SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Letisko M. R. Štefánika prenajmú koncesionárovi, odsúhlasila to vláda

Letisko plánujú prenajať na tridsať rokov.

Súčasný minister dopravy Arpád Érsek. Súčasný minister dopravy Arpád Érsek. (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Koncesný variant by mal byť pre Letisko M. R. Štefánika v Bratislave najlepšou alternatívou. Predmetom koncesnej zmluvy má byť pritom prevádzkovanie, údržba a rozvoj letiska.

Vyplýva to z materiálu Návrh projektu verejno-súkromného partnerstva: výber koncesionára pre prevádzku, údržbu a rozvoj Letiska M. R. Štefánika - Airport Bratislava, a. s., (BTS) z dielne Ministerstva dopravy a výstavby, ktorý v stredu schválila vláda.

"Na základe výsledkov posudzovania štúdie uskutočniteľnosti sa koncesný variant preukázal ako najlepšia alternatíva pre BTS za predpokladu dobre pripraveného medzinárodného tendra, ktorého sa zúčastnia skúsení investori," konštatuje sa v predkladacej správe.

Skryť Vypnúť reklamu

Érsek: Letisko nepredáme

Bratislavské letisko sa nebude podľa Ministerstva dopravy a výstavby privatizovať ani predávať.

"Bratislavské letisko nejdem predávať, ani meter štvorcový," zdôraznil šéf rezortu dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) po stredajšom rokovaní vlády.

"Slovensko nikdy nepredá svoje letisko. Letisko Bratislava je naším medzinárodným letiskom, je to prioritný infraštruktúrny majetok chránený zákonom. To znamená, nijaká vláda nemá právo letisko sprivatizovať," uviedol tiež po rokovaní vlády predseda vlády Peter Pellegrini (Smer).

Po schválení návrhu projektu na výber koncesionára vládou môže podľa ministra začať príprava verejného obstarávania.

"Musíme vytvoriť také podmienky, aby štát nikdy nebol v mínuse, ale získal finančné prostriedky. Bratislavské letisko je síce mierne rozlietané, ale nízkonákladové lietadlá letisko nezachránia," uviedol Érsek.

Skryť Vypnúť reklamu

Letisko podľa ministra dopravy potrebuje ešte viac rozlietať a tiež investície, čo by mal zabezpečiť budúci prevádzkovateľ. Érsek očakáva, že záujem o prevádzku letiska v hlavnom meste budú mať viacerí investori.

Štátne peniaze do letiska nepôjdu

Ministerstvo dopravy verí, že takéto riešenie pomôže zviditeľniť slovenské najväčšie medzinárodné letisko.

"Som presvedčený, že vďaka dodatočným investíciám, ktoré štát nemôže letisku poskytnúť, sa zvýši jeho prestíž, kvalita služieb a priláka aj nových leteckých dopravcov," dodal Érsek.

Ministerstvo zároveň od budúceho strategického partnera chce, aby v rámci rozvoja letiska vyplatil už existujúce dlhy, ktoré dnes komplikujú jeho rozvoj.

"Na bratislavskom letisku je dlh 55 miliónov eur. Nie je možné dať štátne peniaze do letiska, lebo by to bola štátna pomoc. Potrebujeme tam spoločnosť, ktorá to vie robiť lepšie a má na to kapacity," upozornil minister dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

Minister dopravy pripúšťa, že koncesnú zmluvu by mohla podpísať ešte súčasná vláda a nemusela by o tom rozhodovať vláda po voľbách na jar 2020.

"Ak bude projekt dobre pripravený a príde nová vláda, nech o tom rozhodne. Verím, že ak budeme vládnuť do marca 2020, možno súťaž bude v takom stave, že táto vláda môže rozhodnúť," predpokladá Érsek.

