Okrem toho budeme pripravení vypísať súťaž aj na druhú etapu obchvatu Prešova na R4, alebo rozšírenie D1 pri Bratislave, ktoré je dôležité pre plynulé napojenie na rozostavanú D4. Začať stavať chceme na oboch úsekoch R2 medzi Kriváňom a Lovinobaňou, ale aj na severnom obchvate Prešova na R4 (prvá etapa), alebo pri Tvrdošíne na R3," očakáva Érsek.

Cesty prvej triedy

Venovať sa podľa ministra dopravy treba aj cestám I. triedy, ktoré sú v mnohých prípadoch v havarijnom stave.

Skryť Vypnúť reklamu

V minulom roku išlo na tieto cesty o 30 miliónov eur viac na riešenie kritických stavov, pričom každý rok je na to určených štandardne okolo 40 miliónov eur.

Rovnakú sumu navyše má rezort dopravy predbežne dohodnutú s Ministerstvom financií aj na rok 2019.

"Okrem toho sa čerpajú aj eurofondy, ktoré však nie je možné použiť na výmenu asfaltových kobercov. Dajú sa použiť len na zvýšenie bezpečnosti. Nad rámec týchto peňazí ešte pripravujem veľký prierezový program obnovy ciest prvej triedy," priblížil Érsek s tým, že na to treba na štyri roky dodatočne 200 miliónov eur, aby bolo možné plánovať.

Vlaky sú vyťažené, kvalitu ale treba zlepšiť

Vyťaženosť vlakov podľa ministra dopravy vzrástla o vyše 38 percent a ich kapacita je efektívne využívaná, no s nárastom cestujúcich sa zvyšuje nespokojnosť s kvalitou, nepostačujúcou kapacitou vozňového parku a jeho spoľahlivosťou.

Skryť Vypnúť reklamu

Potrebné je však zároveň riešiť nedostatočnú kapacitu železničných tratí a uzlových staníc, čo je príklad na trati Bratislava - Komárno.

Koordinácia vlakov a autobusov

"V neposlednom rade treba doriešiť koordináciu a súbehy vlakov a autobusov. Sú to všetko výzvy, pred ktorými stojíme," uviedol Érsek.

Zo zdrojov EÚ je už vo výrobe 21 nových dieselových motorových vlakov, ktoré budú nasadzované už od jari 2019 postupne do roku 2021, a 25 elektrických jednotiek s lehotou dodania do roku 2022.

Tieto vlaky postupne nahradia v súčasnosti prevádzkované staré vozne a rušne.

"Veríme, že všetko sú to pozitívne kroky, ktoré aj naďalej presvedčia cestujúcich, že koľajová doprava patrí k najspoľahlivejším a najbezpečnejším spôsobom dopravy a oplatí sa preto prestúpiť z automobilov a využívať práve verejnú dopravu," dodal minister Érsek.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Môžu byť kancelárie pripravené na budúcnosť?
  2. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  4. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  5. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  6. Nová udržateľná značka kávy, ktorá dodá energiu na cesty
  7. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  9. K online predplatnému teraz získate DIGI GO na 6 mesiacov zdarma
  10. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  1. Na ropnej plošine sa len pracuje a spí
  2. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  4. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  5. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  6. K online predplatnému teraz získate DIGI GO na 6 mesiacov zdarma
  7. SodaStream má viac ako 700 predajcov, očakáva ďalší rast
  8. Nová udržateľná značka kávy, ktorá dodá energiu na cesty
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 10 183
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 5 874
  3. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 197
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 4 179
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 625
  6. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 074
  7. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 2 526
  8. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 486
  9. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 275
  10. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 273
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Učiteľka s deťmi počas dištančného vyučovania v Košiciach.

Návšteva pápeža sa na číslach neukáže.


20. sep

Neprehliadnite tiež

Richard Sulík.

Europoslanci sa utrhli, strelíme si do kolena, varuje minister hospodárstva.


a 1 ďalší 17. sep
Šéf Fed-u Jerome Powell.

Menový výbor ponechal kľúčovú sadzbu takmer na nule.


TASR 12 h
Byt aj bytový dom sa dajú ochrániť poistením. Treba to však urobiť správne.

Ceny domov v USA v auguste naďalej rástli.


SITA 13 h

Blogy SME

  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  7. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  2. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  3. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  4. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  5. Martin Ondráš: Stratili sme potravinovú sebestačnosť. Stratíme aj bezpečnosť potravín?
  6. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  7. Jakub Šimek: Ako po pandémii predbehnúť Estónsko je otázka za 20 bitcoinov
  8. Martin Ondráš: Vidiek nestratil len 5 mld, stratil nádej a budúcnosť....
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 25 374
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 17 270
  3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 8 925
  4. Peter Chudý: Vyšetrovateľov NAKA treba umlčať a naordinovať im leopoldovskú diétu alebo ako nevinný človek môže skončiť za mrežami 6 220
  5. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 6 058
  6. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 5 497
  7. Tomáš Mihalík: Ľuboš Blaha nechcene priznal, že vakcíny chránia pred covidom 4 295
  8. Marek Mačuha: Boris Kollár preráža dno 3 744
Skryť Zatvoriť reklamu