V ére socializmu rozhodne neútočili sviatky na všetky zmysly, ale o to intenzívnejšie sme ich dokázali vnímať. Napríklad cez vôňu mandarínok.
Tropické ovocie nebolo na pultoch bežné, ale v mikulášskych balíčkoch sme ho vždy našli. Dnes vianočné hity, reklamy, vôňa punču a lokší na trhoch a najmä všadeprítomná výzdoba upozorňujú na blížiace sa sviatky celé týždne vopred.
Absolútny extrém sme zažili v roku 2009, keď „Vianoce šalala“ znelo z reklamy na mobilného operátora už v septembri.
Úsilie marketingovo profitovať predbiehaním sviatkov o celé mesiace sa však neosvedčilo. Zadávateľov viac ako legislatívci presvedčil odpor zákazníkov, aj preto sa dnes vianočná tematika objavuje najmä po Dušičkách.
Vianočné naťahovanie
V Spojených štátoch amerických sa používa na fenomén umelého predlžovania vianočného obdobia označenie Christmas creep. Cieľ je jednoduchý, potiahnuť predaj čo najdlhšie.
Už tradične sa začína takzvaným Čiernym piatkom (Black Friday), ktorý nasleduje po štvrtkovom Dni vďakyvzdania. Tento rok pripadol na 23. novembra. Obchodníci si výraznými zľavami vyprázdňujú sklady na nový tovar. Tržby rastú oproti bežnému dňu až šesťnásobne. Zvýšený záujem pokračuje až do Štedrého dňa, ale miernejším tempom.
„V priemere sú tržby maloobchodu len počas decembra vyššie oproti ostatným mesiacom roka o zhruba 20 percent,“ vymenúva analytička Slovenskej sporiteľne Lenka Buchláková.