BRATISLAVA. Slovensko čerpá iba 4,39 percenta zo sumy z eurofondov určenej na vzdelávanie v rámci operačného programu Ľudské zdroje.
Povedal to poslanec Národnej rady za stranu Sloboda a Solidarita (SaS) a tímlíder SaS pre školstvo Branislav Gröhling.
Podľa neho je vláda nekompetentná využívať eurofondy a rozvíjať slovenské školstvo.
Ministerstvo školstva oponuje, poslancove tvrdenia považuje za zavádzajúce. Hovorí o viacerých vyhlásených výzvach, na ktoré je určených vyše 130 miliónov eur z eurofondov.
Rezort predpokladá, že v budúcom roku sa miera čerpania eurofondov v rámci prioritnej osi Vzdelávanie výrazne zvýši.
Ľudské zdroje
Slovensko potrebuje pol milióna nových pracovníkov, nutné je preškoľovať Čítajte„Všetci vedia, že v školstve máme nedostatok financií, ktoré môžeme cez eurofondy dohnať. Prečo to vláda skoro vôbec nerobí?" pýta sa Gröhling.
„Program Ľudské zdroje má v podstate za cieľ investovať do ľudí, rozvíjať ich schopnosti a pomôcť, aby sa lepšie zamestnali. Jeho cieľovými skupinami sú aj školy, žiaci, študenti, rodičia a učitelia a takmer nič sa pre tieto skupiny nespravilo,“ vysvetlil opozičný poslanec v stanovisku, ktoré agentúre SITA poskytol hovorca SaS Róbert Buček.
V celoživotnom vzdelávaní sme na nule
Gröhling dodal, že v troch oblastiach v rámci vzdelávania sme na Slovensku dosiahli nulu.
"Konkrétne ide o celoživotné vzdelávanie, zlepšovanie profesijných schopností učiteľov a aktivity zamerané na zlepšenie zručností a zvýšenie gramotnosti," povedal.
Podľa Gröhlinga by sa u učiteľov mal program zamerať na nové metódy učenia, aktualizáciu vedomostí či narábanie s digitálnymi technológiami.
„U mladých ľudí by sme sa mali zamerať najmä na rozvoj čitateľskej gramotnosti, kritického myslenia či finančnej gramotnosti," uviedol opozičný poslanec.
Päť výziev
Ministerstvo školstva považuje Gröhlingove tvrdenia za zavádzajúce.
"K 7. decembru 2018 Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu ako sprostredkovateľský orgán pre prioritnú os 1 Vzdelávanie operačného programu Ľudské zdroje vyhlásilo celkovo päť otvorených výziev na predkladanie dopytovo orientovaných projektov," uvádza rezort.
Poukazuje napríklad na výzvu na podporu celoživotného vzdelávania, na zvýšenie inkluzívnosti vzdelávania pre základné školy či na výzvy určené pre základné školy a gymnáziá zamerané na podporu zvyšovania čitateľskej, prírodovednej, matematickej a finančnej gramotnosti.
V rámci nich sprostredkovateľský orgán k 5. decembru implementuje celkovo 621 dopytovo orientovaných projektov v alokácii 134.096.381 eur.
Ďalšie výzvy rezort plánuje vypísať.Tie najbližšie sa majú týkať terciárneho vzdelávania.
"Jedna výzva bude zameraná na podporu tvorby profesijne orientovaných bakalárskych študijných programov a druhá na zvýšenie kvality prípravy budúcich učiteľov vrátane podpory zvyšovania ich praktickej prípravy," doplnilo ministerstvo a pripomenulo aj národné projekty.
"Čerpanie finančných prostriedkov k 5. decembru 2018 predstavuje 21.515.234 eur zo zdrojov EŠIF. S ohľadom na aktuálnu výšku kontrahovania, ako aj predpokladané kontrahovanie projektov z výziev vyhlásených v roku 2018 predpokladá MŠVVaŠ SR v roku 2019 výrazne zvýšenú mieru čerpania finančných prostriedkov v rámci prioritnej osi Vzdelávanie," uzavrelo ministerstvo.