Na tridsať rokov

Prečítajte si tiež: Vláda prerokuje prenájom letiska M. R. Štefánika na tridsať rokov Čítajte 

Odporúčanie poradenskej spoločnosti je uzatvoriť koncesnú zmluvu so strategickým partnerom na obdobie koncesnej lehoty 30 rokov, keďže sú v koncesnej stratégii zohľadnené budúce investície koncesionára do obnovy infraštruktúry letiska, transfer aktuálnej dlhovej služby bratislavského letiska a zároveň povinnosť koncesionára uhrádzať platby koncesných poplatkov.

V rámci očakávaných príjmov BTS rezort dopravy v roku 2020 očakáva vstupný poplatok koncesionára vo výške 5 miliónov eur a od roku 2020 očakáva príjem vo výške 1 306 000 eur ročne ako poplatok koncesionára za užívanie koncesného majetku počas celého trvania koncesie.

Skryť Vypnúť reklamu

"Konkrétne vyčíslenie vplyvu projektu na rozpočet verejnej správy bude známe až na základe vyhodnotenia úspešnej ponuky verejnej súťaže a predložení úplného znenia koncesnej zmluvy," podotýka ministerstvo dopravy.

Predmetom koncesnej zmluvy má byť prevádzkovanie, údržba a rozvoj letiska, pod ktorým sa rozumie predovšetkým výkon všetkých činností, ktoré v súvislosti s prevádzkovaním letiska vykonáva BTS a zároveň záväzok koncesionára zabezpečiť rozvoj letiska vynaložením investícií počas trvania koncesie.

Érsek začne prípravy

Vzletové a pristávacie dráhy a súvisiaci infraštruktúrny majetok by mal zostať vo vlastníctve BTS.

"Realizáciou projektu verejno-súkromného partnerstva formou udelenia koncesie sa zabezpečí dlhodobý udržateľný rozvoj Letiska M. R. Štefánika. Predpokladom je, že strategický partner zlepší konkurenčnú pozíciu BTS v regióne a zvýši ponuku a kvalitu služieb letiska," uvádza sa v predkladacej správe, pričom sekundárnym benefitom pre štát má byť aj minimalizácia rizík súvisiacich s vlastníctvom a prevádzkou BTS pri ponechaní určitej miery kontroly nad strategickými aktívami BTS.

Skryť Vypnúť reklamu

Po schválení materiálu by mal minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) začať proces prípravy a realizácie verejného obstarávania na koncesionára projektu verejno-súkromného partnerstva.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  6. Aká je chémia vôní
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  5. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  6. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  7. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  8. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  9. Aká je chémia vôní
  10. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 30 471
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 16 424
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 949
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 9 383
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 8 793
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 760
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 271
  8. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 8 256
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 995
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 770
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Vláda Igora Matoviča

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Božidara Turzonovová.
Monika Jankovská.
Veronika Machyniaková.
Stĺpček Osmelené

Prečo nechceme, aby muži nosili ženské róby

Harry Styles rozpútal debatu o mužoch v šatách.

Michaela Žureková

Neprehliadnite tiež

Európska centrálna banka počíta s pomalším oživovaním inflácie

Rastové vyhliadky ekonomiky eurozóny sa však zlepšili.

Ilustračná fotografia.

Podoba majetkových priznaní funkcionárov by sa mala zmeniť

Pracovná skupina má pripraviť systémovú zmenu.

Poslanec za stranu Za ľudí Tomáš Lehotský.

Rozdiely pretrvávajú. Vyjednávači obnovili rokovania o obchodnej dohode

Vyjednávač za britskú vládu David Frost tvrdí, že má cenu pokračovať v rozhovoroch.

Hlavný vyjednávač EÚ pre brexit Michel Barnier a jeho tím prichádza na sobotňajšie rozhovory.

Ochranné rúška prudko zvýšili tržby módnej spoločnosti van Laack

Rúška sa ako produkt v tomto biznise mimoriadne podcenili, tvrdí šéf spoločnosti.

Ilustračná fotografia.