BRATISLAVA. Bratislava a Košice budú prepojené súvislou diaľnicou minimálne o päť rokov skôr cez územie Maďarska než cez Slovensko.
Diaľnicu M30 medzi Miškovcom a maďarsko-slovenskou štátnou hranicou pri Košiciach v dĺžke takmer 57 kilometrov plánujú Maďari dokončiť v roku 2021 a úsek rýchlostnej cesty M15 Hegyeshalom - Rajka neďaleko Bratislavy v dĺžke 15 km chcú rozšíriť na štyri jazdné pruhy do konca roka 2020.
D1 bude najskôr o osem rokov
Košice konečne spojí súvislá diaľnica s Bratislavou. Cez Budapešť ČítajteSlovenská diaľnica D1 medzi Bratislavou a Košicami cez Žilinu môže byť dokončená najskôr v roku 2026, v závislosti od dokončenia problematického, jediného stále nerozostavaného úseku Turany - Hubová na novej trase s tunelmi Korbeľka a Havran.
Plánované termíny dokončenia M30 a M15 potvrdil v utorok v Bratislave štátny tajomník Ministerstva inovácií a technológií Maďarska László Mosóczi po podpise dohôd s ministrom dopravy a výstavby Arpádom Érsekom o výstavbe dvoch nových mostov cez Dunaj a Ipeľ.
Po dokončení spomínaných úsekov v Maďarsku sa tak slovenskí motoristi budú môcť dostať z Košíc do Bratislavy po už prevádzkovanom úseku rýchlostnej cesty R4 Košice - Milhosť k hranici s Maďarskom, ďalej po diaľnici M30 do Miškovca, po M3 do Budapešti a odtiaľ po M1 a slovenskej D2 do Bratislavy.
"Krátky úsek M30 medzi obcou Tornyósnémeti a štátnou hranicou v dĺžke 1,5 kilometra je už hotový. Úsek medzi Miškovcom a Tornyósnémeti v dĺžke 56,5 kilometra je vo výstavbe a do prevádzky ho plánujeme odovzdať v štvrtom štvrťroku 2021," povedal László Mosóczi na otázku agentúry SITA.
Via Carpathia
Nové mosty vyrastú ponad Dunaj a Ipeľ na hranici s Maďarskom Čítajte"Našou snahou je, aby sme túto trasu dokončili čím skôr. Je to súčasť (plánovanej) trasy Via Carpathia," uviedol Mosóczi.
Zároveň potvrdil plánované dokončenie rozšírenia úseku M15 k hranici so Slovenskom do konca roku 2020.
Via Carpatia má prepojiť Baltské more s Egejským, resp. Čiernym morom sieťou rýchlostných komunikácií.
Plánovaná je trasa z Klajpedy pri Baltiku cez Kaunas v Litve, ďalej cez Bialystok, Lublin a Rzeszów v Poľsku, Prešov a Košice, Miškovec a Debrecín v Maďarsku, Oradeu, Arad, Temešvár a Calafut v Maďarsku v Rumunsku a cez bulharskú Sofiu do gréckeho Solúna pri Egejskom mori.
Z rumunského Lugoja je v pláne vetva Via Carpathie cez Sibiu, Pitešti a Bukurešť do Konstanty pri Čiernom mori. Ďalšie odbočka má viesť zo Sofie cez Plovdiv do Svilengradu pri hranici s Tureckom.